Ha egyáltalán hinni lehetne még abban a zaklatott lelkületűeknek
való szocialista utópiában, amit a "hőskorban" valami Charles Fourier
nevű elvtárs ötlött ki Marx és Engels nyomán... Amely a hangyakolóniák
mintájára mániákusan dolgozó, termelői zárt közösségek ötletét, ideáját
sulykolta a tömegekbe, és bikkfafej módjára tukmálta a tobzódó, elégedetlenkedő
19. századi munkásosztályra. S amelynek kitervelt érve, a Delakroix-i
forradalmi diadalt imitáló lerészegített színházi színe volt, amely előre
megjósolt, agyon-idealizált előképe volt a huszadik század Európájának. De nem:
mert erősen eltorzultan vált valóra.
Courbet mester ragyogó
életmű-alkotása volt az állítólag háborús bombázások alatt megsemmisūlt
"Kőtörők” című festmény. Szenzációs realizmusa a kor divatjához volt
igazodni képes, és a tőle még tehetségesebb Munkácsy Mihályéhoz hasonlítható.
Azonban, Munkácsy mester
ráadásul Székely Bertalan romantikus látnoki tudásával is rendelkezett, és
Benczúr Gyula historizmusával, a magyar történelem dicsőséges fejezeteit
ábrázolni tudó ihletettségével és monumentalitásával is kacérkodott. Igaz, csak
egyszeri alkalommal mutatta meg ebbéli tehetségét: az épülő Parlament épületébe
megrendelt "Honfoglalás" című festménye 1893-ban elkészūlt el. A
Mester hosszas tanulmányozások után a hazatérő (és nem honfoglaló!) Árpád
apánkat ábrázolta pompás vértezetben, fehér lovon.
Bár a kor szellemétől
függetlenedni nem tudó műelemzők többnyire lehangolódnak tőle, és azt kifogásolják, hogy a mű egyszerű, megrendelt drámai, konfliktus
nélküli, ünnepi-reprezentatív tárgy, mi azt vagyunk kénytelenek elhinni, hogy eleven élményben gyökerező nagyszerű
alkotással van dolgunk.
A múltbéli és a mai
politikai viták hasonlóak.
Munkácsy a ma is rázósnak
számító elméletet, a kettős honfoglalás teóriáját erősíteni kívánó megrendelt
műért kapott hideget-meleget. Tehát leginkább a nehezen elkészült művének
üzenetéért bírálták.
Még a Parlament
építésze, Steindl Imre is ellene fordult. Ez a mozzanat elégséges ahhoz, hogy
ízelítőt kapunk a 19. század második felének magyarországi politikai
sárdobálásairól. Nehezen felfogható, hogy a Honfoglalás is kereszttűzbe kerülhetett,
és hogy a korabeli belpolitikai széthúzások, akadékoskodások miatt vagy három
évtizedig a Magyar Nemzeti Galériában volt kénytelen parkolni. Mondvacsinált
okok miatt csak az 1929-es esztendőben kerūlt megrendelési helyére, az
Országházba!
Munkácsy a realizmusa és
a kifinomultan vad romantizmusa, valamint az intelektuális túlfűtöttsége miatt
is népszerű volt. Általában, bármihez kezdett, sikere volt. A bibliai-vallásos
jeleneteivel és a "szalonos" zsánerkép-témáival ugyanúgy babérokat
aratott, mint a Paál Lászlóéval vetekedő erdős tájképeivel, vagy a színpompás,
ragyogó csendéleteivel.
Munkácsy Mihály-Honfoglalás, 1893.
De
mindez nem volt elég. A három zseniális óriásfestménye, trilógiája, a Krisztus
Pilátus előtt-1881, a Golgota (Kálvária)-1884 után, és a kései, nehezen
befejezett Ecce homo (Íme az ember)-1896 c. fesményével párhuzamosan, az ötvenes
éveiben járó, lassan elboruló elméjű Munkácsy merész elhatározással odáig
jutott el, hogy magáévá teszi az új világba vetett hit ködkergető elképzeléseit
is.
Élete utolsó éveiben
felūlt egy ūnnepélytelen, profán kényszer-szūlte utopisztikus ideológiának. A
mély átélés hitelessége nélkül, megfestette a lázadozó, jogait, jussát követelő
munkásosztály igazságosabb világlátásáról vallott populista ideát.
A 20. század nyolcvanas
évek első felében, e festményt Magyarországon még népszerűsítették, és
zseniális műnek titulálták, ami nyilvánvaló képmutatás volt. Ekkoriban a tankönyvekbe
reprodukcióként azért kerülhetett be oly sűrűn, mert a rendszernek állandóan
szüksége volt frissítő ideológiai
példákra. Így a magyar szocializmus Petőfiben nem csak a nép lánglelkű fiát, hanem
modern forradalmár költőt látott, József Attilát is éhező proletár költőként
sajátította ki magának, Munkácsy Mihályt pedig egyetlen sűrűn megidézett képe
alapján, az öregkorára marxista tanokat elfogadó zseniként könyvelte el.
Munkácsynak e műve
azonban manapság inkább zavaróan hat.
Fejfájást okoz mind a
művészettörténészeknek, mind a Munkácsyért rajongó vizuális esztétáknak, akik
szentūl hisznek a Mester makulátlan zsenialitásában. E mű Munkácsy egész
életpályájára árnyékot vet…
De hát, a mester sem
érthetett mindenhez. Valószínűleg, kevéssé értett a korabeli kūl-, és
belpolitikához is...
A "Sztrájk”-1896
Munkácsy- Sztrájk, 1895
Talán sosem dől el véglegesen a történelem
során a kérdés, hogy mitől lesz kisebb a társadalmi baj: az erőlködő
restaurációtól vagy a kierőszakolt revolúciótól? És ezt Munkácsy sem tudta
eldönteni, magában...
Talán festészetének a megújulásában
reménykedett, vagy elboruló elméjével a modernizálódó festészeti törekvésekkel
vette fel a versenyt. A népszerűségre mindig is törekvő, a megélhetése miatt
kūlföldre házasodott magyar zseni, a gazdag polgárok életét élő szalonfestő itt
mindenképpen idegen terepre tévedt. Virtuozitásának tudatában mégis merészen
belevágott a munkába, korábbi nagy műveinek a szellemében lázongó munkásokat
kezdett el festeni...
De a begyakorolt mesterfogásaival nem
jutott sokra.
Műve megbicsaklott, erőltetett, erőtlen, bizonytalanságot
áraszt magából. A képen látható munkás-figurák komótosak, merev pózokba vágják
magukat, ahogyan a lázító/úszító szónokukat, agitátorukat, proletár
prófétájukat hallgatják.
Kompozíciója ezúttal mintha csak
Photoshoppal összeollózott bábhalmaz, panoptikum lenne. Hálójában dohos-ihlettelenūl
vergődik a sztrájkoló munkások tömege. Nemkūlönben a Mester is, aki hiába is próbálta
leutánozni a Siralomház vagy a Golgota megrendítő hatásait...
A mítoszrombolás
erejével
A befejezetlennek vagy amatőrnek tűnő kép
szoc-realista hatással bír. Erőltetett, kimódolt.
A Mester állítólag a rajta lassan
felülkerekedő betegség miatt vált ihlettelenné.
Görcsölt, valószínűleg attól félt hogy már
életében dekadensnek fogják titulálni. És a festészeti revolúció az
impresszionizmussal, szecesszionizmussal is átjutott az előszobán... Munkácsy
nagy ellenzője volt az impresszionizmusnak, mert szerinte az idétlen és hanyag,
ráadásul nyers színeket használ. A mester e stílust frivolnak, szentségtörésnek
látta.
Bár már ő is festett impressziókat. Turner-i
atmoszférákat, a lemenő Napba révedéseket, kocsizörgéses alkonyi derengéseket
és poros utakat.
Ez lett volna az igazi búcsúja
afestészettől. Ezért állunk értetlenūl a sztrájkolókat ábrázoló képe előtt. Minden
esetre e monumentálisnak szánt sztrájkolói képével a Mester nem vitte sokra.
Igaz, hogy e, proletár-kultuszt Párizsból importáló műve volt az első (félresikeredett)
ágit-prop alkotás a magyar festészetben. És ez sem semmi...
A társadalmi igazságtalanságok
ábrázolásáról
A lehangoltság érzetét a rebellis
társadalomszemlélet írja felūl.
A magyar festészetben is voltak korai
próbálkozások a zsarnokság és a társadalmi igazságtalanságok ábrázolására. Munkácsy
előtt Fényes Adolf, Mednyánszky László vagy Tornyai János műveiben is gyakran a
(magyar ugaron) vezeklő/szenvedő embert látjuk meg elsősorban. És ha vékony
szeletként is, a szabadságvágyó magyar 48-as romantista lelkendezésből fakadó
alkotásokat.
Ám a nemzeti tragédiába torkolltó
események nyomán létrehozott alkotások legnagyobb része a porba sújtottság
reménytelenségével hat. Itt a szerényebb képességűekre, például Than Mór
gyorsvázlatos akvarell csatajeleneteire gondolunk.
De ha két három évtizedet előre haladunk
az időben, máris felfigyelhetūnk egy másik magyar festő-géniuszra, Zichy
Mihályra, aki 1878-ban megfesti élete egyik legmeghatározóbb, túlvilági
fényekben tündöklő képét, A Démon fegyvereit, más címen A rombolás géniuszának
diadalát, mely a Magyar Nemzeti Galéria egyik legféltettebb kincse...
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. június 29., hétfő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése