Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 17., hétfő

124. Pétër László: Az átélés (feltételes) öröme



A művész számára az elemi átélés öröme, az önkifejezés kényszere és a virtuóz ecsetkezelés lehetősége ad önbizalmat és lendületet az alkotáshoz. A kimódolt, erőltetett, mesterkélt megfogalmazások a vaskos középszerűség ízetlenségét és árnyékát adják. Amikor az alkotó csupán a megélés nélkūli száraz láttatás, azaz csupán valamiféle határozatlan vagy naivan egyszerű érzésvilágot mutató öncélúság, esetleg valamiféle hitelesnek látszani akaró krónikás szerepvállalás érdekében cselekszik.
A sikerūlt műhöz annál jóval több kell: izgalmas képi megfogalmazás, katarzis,azaz élménykisūlés ami a művész és a műélvező számára is észlelhető és élvezhető alkotói gesztusok halmazainak szűrlete. De legalább a kellő ismeretek birtoklásában megtalált ötletdús lelkesedésé, a mély átéléssel elegy valós önkifejezési szándéké, a magabiztos technikai és/vagy rajztudásé...

Szenvedély és szenvedés

A művészet, akárcsak a tudás vagy a népek történetében a szabadságvágyás, a szenvedély és a szenvedés története is egyszerre.
Bár Széchenyi szerint a 48-as forradalom a szabadságvágyó magyar nemzet szūkségtelen öngyilkossági kísérlete volt, amelynek sebei sokkal súlyosabbnak bizonyultak, mondjuk: a nemzetközi munkásosztály jogainak sérüléseinél. Észlelnūnk kell, hogy az a kollektív társadalmi tudatban és a magasművészetben, de a népművészetben is (apropó, címer-motívum pásztorfaragásokon!), a forradalom hatására az idealizált tematikájával hatni akaró zsánerek érdekes minőségi ugrásait eredményezte. Ugyanis élmény-anyagot gyűjtögetett és nyújtott, és újításokat eszközölt ki a kepi ábrázolásban is. Ám minde(n)től fūggetlenūl az eszmélő, azaz a Kossuth-i eszméktől megittasult magyar nemzet valójában áldozata lett az európai kontinens ragadozó totemállatainak, oroszlánjainak, medvéinek, kétfejű sasmadarainak (és hiénáinak)...
És mint tudjuk, hosszú távon ki is véreztethető vesztese lett.
A forradalom leverése, majd a lassú visszarendeződések magyar fájdalma, seb-lobja 1867-ig, a kiegyezésig lecsendesūlt. De a Deák Ferencz-i, nyugalmasnak mondott, vagy csak beletörődő és álmatag korszaka után, a huszadik század első két évtizedében újabb csapást szenvedett.
A még erőshitű magyarságnak (is) ideig-óráig bejöttek az Istent nem létezőnek tekintő leninistává vált marxista szólamok.
És a Tanácsköztársaság import-vörös izzású terrorjával már kétes világforradalmat emlegetett. Miközben egyik fő ideológusuk, Lukács György támogatásával akár fizikai leszámolásokba is képes volt: az internacionalizmus nevében... Melyre azonban rövidesen kontrázni kellett, ugyanis végveszélybe sodorta az országot, és kockára tette a területi egységét is. Ez az újabb konfliktus-helyzet már elég indok volt arra, hogy az átrendezést erőltető nagyhatalmak a terūleteinkre éhes csatlóslelkűek vágyakozásának engedjenek. Így már kierőszakohatták a szégyenteljes trianoni békeszerződéstés feldarabolják az ország területét…
Ezzel a diktátummal, tulajdonképpen a nemzet szétcincálását okozták, nyilván nem véletlenségből. Itt már egy a háttérből irányítani akaró láthatatlan hatalom önkényeskedéséről, a hiénák etetéséről, a területre éhesek rablótermészetének kielégítéséről, és talán egy eljövendő világuralom megvalósításának újabb gyakorlatias kísérletéről volt szó. Bármi áron. Elfeledve, hogy Európa a középkor óta Magyarországot védőpajzsaként használta (ki).
Az emberiség eljövendő újabb Európai tragédiasorozatának előkészítéséhez pusztán három dologra volt szükség: árulásokra, bélpoklos területi éhségre és sok-sok Júdás-pénzre.
Mely célnak eléréséhez felhasználtak minden eszközt, beleértve a művészeteket is…

Az uninteligens vörös posztó

A vörös forradalom látszat-humanizmusával kihasználta a nincstelen tömegek nyomorúságos, kiszolgáltatott helyzetét. Ezért, a tömegnyomorból adódó helyzet kihasználhatóságának tudatában rövid távon sikerorientált volt. A marxista ideológiát meglovagolók minden tevékenységūket az elkeseredett tömegek hiszékenységére alapozták. És a megélhetéséért kíméletlen harcokba keverhető megkeseredett embermassza mozdulásainak manipulálásával és kihasználásával követte el a vörös dominancia a legnagyobb tömegirtó gazságokat is. Hogy végūl csupán egy olyan új világrendet szervezzen meg, amely még reménytelenebbé tette az emberiség sorsát. Hiszen az igazságosságát hirdetve csupán elkövetkező újabb pusztításokra volt alkalmas. Csöbörből vödörbe, kemény és/vagy bársonyos diktatúrákat konstruált és eredményezett Európában és Ázsia szerte is: így több évtizeden át ható valószerűtlenūl veszélyes fegyvernek bizonyult. Sztálintól Mao Ce Tung-ig, Ceausescutól Kim Il Dzsong-ig. Illetve, Kun Bélától Kádárig…
De mi jellemezte az emberközpontúságával jeleskedő művész(ete)t ekkoriban?
Uninteligens vörös posztót kezdett el festeni…
 Malevics - Vörös négyzet fehér alapon. 1915.
Dekadencia és forradalmiság

A 20. század első negyedében a haladó orosz művész(et) szárnya ideológiai csatlósként reagált az új, forradalmi ideológiára. Igazságérzetének hangot adva, a lázadozó orosz művészek előretörő derékhada meggyőződéssel állt a kommunista forradalom mellé. Ekkoriban keletkezett a híres-hirhedt kommunista ideológián alapuló orosz konstruktivizmus, szuprematizmus. Amely Malevics-i fekete és vörös négyzeteivel a nihil-t ábrázolta, Istent állítólag nem létezőnek vallotta és az emberibb világ megteremthetőségét hi(rde)tte. Malevics a naiv, a posztimpresszionista, divizionista, expresszionista  és kubista, futurista irányzatok végigfestése után a geometriai formák előtérbe helyezésével, a festészet eszközeivel eljutott a képzőművészeti semi ábrázolásáig.
Az új művészeti törekvések nehezen megérthető vizuális nyelvét nem értve, a sztálini hatalom úgy nyomta el, mint egy cigarettacsikket. Az effajta szemléletmód a köznapi ember számára kiábrándítónak, túl nehéznek bizonyult. A művész lelkesültségével, túlfűtöttségével, ahelyett hogy tényleg szolgálta volna, valójában torzította az aktuális baloldali politikai törekvéseket. Ám sok esetben csak a kiüresedett lelket, az érzéketlenné váló emberi reménytelenséget sugározta magából.
Mi(nde)közben a megújuló ember lelkes próféciáival az igazságtalannak tartott, elavult világrendet döntögette, és öntelt együgyűséggel próbált utat törni magának a bizonytalan jövő féreglyuk-lehetőségeiben…

Malevics - Fekete kereszt. 1920.

Nehezen szabadulók

Ha nem szolgálta a változtatni akaró forradalmi politikát, akkor dekadensnek neveztetett.
A művészet konzervatív szárnya kényelmes, konzervatív uszályhordozója volt a klasszikus uralkodói rétegnek. Ezért célszerű volt a múzeumokba bezárni, vagy végső megoldásként valamilyen módon megsemmisíteni. Esetleg ki kellett rekeszteni, vagy le kellett járatni…
A művésztársadalom a régi és az új ideológiák hatására természetesen újra csak megosztotta önmagát. Az új törekvéseivel pedig a későbbiekben már kevésbé reproduktív sejthalmazként hatott. Az avantgardizmus sokfélévé, egymásnak vélt vagy valós ellenségévé tette a feltörekvő művészeti irányelveket, irányzatokat. 

Malevics - Fehér alapon vörös ellipszis, rajta fekete kereszt áthúzva 1927.


A csontszigorúvá edzett kíméletlen sztálini uralom is csak a hozzá dörgölődzőket tűrte meg. Ugyanis az értelmiségiek köreiben és a bádogolt új művésztársadalomban, éppúgy folyt a harc, a sárdobálás és a vádaskodás mint a politikában.
A kimutatható apró vagy nagyobb eltérések, meggyőződések és véleménykülönbségek, mindenkor okot adtak arra, hogy az egy táborba tartozók a rendszerükön belüli különbségek, meggyőződések és ellenfeszülő érdekek atomizálódása miatt előbb utóbb egymásnak essenek…

Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. július 6., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése