Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 17., hétfő

125. Pétër László: A művészet megszaporítása



(Ilonkának és Leának)

A kenyér és a hal Jézus általi megszaporításának történetét már ismerjūk...

A művészeti jelenségek elszaporodásának problematikus csodájáról azonban, holott átitatja magát a mindennapjainkon, keveset beszélūnk. Pedig a kor, amelyben élūnk, nem csak a kíméletlenūl szapora emberiség megsokasodott gondjainak bontogatásában, de a művészeti problémák elszaporodásában is jeleskedik. Manapság a hetyke és önhitté vált heje-huja önkifejezési szándék (folyamatosan újratermelődő) ezernyi módját fedezzūk fel. Ma egy lebomló struktúrájú, erodálódó, mindenekelőtt a végsőkig atomizálható, széthulló irányultságú társadalmi rétegezettségben élūnk, amikor a hagyományosan markáns, jól körvonalazható intelligens közösségek helyett, leginkább a kommunikálni vágyó egyén/egyéniség, egyed/egyediség harsány vagy panaszos hangja milliószorozódik meg variábilisan...
Ki tudja mi okból, a ma embere újabbnál újabb izgalmas, egymástól eltérő kifejezési formákat és lehetőségeket talál, hogy megértesse magát. Valószínű, hogy az önkifejezésnek, azaz a sajátosan megfogalmazott gondolat szándékának érdemtelenūl nagy fontosságot tulajdonít a modern kor embere. Ha pedig (sok esetben így is van) éretlen és pontatlan lenne a megfogalmazásokban, akkor is legalább valamiféle gesztust gyakorol a saját(os) életérzése megfogalmazásának esetleges szándékával.
Manapság, néha egy jól időzített artikulátlan ūvöltés is felér egy szónok ésszerű, pontos  és összefūggő gondolatmenet-erdejével. A ma embere ezt a „keresetlen egyszerűséget” is megérti, és a populizmus szándékával egyenrangúsít(hat)ja is azt... Kūlönösen a dadaisták akcióival, majd a hatvanas évek beat nemzedékének ginsbergi ūvöltésével úgy tűnik, hogy mind az artikulált, mind az artikulátlan egyéni hangok felfokozódásának kūlönleges absztrahált értelme, és (esetlegesen eltúlozható) értéke(lési) lehetősége van.
Mégis, a globalizálódás új(szerű) nyelvezetének, előnye és hátrányára...
Melyre nem tudunk eléggé odafigyelni, így torzult állapotában egyfajta általánossá váló masszivitás-hangulatot eredményez. Amely viszont az időhiányunkból adódó figyelmetlenségūnk, lanyhuló érdeklődésūnk miatt csupán torzóként, kellőképpen megalapozottság nélkūl sodor bennūnket az általános megfogalmazottságok irányába...
Élettereinek szűkūltében pedig, az emberiség a globalizálódás bonyolultságától megittasultan, megfeledkezett a normális, a korábbi idősíkokban kimért és emberiséget jobban kímélő életvitelről.
Manapság tehát a felszínességek és az élveteg zabolátlanságok idejét éljūk meg. Amikor is a fontos és a fontatlan dolgok összekeverednek/összekeverhetők bennūnk, és a pillanatnyi megélések párhuzamának hálójában vergődūnk csak. Állandósult bizonyosságok nincsenek., csak talányos részigazságok. Az önkifejezés szándéka pedig immár minden emberben felerősödött, hiszen volt egy huszadik század, amely azt sugallta nekūnk, hogy minden ember egyformán fontos, ennél fogva mindenkinek egyforma jogai vannak. Elfeledve azt hogy a rendszerben következetes gondolkodás első feltétele az emberi minőség, amely elsősorban az értelmi képességekre, és az erkölcsös, következetes gondolkodásra és a józan(ult) emberi törvényekre és logikus életvitelre alapoz. Ha alapoz...

 Péter László- Égbe ragadás - Proletár,  kakassal a vállán
Szelíd ártások

Van Gogh valamilyen okból levágta a saját fūlét.
Egynéhány művész az alkoholba ölte a végzetes bánatát.
Némely művészek öngyilkosságot kíséreltek meg, vagy követtek el, a számukra élhetetlennek tűnő (vagy azzá váló) életben csalódva...
Gaudit talán véletlenūl gyűrte maga alá a villamos, a mi József Attilánk azonban már ūldözöttként menekūlt a balatonszárszói vasútállomásnál a vonat kerekei közé. A zseniális kūlönc festőmestert, a bácskai Nagyapáti Kukac Pétert pedig az árokparton érte a fagyhalál. Nem ő volt az egyedūli művész, akinek keserű sorsa hasonló módon választotta meg a mennybemenetelét...
Régi hiedelem szerint, a művészek között nem ritka az önártás, vagy az öngyilkos-jelöltség. Mára beigazolódni látszik, hogy talán nem is gyakoribb mint más megsebzett, halandó embereknél. Azonban, egy-néhány elhíresūlt vagy kevéssé ismert példa van arra is, hogy a művészek közötti irígységből, érdekből és/vagy haszonlesésből származó elmérgesedett viszony az egymással leszámolásig fajulhat el.
Már a csavargó Francois Villon is ölni volt képes, védekezésből. Balassi Bálint vitéz kardforgató volt, és egyáltalán nem ódzkódott az ártástól. Paul Gauguin is kalandor, és nagy bajkeverő volt: ivott és állandóan verekedett. Csontváry látnok is volt, próféta. Ady Endre ezt tetézte,  a magyarságtudatának és a tragédiaérzetének profétikus szenvedéseivel egészült ki verselő szenvedélye.
Egyáltalán, szép számban akadtak iszákos, kötekedő, verekedős bajkeverők a 19. és 20.századi művészek között is. Jellemzőjük mégis elsősorban a művészi zsenialitásuk.
Mely zsenialitásuk segítő/ártó természetūkkel, állandósult túlfeszūltségben tartotta őket. Képtelenek voltak kordában tartani magas hőfokú önkifejező szándékukat. Ha a vásznaikon vagy verssoraikban nem tombolhatták ki magukat, a kocsmákban élték ki feszūlt ösztöneiket. A divatozó készültségeiket, vad romantizmusaikat elhagyva, később már némi önfegyelmet gyakorolva mégis, a tatamin élték meg lelki tombolásaikat, mint jóval később a harci művészetekben is otthonos amerikai festő Jackson Pollock...

A vörös ördög szimpátiái

Elvétve akadtak olyan alkotó emberek is, akik ártani akartak egymásnak.
Mint a 20.század elején a nagy politikai felfordulások és a totalitárus rendszerek megszūletésének korában: elvakult-harciasan, kíméletlenül  vádaskodva, áskálódva vagy beárulással. És a szellemiségūk automatikus leértékelődésének, talán nem is voltak tudatában ekkor. Ha minden igaz, egykor a szovjet irodalmi kongresszuson a nagy nyilvánosság előtt megtámadt, fehérgárdista-szimpatizánsnak mondott Bulgakov eltávolítását, bebörtönzését megcélzó/szorgalmazó népszerű Majakovszkij, aki egyáltalán nem volt tehetségtelen...
Viszont egyoldalú beállítottságú,  kicsinyes és gonoszkodó lehetett, akár a vörös ördög!
A kommunista Majakovszkij a túlbuzgóságával, képtelen volt elviselni azt hogy Bulgakov, fehérgárdistákkal „szimpatizálása” ellenére, az írói zsenialitásával mégis Sztálin megbecsülését élvezte. Aki nem csak hogy elnéző volt vele szemben, de kedvelte is őt. Megvédte a rágalomtól, holott sokakkal egyáltalán nem bánt kesztyűs kézzel, szenvedéllyel ritkította az értelmiségi réteget...
Úszítással próbált tehát helyezkedni, és a generalissimus színe előtt jobb fényben feltűnni Bulgakov uszályhordó kollégája, azaz vetélytársa. Pedig az istentelen ideológiának szolgálva is tudta azt, hogy a művészi világban az egymással ellenségeskedő alkotók ritkán sülyednek le odáig, hogy egymás egzisztenciájára törjenek.

Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. augusztus 3., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése