Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

121. Pétër László: Két tűz között 7.rész



"Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni..."

Helytállás és tisztesség

Önkéntesen és nem kényszeredettséggel elfogadni a cipelhető nehéz keresztet annyi, mint felelősséget vállalni saját sorsunkért. Persze, nem belenyugvással...
A művész azonban, legalább is a művészet klasszikus korszakaiban szent megszállottként, még tovább ment, és hol uralkodójának erősítésére, hol önnön erkölcsös érzeteinek kívánt megfelelni és hangot adni. De minden bizonnyal a közösségének, nem ritkán az egész emberiségnek is szószólója kívánt lenni.
A legnagyobbak közūlūk, immár valóságos prófétaként működtek, hiszen igazság-hirdetőként élték le életūket, és szent feladatuknak tekintették próféciáik kihirdetését és következetesen dolgozva nagy művūkön, isteni tehetségūket gyarapították, kamatoztatták. Mindeközben a világ színe elé tárták felfedezett bizonyosságaikat, meggyőződéseiket. És bár leginkább csak a képi ábrázolások terén tevékenykedtek, képíró gondolataikat nem csupán a művészetek terén évényesítették, nem pusztán a vizualitás terén működtek. Naplókat és kiáltványokat írtak, művészeti cikkeket fogalmazgattak. És, voltak és vannak oly erős hitű művészek is, mint a zseniális égi pályákban, a természet csodálatos varázserejében, illetve a Nap-kultuszában mélyen hívő Csontváry Kosztka Tivadar. Aki még a király betegségét hírūl véve is, gondolkodás nélkūl telegrafált a bécsi udvarnak: Királyt kitenni a napra! Ami ugyan felségsértésnek hatott, pedig jelölésében mindössze annyit jelentett, hogy a beteg uralkodót ki kellene tenni a napfényre, mert annak (valóban!) gyógyító ereje van...

Nagy erénye a művésznek, hogy elszigeteltségében is közösségi lényként él, és a hangyaszorgalmúság egyūttérzésének (empátiájának) varázslatára is kapható.
S, mert aki/ha megtagadja vagy elodázza szent hivatástudatát, varázsló tevékenységeit, meghunyászkodásával, restségével, szűkölésével, az enyészetnek, a lustaságának és a nemtörődésének kimutatásával, a zabola-tétlenségnek való behódolásával megfutamodik vállalható feladatai elől: bűnt követ el.
Holott, sorsvállalásként (a manapság sajnos eléggé elhanyagolt) József Attila intő szavait illene követnie. Hogy hihetővé, azaz hitelessé váljon az általa is a népdalból idézett és versében tolmácsolt hagyatéki ūzenet:
“Pokolra kell annak menni".

Sodrások

Kétségkívül, a történelem az emberiség fejlődésének sarkalatos pillanataiban kemény példákat (és ellenpéldákat) mutatott, ám a valamirevaló művészet csak megbírkózott történelmi feladataival. Kivette a részét az aktualitásokból, követte, megörökítette, élő lelkiismeretességgel dicsőítette, bírálta vagy megítélte azokat: tehát, ott volt a vártán, krónikás  részese, megörökítője volt a cselekéményeknek, néhanapján ötletadóan is helytállt, példát statuált: nyomokat, jel(zés)eket hagyott a történelem szövetén.
Miközben voltak korok, amelyeknek politikai sodrása oly elrettentő volt, hogy menekūlésre késztette némely művészt.
A történelem önhi(vato)tt krónikása azonban nem mindig menekūlhetett el a világ elől, s néha ebbe bele is pusztult. Volt, hogy kelletlenség-érzete nagyjából úgy működött mint Paul Gauguiné, aki a Tahiti bennszūlöttek paradicsomába menekūlt, hogy visszatérhessen az emberiség romlatlan, gyermeki világába. De nem fölös, másfajta példának vehetnénk a költő Juhász Ferenc életre való munkásságát, aki ösztönösen menekült a valóság elől, s holott orvosként dolgozott, bezáratta magát bagolyvárába, és lélekben beleásta magát a népies jelképi világ mitologizált, organikus, szövetdús világába...
Az egészséges egyéni és közösségi gondolkodást minden történelmi kataklizma jócskán megtépázta, emberi mivoltát felülbírálta, vagy azt áthúzva, igyekezett elfojtani és megmásítani: azaz, meghamisítani azt.
Isten gyermekei azonban máig oly rosszul sáfárkodnak a világgal, és oly felelőtlenūl játszadoznak a teremtett világgal, hogy valamiféle betegesen önhitt és önálltató logikától vezérelve, belekapaszkodnak a tökéletesbe. Csak azért, hogy erejüket fitogtatva boncolgassák, tépdeljék, fojtogatva kikezjék azt, nem tudván, de sejtvén, hogy sérūlékenysége vesztūket okozhatja. Ez azonban még nem elég indok a számukra…

Káin-ok...

A történelem-hamisításról, általában úgy gondoljuk, hogy a legújabb kor felfedezése, és jó heccnek szánt átverése a tömegeknek. Mégis, hihetőbb lenne ha az ókori, vagy a középkori átejtésekről is szólhatnánk, a toldozott-foldozott korszakokról. Amelyek hivatalosan talán soha nem is voltak...
Így nem említik őket a "hivatalos" krónikák sem, csupán a népi emlékezetben megörökített mondák erejéből fogjuk fel/fogadjuk el a valószínūsíthetőségūket. Isten tudja, micsoda  háttértörténetek, kényszerítettségek, ármánykodások, átejtések, átverések lapulhatnak meg a történelem írásos vagy íratlan koszos bugyraiban. Ám erre máris összeeskūvés-elméleteket kiáltanak kétes liberalizmusokat hirdető, csuszományos politikai irányokat kiszolgáló (ál)történészek. Manapság, amikor a globalizmus világszerte veszélyesen igáz, tarol, elárulva az antik civilizációkra építő emberi fajt.
A cáfolható tényeket, nagyotmondó fellengzőséggel megcáfolják, a tényszerű és bizonyítható, ám felettébb kényelmetlen dolgokat, visszaéléseket és téveszméket viszont elfeledtetnék, elrejtenék, agyonhallgatnák. Ha lehetséges, manapság is egész ūgynöki hálózatot alkalmaznak ahhoz, hogy sikerūljön elrejteni, retusálni, megmásítani, a hamisat igaznak feltūntetni, az igazságot nevetséges, beteg kitalációvá tenni. De mi végre? Hogy az aktuális politikai hatalom az utódlásával egyūtt "túlélje", és hogy a kései generációk számára is főfájást okozó talányosságok megmaradjanak. Tisztességesnek, egyenes embernek szeretnének megmaradni hamis próféták, kapzsi uralkodók, nemtelen nemesek, világ-felforgató hadfik, gyáva, sőt gyengeelméjű (...) uralkodók. Ez lenne hát az ő művészetekben is megörökített, az örökkévalóságba vetett hitūk, és a mi örökségūnk (ökörségūnk) is?


 Péter László: Káinok, olj, papír.
A hamisak igaza

Úgy tűnik azonban, hogy minden világos az Isten színe előtt...
Kár, hogy a színtiszta igazság a tömegek számára általában roppant nagy késedelemmel sejlik fel, bújik elő.
Kár, mert a bizonyíthatóság/bizonyítottság ereje erősen megkopván, letompultan, alig érvényesūl. Ebből kifolyólag a jól betanít(tat)ott, tényszerűnek beállított hazugságok maradnak meg csökönyösen a népek emlékezetében. Még akkor is, ha a becstelen baromságokat végre feltárták, cáfolataikat, bizonyításaikat elmondták, könyvbe írták azok, akik fényt szeretnének deríteni az örökös (örökölt?) turpisságokra...
A gond az, hogy még a művész(et) is zavarba ejtően kompromisszum-kész tud lenni, és sokszor olyannyira megkötött, hogy gondolkodás nélkül asszisztál a hatalomnak. Ám ez már egy külön elemzést megérdemlő, hatalmas témakör lenne…
Minduntalan felmerül bennünk az örök kétely:
Vajon tényleg törődik-e eléggé velünk? Vajon, világos-e minden Isten színe előtt?

(Vége)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. június 15., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése