Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. február 7., péntek

69. Pétër László: Forgácsok (A jel-hagyás kényszere) 2. rész

A felfedezés lényege: látni azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más nem gondolt róla.” (Szentgyörgyi Albert)

Dobó Tihamér- Szitakötők. Tus-toll, 1974.

Holott jómagam mindig is a klasszikus értelemben vett alkotói művészetet részesítettem előnyben, és Hangya András vagy Dobó Tihamér nagyszerű festői vagy rajzi tehetségét istenítettem. Ugyanakkor nagyon is érdekesnek, hatásosnak, elgondolkodtatónak találtam a folyton alakuló, „élő és mozgó” művészet módosulásait, elmozdulásait, esetenként torzító hatásait is. Bátorság kell az ilyesmikhez...
A hetvenes években létezett a mintegy hét éven át működő Bosch+Bosch művészeti csoport. Alapítója Slavko Matkovic volt. Alkotó tagjai közül akkoriban én Szombathy Bálint, Csernik Attila, Kerekes László, Ladik Katalin (a sor nem teljes) munkásságára figyeltem fel leginkább, (de köztük voltak még Basch Edit, Szalma László, Ante Vukov...). Ők többen, olyan merész kísérletezési lehetőségekkel éltek, amelyekről én a nyolcvanas évek elején Belgrádban elszigetelten studírozó, és a klasszikus (képző)művészeti hagyományokra támaszkodó, „alapozó” kezdő rajzoló, teljes kívülállósságomban még álmodni sem akartam. Úgy tartom azonban, hogy a vizuális költészet, a betűkollázs, a performansz, az asszamblage, a land-art, a body art... kiváló kísérleti műfajok, s melyeknek egyike-másika a nyomtatott papírral való elmélyült „játszadozásra” igen alkalmasak. Azért is, mert a többségük folyamatművészet, és így a keletkezési időtartamuk, a művészi átélés pillanatai érdekfeszítőbbek, izgalmasabbak a végeredménynél, a megvalósulásnál. 

 Szalma László, Homage to Dada, 1972.

Vizuális költészet és kollázs
Ismerjük a korabeli dadaizmus első fecskéinek szórakoztató alkotói találmányát:
Végy egy nyomtatott szöveget, darabold szét szavanként ollóval, tedd egy kalapba, rázd össze, és egyenként kihalászva azokat, rakd olvasható sorrendbe, ez a dadaista (és szürrealista) vers, a Te versed...
Többen a hetvenes évek neo-, illetve transz avantgárd művészei közül kiapadhatatlan nyersanyag-forrásra leltek a nyomdák papírhulladékként kezelt kincsében. Összerakott, kollázsolt munkáikban a véletlenszerűségnek, a kiválasztott részletek által módosult vizuális effektusoknak óriási szerep jutott. De nyilvánvaló volt gyakorolt műfajaik és revoltáltságuk, rebellisségük folytán, a néha politikus, néha csak polgárpukkasztó, provokálási szándékuk. Lázongó természetüknek, eruptív alkotói szándékuknak és vagánykodó magatartásuknak köze lehetett a Közép-Európában is kirobbant egyetemista lázadásokhoz, tüntetésekhez, de az éppen aktuális hatalom fricskázásához is. (Az eruptív szó nem véletlenül került be mondatomba: Kerekes László „pittura errupta” festményképeire utalnék)...
A furcsa és szokatlan művészeti gyakorlatok bűvkörébe tartozó ifjú művészek közül többen pl. a Forum nyomdájában leltek alapanyagokra: szerkesztőségekben dolgoztak, vagy alkotókként, kreatív munkatársként, külsősként sűrűn bejártak oda. Ács József papír-sziluettes „élő” kollázsképeire melyekkel a régi zentai és/vagy topolyai téli művésztelepen előrukkolt, bár gyengén dokumentált ám jelentős és bátor kísérlet volt, már tudunk. A nyolcvanas évek elején több fiatal művészünk kísérletezett önfeledten a papírral. Az akkortájt Adán magányosan alkotó Bálint István gyűrődő-tépett ötágú papír-, vagy fólia-csillagos performanszaira is emlékezhetünk, amellyel akarva-akaratlanul épp az idealizált, örök érvényűnek tekintett szimbólum érinthetetlenségét kezdte ki. Akcióművészete valójában a hatalom provokálása lehetett. És voltak többen, akik hasonló megfontolásból politikai vagy legalábbis társadalmi kritikát gyakoroltak.
Ács József papírkivágásos-tájművészeti akciója egy régi művésztelepen
 
A Slavko Matkovic által megalapított Bosch+Bosch csoport időről időre olyan meredek ötletmegvalósításokkal rukkolt elő, hogy a szocialista művészetet ápolgató kultúrpolitikusoknak égnek állt a haja. Matkovic a fogyasztói társadalom elbambuló állapotait vizsgálgatta, és a korabeli naiv-szegényes reklámok grafikáját figurázta ki, fogyasztói képregényeket megalkotva az összeollózott reklámképekből és szövegekből. Fiatal művészeink elégedetlenségét az áldatlan társadalmi állapotok, az önkritika hiányában gyakorolt áldozatos öncenzúra, az álságos viselkedések és talán a kordában tartott hamis társadalmi igazságérzet, a politikai csúsztatások és egyéb társadalmi hamisságok egyvelege provokálta ki. A hetvenes évek vajdaságában több „fenegyerek” művész is volt, közülük többek, kimagasló teljesítményekre voltak képesek, és ez tagadhatatlan tény volt annak idején is. Holott a mindig a konzervatív nézetek felé hajló közönségnek, de a hagyományos felfogású művészeknek is elég nehéz volt elfogadni vagy befogadni őket. Sok esetben tiszteletlennek tűnő viselkedésükért, forrongó, lázadó, felforgató jellegű új eszméikért és szokatlan esztétikai nézeteik miatt is...
A betűnek is komoly súlya van
A leírt vagy a nyomtatott betű: vizuális jel. A betűsor világos, pontos jelrendszert, abszolút jelentést képez(het), melynek segítségével embertársainkkal kommunikálni tudunk, függetlenül attól hogy fizikailag mekkora távolságokra vagyunk tőlük. A leírt betűjel vagy szó mély értelmet rejt(het) magában, gondolatvilágunkból előbukkanó gondolatokat. A (mágikus) jel(entés) képzőjének, rovójának, le-írójának tudatából gondolati nehezékként gördül le a válláról, legvégül pedig az olvasó értelmében landol. Információs áradatként hömpölyögnek felénk a leírt, kesze-kusza vagy rendezett gondolatok, sorok, szóáradatok. Akár valós, akár tév-információként megmásítják a világunkat.
Ma az összeírt, összehordott betű-jelek dekódolt, olvasott, jelentéssé átlényegülő hullámzásai rendszerint kitöltik mindennapjainkat. Uralkodnak felettünk. Ha nem vigyázunk eléggé a csak tiszta forrásból táplálkozni vágyó, egészséges öntudatunkra, akár hazugul is uralkod(hat)nak felettünk, mert a rendszerekbe fogott/foglalt információk gondolataink titkos manipulátorai is... Az emberiség óriási többsége nap mint nap folyamatos információ-áradati nyomás alatt van, mint ahogyan a „drukk”, a nyomdagép is folyamatos, erőteljes és hatékony nyomást gyakorol a különféle papírok szűzi felületeire: selymesekére, porózusakéra, redősökére, rücskösökére, bolyhosokéra... És a felület megmunkálása, során a hordozóalap, milyenségétől függően más és más képi minőségeket eredményez...
Jel-hagyás kényszere
A rótt jel és az írott betű is, mint a közösségeket működtető mágikus-kapcsolati ábra, immár ősidők óta létezhet. Az emberszabású ábrázolás kényszeresen akart igénye és szándéka, örök időktől fogva jellemez bennünket. Lehetséges, hogy hiányos/hibás ismereteink során nehezen jövünk rá, hogy nem csupán néhány ezer éve létezik emberi civilizáció, amely során gyorsasággal felfedeztünk mindent az első szimbólumoktól kezdve a gigantikus építészeten át a magasröptű technikai fejlettségünkig, s amelynek manapság örvendünk. Lehetséges hogy sokkal öregebb, és sokkal bölcsebb az emberi faj, mint amelynek hisszük, és magasröptű kultúránk az ősidőkből fogva változatlanul hullámzik, gyakran csúcsformába lendül. Csakhogy az anyag tökéletlensége, romlandósága, korhatagsága mián a régi bravúrok elporladtak, és csak nyomokban maradtak fenn imitt-amott, a föld gyomrában, titkos, rejtett zugaiban... Lehetséges, hogy időtlen idők óta létezünk, és hogy örökösen és kódoltan, szakadatlan ténykedésünk sorsa: hogy Jelet kell hagynunk minduntalan, mindenáron? A múltban kutakodók e gondolatnak, elgondolásnak a bizonyítékául, egyre régebbi (ímmár több tízezer, egyes híradások szerint sokkal, de sokkal régebbi) rótt, karcolt, csontokba, kövekre, sziklákra vájt szimbólumokat, jeleket, jelzéseket... barlang-, és épületfalakra, sokszor furcsa használati tárgyakra rótt vagy mélyen a föld gyomrába temetett ősi üzeneteket találnak, fedeznek fel.
(folytatjuk)

(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. január 27, hétfő.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése