Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2013. október 28., hétfő

56. Pétër László: MINDEN ELLEN (9. rész)

Mottó:
Nem mondom azt, hogy szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.

A szub-kultúra vonzásában

A pop art számára, a nagyvárosi kultúra, ezerfejű szörnyeteg volt.
Nagyszerű ráérzéssel létrehozta így például a combine painting (összerakott festményt), vagy az enviroment (berendezett tér) műfaját is. Ezek lehettek kitüntetett erővel bíró festmények és szobor-alkotások is, ám ikonoklasztikus jellegű, romboló hatású alpári förmedvények is.

A szub-kultúrák motívumvilága épp úgy érdekelték, mint az eldobott áruk, a junk-kultúra (dobd-el kultúra), melynek elemei belekerültek az alkotásokba. Jellegzetes kifejezésmódjai voltak még a collage, azaz kollázs, az assamblage (összeállítás). De vállalkozott egyetlen tárgy óriás méretűre nagyítására (szimbólummá emelésére), vagy (a szitanyomás elterjedésével) megsokszorosítására, esetleg konzerv-, plakát-, embléma-, vagy bármilyen tucat-tárgy felsorakoztatására is. 
Arman: Ecsetek 2000-II

A megtévesztés eszközeivel másképpen is hajlandó vol élni: jellemezhette az anyagszerűtlen használat (a szürrealizmus egyik korszakalkotó műve: a szőrös csésze, szendvics rongyból, jeget imitáló fólia, stb.) és különböző tárgyak, eszközök, gépi alkatrészek összeszerelése... Sok esetben teljesen oly logikátlan módon, hogy funkciójukat elveszítve idegenség-érzetet és egyben újszerűséget hirdettek.
E funkcionálatlanság által, a műalkotásba beépített elemek elveszítették önnön eredeti jelentésüket. Ily módon például egy berendezett tér is, mesterkéltségében heremetikusságot, elkülönültség-érzetet, idegenség-érzületet keltett. A pop artban úgyszintén élő inter-mediális akciók pedig még feszesebbé tették az idegen valóságot...
Az imént említett combine painting, asszamblage, enviroment... néha esetlen erőltetettsége mellé, furcsább jelenségek is párosultak: ide tartozott az újrealizmus (noveau realisme) melyet neodadaizmusként szokás emlegetni, destrukciós ám játékos-gyermekes törekvéseinek fura szólama miatt. (Akár „valódi” gyermekrajzok beágyazása a festészetbe).
Joan Etcher: Pepsi Assemblage

Spontaneitás és mesterkéltség

Az újrealizmus ugyanis azt vallotta, hogy mindenki művész, és minden művészet!
E szélsőség ellentéte ugyanakkor, a nyomában érkező hiperrealizmus mesterkéltségében, túlzottan valósághű szeretett volna lenni. Festészete pedig, aprólékosan (és egyben tényleg mesterien) megfestett részleteivel, fotók felnagyításában merült ki, mely precizitással a természetes látás és a művészi látásmód kiegyenlítésén fáradozott.
A hiperrealizmus valósághűbb szeretett volna lenni a valóságnál, pápább a pápánál...
Ebbéli igyekezetében azonban leginkább személytelenné vált: a valóságot felcserélte a látvánnyal, a felszíneset a mélységessel, melyet személytelenül átszervezett, átértelmezett és kiüresített. Ezáltal egyszerre dokumentáló jellegű, egyben illúzióromboló törekvéssé vált...
Csernus Tibor egyik hiperrealista szemléletű műve

Újrealizmus(ok)

A Pop art-tal rokonítható a Franciaországban megszületett újfajta, újrealista festészet és az a sokrétűséget magába foglaló szemléletmód, mely szerint az elértéktelenedett, erodálódott, csupasz vagy szennyezett falfelületeknek is lehet jelentés-, illetve esztétikai értékük. A többé kevésbé dekoratív, spontán „felfedezett” érdekes anyag-felületek ugyanolyan kihívást jelentenek az esztétikum felfedezői/élvezői számára, mint egy klasszikus képben való gyönyörködés. A mindenben felfedezhető szépség nem tesz nagy különbséget a létrehozott és a talált értékek között. Ebben megegyezik a hatvanas években bátran kimondott tendenciával, hogy minden művészet, ami beépíthető a művész által diktált szellemi, gondolati, esztétikai értékrendbe. A plakátragasztások visszatépkedése, Yves Klein női test-lenyomatai, Arman nagy tömegben felhalmozott, egybegyűjtött és felhalmozott eldobott tárgyai, vagy a banális részletek képi felnagyítása után, ekkor már eljutottunk az „elanyagtalanító” szándékig, amikor a mű maga az ötlet és a megfogalmazása. A képi gondolatok verbális vagy írott megalkotására való törekvéseivel, elejét vette a konceptualizmus...
Yves Klein: Formidable. Nyomtatott akt-festmény

A Fluxus (áramlás) már a pop arttal rokonított, újabb kilométerkő volt a hetvenes évek művészetében. Egyre furcsábbak voltak a művészi megnyilvánulások, és egyre tébolyultabbá vált a mű, a művész és a közönség közötti interaktív viszony. Példánk a hang nélküli koncert, amely vagy síri csendet jelentett, vagy a koncertre előkészülő zenészek és hangszereik zörejét tekintette „mű”-nek, vagy a hangszerek nem rendeltetésszerű megszólaltatását tekintette „alkotásnak”.

A Fluxus csoport megalapítója George Maciunas valóságos lángelme volt (persze nem a szó klasszikus értelmében, de elismerésként mondva). Először különféle „kiáltványokat”, felhívásokat tett közzé, zenei darabokat írt majd ezek koncertjeit is megszervezte, Fluxus-fesztivált hozott létre, később pedig többek között Fluxus-orvostudományt is... Amely kitalációkkal, közönségét hol gondba ejtette, hol felingerelte, hol kisajátította, majd akár „gyógyította” is. Forradalmi gondolata volt, hogy „mindenki lehet művész, és minden lehet művészet”...
A Fluxus-csoport egyik oszlopos tagja volt George Brecht, aki kitalálta az „event” (esemény) művészetét, amikor rövid, tömör utasítások formájában megfogalmazott kis színjátékokat mutattak be. Ezek rendeltetésszerűen feszültséget hozó, feszültségeket levezető, akár a pszicho-terror eszközeit is latba vető szituációs játékok voltak, és elvezetnek bennünket a happening irányába, és az újfajta művészeti irányok demokratizálásához...

Az akcióművészet

Ezek az irányok pedig forradalmiak is voltak.
Az akcióművészet, az 50-es évek igazi cselekvésművészete volt.
A művész személyes közreműködésén alapuló tevékenységére alapozott. Az allegorikus cselekvéstől, az emberi, társadalmi vagy szociológiai vizsgálatokon át, a politikai állásfoglalásokig, agitáló előadásokig, akár demonstrációkig jutott el, és igyekezett mennél jobban befolyásolni közönségét.
Ilyesfajta törekvéseket dédelgetett a pop arttal egy tőről fakadó happening, azaz a „történés”, melyet egy Allan Kaprow nevű művész talált ki, és amely előre megtervezett, megszervezett élő színpadias előadáson alapult. S mely ráadásul a közönség bevonását is szorgalmazta, beleértve a közönség reakcióit, reagálásait, impulzív vagy visszafogott jelzéseit, egyben válaszait a művész rituális játékára... 
Allan Kaprow: Fluids. Happening. Jégkockákból épített téglatest

Az amerikaiaknál jóval politikusabban fogták fel a happening fogalmát az európai társaik, akiket akcionistáknak is neveztek, és akik még a 68-as párizsi diákmegmozdulásokban is a művészeti megvalósulást látták. A francia akcionisták mellett, érdemes megemlíteni a bécsi csoportot, és a korunk egyik legnagyobb művészelméjének mondott német Joseph Beuys-t, akinek művészi koncepciójában többek között (ugyancsak) felfedezhető a happening és az akcióművészet egyvelege.
A pop art és a vele rokon környezetszemléletű irányzatok nagyban megváltoztatták a modern művészetfelfogást. Irányzatai ezért radikálisnak mondhatók. A művészetet ugyanis egy új, forradalmi koncepció megvalósítási szándékával belemosták a mindennapi életbe.

(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. október 21.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése