Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. március 4., szerda

108. Pétër László: Szabadságvágyás a művészetben 17.rész



“ Fegyverek között hallgatnak a múzsák”

A magát velencei festőnek mondó Lorenzo Lottót római freskóinak megsemmisítésével a velenceieket ki nem állható II. Gyula pápa tulajdonképpen megalázta.                                                                    De talán épp képeinek levakolása után döntötte el a fiatal mester, hogy végleg a könnyed táblakép-festészet felé fordul. Az olajkép-technikával pedig felfrissült, megújult a festészete: elevenebbé, színesebbé, vonzóbbá, reménytelibbé vált a mester bensőséges művészi világa. E forradalmi technikával a festészetében is minőségi ugrást hajtott végre. Az olaj-táblakép vagy olaj-vászon divatba jöttével, kombinációjával a festő töretlen lendülettel sima felületeket festhetett, hiszen vásznát forgathatta, a földre teríthette, merész naturalista hatásokat érhetett el a kényelmes festékcsurgatással, alakítgatással. A mesternek már nem kellett magas létrákon, állványzatokon ácsingóznia, egyensúlyozva gyötrődnie, a készülő mennyezeti freskók alatt kemény deszkapallókon heverésznie. A festőmunka folyamatának megváltozása elősegítette a dinamikus ecsetkezelést, előszabadította az ekszpresszív festői gesztusokat. Lotto számos itáliai utazása során magas színvonalon teljesítette a megrendeléseit. Habár gyakori helyváltoztatása miatt szinte vándor-festőnek tartották, ő csakis velencei festőnek vallotta magát. Ez mintha meg is látszana a festményein: a velencei festők által jól felismerhető korai plen air hatásokkal, légiességgel, fény-árnyék játékossággal, az erős kontrasztok alkalmazásával, könnyed kompozíciós megoldásokkal gyakorta élt.
A XIV. században a partikuláris érdekek miatt és területeik bővítésére törekedve az egymással hadakozó, az ógörögökét szinte leutánzó itáliai városállamok gazdagok, de törékenyek voltak, mert kevéske katonasággal rendelkeztek. Észak-Itália hadakozó városállamokra szakadt, a legerősebbek, Milánó, Firenze, Pisa, Siena, Genova, Ferrara és Velence, állandóan vetekedtek, csatároztak egymással. Észak-Itáliát ráadásul a pápai erők és a Német-római Császárság közötti hosszúra nyúló hatalmi harcok is szétszabdalták. Az igazi, hosszan eltartó háborúk 1494-ben kezdődtek, amikor VIII. Károly francia király hadjáratot indított a nápolyi trónra igényt tartva. Őt a pápaság, Milánó, az aragóniai királyság és Velence együttes segítségével még sikerūlt elűzni. Néhány év múlva azonban a franciák újra támadásba lendūltek, ekkor már XII. Lajos tartott igényt a milánói trónra, és ekkor furcsa mód VI. Sándor pápa a franciákat támogatta. Utódja, II. Gyula pápa is kihasználta a franciákat a Rómával mindig is vetekedő Velencei köztársaság megszorongatására. Két évvel később azonban mégis meggondolta magát. Megfordult a szövetségi viszony, a pápa akkor éppenséggel békejobbot nyújtott Velencének, és a segítségével hozta létre a Szent Ligát, melynek célja a franciák elűzése volt a félszigetről.                                                                                                                        A szinte követhetetlen pálfordulások, és váltakozó hadiszerencsék közepette, mintegy öt évtized múltán, a franciák az angolokkal való tárgyalások után végképp le is mondtak az itáliai területekről. De ekkor a franciákkal addig vetekedő hódító spanyolok ültek erőszakkal az olaszok nyakába…
Szent Katalin „meggyalázása“...
II. Gyula pápa hírhedt, freskóit érintő kritikája és ikonoklasztikus gesztusa után, az imént emlegetett csatározások során Lotto egy későbbi festményének a meggyalázását is megélte. A francia zsoldoskatonák ellentmondásos módon, épp a tetszésnyilvánításukkal gyalázták meg az egyik, 1523-ban megfestett kedvenc művét. A Szent Katalin misztikus eljegyzése c. festményét a könnyen szállíthatóság és az áthelyezés lehetősége miatt egyik mecénása, Niccolo di Bonghi rendelte meg bergamói rezidenciájába. Amikor a francia hadak elfoglalták a várost, Bonghi értékeit mentvén, a festményt híveivel átvitette a védettnek hitt Sant Michele templomba. A fosztogatásba kezdő katonák azonban oda is betörtek. Egyikőjüknek annyira megtetszett a kép felső részén háttérként megfestett, hatalmas ablaknyíláson át látható, sinai hegyet ábrázoló tájkép, hogy azt késével kimetszette a képkeretből, és Szent Katalin áhítatos eljegyzésével  mit sem törődve hadizsákmányával – örök időkre – kereket oldott...         
            Lorenzo Lotto - Szent Katalin misztikus eljegyzése, a kétharmados kép, 1523-ból                                                                                                                                                              Lorenzo Lotto mélyen vallásos festő volt, nem igazán foglalkozott az egymással csatározó városállamokkal. Sokkal inkább foglalkoztatta festészetének etikussága, vallásos áhítata, nemes szellemiségének kiteljesedése. Pietro Antonio nevű barátja a már nagybeteg, elfeledettségén kesergő Mesternek vígasztalásképpen, 1548-ban ezt írta:  
“Az hogy valaki jobb festő lehet nálad, kevésbé fontos mint az, hogy senki nem versenyezhet veled a vallásosságban. Az ég (ugyanis) nagyobb jutalomban részesít, mint a halandók csodálata...”                                                                                                                                           Lottót manapság leginkább mégis a erőteljes portréi miatt becsülik. Festészetének gyöngy-szemei javarészt megmaradtak, mégis magányosan, viszonylagos elfeledettségben halt meg.

A (nem) megfelelésekről
A korabeli gyakori képgyalázásokból leszűrhető, hogy a művészetet minden korban respektálták ugyan, de a respektum a társadalmi nyugalommal, a mindenkor renddel volt összefüggésben. A normális életkörülmények megváltoz(tat)ása folytán ugyanis, a művész(et) a megzavarodott körülmények következtében épp úgy jobbról-balról kiosztott pofonokat kap(hat), mint a pórul járó civil társadalom. Lotto Szent Katalinjának meggyalázása a festmény relatíve értékvesztése ellenére is vigaszul szolgált a festőnek, hiszen művészetébe valójában beleszeretett az a műveletlen zsoldoskatona, aki a festmény részletének kimetszésével voltaképpen híressé tette e műalkotást…                                                                                                                                          De mit szólt volna mindehhez Csontváry Kosztka Tivadar? A mi egyszerre ekszpresszív-mi(sz)tikus szemléletmódot képviselő, egyben a szimbolista szürrealizmus határmezsgyéjén bátran menetelő, késve felismert magyar festőóriásunk. Ha látta volna, amikor zseniális óriásfestményeit hajdani bérkocsisok eső elleni, árujukat védő szekérponyvának használták fel!?
Festők “apró” kudarcai
Vissza kell térnünk azonban az eredeti mondandónkra. Az Itália területén a gyakran egymással ellenségeskedő városállamocskák következetlenül keveredtek bele az újabbnál újabb konfliktusokba. A gyors győzelmek reményében, eléggé követhetetlenül váltakozó, szeszélyes és ideiglenes szövetségeket is kötöttek egymással, illetve egymás ellen. Ám a katonaságuk elég gyenge volt, ezért uralkodóik gyakran béreltek fel idegen, pl. német, francia vagy spanyol zsoldosokat. Nem ritkán éppen a rájuk éhező Franciaországhoz vagy Spanyolországhoz folyamodtak “segítségért”, védettséget vagy szövetséget kérve tőlük, ám úgy tűnik, némelykor csak pénzéhes kalandorokat kaptak. A messziről jött katonáknak ugyanis leginkább a zsold, a hadizsákmány, és a lakosság lelketlen fosztogatása számított. A többi csak kegyetlen(kedő) színjáték, nemritkán csupán fegyvercsörte és nem igazi harc volt. A csaták gyakran megrendezett, megjátszott kergetőzéssé, teátrális hősködéssé, vértelen verekedéssé fajultak. A zsoldoskatonák ugyanis lassacskán felfedezték, hogy az egymást öldökléssel, kisebb esélyük van a zsoldjuk és zsákmányuk megszerzésére. Az életben maradás a színlelt hadviseléssel, megfutamítással, megfutamodással sokkal inkább lehetséges. Ezért az elhúzódó hadműveletek során, inkább a felajánlott zsoldjukból, valamint a környékbeli lakosság "kíméletes" fosztogatásából éldegéltek.                                                                                                                                               Erre két “hírhedt” itáliai csatát, azaz a művészetben is ábrázolt két hires festményt említhetünk meg. A quatrocento egyik legjelentősebb festőjének és mozaikkép készítőjének, Paolo Ucellonak (1397-1475) három változatban is megfestett táblaképét, valamint az érett reneszánsz polihisztor lelkű feltaláló művészének, Leonardo da Vincinek (1452-1519) elhíresült, ám megsemmisült, már nem létező freskóját, a hires Anghiaria-i ütközetet…
 (folytatás) 
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. március 2.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése