Tollrajz II.
Hogy ismét tükröt tartson a világnak, kreáljon, rajzoljon, fessen, szoborjon, fotózzon...
Saját élményvilágát, meglátásos képi világát hagyományozza a közönségére, az utókorra.
És ekkor jön képbe: a posztmodern művészet...
Mert a hatvanas években a művész sokszor őrültségekre is képes volt: ekkorra már élő szoborként önmagát kiállító, állati vérrel, vagy éppenséggel saját vérével festő, vérorgiát rendező, önmagába lövető, önmagát megsebző vagy „felakasztó” művészeknél tartunk, akiknek a legvégső célja – a „totális”, a teljessé váló, és nem a mímelő önkifejezés...
Mert... hogyan is?
Sokszor az őrültségek zűrzavara jellemezte a 20. század művészetét, amely felfedezett-elfeledett valóságtartalmaival, régi-új betegségeivel küzdve, durván lerombolta, majd átalakította és újra létrehozta önmaga tökéletesebb vagy rafináltabb változatát.
Ezen ideák folyton ker(ül)getik egymást...
Mindeközben az emberiség, melyre a művész hatni szeretne, őrült majomként hatalmas károkat okoz a sárgolyónkon: ám újabb vívmányokat is szerez magának, diadalittasan...
Egy korszerűbb és talán még őrültebb félig civilizált, tökéletlenségekben bővelkedő új világot teremt. Ám hatalmas hórukkjai közepette, s mind eközben hazudozik is. Elsőként a Teremtőjének, majd kisvártatva önmagának: rengeteget és szakadatlan...
Istent játszik, de végül kiderül, hogy megint-optimizmusával, csak újabb szégyent hoz a saját fejére. Íme, legújabb példája: a globalizált világ...
(Ezek a sorok,
magángondolatok. Valószínűleg nem tükrözik a
művészettörténészek pontos kimutatásait, vagy a teljes
valóságot: csupán a jobb megértésem vagy/és értelmezésem
szándékával születtek...)
Hiába
az
eltökéltség...
A 60-as években
tehát kikristályosodott: adva a
lehetőség, hogy a művész
„letagadja”, vagy
ténylegesen felszámolja a
saját személye és a
tárgyiasult műalkotás közötti
különbség-érzetet...
Ekkorra ugyanis
a művész(et) belépne a
köznapi, vagyis a „valós”,
józanult életbe, életfolyamatba, és
készen áll arra hogy
átértelmezze, átminősítse azt.
Ez a gesztus
a határozott életközeliséget
szimuláló elméletével,
határozottságával megsérti, sőt
felsebzi a hagyományos
módon alkotó, hagyományos
esztétikai minőséget követő
kollégák, ugyancsak művészemberek „ósdi
alkotói” felfogását, mint ahogy nagy
riadalmat okoz a befogadó
közönségben is. Letisztult művészeti
ideológiákat roncsol és
csúfol meg.
Hiába az
elkülöníthetősége...
Az akcióművészet, azaz a
„cselekvésművészet”, ahogyan már korábban is említettük,
megjelenítette majd bemutatása után meg is szüntette önmaga
„projekcióját, produktumát”, hiszen elsősorban a pillanat
időszerűségét tekintette fontosnak, és a megélt belső élmény
abszolút megtartását szorgalmazta. Iramlásai (például a
happening, vagy a body art - azaz test-művészet, valamivel később
a performance...) pusztán a művész személyére, testi mivoltára,
fizikai jelenlétére terjesztik ki a műalkotás fogalmát.
A műtárgyi
reinkarnációs kísérletekről
Miközben gőzerővel
„konceptualizál”, más irányból ellen-kísérletek is
zajlanak.
Hiszen a képzőművészetről
széles körben elterjedt,
mindennek ellentmondani látszó, határozottan
hagyományos alkotói felfogás is immár
szinte „hiánycikké váltan” újra felerősödik, és most újra
a tárgyi alkotást szorgalmazza. Ez a szemlélet-mód is,
párhuzamosan, csökönyösen tartja
magát. Lényege, koncepciója pedig az,
hogy a művész újra maradandó tárgyi
alkotásokat hozzon létre, és hódoljon a megcsúfolt esztétikának.
Hogy ismét tükröt tartson a világnak, kreáljon, rajzoljon, fessen, szoborjon, fotózzon...
Saját élményvilágát, meglátásos képi világát hagyományozza a közönségére, az utókorra.
És ekkor jön képbe: a posztmodern művészet...
Mert a hatvanas években a művész sokszor őrültségekre is képes volt: ekkorra már élő szoborként önmagát kiállító, állati vérrel, vagy éppenséggel saját vérével festő, vérorgiát rendező, önmagába lövető, önmagát megsebző vagy „felakasztó” művészeknél tartunk, akiknek a legvégső célja – a „totális”, a teljessé váló, és nem a mímelő önkifejezés...
A köznapi
(sokak szerint ez a:
racionális) gondolkodás számára
szinte érthetetlen, hogy
mi is történt a
20. századi művészetben.
És az óta is...
De röviden,
talán tőmondatokban is, megoldást
kínálunk. Ugyanaz, ami az
éppen időszerű szorongásos
világunkban, amelyet legvégül
önmagának ártó szándékkal is a
valóságból kihámoz. Hiszen: a végletekig akaratos
és önhitt...
Emészti
az önkény...
Emészti az önkény, a
meg-megzavarodó elmélet-idegenségében
is tükröződő vaksi akaraterő,
örökkön éhes diktátumi hajlama.
A modern kori „érthetetlen” törekvései
képletesen leigázzák, meghódítják,
ellopják és felprédálják,
azaz tönkre teszik a
mindenki számára teremtett, élhetővé,
érthetővé vál(hat)ó szellemi
bolygónkat.
Ez a gondolat pedig hol
utópisztikusnak, hol zsarnokinak
tűnhet...Mert... hogyan is?
Sokszor az őrültségek zűrzavara jellemezte a 20. század művészetét, amely felfedezett-elfeledett valóságtartalmaival, régi-új betegségeivel küzdve, durván lerombolta, majd átalakította és újra létrehozta önmaga tökéletesebb vagy rafináltabb változatát.
Ezen ideák folyton ker(ül)getik egymást...
Mindeközben az emberiség, melyre a művész hatni szeretne, őrült majomként hatalmas károkat okoz a sárgolyónkon: ám újabb vívmányokat is szerez magának, diadalittasan...
Egy korszerűbb és talán még őrültebb félig civilizált, tökéletlenségekben bővelkedő új világot teremt. Ám hatalmas hórukkjai közepette, s mind eközben hazudozik is. Elsőként a Teremtőjének, majd kisvártatva önmagának: rengeteget és szakadatlan...
Istent játszik, de végül kiderül, hogy megint-optimizmusával, csak újabb szégyent hoz a saját fejére. Íme, legújabb példája: a globalizált világ...
(folytatás)
Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. május 19.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése