Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. június 13., péntek

81. Pétër László:A legszebb élet (Laikus gondolatok egy országépítőről) 2.rész

Az ember kötelessége, hogy a maga népét szolgálja. Aki ez alól kihúzza magát, az a népe árulója.” (Kós Károly)


Kós Károly a hetvenes években
A huszadik század tele volt kisebb-nagyobb Trianonokkal, nagy kaliberű tragikus, félresikerült „akciósorozatokkal”, amelyek során az irritált beteg, a folyton felpörgő emberiség minduntalan kivetkőzött magából, kidőlt tengelyéből, szinte szinte következetesen több kárt okozva mint hasznot. A magyarság pedig kénytelen minduntalan megemlékezni, emlékművet emelni nagy kudarcainak. Trianon, 1948, Mohácsi vész, bácskai vérengzések... Bár kétségtelenül a győzelmeink (akár az erkölcsi győzelmeink) emlékét is megőrizni vágyjuk. Mert volt nándorfehérvári diadalunk is. És hiszen: Valkay Zoltán nagyszerű emlékmű-terve is megépült, a zentai csata 300-ik évfordulójának Kós emlékére!
...
Trianon évében, 1919-ben jött létre az eredményeit fitogtató, funkcionalitást dicsőítő weimari Bauhaus is, és most ez adja a kettő összehasonlításának alapját. A trianoni tragédiát nehezen megélő Kós Károly (Temesvár 1883 - Kolozsvár 1977) tudó, hagyományféltő építészetét, és a lázasan kísérletező diadalittas Bauhaus iskoláját, amely dobozstílusával, beton-bunker-divatjával amely voltaképpen hagyományellenes volt... Kétségtelen, hogy a Bauhaus valamiféle szélsőséges haladás szellemét képviselte, amelyet a modernizációs korhangulat hozott magával, és hogy a konstruktív törekvések központja, gyűjtőhelye és központi szereplője is volt. Alapvetően nincs is ezzel baj. Csupán az építészeti hagyományokkal való ütköz(tet)ése okoz bizonytalanságokat... A két koncepció ugyanis hatalmasan különbözök, szinte kibékíthetetlen módon ellent mond egymásnak. A Bauhaus lenullázta az építészeti hagyományokat, és a formaképzés és a statikusság problémáit újragondolva új módszerekkel közelítette meg. Felismerte, hogy a formálás, az anyagok, alakítási módok, lehetőségek és a funkció, a rendeltetés követelményeinek megismeréséből, feltárásából fakad. Az anyagok ismeretével és az azokban rejlő lehetőségek kutatásával új művészeti eszközöket adott tanítványai kezébe. Működésének későbbi szakaszában fokozódó szociális-társadalmi problémaérzékenység is jellemezte... Azonban nem volt tisztje számolni azokkal a politikai változásokkal és a hatalamas gondokkal, meghasonulásokkal, amelyeket a lelketlen politika okozott. A hagyományokat elvető, új embert kovácsoló, uniformizáló gépezet egy pillanatra olyan helyzetbe került, hogy az újszerűsége imádatával képes lett volna eltiporni az évezredek során óvatosan fejlesztett hagyományos népi kultúrát... És ekkor már a munkásosztály politikai elitje kézi vezérléssel sulykolta az elszegényedett proletár-rétegekbe: „ A Föld fog sarkából kidőlni...”. És kíméletlenül rombolni kezdte a megcsontosodott, kiszámítható és lezáródott hagyományok rendszerét. Ki is fordult magából, egy fél évszázad alatt két alkalommal is. De a következő ötven évben sem hagyta nyugodni az immár csak békére és háboríthatatlan nyugalomra vágyó túlélőket...
 Kós Károly által tervezett és elkészült épületek Sepsiszentgyörgyön

Visszatérve a forradalmi újításokhoz: az elfeledtetés szándéka minden hagyományokat tisztelő ember számára fájó gondolat. Az efféle törekvések egy laikus számára is csak a magyarság tömény gazdagságát, szerteágazó, mégis egységbe fogott népművészeti hagyomány-rendszerét leíró kísérlet rémét jelenti...
Kós Károly gondolata is forradalmi volt. Azonban ellentétes előjellel. A múltból átmentett értékek átértékelésében, átrendezésében, átszerkesztésében, valamint a modernizált hagyományok megóvásának kidolgozott stratégiájában rejlett. Küzdelme egy magyarellenes korszakban, a reményvesztett területek leválasztásával és elveszejtésével vált fontossá, és csúcsosodott ki. Kós építészeti modernizációjában valójában a hagyományok mentését tűzte ki célul. Az erdélyi stílus Magyarországra telepítési kísérlete a megtermékenyítő értékmentés ritka, emberpróbáló és heroikus partizánakciója volt, némiképpen reménytelen vállalkozás. Mégis sikerült neki.
Mert Kós, akinek felmenői között szép számban voltak szászok, mégis elsősorban a magyarságát hangoztatta, vállalásaival országszerte csendes tüzeket szított. Így például Budapestre mentette Kalotaszeg, Mezőség, Csángóország... építészeti formakincseit, építészeti hagyományainak rendben összegezett legjavát. Egész szabadszájúsággal: megteremtette a modern népi építészet alapjait.
Az 1939-ben leégett bukovinai Józseffalva házait tervezte meg, de a lakosság 1942-es végső kitelpítése miatt, és a kedvezőtlen alakulások miatt ezen modernizációs tervek megépítése elmaradt. Megmaradtak azonban Kós ihletett rajzai, tüneményesen szép háztervei...
 Kós Károly grafikája

Modern Kós

Kós azonban még az 1910-es években egészen más előjellel és szélsőséges küldetéstudat nélkül azon fáradozott, hogy Budapesten és az ország negyedeiben: lakóházaiban, villáiban, vagy lakótelepein, széthintse építészi tudásának legjava-remekeit. Ma is csodálatosan szép, ritmusos, mégis szigorú rendbe zárt a tervei alapján megépült Wekerle-telep. Úgy látszik,„előredolgozott”. Mert előérzetei hamarosan kezdtek valóra válni, és az első világháború végén, oly hurkot kötöttek a pompás kultúrájú magyarság nyakára, mely béklyótól a mai napig nem sikerült megszabadulnia.
Amikor Erdélyben a felbátorodó martalóc politikusok, falánkságuk rémisztő bizonyítékaként az addig kitűnően működő közigazgatási, oktatási és kulturális intézmények nyakába telepedve máris fojtogató intézkedéseket foganatosítottak, (nehogy az ingyen megszerzett területek kicsusszanjanak a markukból), a rebellis építészet fogta magát és „Nem hagyom!” felszisszenéssel, visszatért Varjúvárába. Hazatért és szítani kezdte régi tűzhelyének parazsát. Kós nevéhez fűződik az Erdélyi Helikon megalkotása, az irodalmi élet nagyszerű újraszervezése is. Az építészi, irodalmi és grafikusi tehetséggel egyszerre megáldott bölcs munkássága, jelentette a dacos túlélés stratégiáját. Ez a ma heroikusnak tűnő döntése nem volt veszélytelen, de számára egyetlen céllá vált. Az emberfeletti próbálkozás, a menteni vágyás pedig manapság ritkaság. Ma leginkább a szenvtelen túlélés anyagiakat hajszoló logikájával kezdtünk gondolkodni, az össze-zizzentett nemzetköziség jegyében gondolkodunk és dolgozunk. Talán már egy új korszak másféle túlélési ösztönét örököltük meg. Minden esetre, manapság furcsán néznek azokra, akiknek a nemzeti kultúra és az önazonosság tudata a Bibliájuk, és legalábbis régimódinak tartják őket...

A széllel szembemenő Kós vállalása viszont emberileg és közösségileg is sikeres volt. Keménykötésű magyar értelmiségi társakra lelt, akik őrangyalként szolgálták Erdélyt. S bár Kós halálával megtorpant, mégis tovább döcögött a székely öntudatosság szekere. Kós helytállása, szépen példázza az értékmentő kitartást, dicsőíti egyediséget és azarc-haikusságotés a külhoni magyarság önbecslését élteti tovább. A nagy szakadás kora óta eltelt nehéz időszakban helytálló keménykötésű értelmiségi réteg hatalmas munkáját eredményező Kós igyekezete irányt mutatott, nem volt hiábavaló. A házsongárdi temetőben megtartó oszlopok alapjai alatt nyugszik, és nemes baltával faragott arccal büszkén néz felénk ma is.
Kós Károly rövid vallomásával, Benkő Samuval folytatott beszélgetésének rövid de megszívlelendő részletével fejezzük be az írásunkat.
Én bizony Isten, alig tudom elválasztani, hogy nálam mi az irodalom és mi az építészet.
Úgy látom, hogy a kettő nálam anyagában különbözik.
Az építész felhúzza fából, kőből, téglából, vasbetonból a maga épületét.
Az író pedig felépíti a nyelvből a mondandóját.
Az egyik megnézi a házat,a másik megnézi az embert. De mind a kettő jól szemügyre veszi a házat, a környezetet, amibe ház is, ember is beleilleszkedik.
A kettő bennem együtt élt.
Hogy melyikben fejeztem ki magamat? Hát az építészetben. Hiszen ez volt a tanult mesterségem.
De mellettem mindig élt valami más is. Szerettem az embert és szerettem az ember környezetét.
És ahogy mondtam, szerettem a históriát. Az embernek mint embernek a történetét.
A teremtő, a gondolkodó embernek a múltját.
A LEGSZEBB ÉLET, AMIT MAGAMNAK EL TUDTAM KÉPZELNI "
(vége)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése