Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

122. Pétër László: Haszonhúzások és romantikus naivitások



A hatalomvágyás:
 Az ember önmegvalósításának nem ritka, ám egyik legerősebb, egyben a legközönségesebb akarnoki diktátuma. Mondani sem kell, hogy az efféle céloknak tökéletesen megfelel a művész kihasználhatósága, sok esetben a jól feltételezett/felfedhető kényszeredettsége és a kiszolgáltatottsága. De a ritkás önbizalma vagy a kapkodó művészi kifejezőerejének magabiztossága, az alkotói önhittsége, a feladatvállaló készség(esség)e, a túlélési kényszerpályákra sodródása, no meg a szolgaságra kényszeredettsége, a sok esetben kiszolgáltatott helyzete is. A régi kultúrákban, és manapság is...

A haszonhúzás:
Végtelen és dicstelen sötét emberi játszma.
Mondhatjuk-e, hogy még a demokrácia/látszatdemokrácia leple alatt is a Valaki(k) diktátumait, diktátori hajlamait kiszolgáló törekvések húzódnak meg?Hogy gyakori az egyfajta értelmiségriogató, értelmiség- és értelemzabáló, azaz: lélek-evő kannibalizmus?
Nyilvánvaló, hogy történelmi léptékű dolgok esetében, időben eltávolodásra van szükség ahhoz, hogy távlati tisztánlátásunkkal pontosabban lássuk és megértsük, hogy miként történtek és alakultak “lélek-falások”. Mert a művészet kihasználhatóságát észlelnünk kell… Mert az mind(vég)ig a történelem sodrában áll, vagy sodródik maga is…

A névtelenség terhe

Nem csak az archaikus kultúrákban! cseppet sem kivételezett, leginkább csak (ki)használt személyiségei voltak/lettek az építészek, szobrászok, festők… Mindazok, akiknek neve csupán néhanapján, ködökbe burkoltan rémlik fel bennünk, és immár szinte jelentéktelen fecni, nehezen azonosítható, átgázolt rajta a múlandóság. S mert, végtére is ki tudja már hogy mely véletlen folytán maradt fent. A szelektív emlékezet révén, vannak művészek akikre még mindig emlékez az utókor, és vannak akiknek neve immár (örök) feledésbe merül(t)…
Az ógörög Polükleitosz, Mirón és jóreményű társaik, a nevüket még nem ír(hat)ták alá a remekműveik talapzatára. Talán eszükbe sem jutott még az ilyesmi. Vagy mert felettébb megvetendő hívelkedésnek számított, vagy csupán azért, mert hírnevük a jelenükben egyértelmű volt, és nem tette szükségessé azt hogy névjegyükkel lássák el mesterműveiket. És, mert nem voltak telyesen a maguk ura. De talán azért is mert felfogadott híres mestermeberként, tucatjával készítették a tőlük elvárt, és úgy tűnik, hihetetlenül könnyedén megalkotott remekműveiket, amelyeknek ünnepélyességéhez nem fért kétség, viszont nem a művész(et) ünneplését szolgálták, hanem az uralkodókét és mecénásokét… Csupa olyan mesterműveket ismertünk meg a művészet(ek) történetében, amelyek leginkább az egymás után sorjázó dicső(ített) uralkodók részére, azaz örökkévaló dícsőségükre készültek. Így tehát ha az alkotó neve fennmaradt, az ókorban az uralkodók engedélyével maradt fenn, az uralkodó dicső tetteit feljegyző képíró krónikások jegyezhették fel nagy kegyesen őket.

Az előmerészkedő művész


Az eddig ismeretlen Tiziano - A feltámadott Krisztus
Tulajdonképpen csak jóval a kicsúcsosodó reneszánsz után vált divattá, hogy a mester, előbb mesterjegyével majd a teljes nevével is aláírja a saját műalkotását. Annak ellenére, hogy a legnagyobbak alkotói stílusjegyei, nyilvánvaló erőteljességgel és átütő erővel hatnak, és hogy (legalább is az érett korszakukban keletkezett műveikben), könnyedén felismerhetjük a műveiket. Így például a nem oly rég felfedezett, 1511 körül keletkezhetett Feltámadott Krisztus című remekműveit is szakszerű beazonosítással, tulajdonították egyértelműen Tiziano mesternek. A kallódó mesterművet az osztrák Artur Rosenauer a bécsi egyetem művészettörténeti fakultásának szakfolyóiratában tárta a nyilvánosság elé. A mestermű szignálásának még nem volt divatja, ezért a beazonosítás is sokáig eltartott: avatott szemekre várt hogy felismerjék.
A mesteri hívság, nyilvánvalóan még az elfeledett, elhomályosult régi korokban is jelen volt a közösségek értékrendjében. A különlegesen szép, megmunkált eszközöket és a festegető, szobrozó próbálkozásokat, akár csak a sikeres próbálkozások eredményeképp létrejött megrendelt remekeket, mesteremberi hívsággal, büszkeséggel készítették el. A Mester ugyan büszkélkedett, ám hírneve csak életében tartott, utána lassan elkopott.
Azonban, a középkorig a modern korokban ünnepelt vagy gyalázott Művész-zsenik fogalma ekkor még ismeretlen volt.
Ahhoz az kellett, hogy a művész(et) szabaddá, a művészet öncélúvá váljék!
A mesterjegy, későbben az aláírás, azaz a művészi dedikáció akkor keletkezett, amikor az alkotó fejében megfogant a gondolat, hogy a tehetsége, zsenialitása oly isteni adottság, amely miatt külön megbecsülést érdemel. Természetesen ez a megszületett gondolat is, jó értelemben vett önreklámozást  jelent. Rá kellett jönni  arra, hogy a művészet nem ”közönséges” érték,  kūlönleges képesség, tudás.
Azaz, egyéni értékrendet képviselő különlegesség, vizuális csemege. Terepe ugyanis nem pusztán a megrendelői igények kiszolgálását jelzi, mert szerepe nem az imitálás, és nem a zsibvásárok kavalkádjára emlékeztető tucat-termékek piaca…
A modern korban elharapódzó igényesség hozta magával az önálló, a (néha tényleg) független művészi státuszt. Ez a státusz azonban némelyeknél komoly felelősségtudattal, némelyeknél inkább/csak/csupán valamiféle felelőtlen magatartással jár...
A meggyőződésből fakadó lojalitás

A kor rákfenéje a mindenkori szemfényvesztés a politikában. A tömeget mindig is manipulálni lehetett. És mi tudjuk, hogy a huszadik századtól még bennünk munkáló, letűnt korszakok állapotát, emlékeit, beidegzéseit örököltük, és valószínűen a sokszor megtévesztett ember módjára, általános beidegződéseink szerint és a viszonylag kényelmetlen felismeréseink ellenére a létező, hitt vagy letagadott emlékekből is, sok mindent gyerekeinknek és unokáinknak akarva/akaratlanul átadunk. Olyan ez mintha genetika, azaz mintha valamiféle öröklődési módszer lenne...
Az ember azonban nem tehet arról hogy mit álmodik. És arról sem, hogymár éber állapotában is, mit álmodtattak vele: sokszor évtizedekig. Beskatulyázottan vergődve, hosszú idő elteltével hiszékenysége megcsontosodik, azaz életének részévé válik a kor bejáródottsága, megszokottsága, beidegződöttsége. Ezért nehéz felismernie a zsarnokságot, hiszen/mert eleinte az leginkább másnak mutatkozik.
Nem csoda, hogy az úszításokkal alaposan előkészített (elősegített?) fasizmus idején, és az ugyancsak gonoszul megformált, bádog-embereknek való kommunizmusban a vasmarokkal összeszorított tömegek, egyaránt oly nehezen szabadultak meg a rájuk erőltetett béklyóktól…Ezekhez képest az 1789-ben kirobbant francia forradalom, még tulajdonképpen valamiféle falanszter ígérete volt, amely búvópatakként a 19. században is utóhatással bírt Európában. Elméleti alapjának a felvilágosodás eszméit tekintette, hármas jelszava a Szabadság, Egyenlőség, Testvériség (Liberté, Égalité, Fraternité) voltak. De ezen elvek a gyakorlatban már a forradalom ideje alatt sem valósultak meg, köszönve a jakobinus terrornak is. A forradalomnak lelkes, hősies és romantikus, ámde naiv híve volt a francia Eugene Delacroix is. A Szabadság vezeti a népet című festménye az 1789-es forradalom szimbóluma lett, bár eredetileg a festő csak az 1830-as júliusi forradalom emlékére festette meg. Az új forradalmi eszmék ekkor, a nacionalizmus, a liberalizmus, és az alkotmányosság iránti törekvés voltak.


Csupán csak, mindig egy aprócska hiba csúszott az elméletbe, amely akkor és a későbbiekben is kisiklott és magával sodorta a döcögve utazó emberi nem jó néhány dugig telt szerelvényét. És benne voltak, a kicsinynek tűnő, ámde vészt jósló hibák is: a kishitűség, a csökönyösség, a rövidlátás, a hiúság, az irigység, a rosszindulatúság, és az összes emberi bűnök... 

Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. június 22., hétfő.                         

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése