„Az ember
kötelessége, hogy a maga
népét szolgálja. Aki ez
alól kihúzza magát, az
a népe árulója.” (Kós
Károly)
Zsögödi Nagy Imre - Kós Károly, ceruza
A helytállás felkiáltójeleként
megszívlelendő idézet. Szikár jelmondat a bukovinai székelyek
első, az Al-Duna kanyarulataiba való kitelepítés évében
született szellemi óriás, Kós Károly (Temesvár 1883- Kolozsvár
1977) tollából.
Amikor országa
nagy bajban volt, akkor
hallatta hangját a
legtisztábban. Akkor cselekedett
lelki egyensúlyának csalhatatlan pontosságával,
amikor aggódásában minden
igyekezetével azon volt, hogy valahogy segítsen fékezni
Erdély és Magyarország
nagy romlását. Pusztán a
lelkiismeretével összhangban...
A sztánai Varjúvár, a zebegényi
római katolikus templom, a kispesti Wekerle-telep tervező-építője,
rekonstrukciós munkásságának köszönhetően Mátyás király
kolozsvári szülőházának megmentője, és számos építészeti
remek megalkotója, aki a biztos és kényelmes budapesti karrier
helyett a bajba jutott szülőföldjét választotta és visszatért
Kolozsvárra.
A Kós Károly tervezte Budapesti Wekerle telep
Nem volt politikus. (Talán éppen
ezért?) a történelem sodrának éles kanyarulatbába érkező
hazáját nem hagyhatta cserben. Átlátva az ország tragikus
helyzetét, azonnali cselekvésre szánta el magát. Hazatérve
sarkallta, buzdította az erdélyi értelmiségieket a bénultság és
az önsajnálatig terjedő érzületek kordában tartására, a józan
ítélőképesség és a célelvűség mindenképpen megtartására,
és a nélkülözhetetlen cselekvésre.
Kós nemcsak kiváló népi építész,
grafikus, író és néprajzos volt, de kiváló szervező tehetség
is. Trianon hírére az értelmiségiek köreit mozgósította. A
közeledő „nagy romlás” megfékezésére szedte hadrendbe
Erdélyben a művészeket, írókat, értelmiségieket és hozott
létre általuk alkotó társaságokat. Bátor kiállást,
összetartást, dacos ellenállást sürgetett az értelmiségi
összejöveteleken. Sürgetésével pedig felelős helytállást,
nemzetmentő kultúraterjesztést, új könyvkiadást, pezsgő
művészi életet, magas fokú fegyelmezett öntudatosságot,
töretlen irányú továbbalkotást kért fegyvertársaitól. Dacos
frontvonalat húzott, hogy a nemzet lelkiismeretét képviselő
értelmiségiek szervezetten álljanak ellen az elveszített
területek önmagukba fordulásának, elemésztődésének és
erodálódásának. A határon kívül rekedt pompás magyarság
elvesz(t)ésének, pusztulásának.
Sztána- Varjuvár, 1910
Dsida Jenőnek, a még igen fiatal
rebellis költőnek, aki egyik nagy összejövetelükkor felolvasta
századunk talán legmegrendítőbb költeményét, a Psalmus
hungaricus-t, miközben elérzékenyedve átölelte, könnyezve
mondta: „Te taknyos...”, monta és ölelte magához fegyvertársi
szeretettel.
Kós szerint,
az ember akkor jár
jó úton, akkor cselekszik
helyesen és akkor
kamatoztatja legjobb tudását,
akkor éri el egy
felnőtt értelmiségi teljes
értékűségét, egyben úgy
nyerheti el népének
bizalmát, ha segíti és
élteti azt a kultúrát,
amelybe beleszületett. Ha
viszonozza azt, amit kapott
a szülő és felnevelő
közösségétől.
Az Országépítőnek
nevezett polihisztori tudással
rendelkező erdélyi, egyébként
szász származású építészünk szerint
az emberiség első
korszaka „a fa”
korszaka volt. Gyakorlatilag
az egész életét a
népi kultúra továbbéltetésének
szentelte, és minden, országot
és népet „modernizáló”
folyamatot igyekezett kordában
tartani azzal, hogy
Magyarországra is áthozta
az erdélyi népi kultúra
ősi építészeti elemeit.
Megkülönbözetett figyelemmel tekintett a mesteri fafaragás
művészetére, és a hagyományos népi építészet csodálatára,
egyszersmind a népi hagyományok
feltétlen szeretetére nevelte az
egész országot. Ezzel
együtt eredeti építészeti stílusával,
az organikus építészet
előhírnöke is volt. Nagy
példaképe azoknak akiket
manapság Makovecz Imre,
Csete György... minálunk
a már eltávozott Harkai
Imre, és Valkay Zoltán
organikus építészetét fűtik,
éltetik. Kós sajátos
(követhető, követendő) tervezői stílusa
emlékeztet arra az
igyekvésre, amely a
monarchiabeli állapotok közepette
megidézi a magyar népi
építészetet. Méltó párja a nemzeti gyökérzetű nagyszerű
Lechner-i szecesszionista törekvéseknek,
melynek egyik pompás
fellegvára Szabadka városában
van, és a szintén
zseniális Reichl Ferencnek,
valamint Zsolnay Vilmosnak
köszönheti pompás díszeit.
Kós Károly
azt az építészeti
stílust hozta létre,
amely egyesítette magában
a székely tájegységek
logikus és remek
építészeti formáit, stílusegységeit,
faszerkezeti megoldásait. Nagy
elhatározottsággal, a középkor letisztult formavilágát
teremtette újjá. Természetes, funkcionális logikával gyúrta
egybe a hagyományos népi
építőművészet legjavát a
nemzeti romantikával.
A népi
fafaragás és díszítőművészet
lecsupaszított, stilizált változatait,
különös tekintettel a
kalotaszegi motívumokra, a
tiszta forrásból merítés
módszereivel alkalmazta egy
idegen széllel érkező
áthidaló korszak előestéjén,
mely immár holmi gyökértelen
modernizmus jegyében erőszakosan
terjedt. Ekkortájt a
funkcionalitás réme terjeszkedett
már. A Bauhaus beton-,
és kubus-halmazának divatja
a kezdetét vette. Merev
németségével, nehézkes oroszosságával
kezdett benyomulni Európa
előcsarnokába... Az egyre nehezedő korban, ekkor
már oda kellett volna
figyelni mindenütt a múlt
értékeit veszélyeztető lélektelen
változásokra. Az új
mellett mindig szükségünk
van a régi megőrzésére.
A hagyománytalanság ugyanis
lélekveszejtő, közösséget romboló
hatással van, még ha
(reményeink szerint) örökösen
újrarendeződik úgyis minden,
akkor is... Frank Llyold
Wright-nak természetesen igaza
volt, amikor megfogalmazta
a forradalmi és az
erőszakos vagyis kierőszakolt
újítások közötti különbségeket:
„ A forma
követi a funkciót: ez
lett a következő jelszó.
Ezt is félreértették. A
művészetet ekkor még nem
próbálták az idegrendszer
szférájába kényszeríteni: az
idegrendszert sem tévesztették
még össze a lélekkel.
Arról volt szó csupán,
hogy kisszerű emberek –
kisszerű ésszel és
érzékenységgel megáldva –
összeollóztak egy pár
felszíni hasonlóságot, amit
aztán inspirációnak véltek
és ily módon az
építészetet a konfekcióiparral
tévesztették össze...”
A huszadik
század első negyedében
nem csak a nyugat
szenvtelenül és erőszakosan
nyomuló, hagyománytipró építészeti
és egyéb művészeti
stílusai, hanem a keletről
fenyegetően közeledő vörös
veszély, a terjeszkedő kommunizmus
árnyékában felfokozódó „találmányai”
is közeledtek, sarokba
szorítva a nemzeti
hagyományok természetes vívmányait.
A végsőkig lecsupaszított, idegennek tűnő
„kitalált” formarendszerek valóban a múlt remek
forma-gazdag hagyományait elvető
szándékával, voltaképpen erőszakos
megsemmisítő gépezetként kezdett
el működni. Ezzel a
gondolattal nem szeretnénk
ördögűzésbe fogni, és
nem szeretnénk megszépíteni
az archaikus régmúltat
sem, csupán azzal a gondolattal
rukkolunk elő, hogy a hagyományoknak mindig megtartó szerepük
van. A forradalmi újítások néha erőszakkal döntenek romba
évszázados értékeket, pedig a lassabb ám folyamatos építkezés
erőszakmentesen is meghozza az új eredményeket...
A megállíthatatlan
erodálódás penészes jegyeit minden érett/kiérlelt kultúra
magában hordozza: egyszer el kell múlnia, hogy jöhessen valami
más... Szükségtelen és fájdalmas felfordulásokat is okoz, ha a
nemtelen politika a társadalmi mozgások erőszakos felkavarásával
próbálja megváltoztatni a világot. Ilyen volt Trianon a mi
számunkra.
Kós egyik nagy sikerű könyve, az Erdély népi építészete, 1989.
...
Szerencsénkre a hagyománytipró
építészeti törekvéseknek a mai napig számos ellenlábasa is
akad. A délvidéken i
hetvenes-kilencvenes években dolgozó építészünk, Harkai Imre jó
példa volt a hagyománytisztelők és értékmentők tiszteletet
érdemlő szándékának. Harkai munkásságával
ugyancsak
a
hagyományok
átmentési
szándékával
dolgozott.
A
topolyai
és
a
temerini
háztípusok
alapos
feltérképezésével
valamint
újratervezésével,
az
építész
humanizmusa,
racionalizmusa
és
a
bácskai
ember
igényessége
találkoztak
össze.
A
bácskai
népi
építészetet
a
modernizációs
törekvésekkel
ötvözve,
Harkai
etnológusi
hajlamait
is
bátran
kibontakoztatta.
De
a
műemlékvédelem
is
szenvedélyesen
foglalkoztatta,
többek
között
a
pusztulófélben
lévő
topolyai
szélmalom
helyreállításának
és
múzeummá
avatásának
az
éllovasa
is
volt...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. június 2.)





Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése