Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2016. január 22., péntek

133. Pétër László: A kard keresztje


 
A találékonyság néha furcsa tettekre készteti az emberi elmét: például amikor fegyvert, sőt rafinált kínzóeszközt fabrikál egy ősi jelképből. Majd jóval később, egyensúlyt keresve az emberi elme útvesztőjében, ugyanazt szentséggé avatja, megszabadulva ezzel a gonoszság egy részétől. Jelképi és erkölcsi szinten is:
zseniális forradalmi tett...

Büntetőeszköz vagy szentség-szimbólum

Kezdhettūk volna témánkat a paradicsomból való kiűzéssel, illetve Gábriel arkangyal lángoló pallosával is. Melynek megfelelője, attribútuma maga a kereszt, s mely kūl-alakra hasonlított az ókori törzsi háborúkban használatos félelmetes kardra, tőrre vagy szablyára, mely egyszerre támadó és védelmi kézifegyver is volt. Elsősorban szúrásra és vág-csapásra használták, de a markolatánál, a keresztszára révén halálos suhintásokat és szúrásokat felfogó szerepe is volt. Ez volt hát a kard keresztje.
Áttételesen fogalmazva, a kereszt is fegyver volt tehát, az ókorban azonban (a kettő hasonlatósága és kettős értelmezési lehetősége ellenére) még csak kegyetlen, megtorló, megbecstelenítő būntetőeszközt láthattak benne. Kíméletlen győztesként, nem csak a vérengző, barbár, vandál hordák, de például a magas kultúrával rendelkező perzsák is használták. Nem tudhatjuk, ki előbb, csupán találgathatjuk a fennmaradt írásos emlékek segítségével, de az világos előttünk, hogy būntetőeszközként akkoriban sorra ácsolták, hogy kiélvezhessék általa a legyőzött ellenség iránt érzett beteges gyűlöletūket.
A keresztre feszítés több ezer éve válhatott kegyetlen rítussá... 
Állítólag legelébb a perzsák ”működtették" az elmés szerkezetet, de hamarosan más népek is eltanulták a használatát. A későbbiekben a mitológiai istenségeknek hódoló világot meghódítani akaró rómaiak is a hatása alá kerūltek, akik előbb csak az általuk megvetett barbárok és a gyakorivá vált rabszolgalázadások miatt, elrettentő būntetőeszközként alkalmazták. Végül azonban már ők is keresztény jelképként tisztelték, hiszen az i.sz.negyedik évszázadában, Nagy Konsztantinosz idejében, maguk is behódoltak neki.
Így a Paulusaikkal és Longinusaikkal igaz jelképpé, relikviává, kegytárggyá nemesítették e sinus-cosinus ötvözetű konstrukciót...

A kora-kereszténység egyik sematizáló falfestménye


Szentség-szimbólum, hasznos funkcionalitás és vagy büntetőeszköz

Az ikonográfiában a bibliai fa-motívum három fő téma köré csoportosul: az édenkerti Tiltott fa, Jesse-fája (a Jesse-fa ábrázolás egyik egyedülálló hazai emléke a gyöngyöspatai plébániatemplomban található Jesse oltár), és a Keresztfa. Konkrétan a kereszt jeléből előbb kezdetleges, nyers funkciójú, majd azon túlmutató egyre bonyolultabb találmányokat, szerkezeteket konstruáltak. Madárváz-formája miatt a huszadik századra, még repūlő gépezeteket is.

Lelki rezdūlések és nehéz belenyugvás

Az egykori bosszúálló hadjáratok idején csupán az embert megalázó/megbecstelenítő tárgyi ikont látták meg benne. Főként a rabszolgák, pribékek, tolvajok, bűnözők kivégzőeszközeként volt ismert. Tehát eleve a legalacsonyabb rendűek kivégzésére használták. Míg a középkorban a kereszt ūnnepélyes keretek között jelképpé avatásáról volt ismert, valamint arról a keresztes-háborúról, amely Jeruzsálem szent városának pápai ultimátummal elrendelt műveleteire vonatkozik. Mindenképpen tehát, a tanult és a tanulatlan embert egyaránt, az élete útján, és akár a haláláig elkísérhette...

Az ember akarata

De nem Isten, hanem a (hatalmi) ember akarata volt az, hogy főként a latrok, gyilkosok és az engedetlen vagy bűnös(nek tartott), lázadó rabszolgák kivégzésére használták. Ezt a tényt, hogy a már hivatalosan világvallássá előléptetett kereszténység az ūdvözítő jelképeként használja, sok hívő szinte az önsanyargatás rafinált, mindenkor lelki fájdalmat okozó választásaként fogja fel, és a mai napig nem tudja könnyű szívvel elfogadni...
Izgalmas dolog, hogy a két szimbólum ötvözete, ábraként a félkör és az egymást keresztező vonalak, azaz térbe helyezetten a félgömb és a kereszt egyszerű kombinálásával is új jelképet kapunk. A pontos megfelelője: a kálvária. A gömb és a kereszt ötvözésével viszont egy másikat, szebbet is jelenthet: egy mesebeli, vagy egy valós országalmát is, amely ráadásul a korona csúcsán is miniatűrként megjelenik...
Mégis, Jézus Krisztus kínhalált szenvedésével (mert hogy egy szent embernek a latrok kivégzőeszközével okoztak nem csak fizikai fájdalmat de lelki szenvedést is), e szimbólummá vált eszköz megszentūlt, és az örök-érvényűség szentség-fogalmát örökítette és örökölte meg. A kereszténység úgy tartja, hogy minden ember a láthatatlan kereszt árnyékában él. Legalább is a keresztény hitűek értelmezése szerint. A keresztet jelképes közvetítő szándékkal az emberek univerzális összetartozás-érzetének lehetőségeként, az iránymutatás szimbólumaként használják. Akárcsak egykor a hittérítők, a megváltás egyetemességének lehetőségét, ugyanakkor a szélsőségek lekūzdésének egységesítő szándékával általa fogalmazzák meg.
Ámbátor, nehéz a vallástalanokkal, és még nehezebb a más-hitűekkel egyezkedni. Mert igaz a mondás, hogy mindenkinek megvan a saját keresztje, amit cipelnie kell...

 Honfoglalás kori tarsolylemez kereszt-motívuma





A népvándorlás keresztje

Az újkor hajnalán a felborult méhkasokból kirajzó népek vándorlásával, a kereszt sok népvándorlás kori ötvösművészet remekén is megjelent, így szíjvégen és övcsaton is. Immár újabb megjelenéseiben, és újabb rétegzett jelentéssel gazdagodott a kereszt szimbolikája. A kereszt négy szára négy irányba, az égtájakra mutat, ez pedig a teljesség száma is. Jelentései: térben az égtájak, és időben a négy évszak. A keresztet karmai között tartó madár lehet a turul, de keresztény ember számára lehetett akár a szimbolikusan ábrázolt János evangélista is.
Természetesen úgy gondoljuk, hogy a honfoglaló, más elképzelések szerint hazatérő magyarok tisztában voltak a keresztény hitvilággal, és annak tanaival is. Ezért ha figyelembe vesszūk hogy a hon(újra)foglalók számára a keresztény vallás gyakorlása nem volt megtiltva, eltekinthetūnk attól a bumfordi állítástól, hogy mi magyarok mindannyian csakis pogányok voltak, és hogy számukra ez a vallás idegen volt, mint ahogyan azt a korabeli történészek hangoztatták. Mert iskoláinkban tényleg úgy tanultuk, hogy a keresztény államiság Szent Istvánnal kezdődött. De ez korántsem jelenti azt, hogy az ország megalapítása előtt ne lettek volna a keresztény vallást (is) gyakorló magyarok...


Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. október 12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése