Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

116. Pétër László: Két tűz között 2.rész



Tulajdonképpen a IV- VI. század között kialakult markáns vizuális jelképrendszer, és az állandóan gazdagodó ábrázoló eszköztár bibliai motívum-burjánzása segítségével erősödött meg, az addig még csak kétpólusú keresztény világ(kép)... A népszerű, látványos és izgalmas képi világ művészi megoldásaiban és megvalósulásaiban, a hit rejtett energiái mégis egységesen működtek. A vallási tételek értelmezései és a megtalpalt, lefektetett dogmák, a művészetek vizuális formáló ereje által, erőteljesen fejtették ki a hatásukat. Taroltak.                                                                                                                                                  És ne higyjük, hogy egyoldalúan, csak a hívők táborát gyarapították a bámulatos műalkotások nyilvános bemutatásával. A keresztény hitvilág diadalmaskodott, és sziklaszilárddá lett a meglehetősen képlékeny kora-középkorban…
A Mester kiszolgáltatottsága
                     
Amikor a humanista beállítottságú Mester, az itáliai Firenze főterén máglyahalált halt protestáló szerzetesek, a tudományos forradalmi felfedezéseik miatt bajba jutott, a vallásos dogmák butaságait megcáfoló ártatlanul tömlecbe, kínzókamrába vetett vagy máglyahalálra ítélt tudósok,  értelmiségiek szaporodó tragédiáit szemlélte, megdöbbent...
És itt most azt kell látnunk, hogy a művész is megrettent, és újfent elérkezettnek látta az időt: a hatalomnak erősebben kezdett hajbókolni. A kenyéradói iránti felülírhatatlan tiszteletre kényszerült, néhanapján a megjátszott lojalitásával, buzgón bólogatva alkotott tovább. A hatalom szempontjainak eleget téve örökítette meg a felkínálttémát.
A magasművészet az összes diadalittasult eredménye mellett valahogy mindig, egyben áldozata is volt a zagyváló társadalmi zúzódásoknak. Tehát, ha nagyívű, konstruktív szellemiségű volt és komoly, sok esetben tisztábban is látott. Miközben az átlagemberek élték a világunkat, és általában csak a törékenyen homályos felszínt érzékelték.   
A beetetős, jól tálalt fel-csín felfedezésének tapsoltak, a színes papírmasés kulisszákat tologató igazságosztók színjátékát bámulták, és hol kimondták (de utólag sok esetben meg is bánták), hol mélyen hallgattak a felfedezett hibákról, hiányosságokról, ellentmondásosságokról.    
Miközben, egyre gyakoribbak engedtek a szemfényvesztésnek.

Igazságosztások ma


 Péter László: Bosszúálló angyal (Késes szent)

A szemfényvesztés azonban hasznos tevékenységnek bizonyult, eredményekkel járt: a határtalanná vált képzelőerejüket csiszolgathatták és fitogtathatták. Ez már maga a korai szürrealizmus volt...
Nem csak a művészetben!
Manapság például a politikában: merész igazságosztók, mindegyre győzedelmeskedni akarnak a rút, a gonosz felett. Végeláthatatlanul sorakoznak, manapság  a Bushok, Obamák, Putyinok... De akár a jóval kisebb kaliberűek is: mind-mind kíméletlen Szent Györgyök akik quasi ölik, földbe döngölik a sárkányt, a sokszor megtévesztő módon gyermekkönnyeket hullajtó Gonoszt. És a megbüntetett közösségek tagjai egyként szenvedik meg a retorziókat. Mert, nincs szelektív igazságosztás. Csak globális                                                                                                                                                      Manapság azonban már ennek a megértéséhez is fáradtak, tompák vagyunk. És tehetetlenek.    Vagy nemtörődömök, kíméletlenül egykedvűek. Néha csupán bután naivak, a politikához nem értő pancserek. Ezért inkább úgy teszūnk, mintha elhinnénk a szemünk elé tárt nyilvánvaló hazugságokat, mert így elviselhetőbb, komfortosabb az élet...
Valójában nincs tūrelmūnk kinyomozni a történések valóságos, okait, igazi hátterét. Talán lehetetlen próbálkozás is lenne.  
A művészt azonban régóta foglalkoztatja az erőszak is. Eleinte talán nem is foglalt állást: az erőszakos cselekményeket, háborúkat, gyilkosságot, korabeli kerékbetöréseket, egyebeket merő szenvtelenséggel nézte. Legtöbbször a győztes diadalittas szemszögéből és dicsőségére, mély átéléssel, a hősöknek kijáró tisztelettel, és az áldozatok megvetésével alkotta meg művét.  Manapság azonban “aktualizál, véleménye van róla, fricskákat gyárt, a közösséget vállal, megítél, sokszor kérkedik a politikai jóltájékozottságával, állásfoglalásával
Eltévelyedéseivel?
A kommunista ideológia tábortüzes köreibe édesgette a huszas és harmincas évek pesti művészeit, akit feltétel nélkül engedelmeskedtek a hipnotikusan alkalmazott kemény, igazségosztó ideológiának, és tehetségüket feláldozták az oltárán... Ma cinizmust észlelünk a behódolni látszó törekvéseiken. Tyereskova művésznő Budapesten végkiárusítás-ízű témahajhászással, fricskákat gyárt Orbán miniszterelnök arcképéből, s miközben Andy Warhol pop artját gyengén imitálja, nagy népszerűségnek örvend mind a rajongói, mind az ellenzői köreiben. Mindeközben, lapos ötletein milliókat kaszál...

Szemlesūtve

És ha kell, manapság szemlesütve élünk, pedig néha éppen a meghunyászkodás szomorít meg bennünket. És  megnyomorít, elpusztít bennūnket a meghasonlottság(unk) szégyene, elnyel a (de)mentális sötétség... Képletesen, vagy valóságosan is.
A világban zajló visszásságok folyamatos firtatásával, lajstromba vételével, tiltakozásainkkal vagy csupán folyamatos megfigyelésével is hatástalanok vagyunk, és csupán az őrületbe kerget(het)jük magunkat. Ezért inkább ijedt-meghunyászkodva, szemlesütve és megalázkodva éldegélünk. Elfogadjuk a valóságrémeket, talán sok esetben nem is tehetünk mást... És ezen a bibliai időkben megjósolt tényálláson, semmiféle hősies szókimondással nem kerekedhetünk felül. János a Jelenések könyvében megírta...
A csökönyös realisták is már csak általános káoszt látnak a társadalmi működésben, és kíváncsian vizslatják ugyan a zűrzavaros oki-okozati összefüggéseket, mégis csak az az ajtóig jutnak el, nem tovább.. Észlények vagyunk, azazhogy az emberiség ezt állítja önmagáról. Hogy szép pozitív tulajdonságokkal rendelkezünk. Hogy mert kezünk lábunk, eszünk... van, elhisszūk azt amit a világ urai elhitetni igyekeznek velūnk. Mert kellenek a hívők, és kellenek a rabszolgák hatalmas tömegei...
A rabszolgatartók azonban vérszívók, nagyon jól tudják, akár a kullancs: csak az élő test képes éltető vérrel táplálni őket.
Ellenben mi is megalkuszunk... hogy a fizikai lét pókhálószerűen ötvözött-teremtett aránytalanságait túlélni képesek legyünk. A tehetség(esség)ünk jegyeivel rendelkezve bízunk abban, hogy felülkerekedünk a ránk háruló feladatokon, akadályokon. Hogy meg tudjuk magunknak nyerni (vissza tudjuk szerezni) Isten tetszését...
Csontváry tudatos látnoksága

A legnagyszerűbb poszt-impresszionista, ugyanakkor a metafizikai látomásokban és a legtisztább szimbolizmus berkeiben számításait megtaláló látnok, Csontváry Kosztka Tivadar volt. A Napút, a Tejút festőjének vallotta magát, Isten inasának, mert isteni teremtő képzeletet feltételezett magáról, egyik legtisztább látomásos emlékét is ekként írja le... Egyszer Isten személyes megszólítását élte meg. Hangot hallott a feje fölött: Te leszel a világ legnagyobb Napút festője, nagyobb mint Raffaello...

(folytatás) 
 Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. május 11. ,hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése