Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

120. Pétër László: Két tűz között 6.rész



A művészi aktualitás

Ha a művész világfelfogásában/szemléletében és érzéseiben korszerű, akkor alkotásaiban bármely módszerrel, témával, aktualitással előrukkolhat, a csendélettől a konceptualizmusig... Elméje valós aktualitásokkal bír, és nem erőltetett gonodolatokat és érzéseket közvetít, és nem a korhűségre törekvés nehezen betartható szabályainak szolgalelkűség-ízű imitálása miatt.
Az eredetiség érzetét ugyanis nehéz utánozni. A spontaneitás érzetét keltő alkotások viszont zseniálisak, bármely felfogásban, technikával, stílusban készülnek, és bármely világszemléleti képről, politikai, vallási hovatartozásról árulkodnak is.
Az isteni sugallatra készült alkotások úgy születnek, hogy a művészet vizuális keretrendszere absztraháló működésbe lendül, amint az alkotó ihletet érez. Ez hozza mozgásba azt a sajátos, különleges gondolkodását, amely a vizuális megoldásokhoz vezeti. A kreatív gondolat pedig már akadálytalanul pördül át a vizualitás tér-idő tengely-kontinuumán...

A művészet misztikumáról

A természet harmóniája a társadalom disszonáns működésének összhangzatát keresztezi. Két világ ez. Melyik az igazi?
A titokzatosság nem mindig az életérzés látványos kifejező erejét érinti, és nem csak azt a törekvést tūkrözi, amely a természeti jelenségeket a természeten kívüli konstellációk kitalálásával hozza létre. Éltetni is kell. A művész zsenialitása abban van, hogy erre is képes. A teremtés morzsáit birtokolja…
De nem feltétlenül kitalált, a valóságban nem létező, vagy feltételezett, elképzelt, költött energiamezők vizuálisan megfogalmazott, átfordított, absztrahált képeit képezi le. Jelzései azonban teremtői rendszerbe foglaltan valósulnak meg. Csakis logikus szervezettségūkben válnak, válhatnak érthetővé…
Az alkotó erő érthetőségének kulcsa az, hogy az időszerű emberi tapasztalások lehetőségeinek rendszerével összhangban kell lennie. Azaz, alátámasztania, ha nem is elmagyaráznia kell a természetben vagy a társadalomban létező, megnyilvánuló formai rendszert, amelyeket életérzésként felerősíteni kíván, hogy izgalmat hozzon mind a saját életébe, mind a mi életünkbe. A művész tehát, Isten teremtő erejének eltörpült, lopott töredékével rendelkezik, annak kicsinyített változata. Tökéletességre törekvő tökéletlen de bátor imitátora, aki áthidalásokat talál az áthidalhatatlan problémákat gerjesztő tökéletes világmozgások rendszerében, és aki problémát lát a az egyértelmű/egyérzelmű valóságtartalmakban, de megoldásokat lel a káoszban…

Keskeny átjárók

Tételei érzékszervekkel alig támaszthatók alá, mégis megkísérli a lehetetlent.
A képzelet határtalanságát sem megerősíteni, sem megcáfolni nem szükséges, mert magától való, létező. Lehetősége az ember elméjének szikráiból pattan, mely örökkévaló, a kezdet kezdetétől való misztikumban fogalmazódott meg, és egy mágikus ősködből előbújt világszemlélet megmaradt izzása.
Ha a miszticizmus ellenszere a felvilágosodás lenne, akkor a kitelyesedő reneszánsz gyógyír lett volna az emberiség számára. De cask egy megkezdett út lett belőle, amely további elágazásokba torkollik. A középkori valláshóbortot azonban ésszerűen megzabolázta, korlátokat vont köré, ésszerűsítette az emberi gondolkodást, metszeni kezdte veszélyessé vált vadhajtásait. Ha nem lett volna reformációs törekvése, az emberiség aktuális tanainak egyoldalúságával, korlátoltságával, már felfalta és meg is semmisítette volna önmagát. A középkori valláshóbort begyűrűzésével elértéktelenedett, magából kivetköző silány salakká vált volna. Kellett valamiféle gát, ellen-erő, amely kordában tartja, és árnyékát adja a nagy fényességnek…
Ha a felvilágosodás korának eredményeit, és ellenpáros kudarcait szemléljük, mégis, a hitvilág kordában tartó helyes irányultságát kell látnunk. Isten nélkül nincs megoldás az emberiség szervezett életében…
 Csak egymás után sorjázó, alig megválaszolható kérdések vannak.

 Péter László: Megsemmisülések, olaj, papír

Hol az igazság?

A művészettörténet nagy kaland, amely tele van mindenféle meglepetésekkel. Például, ismert vagy ismeretlen mesterek eltűnt, megsemmisítettnek hitt, majd véletlenszerűen előbukkanó alkotásaival. Ezekből jóval több van, mint gondolnánk, egy részük azonban csupán elmélet marad. A teljes bizonyosság helyett, csak a megtalálás lehetőségét villantja elénk.
Sokáig keresték Leonardo da Vinci egyik elveszett remekművét. Manapság, hiányának érzékletes tragédiájával kell szembesülnie Firenzének, Itáliának és a művészettörténetnek is...
Már a múlt század hetvenes éveiben előrukkolt a mű felfedezésének elméletével egy olasz műemlékvédelmi technológiával foglalkozó mérnök, bizonyos Maurizio Seracini, akinek állítását sem megerősíteni, sem cáfolni nem lehetséges, mert ha igaza lenne, egy meglévő alkotást kellene megsemmisíteni mindössze azért, hogy egy feltételezett, talán már nem is létező, alatta lévő régebbit feltárhassanak…
1503-ban Firenze akkori ura, Piero Medici lemondása után kikiáltották a Firenzei Köztársaságot. Ezután rendelte meg a Milánóból pár évvel korábban visszatért Leonardo mestertől az Anghiari csata festett jelenetét a városállam feje, Pier Soderini.
Leonardo a renzei Palazzo Vecchio dísztermét, a Salone dei Cinquecento-t (Ötszázak termét) dekorálta ki. A főfalra tervezte grandiózus művét, amelynek mérete majd háromszor akkora lehetett, mint a Milánóban hátrahagyott Utolsó vacsoráé. A szomszédos falon díszelgett Michelangelo freskója, a Casciani csata. Leonardo, vetekedésében egy még grandiózusabb művet tervezett vele szemben...
Aki keres, talál…
Da Vinci a munkát 1505-ben kezdte meg az épületben. Freskóját, amelyet egy különös viaszosfesték-technológiával festett meg, Benvenuto Cellini itáliai szobrász még a mű 1563-ban eltűnése előtt látta, és döbbenetes, átütő erejű remekműként ábrázolta. Művészettörténészek szerint Leonardo feltehetően azért hagyta félbe az anghiari csatáról készült freskóját, mert gondjai voltak kísérleti viaszos-olajfestékes technikájával. A mű, főként ezért befejezetlen maradhatott, úgy sejteni, hogy még a kiszárításakor megrongálódott.
Azonban, ahol a remekmű maradványait sejtik, ma Giorgio Vasari freskója látható a marcianói csatáról. Hogy miért? Mert a Firenzei Köztársaság megszűnésével, Leonardo még álló freskóját valószínűleg vékony fallal takarták el. Leonardót a néhány évtizedre köztársasággá váló Firenze bízta meg képe elkészítésével, Vasaritól viszont a város élére az 1560-as években visszatért Medici hercegek rendeltek saját dicsőségüket hirdető művet.
Senki sem feltételezi, hogy Vasari ráfestett volna az általa mérhetetlenül tisztelt Leonardo képére. Seracini szerint, inkább felhúzott egy falat 2-3 centiméterre Leonardo freskója elé, így megmentve, egyúttal el is rejtve Leonardo művét.
Seracini, meg van győződve arról, hogy Vasari megőrizte Leonardo munkáját, hiszen rejtett, talányos utalást hagyott hátra ominózus művén: nem véletlenül írta fel a sajátjára a "Cerca trova" (keresd és találd meg) szavakat. Az elméletet állítólag alátámasztotta egy 2010-ben elvégzett radaros letapogatás is, amely feltárta, hogy Vasari festménye és az eredeti kőfal között egy-két centiméteres űr húzódik.
Leonardo ott van Vasari mögött – állítja Seracini. De ha igaza is van, Leonardo állítólag meglévő művének feltárásával, Vasari alkotása semmisülne meg.
És Vasari sem kutyába vehető! Mindkettejük művészi teljesítménye és hatása elfogadott, örök érték...

(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. június 8., hétfő.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése