Mottó:
Nem mondom azt, hogy
szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert
a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami
valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
Magyar vonatkozások
Csak
érintőlegesen szólnánk most a példaértékű, és speciálisan
történelmi példázatokból felépített magyar művészetről,
melynek kibontakozását Fülep Lajos művészettörténész,
művészetfilozófus szabad értelmezésében érdemes
végigkövetnünk.
A
sajátosan nemzeti jelleggel bíró kultúrának tudatos
összehozásában a reformkor és különösen a nemzeti
függetlenségért vívott harc segített. A német romantika és a
francia impresszionizmus stílusjegyeit is magán hordozó
speciálisan magyar kultúra forradalmisága kívülről nézve akár
provinciálisnak is tűnhet, ám úgy hisszük hogy azok a magyar
művészek, akik helyt álltak és a döntő pillanatokban helyesen
ismerték fel a saját egyéni és a társadalmi, illetve történelmi
lehetőségekből adódó feladatukat: maradandót alkottak.
Ferenczy István: Pásztorlányka
Nemzeti
művészetet pedig, ebből adódóan igenis létre lehetett hozni.
Ferenczy
István klasszicizáló, Izsó Miklós tanítványának romantikába
hajló és nem nemzetieskedő nyelvezetű, hanem a bevett szobrászati
mesterfogások lényegéből fakadó tudásukkal, élvonalba
kerülhettek. Markó Károly, Mészöly Géza, Paál László...
egészen Színyei Merse Pálig, Mednyánszky Lászlóig, majd
Csontváryig hatalmas fejlődést jelentettek, amelyben mind a
történelmi festészet (Than Mór, Madarász Viktor, Székely
Bertalan), mind az életkép (Barabás Miklós) témájában
speciálisan magyarnak kellett lenni. És a sort most, Munkácsy
Mihállyal kellene zárnunk.
De
persze, hogy nem lehet...
Hiszen
kimaradnának még nagyon fontos művészek.
És
hol van még a 19. században oly fontosságot kapott speciálisan
magyarrá vált építőművészet, amelynek délvidéki emlékeiről
sem illik megfeledkeznünk? Hol van még a csodálatos
nemzeti-romantikus szellemben indult Ybl Miklós, és a fejlődő
főváros arculatát oly meggyőző szépséggel és erővel
átalakító, sajátosan magyar érzületű, szecessziót feltaláló
Lechner Ödön?
Szimbolizmus és
szecesszió
A
szimbólum jelentése: jelkép. A szimbolizmus
tehát jelképiséget jelent.
A
szecesszió jelentése: kivonulás.
A
szecesszió
kivonulás a megszokottságból. Olykor szimbolizmussal telített,
olykor csak díszítő jellegű, de erőteljes, meggyőző és
maradandó érvényű.
De van
realista formákban kiteljesülő szecesszió is...
Megannyi
megállapítás, amely végül is egy új útra terel bennünket.
Edouard Manet: A Folies-Bergére bálja
Ha jól
értelmezzük azt amit a művészettörténeti tanulmányokból
kihámozhattunk, a (poszt)impresszionizmusból ered számtalan
festészeti stílus és irányzat. Ezek szerint, elsőként a
szimbolizmus és a szecesszió tisztultak le belőle. Edouard Manet
még realistaként, megdöbbentő és gyengébb idegzetűeket
felzaklató, polgárpukkasztó élményiséggel már az
impresszionizmus hajnalán is szimbolikusan fogalmazta át Giorgione
azóta elveszett, klasszikus beállítású figuráit, profánná
változtatva benne a tiszteletteljes fennköltséget...
Jóval
később, Claude Monet is impressziókban gondolkodott, és egyben
szimbolikus összeszedettséggel fogalmazott derengő hangulatú
festményeiben. A Roueni katedrális
című festménysorozata épp úgy impresszió, mint a szimbólummá
tornyosuló témája, építménye. Tavirózsák
sorozatképei pedig épp úgy eruptív felvillanásai, atmoszférikus,
napfény egyengette látványos megélései a természetnek.
És
ekkortájt jött még egy francia: a kalandvágyó bohém festő,
Gauguin alkotta meg Tahiti bennszülöttek körében azt a titokzatos
és szabadon ötvözött félvad stílusát is, amelyben ismét
mindkét irányzat meglelhető.
Mégpedig
hasonlóképpen, mint Cézanne amikor merev líraiságában, erős
megkomponáltságában a kubizmus alapjait megfoglamazta. És
ugyanúgy, ahogy Van Gogh a fauvizmus és az expresszionizmus
elődjeként, nyers erőszakkal átitatott lángoló képeit
megalkotta...
A
szimbolizmus észrevétlenül tört utat magának, új élményiséget
diktálva, jelképpé avanzsálva a festői motívumokat.
Egy kis (távol)kelet
A
nyughatatlan keresgéléseket a láthatatlan korszellem diktálta,
kelettől nyugatig. És ha már a keletet is megemlítettük, a
keleti (őskori és modern) szimbolisztika kincseit is meg kell
említenünk.
A
japán fametszetek mesterei méltán vonták magukra a nyugati
művészek figyelmét. Csodálták őket, rajongtak titokzatos és
hagyománytisztelő, mégis forradalmian friss szellemiségükért,
művészetükért. Kincseket adtak egy-egy szép műalkotásért,
kereskedtek velük, műgyűjtők és művészek rajongtak értük.
Hiszen sokat lehetett tőlük tanulni, és a modern Európa
lelkesedett is a keleti motívumkincs, a keleti eredetű műtárgyak
meg a furcsábbnál furcsább, komoly elemzéseket is megérdemlő
fantasztikus díszítőművészeti motívumaik iránt.
A
nyugati kultúra nagy becsben tartotta a festett kelméket,
szőnyegeket, viseleteket és dísztárgyakat. Közülük is a
legszebbek a lélekzetelállító japán színes fametszetek voltak,
amelyek komkpozíciós merészségét, modernségét igencsak
csodálták, és volt is miért.
Hokuszai
mester a japánok szent hegyét, a Fudzsit fametszet-sorozataiban
ábrázolta és tette érinthetetlen, örök jelképpé.
A
keleti művészet(ek) kisugárzása nyilvánvalóan
megtermékenyítette a nyugati művészetet. Ez is jól látható a
szimbolista Gauguintól a szecesszionista Gustav Klimt-ig...
Magyar vonatkozású...
Nekünk
magyaroknak is jó nagy szelet jutott az új művészeti
meglátásokból. Párizstól, Bécstől, Münchentől vagy
Londontól kaptuk világjáró művészeinktől az új
haránt-impulzusokat...
Sok
olyan művészünk volt, akik nagyszerűen átplántálták azokat a
forradalmian új meglátásokat és megfogalmazhatóságokat, amelyek
Magyarországon érvényessé lehettek.
Művészeink
az impressziók
egész sorával találkozhattak külföldi tanulmányútjaik és
iskoláik során. Ezeket valóság-élményként kezelték és
ültették át. A realizmusból és az impresszionizmusból kinövő
egyéni stílusjegyeiket érvényesítették művészetükben. Költői
elképzelések és atmoszferikus vágyálmok ötvözetéből
születtek meg a magyar szimbolista művek. Szinyei Merse Pál
Léghajója,
Csontváry Baalbekje
és Magányos cédrusa,
Gulácsy Lajos finom ívelésű ceruzarajza, a Bohóc
szegfűvel,
vagy A varázsló kertje
című mesét idéző festménye misztikusak, súlyos
titokzatosságokkal átitatottak...
Gulácsy Lajos: Bohóc szegfűvel
A
szimbolizmus ritkán fogalmazódik meg vegytisztán. Példaként,
miközben Auguste Rodin kolosszális szobrászatát csodálja a
világ, és szinte megfoghatatlan a forradalmisága, nem tudjuk a
stílusát megnyugtató módon sehová se besorolni...
Ám
viszonylag ritkán mondjuk azt, hogy egy művészi alkotás
egyértelműen besorolható. Edvard Munch A
sikoly című
festményét sokan a szimbolizmus, a szecesszió és az
expresszionizmus stílusát is idéző/keresztező alapműként
emlegetik. Gustav Klimt A csók
című festménye is szimbolikus és szecesszionista egyszerre.
E
stílusirányzatok, túlsúlyosak, túlteng bennük a törekvés hogy
a végsőkig összefogott mondandójuk legyen... E művek túl
érzékiek, és érzékenységük miatt soha sem vegytiszták...
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. július 29, hétfő.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése