Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

119. Pétër László: Két tűz között 5.rész



Pieter Bruegelek…

 A legsötétebb korszakokban tapogatódzó, útkereső mester, illetve a(z) (f)elszabadult művész, amint csak lehetségessé vált, minden diktatórikus ráhatást, kényszerítést levetett magáról és a ritka és kétes megrendelések figyelembe vételével, de öntörvény-szerűen, szabad akaratából alkot(hat)ott tovább. Ha valami miatt kiesett a kegyencségből, bizonyos értelemben számkivetetté vált, és olyan mecénást kellett keresnie, aki független gondolkodó, kritikus a társadalmi állapotokkal szemben. Ők voltak a Pieter Breugel-szerű Mesterek, akik ellent mertek mondani a hatalomnak, és ügyesen rést ütöttek a hagyományosan behódoló beidegződésű művészetszemlélet pajzsán...
A 16. századra már lehetségessé vált, hogy a művész (igaz, önmagát zaklatásoknak, ha nem üldöztetések kockázatának kitéve) saját akaratát és elgondolásait követve alkosson. Id. Pieter(paraszt) Bruegel (1525-1569) flamand festő, aki itáliai portyázásai során tanulta meg a reneszánsz festészet mesterfogásait, Hyeronimus Bosch álomképeinek tovább éltetője volt. Zseniális tájképeinek előterében legfőképp allegorikus és paraszti témákat festett. Festményein az abszurdot és a vulgárist hangsúlyozta a lendület és a finom részletek kidolgozásának teljességével, miközben leleplezte az emberi gyengeségeket és a társadalmi káoszt okozó ostobaságokat. Bruegel az olasz reneszánsz elveit követve, ám a Parmigianino-i  szenteskedő idealizmustól mentesen ábrázolta a tájat és a benne tevékenykedő embereket. Politikailag is elfogult volt, az idő tájt ugyanis éppen kegyetlen spanyol megszállás alatt voltak... A spanyol udvarban is gyanússá vált az a humanista műveltségű kör, amelyhez Bruegel tartozott. Aki képeivel tulajdonképpen a németalföldi politikai állapotokról mondott kegyetlen kritikát. Az évek múlásával azonban, maró humorát egyre inkább felváltotta a keserű szatíra…
Az alkotó ember, ha esze volt és megrendelések hiányában nem éhezett annyira, hogy ecsetét eldobva, beálljon a parasztok közé vagy a kéregető koldusok sorába, a későbbiekben szabad-iskolát, és akár új,  forradalmi szemléletmódot, művészeti hitvallást is kitalálhatott. És ha az szerencsésen továbbterjedt, ezen stílusirányzatokat, iskolákat fenntarthatta. Jóval később a homályból előserkenő forradalmi kibontakozáskat, az ő nevének emlegetésével kezdték és végezték. Akkor már lehetségessé vált, hogy beírhatja nevét a halhatatlanok könyvébe. Vagy az elfeledettekébe... 
 Péter László: Hommage à Bruegel – A bohóc és a nő

A maradiság kritériuma

Nem maradiság, ha az ember nem ismeri fel a jövőbeni nyilvánvaló dolgokat (az igazat): ugyanis nem mindenki járhat a maga kora előtt.
A maradiság misztériuma sokkal inkább a kimozdíthatatlan ragaszkodás a csalhatatlannak vélt tekintélyekhez, eszmékhez és igazságokhoz.
A haladás ismérve sem az, ha valaki kritikátlanul elfogadja az új eszméket, és mindent, ami új: haladónak lenni annyi, mint fogékonynak lenni az új lehetőségek, ötletek iránt, és kötetlenūl kritikusnak a régivel szemben, ismerve annak hibáit. A bizonyítás és a következetesség összefūggenek, óvatossággal kell tehát megközelíteni minden emberi kitalációt, hiszen nem csak a régi eszmék, igazságok válhatnak túlhaladottá, avittá, okafogyottá, jobbra felcserélhetővé, de az új eszmékben, bölcseletekben, találmányokban is lehet csalódni. Még ha igaza is volt a rómaiaknak: nem lehet belelépni kétszer ugyanabba a folyóba...

Kódexek

A tudomány kódexe azt írja elő, hogy a nagy tévedések is lehetnek korszerűek. Téves elméletek, téves forgatókönyvek, (még) valóra nem váltható ötletek. De ne kívánjuk meg az elődöktől, hogy az utódok bölcsebb és kifinomultabb szemléletével, ismeretével rendelkezzenek. Az a pontos, ha előítéletek nélkūl éljūk, és ítéljūk meg saját korunk minden vívmányát. Az objektivitás, a miheztartás végett...
A nyitott szemmel járás, minden bizonyítékot felkínál objektivitásunkhoz.

A művész tévedése

A művész tévedése azonban: lehetetlen.
Az a felvilágosult világszemlélet és az a (tapasztalati és elméleti) tudás, amellyel végigkísérte a múltbéli művészetek fejlődését, kizárja az okát és a módját tévedéseinek. Elsősorban azért, mert szubjektív módon mér, és mivel mércéjét az örökkévalóságnak szánta. Tehát, eleve folyékony fluidumnak érzékeli a tér és az idő mozgását. A művész igazságot hirdet, és  pillanat megörökítő szándékával alkot, ami nem feltételezi a folyamatosság megtévesztő mozgását, de nem is bír vele.
A szubjektív elbírálások természetes kifejező érvelésével elkészített művészeti alkotásaival azonban hírt ad komplex világszemléletéről, mely, mivel csak egymaga elképzelése, nem lehet felelős mások befolyásáért.
A műélvező közönségnek ugyanis mindenkor joga és lehetősége is van a műalkotás elbírálására.
A vizuális műalkotás az alkotó világszemléletét, térészlelését és térérzékenységét is érinti, igenli, ellenzi, bírálja és cáfolja. A művészet másokra is hat, ihlet, állásfoglalásra késztet: de soha nem kötelez!
A művészet, nem kötelező...
Azonban, lehetséges a művészet fejlődése, előrehaladása, de maradisága is. Mindamellett hogy a korhűséget sem kötelelező képviselnie, ábrázolásmódjának meg kell felelnie a kor követelményeinek és érdeklődésének. Aktualitása nyomon követhető, ám a huszadik században már zavarba ejtően sokféle, sokszor félrevezető a szélsőséges variánsai, és a többszólamúsága miatt.
A kaotikus korszak művészete azonban, mindennel egyszerre tud mit kezdeni, élvezi a dinamizmusát, eklektikus, stílusváltogató cikázását... Viszont nem tűri az avasságot, az avitt, megkopott, ismétlődő manírokat, és folyton frissítéseket kér, kūlömben idétlenné, lehangolóvá és értelmetlenné válik.

(folytatás)
 Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. június 1., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése