Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. február 24., kedd

104. Pétër László: Szabadságvágyás a művészetben 13.rész



“ Fegyverek között hallgatnak a múzsák”
Új világ
Nem teljesen világos, feltett szándék volt-e a megújíthatónak hitt császárság tovább él(tet)ése, vagy csupán spontán zajlottak az események? Constantinus császár, aki i.sz.330-ban megalapította a birodalom keleti fővárosát, Konstantinápolyt (azaz Bizáncot, azaz a még későbbi Isztambult), felismerte, hogy a kereszténység engedélyezésével csak erősítheti a saját hatalmát, ugyanis azt már nagyjából a birodalom valamennyi népe elfogadta. Még ugyanebben a században Theodosius a birodalom hivatalos vallásává is tette a keresztényt. Amikor pedig 375-ben Európa határain megjelentek a hunok, akik Európára törve, germán és szláv törzseket is űztek maguk előtt, a birodalom terūletére özönlő menekūltáradat és később a barbárok betörései is, a fosztogató hadjáratok és a nehezen tartható rend miatt, 395-ben végūl ténylegesen kelet-rómaira és nyugat-rómaira osztották magát a császárságot. A római állomásozó hadtestek 410-ben már azért kényszerūlnek feladni Britanniát, mert a vizigótok kifosztották Rómát...                                                                                                                                                     Később a germán beözönlés a nyugati terūleteket oly kellemetlenūl érintette, hogy 476-ban már tulajdonképpen felprédálták a birodalmat, és gyakorlatilag ők tették le trónjáról az utolsó római császárt. Nesze neked, birodalom és magaskultúra...
Ám azt lehet mondani, hogy még időben megtörtént mind a keresztény vallás beve(ze)tése, mind a pusztuló hatalmas birodalom felosztása. A Kelet-római császárság, Bizánc néven ugyanis még vagy ezer évig fennállt, és a kereszténység görögkeleti, azaz ortodox szárnyát éltette tovább.                                                                                                                                                     A művészet átalakítása, ahogy korábban a görög-római realisztikus ábrázolásmód kifejlesztésekor, megint szerencsés kimenetelű volt. És itt már nem csak kifejezetten az építészeti remekeikre gondolunk, hanem még inkább a festészetre, a faliképekre, az enkausztikus, fatáblás ikonképekre, a mozaikokra vagy a magas szinten művelt ötvösművészi zománcképekre... A bizánci stílus sematizmusa és erőteljes megkötöttsége, elejétől fogva a realista ábrázolásmódot felūlíró, lényegre törő, egyszerűsítő "lapos" kánon volt, melynek ikonszerűsége szigorú erkölcsös életet sugallt keresztény híveinek, és ez hatalmas, eredményesen végrehajtott feladata volt a bizánci művészetnek. Nem mintha nem tudták volna felvenni a versenyt a "nyugati" stílusjegyeket megöröklő, de leginkább a görög és etruszk-római hagyományokat követő kedvelt realisztikus ábrázolásmóddal…                 
 
                                   A jó pásztor, korakeresztény művészet, katakomba, II-III.sz.                                                                                                                                                                  A nyugati keresztény művészet feléledő természet-utánzásra hajazó törekvései viszont a későbbi visszafogott romanikus, majd a gótikus és reneszánsz időkben megélt, csúcsra járatott művészet természetutánzó szándékát eredményezték. A kétdimenziós alkotásokon mindinkább megjelenő perspektivikus ábrázolásmódot, törekvésében és színvilágában a valóság vizuálisan erőteljes megközelítését jelentette, míg a szobrászatukban a már említett tökéletes realizmust...
A két különvált irányzat, az ikonosztatikus szigorúsággal és a vele ellentétes naturalista-realista lágyításokkal, ezzel a két hatalmas ívű, de egymástól nagyon is eltérő művészeti szemlélemóddal, törekvéseiben fantasztikus szépséget és gazdagságot biztosított az emelkedett, vallási tematikájú magasművészet számára.
A bizánci stílus keleti hagyományokat ötvöző érettségében szinte teljesen konzerválódott, és évszázadokig szinte csak a másolás erejével éltette a művészeket. De a nyugati szárny, szemléletmódja szerint szabadabban szárnyaló és így fejlődőképesebb volt, fokozatosan megszülető, újító szándékú egyéni stílusjegyeket és egymástól tartalmilag és minőségileg is elkūlönūlt mesteriskolákat eredményezett.
A későbbiek során még inkább az érett reneszánsz utáni művészeti tendenciáknak, a                   kialakuló újító szándéktól "elszállt", negédessé váló manierizmusnak, bravúros baroknak, mítoszigenlő klasszicizmusnak, romantikus historizmusnak, akadémizmusnak vagy, a sokkal későbbi időkben, a XX.században a forradalmi nyugati modernizmusoknak, mint amilyen az avantgarde volt, már semmiféle bűntudata, vallásos vagy konzervatív-hagyományos érzülete nem volt. Az újonnan felfedezett művészeti lehetőségek, csupán uralkodni vágytak, még ha csak rövid ideig is…

Jézus…
Számunkra most mégis izgalmasabb és előbbre való a kérdés, hogy annak idején Jézusnak egyáltalán, jutott-e eszébe, vagy célja volt-e egy intézményesített vallás, példának okáért a zsidókeresztény egyház megalapítása? Avagy, a Fiú földi jelenléte csak annak bizonyítéka volt, hogy ő az Isten-atya országának létezését vagy megvalósítási szándékát valójában a földön szerette volna megvalósítani? Vajon, mint oly sokszor a körülményes vallások megalapozása esetében, az "oszd meg és uralkodj" elve szerint létesült-e a ma ismert zsidó-keresztény egyház (is), és valójában földi hatalmat szolgálva, a népek és a kultúrák olvasztótégelyeként működött/működik? A római egyház ugyanis átvette a megtérített népek kultúrájának egy részét, szinte szolgálatkészen átformálva azokat. De átalakított sok mindent, melynek során néha a hitelesség is kárát látta...                                                                                                                                                      Tudjuk/tudni véljūk, hogy Jézust az i.sz. 27-től számított három és fél éven tartó szolgálata, tanításai miatt, és talán mert tanítványokat is bevont a “munkájába”, irigyei próbálták elūldözni, hiteltelenné tenni. A zsidó előljárók ugyanis féltékenységūkben felzendítették ellene a köznépet, majd perbe fogták, és végül i.sz. 31. tavaszán Pontius Pilátus által kereszthalálra ítéltetett. Ellentmondásosnak tűnik, hogy Jézus a feltámadása után, tanítványait még felkészítve a kūldetésūkre, csak az újszövetségi egyházat alapította meg. Viszont, holott a zsidó vezetők a mai napig nem fogadták el megváltónak, és vallásukban csak az ószövetségi könyveket ismerik el isteni eredetűeknek, valamilyen oknál fogva mégis részesei lettek a keresztényi egyház megszervezésének. Talán éppen az egykor Saulusként, majd Szent Pálként ismert igehirdető tanításainak segédletével? E sorok írója hiányos, és sok esetben ellentmondásos adathalmazokat gyűjtögetve olvasgatott mindezekről. De elsősorban nem is az egyházi dogmák kialakulására és helyességére kíváncsi, sokkal inkább arra a millőre, amelyből a vallásos művészet eredhet.
Ám éppen ezért az Ó- és Újszövetségi testamentumok gyűjteményével, a Könyvek könyvével, vagyis a Bibliai szövegek összességével is foglalkozni kellene. Viszont folyamatosan pörgő világunkban mindegyre olyan összetettségekkel, bonyolult alakulásokkal találkozunk, amelyek kérdéseinkre újabb kérdéseket, és többrétegű, más és más szempontból, szemszögből leszűrt meglátásokkal válaszolnak. A múltnak azonban vannak kevésbé megközelíthető, örökre kibogozhatatlan titkai is. Azt kell gondolnunk, hogy a meglévő hatalmas, sokrétű adattárak halmazával és segítségével végūl egyszer csak mégis sikerūl összebékíteni a hatalmas ellentmondásokat, amelyek során kialakítható lett a csodálatos és néha ideológiai ellentmondásokkal teletűzdelt, változataiban mégis egységesnek mondható, de kérdőjelket és felkiáltójeleket minduntalan felvető zsidó-keresztény vallás...

Mert Isten létében nem kételkedhetünk. De felmerül bennünk sok kérdés: például hogy mi a különbség a valóságos Jézus hitűek és az ortodoxia forrásai által sugallt alternatív elmélet követőinek ideológiai szándéka között? Az új vallás egyeduralmának ūnnepélyes kihirdetése után, mit takarhatott a bűntudat folyamatos éberen tartása, serkentése a hívőkben? Miért sulykolták elejétől fogva a hívők agyába: bűnösök vagytok, tartsatok bűnbánatot... Hiszen az egészséges, tiszta, keresztényi léleknek büszkén kellene viselnie a nemes jellemvonásait?                                  
És hogyan hatott a bűnbánat erős sugallata a korabeli művészetre? Volt-e fölös nyomás a művészeken? Kik voltak a műalkotások megrendelői, milyen elvárásokat fogalmaztak meg, mely tanokkal, hogyan készítették elő a megrendeléseiket? Minden bizonnyal voltak szerzetes-művészeik, akiknek nem okozott gondot mindez… Nem egy kiválóságot ismerūnk közülük. De mivel a kora-kereszténység korszakában csak ritkán jegyezték őket, kilétūk nem is volt oly fontos, hiszen Isten dicsőségére hangyaszorgalommal alkottak, ezért nevük javarészt feledésbe merült. A reneszánsz korszakáig azonban mégis egyre több ismerős akad.
Gondoljunk csak Fra Andgelico-ra, az angyalszárnyakat növesztett mesterre…
 
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2015. január 26., hétfő)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése