Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

118. Pétër László: Két tűz között 4.rész



A haszonlesés kezdetei, avagy csak folytatása...

 Georgius Agricola (1494-1555) reneszánsz kori német tudós és író, aki a bányászat és a földtudományok egyik megalapítója volt, a vallási hatalom és a tudományok közötti állandó(suló)feszūltséget a következőképpen próbálta feloldani:
"Ítélj meg mindent magad, s vesd el azt, amire nem találsz bizonyítékot..."
"A vallás a hiten alapul, ám a tudományoknak folytonosan bizonyosságokat kell keresnie..."
A hit, a statikus, betokozódó állapotában: a vakhit egyvelege.
Anno, a kidolgozott hittételek maradiságát bíráló új tudományágak térhódítását, a kereszténység terjesztői/őrei nem nézhették jó szemmel. Hiszen dogmatizmusuk, állandósultság-érzésūk által, a világkép istenkáromló szándékának torzító rémét fedezték fel az újító szándékban, a világkép-javító/kiegészítő felfedezésekben, a valóságunk megfejtésére irányuló törekvésekben.
Agricola jól  tudta, hogy a kétpólusú világ nem csak a keresztény hit egyoldalú szemléletmódja és a tudományágak újabbnál újabb felfedezései által veszekszik, vetekszik vagy verekszik.
E  párviadal nem  holmi ártalmatlan, filozófikus diskurzusok, csatározások szintjén, azaz nem csupán az elméleti bizonyítások miatt folyt. Sokkal inkább a tettleges leszámolásokig fajuló pellengérre állításokról szólt. Az egyház Isten ellen való véteknek vélte, az elavult/naiv világképének sorozatban történő cáfolati kísérleteit/kísértéseit, és a fejlődő tudományágak megzabolázási szándékával viszonozta. Az engedetlenség ördöginek nevezett szándékát pedig tehetetlen dühében végül a megfélemlítés inkvizíciós eszközeivel bosszulta meg. Ám a visszatartott gondolati szabadság természetes igényét és a mindennapjaiban is nélkülözni kényszerülő, önsanyargató aszkétizmusok amúgy ténylegesen korlátolt felfogású társadalmának szabadságvágyát, kényszerítő eszközeivel csak ideig-óráig tudta maga alá gyűrni.

Éppen a derűs reneszánsz korában, a tisztánlátás igényét elutasítania, hiányosságait takargatnia kellett a jámbor keresztény világnak… A pápa és az mindenkori egyházfők arcul csapásnak, sértésnek vették a rebellis/bátor tudósok eredményeit, és megfelelő módon büntették. Így a kezdetektől a mártírrá tett Galilei, Giordano Bruno… forradalmian új felfedezéseit, feltáró bizonyítékait is. Holott szembe kellett volna nézniük tévedéseikkel, lehetséges  térvesztésükkel, ők inkább szembe helyezkedtek a lázongó, elégedetlenkedő híveikkel. Veszélyérzetükben valószínűleg csak azt látták, hogy hatékony ellenállás vagy ellentámadás hiányában, alighanem le kell mondaniuk a vallási propagandájuk által évszázadok alatt megkaparintott hatalmuktól, kiváltságaikról, előnyeikről, politikai befolyásukról, és kompromisszum-kész vagy lojális, haszonleső támogatóik egy részéről is. Nemkülönben a túl jóra sikerült hitterjesztő munkából származó felhalmozott haszonról, és gazdagságuk élvezetéről...

Kölcsönös támogatások

A  középkor második felében, tehát a reneszánsz kezdetétől kūlönösképen, a felvilágosultság eszméje párban, egyūtt fejlődött a haszonlesés kifundált módozataival, de  valójában egy másik vágányon haladt.
Amíg a gazdago(dó)k a hírnevükre alapoztak, többek között a művészetek és az irodalom támogatásában lelték az örömūket!
Soraikban politizáló hatalmasságok, uralkodók, pápák és a fejedelmek, vagy éppenséggel a városokat markukban tartó hatalomvágyó klánok, családok vitték a prímet.
Itália terūletén anno, még a dúsgazdag Medici vagy a Sforza család támogatását vette jó néven a Mester. Hiszen az ő fejlődését és megmaradását támogatták cserébe a dicsőségükért, vagy  azért, hogy az okkult vallási ideológiájukat, a szent tanaikat rafinált ábrázolni tudása, képzelőereje, vizuális láttatásai és bravúrjai által (is) fenntartani tudják…
A gazdag reneszánsz hagyományok után a mindent fellazító barokk korszak, még inkább művészi paradicsomhoz volt hasonlítható. De az utána következő korszakok is részben a hatalom megtartásáról, az irányításról, és a gyors meggazdagodásokról szóltak…

A reneszánsz idején, a szakrális és a világi hatalmak ténykedéseiben egyaránt, a történelemben addig nem tapasztalható, nagy mértékben elterjedő vagyoni gyarapodás vehette kezdetét. Ez már a materialista szemléletmód kezdete lehetett...
A kereskedelemre alapozó jólét, olaszhonban legelébb Velencére és Firenzére koncentrálódott. 
De másutt Európában is, iparkodtak, jeleskedtek az üzleti világ fejlesztésében, felvirágoztatásában. Többek között a bankok beūzemelésével, leginkább a vagyonuk felhalmozásával foglalatoskodtak. És hogy szó ne érje a ház elejét, pénzt áldoztak az építkezésekre is, a manufakturális, később az ipari fejlesztésekre, és a polgáriasodó világban, természetesen egyre többet a művészetekre is.

A mindenkori művészember választási szokásai

 A művész szabadnak születő, szabadságvágyó, a rákényszerített irányelveket, parancsuralmat, kényszerítő tendenciákat nehezen megtűrő, béklyóktól szabadulni vágyó gondolkodó lény. Bár a történelem során sokszor udvaroncként megrendelésre dolgozott, azonban ritkán ment szembe önnön humanista meggyőződésével, gondolkodásával, igazságérzetével. A régi időkben, talán csak kötelességtudó tisztelettel és alázattal viszonyult megbízói, és megrendelései, feladatai felé. Ennek azonban nem sok köze van a vakhithez. Inkább valamiféle kényszerítő erő, szervilitást feltételező állapot lehetett. A tényleg-megalkuvás ugyanis lehetőség volt az alkotói karrier befutásához. De csak ritkán volt a mindenkori alkotó tényleges tulajdonsága. A meggyőződésből fakadó lojalitás sokkal inkább. A szervilisség a régiek feltételezett alázatától távol álló, a fércelt művek (nem fércművek!) erdejét eredményező beidegződés volt, amely (politikusi) diktátumok révén jött létre.

Péter László: Az igazság pillanata 

Fővesztés terhe alatt, vagy meggyőződésből...

A valahai nagy (politikai, vallási, gazdasági) korszakok szerep-eszköze volt, hogy a világi csatározások, hódítások és védekezések közepette, könnyedén maguk mellé állították a hasznosulni és  érvényesülni vágyó krónika-, és képíró mestereket. De csak átmenetileg, korlátolhatóan tarthatták kordában a mesterek józanult gondolkodását, művészeti elveit, irányait, gondolatait. Az ő lojalitásuk csakis addig élt, amíg el is hitték az uralkodó zsenialitását, igazságosságát, nagyságát.
Ismert volt például a sértődékeny udvari művészek, így például Leonardo hátat fordítása a Medicieknek. A rebellisség nem volt ritkaság, de a kényszerű behódolások gyakrabban fordultak elő. A zsarnok természetű uralkodóknak módjukban állt a kitiltásoktól akár a halállal būntetés is…
A hajbókoló szolgát mindig is jutalmazták, míg a rebellist, lázadozót būntették.
Az urizáló uralkodói rétegek számára szerencsére, a művész általi dicsőítésük fontosabb volt. Egészen a huszadik század második feléig, mondhatni, majdnem a század második felére elterkedt konzum-idiotizmusig, szinte nélkūlözhetetlen volt a propaganda-munkájuk.

Bár már az újkortól az uralkodói nobilisságot, kifinomultságuk, hozzáértésük kihangsúlyozását szolgálta, ma a digitalizált világ hihetetlenūl attraktív, szemfényvesztő vizualitás, az udvari művészeket szinte telyességgel nélkūlözni tudja. Rafinált politikai játszmákkal tűzdelt zabolátlan korszakban élūnk ma, amelynek főszereplői hirtelen támadó agresszióval, nyers erejük fitogtatásával, tarolnak ahol lehet. Mindent egyszerre szerznének meg…És nincs már szūkségük arra, hogy az egyre inkább hanyagolt művészembert ténylegesen megbecsüljék és maguk mellé vegyék. Ezért a művész. Aki viszont manapság arra kényszerül, hogy kilincseljen, állami mecenatúra pénzeire pályázzon…
Vagy egyszerűen beállhat a köznapi emberek közé egyszerű dolgozónak, pedagógusnak, munkásnak, sófőrnek, esetleg alkalmi reklámgrafikusnak.
Leköszönőben a mecénási hóbort…

 (folytatás)


Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. május 25., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése