Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2013. június 3., hétfő

47. Pétër László: JELET HAGYNI (4. rész) - A korszerű művészet ágas-bogas fa

Tollrajz II.


(Ezek a sorok, magángondolatok. Valószínűleg nem tükrözik a művészettörténészek pontos kimutatásait, vagy a teljes valóságot: csupán a jobb megértésem vagy/és értelmezésem szándékával születtek...)

Értjük és nem értjük, egyszerre...

Mind eközben a 20. századi művészet olyan mint egy lelki szorongatottságában forgolódó ideges beteg: egy, az aktivitását minden lelki, szellemi és fizikai csatornára átállítani kész adó-vevő készülék. Képben, hangban, mozgásban, illatban, ízben és tapintásban, zavaros vagy kristálytiszta gondolatmenetek között lavíroz, néha a racionális gondolkodás számára alig (aligha?) érthetően, mégis bizonyosak vagyunk, valahol hitelesen, elhihetően...
Térerő - performance

A korszerű művészember számára az izmusok lassan váltakozó vizuális élményfürdője után az egyre inkább elbizonytalanodó önkényeskedő, önismereti hiányosságokban is öngyógyító tevékenységet társító homo faber, aki újabb szellemi-alkotói megnyilvánulásokat talált ki, furcsa jelölőpontjait a létidegenséggel küszködő, szorongásos polgáriasult társadalom számára.
Ám az izmusok, az avantgárd majd utána a neoavantgárd törekvések, szerteágazásuk miatt, szétszórtságukban egyre inkább követhetetlenné tették, végül a konzumtársadalom létrejöttével nemtörődömmé tették a mindenféle másfajta szenzációkra éhes (szórakozni vágyó?) közönséget...
Valahol, a nehéz megértéséből adódóan, csökkenni látszott a művészet iránt komolyan érdeklődők tábora?
Holott a művészet mérhetetlenül szélesre tárta kapuit, és új lehetőségeket kínált egy totalitárius művészet szemléletének megfogalmazásához, a feltörekvő friss művésznemzedék újra szembesül az érdektelenséggel is...

A posztmodern művészet

Talán túlságosan nagy időugrásaival szakadéknyi szélesség tátong az alkotó és a közönsége miatt.
És talán ezért volt szükség arra, hogy a 60-as évek végétől kezdve ellensúlyozva túlzott elvontságát, a posztmodern törekvésekkel a művész megpróbálja összeegyeztetni a köznapi valóságot és a művészet világát.
...
Függőben - performance
(Fotó: Nyulasi Péter)

Így történt meg, hogy a 70-es és 80-as évek transzavantgárd művészete már egyáltalán nem ragaszkodott a politikai felhangú szerepvállalásokhoz, a személytelen, történelmietlen, elanyagtalanító művészeti törekvésekhez, a concept art csupán önmaga meghatározására szorítkozó de azavantgárdon túlifelfogásához vagy a minimal art geometrikusan leegyszerűsítettségéhez...
A posztmodern ideológia új tartalmi gazdagságában, transzavantgárd törekvéseitől kezdve a magánmitológiákig, a személyiséget már nem a kultúrtörténeti folyamat részeként szemléli.
Mégis, leginkább csakis a megélt vizuális és szellemi minőségekkel folytatott párbeszéd által fogalmazza meg a lét-, és tudatállapotát...

A hagyomány nem adja meg magát

Végezetül, a hagyományos alkotásmód és az önkifejezés visszatérését jól jelzi az indulatos festészet (Heftige malerei), az Új vadak expresszív, drámai valóság-látású festészete, a tapétafestészet (Pattern painting) vagy a 70-es években megjelenő magánmitológiák sajátos új-szimbolista törekvései.
Melyek segítségével a művész megint csak sikeresen visszahódította potenciális közönségét.
...
Az ember, aki nekimegy a falnak
(Fotó: Péter Lea)

E sorok írójának, mostani jegyzeteivel a szándéka mindössze az volt, hogy nyúlfarknyi eszmefuttatások által, érintőlegesen végigkövesse legújabb kori művészetünk néhány főbb irányvonalát, és egyben, hogy megerősítse önmagát személyes mitológiájának továbbépítésében.
Nem volt több a szándéknál, és most, a végén is csak úgy fogalmazna: talán erején felüli volt. Maga is a legújabb kori művészet(ek) megértésének szándékával fejtegeti gondolatait...
A korszerű művészet ágas-bogas, terebélyes fa. Irdatlan lombkoronával, sokszólamúsággal bír. Manapság mindenről és mindenkinek szól: legfőképpen az önkifejező szándékkal induló, jóra-rosszra törekvő önmegvalósításainkról.
Mert másképpen nem lehetséges élni. Jelet kell hagynunk, mindenáron...

(vége)
 
Magyar Szó, Üveggolyó melléklet. 2013. május 27.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése