Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2013. október 28., hétfő

57. Pétër László: MINDEN ELLEN (10. rész)

Mottó:
Nem mondom azt, hogy szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.

A határok elmos(ód)ása

A már említett happening után, a hatvanas években különféle rokon(ítható) stílus-egyvelegek színesítették az időben zajló és a művész személyesélőközreműködését a műalkotásban. Tehát mindenképpen a folyamatra és nem a bevégzett műalkotásra fektetett hangsúlyt. A hatvanas évek elején a body art (testművészet), majd a process art (folyamatművészet), a Fluxus (áramlás), a performance, valamivel később a politkunst (politizáló művészet), a mail art (postai küldemények művészete)... jelentették a neoavantgard végét, mely után a hetvenes évek elején már posztmodern művészetként folytatódott a harc. Szabadosan fogalmazva: Minden ellen...

Performance

A happening folytatása a hasonló vonásokkal bíró performance lett. Műfajilag hasonlított a happening cselekvő szándékához, de az akcióművészet kereteinek a továbbfeszegetésével, értelmezésben is kiegészítette, továbbjátszotta azt. És mivel összművészeti törekvés jellemzi, számos áramlatot foglal magába.
A happening előadásműfajában, a közönség spontán bevonása döntően kiszámíthatatlanná tette az akciót. A performance azonban másképpen tervezett: elkülönült a közönségétől, leginkább puszta szemlélőként kezelte azt, és önállóan tervezett, kiszámíthatóbb, erőteljesebb, játékában sokkal következetesebb volt: saját diktátummal rendelkezett. Azonban így sem volt képes lemondani az improvizációkról, a véletlenszerűségekről. Ezek az esetleges váratlan visszajelzések sem érték felkészületlenül. A művész ekkor sem tért el alap-koncepciójától. Ám már-már meghaladta önmaga telyesítőképességét is. A hetvenes évek végétől például megfigyelhető volt, hogy a performance-t összekapcsolják a technikai eszköztárat bővítő video-művészettel. A 80-as években már Magyarországon is divatossá lett, ahol a nemzetközi viszonylatban is elismert Hajas Tibor, Szirtes János, Révész László, Böröcz András vagy El Kazovszkij egyéni mitológiákon alapuló szemléletéhez kapcsolódott. Ez újszerű látásmódot kölcsönzött neki, és mindenképpen hasznos, tértágító szerepe volt Közép-Európában (is).

Body art és egyéb új művészeti formák
Csernik Attila

Írásunk azonban máris túlfeszítette önnön határait. De a vége felé haladva is, lényeges lenne még egy kicsit elidőznünk az akcióművészetnél:
A body art, azaz a testművészet, az akcióművészetek egyik legérdekesebb fajtája, melyben a művész, saját személyét és fizikumát műtárgyként veti alá kísérletezéseinek, koncepciója pedig, hogy a művész fizikai jelenléte: a műalkotás (ön)maga legyen. (Gilbert és George). Minthogy a művész mint művészi tárgy lép be a tényleges életfolyamatba, ezért képes önmagát műtárgyként kiállítani, sőt feláldozni is. Nem oly ritkán ez valóságos áldozatvállalás, minthogy a művész ténylegesen a saját testi épségét kockáztatja. Így néha „önromboló” folyamatban, tehát valós destruktív tevékenységben nyilvánul meg (Hermann Nitsch saját vérével fest). Néha pusztán testük mozgásának regisztrálásával, pozitúra-váltásainak lefotózásával és a fotók átfirkálásával (Arnulf Rainer), befedésével és kitakarásával (Denis Oppenheim), befestésével, stb. a test kifejezőerejének energiáit érzéklejük csak. De néha az önpusztítás folyamatát is megleshetjük a body art-os művészek akcióiban, amelyek során a művész fizikai sérüléseket is szenvedhet. (Chris Burden, aki saját vállába lövet puskával). A body art művészete hihetetlen gyorsasággal terjedt és világszerte lett népszerű. Minthogy hagyományai a mindenkori mozgáskultúránk ősiségét követik, nem is volt oly nehéz ezt az alkotói megnyilvánulási formát művészetté nyilvánítani...

Vajdasági forradalom a művészetben
Slavko Matkovic - Fogyasztói képregény 1979-ből

Az 1970-es években több máig elismert művésztagja volt a modern képregénnyel és a mail art-tal is foglalkozó Slavko Matkovic, által megalapított Bosch+Bosch Csoportnak. A Bosh+Bosch az akkori modern irányzatok mindegyikét gyakorlolta. Alapítói Slavko Matkovic, Basch Edit, Krekovics István, Magyar Zoltán, Szalma László, Szombathy Bálint és Slobodan Tomanović voltak. Hamarosan csatlakoztak hozzájuk, többek között Ladik Katalin, Csernik Attila, Kerekes László, Ante Vukov... A Délvidéken példátlan intenzitású újhullámos törekvéseikkel alapjában rengették meg (sokkolva) a hagyományos művészeti életet.
De az ő tevékenységükhöz erőteljesen kapcsolódott még, a minden ellen állóharcokat vívó, és a művészeti élet kérdéseiben mindenkor eligazodni igyekvő, vívódó, a délvidékiségéhez mindenkor hű, tépelődő lelkületű művészünk, Markulik József is.
E művészetek neves délvidéki alkotóinak is jól látszik a kettős kötődésük. „Művészi megosztottságuk” a nyugati hangulatvilág, és a vajdasági, az ex-jugoszláviai „művészi élet-érzület” között mozog. Róluk írni, a felkészültség egy magasabb fokát jelentené. Ezért, egyelőre a teljesség igénye nélkül teszünk említést néhányukról.
Slavko Matkovic (1948-1994) többek között képregénnyel, mail art-tal foglalkozott.
Ladik Katalin performansz-művészként, színésznőként, előadóművészként és költőként is kitűnően érvényesült. 
Ladik Katalin

Csernik Attila képzőművész, grafikus és könyvtervező, művészeti tanulmányait Újvidéken kezdte, majd 1965-1967 között Montrealban tanult, majd számtalan body-art akciót tervezett és valósított meg.
Szombathy Bálint közülük a legteljesebb szemléletű képzőművész és teoretikus, ahogy nevezi önmagát: szépségkutató, aki a legkövetkezetesebb módon valósítja meg művészeti programjait. Az új vizuális szemléletmód bázisát kitűnően ismeri, és követi. Land art, konceptualizmus, mail art, neoizmus, performance, művészeti írások, tanulmányok képezik munkásságának gerincét.
Szombathy Bálint - Laibach calling3


Jel - jelentés – kontextus...

A Bosh+Bosch tagjai, tevékenységükkel a progresszív, kortárs művészeti irányzatok elméleteihez és műfajaihoz kapcsolódtak. A jel - jelentés - kontextus problémaköre foglalkoztatta őket, miként egyik szellemi atyjukat, Yoseph Beuys-ot is.
Elsősorban a konceptualizmus nyomta rá bélyegét a csoport tevékenységére, de a land art, vizuális költészet, performance mellett a body art, mail art, performance, happening, video-művészet, interaktív művészetek, képregény... mindenféle szellemi és fizikai mozgalmainak, tobzódásainak harcosai erőteljesen ráhangolódtak a világszerte hódító újművészeti törekvésekre. Nem utolsósorban a nagyvilágtól elzártságot szüntették meg...
Itt most azonban meg kell állnunk. Be kell látnunk, hogy e szerteágazó művészeti csapásoknak józan taglalása hosszabb tanulmányozást, jobb megértést igényelne. Észrevehetjük azt is, hogy ezen irányzatok nem igazán hódoltak be semmiféle korábbi sematizmusoknak, és mivel nehezen beskatulyázhatók, nehezebben is megfoghatók, felvázolhatók. Törekvéseik, szándékaik, programjaik folyamatosan tovább alakul(hat)nak, a teljes lefedettség igénye nélkül. Megértésük, megélésük, értelmezésük jólfelkészültséget, jóval nagyobb lélegzetvételt igényel.
Aki ilyesmire vállakozik, kösse fel jól a gatyaszárát! 
 
Péter László: Homage á Bosch+Bosch.Jel-jelentés-kontextus. performance...2013
 (vége)
 
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. október 28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése