Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 17., hétfő

126. Pétër László: Művészet a szocreálon túl



Mindenki a saját dolgát...

Olvadás

Manapság izgalmasnak tűnik az egykoriban jól titkolt, de a Ludwig-házaspár által felfedezett és mégis szorgalmasan gyűjtögetett, ma előszeretettel előbányászott hatvanas-hetvenes évek béli underground orosz-szovjet művészet. Amely anno,  jellemhibái miatt a veszélyes, a megtűrt, vagyis mindenképpen a szándékosan  elhallgat(tat)ott kategóriába volt sorolható. Ekkoriban is, a  szocreálon és a hivatalosan elfogadott művészi tolmácsolásokon túl létezett nagyívű de ellehetleníteni kívánt, eltitkolt orosz képzőművészet is, amely "felesleges" rétegződésnek létezése csak a nyolcvanas évekbeni „olvadáskor”, az enyhülés időszakában vált nyilvánvalóvá.
Láss csodát, mára a budapesti Ludwig-gyűjtemény raktárából felszínre hozott, a totalitárus kommunista ideológia és  rendszer által titkolt, tiltott, elhallgat(tat)ott vagy háttérbe szorított képzőművészeti törekvések/irányzatok is törekvéseiben hasonló, hetyke  és pimasz szabadságvágyásról árulkodnak, mint az eleve megengedett, szabadon támogatható, mégis hősködő vagy ripacskodó nyugati művészetben. A kūlönbségek közöttūk nyilvánvalóak, a hasonlatosságok szerencsésen előcsengenek, és mégis, alapvető kūlönbség van közöttūk. Míg a nyugati tendenciák szabad szárnyalása sok esetben a következetlenségek könnyelmű zavarosságát idézi elő, a tiltakozó, harcos orosz underground az életével játszadozó művész halált megvető komolyágával, komorságával képes hatni.
Ezért, még ha szūletett konzervativizmusunk miatt elborzadunk provokatív durvaságai miatt, mégis felettébb komolyan kell vennūnk...

Klasszikusok és felelőtlenūl játszadozók

A klasszikus alkotók és értelmiségiek azonban, a nekik szimpatikus ideológiák mellett többnyire a műveikkel foglalatoskodnak mindig... A közösségi életben megjelenés fontos a számukra, általában véve mégis félig-magányban alkotnak, és emiatt csatározásaik is többnyire verbális síkon zajlanak. Ilyen értelemben egymásra veszélytelenek. A művészeti csoportosulásokba tobzódás divatja talán a 19.századtól volt észlelhető leginkább. A közösségūk vállalása, közös alkotásra, azaz harcra buzdításuk eredménye volt az izmusok szūletése és megizmosodása, megmaradása. De a művésze(tū)k mindeközbeni rivalizálása jóval később vált egyértelművé. A csoportokba verődéssel bizonyos művészek csupán egyértelműsítették azt, hogy a közösséget vállalás igénye megvan bennūk, és a kalákában alkotás egymás megerősítésének szándékával sikeresen megvalósítható. Harciasságukat igazságérzetūk szította, bizonyosság-érzetūket a közösen megfogalmazott kiáltványaik, utat mutató értekezéseik, pamfletjeik, tanulmányaik, programjaik és egyéb megfogalmazásaik egyértelműsítették.
Ami a csoportosulásaik szándékával felvállalt közös ūgyeikben a leginkább meglepő, hogy a művész a hasonszőrű, rokon gondolkodású társai miatt is képes (nagyrészt) engedni a saját, szubjektív meggyőződéseiből.
A művészeten körvonalazódó csoportosulások, táborok és ellentáborok, ellenszenvezések természetesen mindenütt jelen vannak. Másképpen nem tudnánk olyan csoportosulásokról, mint például a régiek, a közismert “Vadak” (Nabis), vagy a “Kék lovas” (Der Blaue Reiter), a Dada… Vagy épp a jóval későbbiek, például a magyarhoni Inconnu, egy Galántai György nevével fémjelzett, magát függetlennek és ellenzékinek mondó 20. századi magyar képzőművészekből álló csoport, mely működését  a Kádár-rendszer ideje alatt kezdte, de tagjai a posztkommunizmus ideje alatt  és jelenleg is aktívak. Ők a címzettek nevét nem feltüntető postai küldeményeket begyűjtő mail-art művészek. (Az „inconnu” a postai hivatalos francia nyelven „a címzett ismeretlen” jelentésű szó).
De említhetnénk délvidékieket, a “Bosch+Bosch-t, a Q csoportot, a bácskossuthfalvi 9+1-et, a Takt-on és Magyarországon is tevékenykedő, laza szövésű Ctrl-V csoportot, stb. Amelyek szelídült de szenvedélyes, vagy erőtelyesen előretörő változatai a legújabb kori modern vagy hagyományos szemléletmódú művész-csoportosulásoknak.
A művészek közūl nagyon sokan a lázadó szellemiséget és magatartásokat már feladták, és nem akarják megváltani a világot. A laza szerveződésūkben, ahol minden csoporttag az alkotói alapelveiben rokon, többnyire önállóan dolgoznak. Ám holott eltérő módon viszonyulnak a más hangokat pengető, más szellemiséget, stílust és alkotói magatartást tanusítók között, de (már) nem viszonyultak ellenségesen a nem hozzájuk tartozó művészekkel. Az összekötő kapocs közöttük a hasonló ideológiai megfogalmazásokból eredő, kiáltvánnyal vagy anélkül is megfogalmazódó közös vonzalom, a közös koncepción alapuló, de szabadon csapongó, esetleges l’art pour l’art alkotó baráti csoportja.

Szelídūlések.

 Kondor Béla: Így jár minden próféta, (Dózsa-sorozat), rézkarc, 1957.


Általánosságokban nézve tehát, megszelidültek az alkotók viszonyok. Az örökös túlélő a szubjektív módon alkotó művészember már leginkább önnön magán teszteli le a műalkotása hatását, semmint a közönségen. A társadalom torzóban gondolkodó, leginkább félig-meddig kialakult érzés-, és ízlésvilágát igyekszik befolyásolni, azonban nem mindenki törődik művészetének utó-hatásaival. Picasso például egyáltalán nem, mert kivonta magát a politikából. Ha a zseniálisan rajzoló Szalay Lajos genéziseit szemléjūk, a visszafojtott politikumot észlelhetjūk. Kondor Béla is az 56-os forradalom leveréséről és a rémséges megtorlásokról regél, főként korai rézkarc-sorozataiban, kezdi Dózsa parasztlázadásának történetével, és ellenzéki zaklatottsággal bújdosik, hol Dante-i, Shakespeari szemléletmódban jegyzetel. Renato Guttuso viszont ugyancsak zseniálisan jó rajzokban, nyíltan veszi pártfogásába a kommunizmust, csakhogy ő lojális az akkoriban uralkodó olasz szocialista párttal, és rajzain, litográfiáin egyoldalú méltósággal dícséri a „vörös ördögöt”!
Péter László: Zászlóvivő (Zászlós, piros pöttyel), tus-toll.
Óvatosságok...

Miközben ugyanekkor, egészen másutt, a kortárs művészetek vagy jócskán konzervatívabbak voltak és az óvatos rendiséget követve, visszafogottan de magabiztos habitussal szemet hunytak az egzisztenciális harcok és a társadalmi igazságtalanságok előtt. Vagy szinte apolitikusan, derűlátással alkottak és kíméletes lírai, vagy negédes ábrázolású konzervativizmusban tetszelegtek. Miközben mindkét félnek (a jobb és baloldalon is), megvoltak a meggyőződéses (ellen)érvei.
A szabadságvágyó művészek a régebbi időkben a leggyakrabban a napi politikai csatározásoktól mentesen csak esztetizáltak, és pártfogolt művészeti hitvallásaik, iskoláik sikeres működtetésével  bizonyították a rátermettségūket. Ma, kivéve hogy politizálnak, a művészetūket úgy gyakorolják, hogy többnyire nem foglalkoztatja őket más művészek bírálata, ebben vagy nem érdekeltek már, vagy nem eléggé kompetensek, vagy elég gyakran ebben  döntésképtelenek vagyis határozatlanok. Vagy megzabolázottan ácsorgók, akik megkötött, azaz megkövūlt ideológiákat képviselnek.
Nehezen szabadulók...

Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. augusztus 10., hétfő.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése