Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. május 6., kedd

75. Pétër László: Nem vagyunk idegenek, 2. rész

Utcai Dávid
A kilencvenes években a Túlabarai Tábor művészeti vezetője a pályáján épp hogy csak elindult kiváló fiatal festőművész, Sinkovics Ede volt. Néhány évvel később, a Takt 2003-as megújulásával a temerini Utcai Dávid vette át a művésztelep irányítását. A résztvevők garantáltan sok jót kaptak mindkettőjüktől. A Takt-on való részvétel, valamiféle garanciát is jelentett: szabad alkotói szárnyalást, üde, frissülni képes szellemi-lelki közösséget, rengeteg energia-kisülési lehetőséget biztosított a résztvevőknek. Erőteljességre hangolt, biztatást-bátorítást-bátorságos merítést jelentett a Jegricska (Almási bara) vizéből, és minőségi alkotói értékeket eredményezett...
Utcai Dávid tehetségét mélyen alapozta, és valamiféle extravagáns hagyományossággal fűszerezte. Alázattal és nagy önfegyelemmel építkezett, ami a manapság feljövő fiatal korosztályra nem mindig jellemző. Dávid különleges, szenvedélyes festő aki folyton alkotói lázban ég: fáradhatatlanul kutatja képzelőerejének különleges vetületeit, tér-idő relációit.
A nemzeti identitástudatot örökölte, és a délvidéki közösségi kultúra erodálódásának, egyben a térséghez való mindenképpen-ragaszkodásnak tanújaként festette meg kombájnos, traktoros, temerini utcai kompozícióit, melyekbe metafizikai és/vagy szürreális tartalmú valóság-értelmezéseket rejtett el. Miközben találkozott a szubkultúrával, és a néha banális, néha elidegenedettséget okozó balkáni nejlon-világgal is...
Utcai Dávid: Z-143-K
 
Utcai Dávid filozofikus alkat, aki az emberi elidegenültség gyógyírját a teozófikus természetében fedezte fel, ezért az emberarcú etikusságot, némelykor a benne erőteljesen megfogant vallásosságot is kidomborítja. Máskor viszont mindezektől megfáradtan, az érint(het)etlen természethez való vonzódását vagy elvágyódását jeleníti meg. Metafizikai magasságokba emelt kompozícióival, sokszor tökéletesen impresszív hiperrealista megfogalmazási módozatokkal manipulál.
Kettős természetű látásmódja azonban így is kiegészíti egymást. A szerencsés szimbiózis annak köszönhető, hogy Dávid nem hajlandó elválasztani magában a gyökeresen népi(es) és az urbánus, szubkulturális érzésvilágot. A hagyományos jóhiszemű látásmódját, és a dolgos, termelői (Teremtő!) emberi aktivitásokat és az embert szenvtelenné tevő városi környezetet egyaránt fontosnak tartja. A köznapi életformát aposztrofálja és e mellett az extravagáns, profán városi viselkedési formákat és normákat is jegyzeteli: képein mind a szent, mind a profán jellemzőit kihangsúlyozza.
Utcai Dávid: Gép munkában
 
Miközben festői világában az eltérő vonatkozások ütköztetését jóhiszeműen felvállalja, nem megalkuszik, hanem igen komolyan kielemzi a mai társadalmi közeg(ek)re jellemző etikai küszöbök szintjeit, felső és alsó értékeit. Tartásában pedig minduntalan azokat az erkölcsi kérdéseket felvető normatívát alkalmazza, amely ambivalens módon mind a lázongás szemléletét, mind a modern kori erőltetett csőbe húzottságunk hol enervált, hol élemedett, hol bizonytalan érzületű kettősségét jellemzi. A megbolydult világ alternatív gyógymódjait látjuk viszont élénk és talányos kompozícióin: az etikai és az esztétikai vívódások kettősségét valós igényként fogalmazza meg.
Utcai Dávid a tavaly (átmenetileg?) lemondott a Takt-on gyakorolt táborvezetői feladatáról, és azt otthoni kolléganőjére, Faragó Orsolyára ruházta át, miközben őegy időrefelköltözött Budapestre. Talán azért, hogy szerencsekereső festőként, védőháló nélkül próbálja ki magát, és talán hogy a Temerini magyarellenes hangulattól megfáradt lelkét friss szellemi áramlatokkal gyógyíthassa. Menekülési vágy vagy kalandvágy? Minden esetre Dávid újabb dimenzióba kényszerítette élénk elemző fantáziáját. Elemző magatartását mind a túlabarai kanócos lámpaláng, mid a pesti/es miliő festőisége magas hőfokra képes állítani...
Ricz Géza



 Ricz Géza: Utca kékben
Az angol W. Turner hatalmas kékes-szürke atmoszféráját, plein air gesztusait, Aba Novák sátoros piaci kompozícióit és Hangya András mesteri sikátoros utcaképeit is eszünkbe juttatja, pedig egészen más eszmeiség magányos hordozója. A (talán a graffitiből kialakuló) Street art gyökerekkel rendelkező Ricz Géza ködös, szürkönyeti szfumato-képeit, úgy tűnik, az első pillantásra az elnéptelenedett urbánus közeg ihlette meg. Valójában a folyamatos társadalmi és politikai változások következtében erodálódó, pusztuló/elenyésző társadalom, és a semmibe merülő emberi lakókörnyezet képezi témáinak gerincét. A kilencvenes évek délvidéki kilátástalanság érzetével küzd, és talán a balkáni véres háború mély sebeket ejtő nyomvonalát elemzi. Múltban vizsgálódó emberként fogalmazza meg a kierőszakolt marginális gondolkodásával kezdeni mit sem tudó balkanizmust, miközben témáival, a csend-életet idéző lepusztított környezettel, az élettelen sikátorok ábrázolásával emberi tragédiák hiábavalóságát higgadtan és objektív távolságtartással fejti ki.
Ricz Géza politikát mellőző magatartása is mély erkölcsi problémák elemzésével ötvöződik. Az erózió lesújtó látványképei azonban ellentéteket előidézve hatnak ránk, mert miközben az esztétikába kapaszkodnak, és jól komponáltságukkal épp a harmónia-érzetünket erősítik, valójában a a rettenet fájó érzületét is belénk sulykolják. A festő tehát konokul az ellentétes asszociációk között ellensúlyoz, miközben harmóniát teremt a diszharmóniában. Erőteljes térkompozíciói ugyanis élvezetes látványt nyújtanak, pedig valójában a pusztulás nyomait szemléljük. Művészete az ember tragédiája nyomán megfogalmazott néma tiltakozás, pusztába kiáltott szó, kései figyelemfelkeltési szándék.
Emlékképeinek drámáját a balkáni háborús időkben fényképészi vakmerőséget hirdető képeken látjuk viszont. Vásznain a kiégett, rozsdától maródó épület- és kocsironcsok a céltalan háború léleknyomorító prózaiságát tükrözik. Az ember csak titokzatos árnyként mutatkozik meg vásznain. Talán megrettent és elmenekült, elrejtőzött a mesterségesen/politika által felszított bűnök elől, és várja önnön végső elenyészését. Vagy maga is bűnösként bujdosik, mint valaha a fivérét meggyilkoló és szörnyű tettét az óta is kimagyarázni képtelen, Isten haragját félő irigy testvér. Vásznain nézelődik, magányos árnyként merészkedik elő, ám az idők végeztéig rettegni kényszerül a félig-bűnbánó Káin: örökös szemtanúja önnön tettének.
Ricz Géza: Old man
 
Az átélés érzékeny szeizmográf-drámáját vagy tragédiáját csakis a festő lelki-ismerete képes katartikus élménnyé duzzasztani. Borzongató és szokatlan az élményiségünk. Ricz Géza az ember elmagányosodásának festője. A méla csendben drámai és melankolikus sivárságban, ködből előszüremlő háttérzajokat hallani. Ricz Géza Madách-i háttereket fest meg, az ember tragédiáját kevés eszközzel is megjeleníteni tudó művészember, aki színpadi megvilágításba helyezi a dokumentálódó elárvultságot. Ecce homo, mondatja velünk: ezt tesszük a világgal és önmagunkkal, mert mi ilyenek vagyunk...
Végezetül még csak annyit, hogy Ricz Géza vásznain napjaink aktualitását is jegyzi. Ma Ukrajnában feltehetőleg előre megírt forgatókönyv szerinti össznépi tragédia zajlik...
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. április 14., hétfő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése