Taorminai átjáró...
Tökéletesen nem
lehet
elmondani
a Kisszebenben (ma Szlovákia) született Csontváry Kosztka Tivadar (1853 -1919), kései megébredésének és zseniális képzelőerejének párosító szándékából eredő festészetét.
Látomásai mi(sz)tikusak és biblikusak is voltak egyszerre. Isteni sugallatra a múlt és
a jelen,
az
ősi
szimbólumok
és
a
látnoki
víziók
összhatásában
mutatkozott
meg
az
ereje. Festő
volt-e,
filozófus-angyal,
Isten
küldönce
vagy
egyszerűen
egy
állandó(an)
ūnnepélybe
burkolódzó
garabonciás?
A
mai
napig
ezt
firtatjuk.
Egy
biztos:
oly
átütő
erővel
festett
és
fejezte
ki
ősi
világkép-színezetű megérzéseit, mint
kevesen.
Holott
mesteri
fokon
értett
a
színkeveréshez,
sokszor
oly
naivnak
tűnő
kompozíciós
megoldásokat alkalmazott, amelyek
túlmutattak
a
mesékben
fellelhető
korlátlanul
szabad
tér-idő
konstelláción.
Aki
látta, sosem tudja elfelejteni a Taormina romjai
romos
árkádsorán,
oszlopsori
fūlkéjén
át
váratlanul
megnyíló tér-idő
kaput,
mely talán egy új dimmenzióba átjutás kínálkozó
lehetőségével kecsegtet. Menekülés az ismeretlenbe, az új kalandok, kihívások
világába?
De
nem felejthetjük el a mágus világfa
alatt
táncolva
vonuló,
a
Tejút
csillag-miriádját
jelképező
Veszpa-szūzeit sem,
ahogyan a tūndéreit megtáncoltató álombéli őserőket
aktivizálta, egy
organikus
világkép
virtuozitását
kijelölő
módszeres
teremtő
gesztussal. Mint ahogy a világfa alatt egymásba
nyerítő pompás lovait sem hagyhatjuk említés nélkūl, az egymásba tekerődő
pompás lovakat, a fehér mént és az éjszakát megszemélyesítő kancát sem...
Színtévesztések
Manapság
ugyan
még
mindig
divatja
van
a
fennkölt
eszméknek,
de
ugyanakkor
a
szétszórtság,
a
színtévesztések
kavalkádja
olyannyira
beleette
magát
a
társadalmi
lét(ezés)be,
hogy
végképp
helyet
adott
a
destruktivitásnak:
meleg-fészkévé
vált
az
álságosságoknak,
a
hamiskásságnak,
az
átveréseknek.
Akár
a
közéletet,
akár
a
politikát
nézzük.
Merthogy
a
kettő nagyon
is
összenőtt. A
totalitárius
társadalmak
korát
éljük,
és
még
ezt
sem
vesszük
észre.
Csak
beszélünk
róla,
mint
valami
eljövendő szörnyűségről. Nem
látjuk
a
fától
az
erdőt.
A mai
manipulált
társadalmak
korában,
behunyt
szemmel
éljük
meg
a
múltban
elbaltázott
lehetőségeink, az
elvetélt
múltunk
kényszerítő irányú
eltévelyedettségét.
Holott
mára
úgy
érezzük,
körültekintőek, óvatosak,
korszerű felfogásúak
vagyunk
(az
eleink
is
így
éreztek?),
ugyancsak
nem
tudjuk
továbbra
sem,
hogy
hol
az
igazság.
Persze,
talán
még
arra
sem
jöttünk
rá,
hogy
mire
(kit és mit)
szolgál
a
felderített
igazság.
Előbb dugjuk a
fejünket
a
homokba,
minthogy
korlátlan
szabadságvágyunk
tisztánlátásával
élni
merészeljünk.
Az
ember
gyakran
fél
a
teljes
élettől, ezért
tudattalanul
is
gyermeteg
és
függő...
Hovatovább,
Csontváry
bölcseleteit olvasva
rájövünk
arra,
hogy
a
jövőbe látó
képességei
is
meggyőző erővel érvényesülnek. Jóslatai
mindmáig
meghatározzák
a
magyarság
sorsát
is.
Az
emberiség
számára
is
gondolatok
erdejét
rakja
glédába,
amiként
intéseiben
ūzen
a
jövő emberének
is.
A
kozmosz
legendájából
indul
ki,
amely
hatalmas ívpályát leírva végūl önmagába
tér
vissza.
Festőnk
zseniális
világlátását
úgy
hinti szanaszét,
mint
egy,
magokat a tavaszi szántóföldön elhintő parasztember. Kijózanodhatna az emberiség, ha megfejtenénk egyszer
burokba zárt bölcsességeit. De elég lenne az is, ha csak elolvasnánk tőmondatos
intelmeit. Mert művészetében az isteni természet szépségeit, leírt gondolataiban pedig a háborgó veszedelem intelmét látni.
1910
körül írja meg a Titkos társaságok kártékonyságáról szóló intelmeit, melyet a félrevezetések és bűnbeesések kritikájául szánt, s melynek lényege, hogy az emberiség megrontójaként háttérből irányító hatalom megtévesztéseivel a pusztulásba sodor(hat)ja az élő emberiséget:
“…De kialakultak (Titkos) társulatok mindennek a hamisítására, csak nem az Isten imádatára.
Miért kötötte határokhoz az Isteni bölcselet ezen a világon mindent, ami fajtulajdonságot jelent?
Fajtalan nemzetközösséget, fajtalan közös szerelmet nem ismer el a természet.
Ti, hibás emberek, nem elég, hogy a sarlatánok útjain eltévedtetek, hanem az isteni természettel szemben támadásba mentetek.
Ti nem voltatok megelégedve az egészséges tiszta levegővel, megrontottátok füsttel, bűzzel, ti nem voltatok megelégedve a legjobb forrásvízzel, teli tettétek magatokat különféle szesszel, tinektek hiába sütött a nap? ti nem vettétek észre, tielőttetek hiába zúgnak a patakok, rohannak a folyók, megtermékenyíteni őket, ti nem voltatok arra valók.
Ám menjetek az ócsárolt barbárokhoz, akárcsak a Földközi-tenger partokhoz, amit művelnek ott az emberi kezek kis folyóvízzel, mentén letelepszenek, milliók számára különfélét termelnek. Ők nem zúgolódnak a kis forrás, patak mentén, addig mi az egyik határban a kimaradt eső miatt zúgolódunk, a másik határban a bő eső miatt káromkodunk, a nagy vihar közeledtéra a korcsmában pipára gyújtunk.
Ezek a hibák, melyek általánosan feltűnnek a világlátott egyén szemében, lehetetlen, hogy uralkodjanak a természetben. Éppen azért, mert az Isteni természet ezeket nem tűri, az emberi nem fajtulajdonságát elveszíti. Fajtulajdonság nélkül a családfa nem fejleszthető, fejlesztés nélkül az élet ezen a földön nem folytatható.”
Miért kötötte határokhoz az Isteni bölcselet ezen a világon mindent, ami fajtulajdonságot jelent?
Fajtalan nemzetközösséget, fajtalan közös szerelmet nem ismer el a természet.
Ti, hibás emberek, nem elég, hogy a sarlatánok útjain eltévedtetek, hanem az isteni természettel szemben támadásba mentetek.
Ti nem voltatok megelégedve az egészséges tiszta levegővel, megrontottátok füsttel, bűzzel, ti nem voltatok megelégedve a legjobb forrásvízzel, teli tettétek magatokat különféle szesszel, tinektek hiába sütött a nap? ti nem vettétek észre, tielőttetek hiába zúgnak a patakok, rohannak a folyók, megtermékenyíteni őket, ti nem voltatok arra valók.
Ám menjetek az ócsárolt barbárokhoz, akárcsak a Földközi-tenger partokhoz, amit művelnek ott az emberi kezek kis folyóvízzel, mentén letelepszenek, milliók számára különfélét termelnek. Ők nem zúgolódnak a kis forrás, patak mentén, addig mi az egyik határban a kimaradt eső miatt zúgolódunk, a másik határban a bő eső miatt káromkodunk, a nagy vihar közeledtéra a korcsmában pipára gyújtunk.
Ezek a hibák, melyek általánosan feltűnnek a világlátott egyén szemében, lehetetlen, hogy uralkodjanak a természetben. Éppen azért, mert az Isteni természet ezeket nem tűri, az emberi nem fajtulajdonságát elveszíti. Fajtulajdonság nélkül a családfa nem fejleszthető, fejlesztés nélkül az élet ezen a földön nem folytatható.”
Péter László: Átjárók (monotípia)
A manipulált beteg
Ha az erős és a gyenge közötti konfliktusban a kezeinket mossuk, akkor valójában az erős mellett állunk. Nem maradunk semlegesek!
A
manipulált
emberi
közösség
azonban mégsem
hibás.
Egyszerűen csak
gyermekded,
naiv,
átejtett,
a
vélt
vagy
valós
totalitarizmusoktól
kissé betegessgé
vált.
Nem
elég
tanult és bölcs,
sokszor nem
is látja
a
fától
az
erdőt. Vagy gyáva még arra is, hogy bevallja önmagának,
hogy oktondi mód minduntalan hagyja magát megyőzni. Hogy gyáva...
És mert
egy
emberöltőt boldogan
szeretne
leélni,
és
tudja,
hogy
az
óvatlan
mindig
csapdába
esik,
gyakran hibázik, és elvéti a célt. Valójában
ő a
magára
ébredése
pillanatától
kezdve
sokkalta
inkább
a
rebegően kíváncsi,
önös
célokért
küzdő ember,
az
ijedtében
meghunyászkodó.
A
részigazságok
hamisságával
együtt
kelő és
fekvő kiskorúsított tömeg
egyede?
Látszat-e
csupán
az
objektív
gondolkodás
és
a
józan
ítélőképesség? Mit
rejt
magában,
azaz
valós
énjében
a
saját
hatalmát
megvalósító,
tömegidegen,
de
tömegeket
megtáncoltató
hatalom,
és
mit
közöl
velünk
mindebből: a
sanyargó
korok
átejtő igazságaiból, és
a
szándékosan
elhallgatott
tényszerű hamisításaiból? Miközben
önnön
becsületébe
gázol,
elhiteti
velünk,
hogy
a
megváltás
magját
hinti
el:
az
évtizedek
múlva
virágzó
társadalom
új
magvait?
Az
értelmiségiek
nagy
része
is
szétszórt,
megosztott,
egymásnak
ellentmondó
meggyőződésekre jut.
Habár
mindannyian
egyazon
információ-halmazt
és
informáltságot
használjuk,
egyféleképpen
értesülūnk a
történésekről, az
állásfoglalásaik
mégis
egyre
különbözőbbek, felfoghatatlan eltérésekben és
meggyőződésekben bővelkednek... A művész, az
oktondi
széplélek,
társadalmi
érettségének
legteljesebb
fokán:
szintúgy.
Életünk
során,
mi
is
történik
velünk,
múltban
elmerūlő, mában
megmártózó,
de
szemfényvesztésekben,
ígéretekben,
megtévesztő jövőbelátó képességeinkben hívő, felemás
ingerületekkel
rendelkező emberekkel?
Ki
kényszerít
rá
bennünket
és
miért,
hogy
állandóan
kompromisszumokat
kössünk,
hogy
állandóan
az
erősebb igazságokat
fogadjuk
el.
Hogy
tapsoljuk,
ünnepeljük
és
tovább
kürtöljük
az
álságos,
kétes
vagy
bizonytalan
féligazságokat,
hazugságokat?
A művész azonban, szabadnak születik...
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. május 18., hétfő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése