Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2016. január 22., péntek

132. Pétër László: A lapított, négyszögesített kereszt mítosza



Kitérők

 Ősi mindenség-szmbólum
Az emberek legtöbbször nem azt látják, ami ténylegesen van, hanem azt, amire tanították őket. Az amerikai őslakos indiánok a “palacsintává lapított gömböt”, azaz a (kocsi)kereket annak ellenére sem fedezték fel a valószínűleg több tízezer éves történetūk során kiépített magaskultúrájuk kiegészítő/forradalmiasító elemeként, hogysem az általuk áhítattal figyelt és imádott, égen végiggödūlő Napkeréktől ihletet, ötletet kaphattak volna. Pedig állandó jelleggel, az isteneknek kijáró gondos odafigyeléssel, mint ahogy a csillagabrosz jelrendszereket működtető, jeladó vándor planétáit is, folyamatos aggódással kísérték az élet melegét adó hatalmas és titokzatos égitestet.
A kerék felfedezése tehát valamiért kimaradt. A használata helyett, cipekedéseikben, költözködéseikben, vándorlásaikban jobb híján és talán színlelt egyūgyű alázattal, kizárólag rúdhúzó csúzdákkal, illetve szánszerű, kutyák vontatta “járművekkel” szállították holmijukat, terheiket.
Eme funkcionalitás-korlátolt, és valószínűleg mesterségesen is gátolt felfedezésnek "gyakorlati" tárgya csupán a Napistent utánzó LABDA volt. Azaz: a tökéletes égitest, a gömbforma. Vagyis hát, kétdimenziós változatában: a KÖR.
A kaucsuklabda segítségével egyes indián törzsek planétautánzó játékot, egyben rituális élet-halál harcot vívtak. A gömb szent játékuk központi eszközeként, motívumaként, vagyis háromdimenziós szimbólumként és ősi írásjelként, egyszerűsítve körként ábrázoltan, a törzsi kultúrák használt elemeként mégis gyakran jelenik meg. Akár szabályosan kerek formában, akár hosszított, elipszis alakban.
Az aztékok inkák... körében viszont szakrális tünemény volt, ezért a köznapi (mindennapi) életben általában nem játszhatott funkcionális szerepet. Az amerikai földrészek természeti népeinek technikai újításaiban nem, legfeljebb rituális célból merték alkalmazni. Vagy esetleg kőnaptár-korongként szerepelhetett. Vagy ūnnepélyes képi díszítőelemként, pajzsként, kunyhóik alapformájaként, varázskörként… használhatták, de e funkciók szerint is ūnnepélyes hódolattal övezték.
A szakrálisnak a köznapi funkcióra váltása pedig sehogyan sem ment: az már valószínűleg nagyon sértette volna a Nap-istenséget.

Térbeli kirakós kereszt


A mindenség keresztje
A körbe és gömbbe is mértanilag tökéletesen beszerkeszthető, illetve kubusokból is kiépíthető, beágyazható kereszt-ábra szerintūnk világképi jelalapja (volt) a világmindenségnek.
Az univerzumot hol kozmikus ős-tojásnak, hol elipszoid, óceánban lebegő világteknőcnek nézték egykor, de az alapötletet ehhez az ideához mégis a Napisten zárt-egész gömbformája adta meg.
A kereszt, melynek négyes osztata világtájol, és melyet még a bukovinai székelyek is a sinus és a cosinus által leválasztható tér-idő szerkezeteként írtak be a szakrális világképet jelölő Húsvéti (világ)tojás körbeívelő felūletére, voltaképpen a világmindenség működési elvének,  az élet és a halál örökös váltakozásának rejtélyes tér-idő szerkezetét és a világteremtés naiv képzetének ősi szimbólumrendszerét magyarázza el.
Keresztvetéssel/megkereszteléssel avatjuk fel a kisarjadt új életet.
De kereszttel jelöljūk meg az elhunytak sírhantjait is.
A kereszt-szimbólikából is gazdag jel-történetet lehet kikerekíteni, ugyanis a titkos jelzések és jelentések sokasága származik belőle, mely képi elemként, akár írásjellé egyszerűsödő vizuális szimbólum-szerkezetként “működik”. Az ókorban már megmutatkozott, hogy mire képes. Az ábrázoló mértan ragyogóan felfejtett ókori  tudományával, előbb kezdetleges  majd egyre bonyolultabb találmányokat, szerkezeteket konstruáltak. Végül azonban, az emberi találékonyság néha rossz irányban tartása eredményeképpen a politikusok, uralkodók és a háborúságokat előidéző csőcselék fokozott odafigyelése, kapzsi érdeklődése folytán olykor hatékonyan pusztító fegyvereket, hovatovább kegyetlenkedési hajlamaik kielégítésére kínzóeszközöket is fabrikáltak általa. A felfedezések azonban a tömegpusztító fegyverek feltalálásáig, még(is) csak gyermekjátéknak tűntek...
Barlangi jele(nsége)k
A legelsőnek talán a Dél-Franciaországi Chauvet barlang falmennyezetén lévő hatalmas vöröses barna földfestékkel mázolt KERESZT ragadhatja meg a figyelmünket: állítólag immár 30000 éves!  Megközelítőleg, mint a Willendorf-i Vénusz, amely piciny méretei ellenére is (alig 11 centiméter magas) kész szimbolista-monumentalista műalkotás. Joggal merül fel bennünk, újra és újra a kérdés: körforgásban van-e az emberiség fejlődése?   
Úgy tűnik, hogy az ősember akkoriban a kereszt jelét még vagy tanulta, vagy már valamiféle mágikus jelként alkalmazta. Annyi bizonyos, hogy jelentése volt, hiszen a későbbiek során is, számtalanszor megismételték, kőfalakra rótták és festették. A kereszt szimbolikájában már az idő tájt is megmutatkoztak a jel-hagyás mágiáját kikényszerítő emberi törekvések. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a függőleges szára a világi életet, azaz a fizikai lét(ezés) és a transzcendens kapcsolatát jelzi, a vízszintes szára pedig, talán az ember-ember közti viszonyt...                                                                  Vagy a külső, közösségi létet és a belső érzelmekkel telt szubjektív életérzést. De lehet tér-idő kontinuumként is tekinteni rá. Vagy Alfa-, és Omegaként, azaz a lélek és a matéria találkozásának metszőpontjaként, melynek kereszteződésében létezūnk.                                                           Gondolhatjuk, értelmezhetjūk sokféleképpen: célkeresztként, a metszéspont jelöléseként, de elvontabb, filozofikus tartalommal is felruházhatjuk. A kezdetek óta, e kettő drámai metszéspontjában zajlik az életünk… 

Káosz-jelkép, szoborinstalláció


Egy Krisztus előtti 3. évezredből származó ó-egyiptomi festett papiruszon egy úgynevezettfüles keresztlátható. Mészkőbe vésetten a hieroglif és a hieratikus írásmódban közölt vésett formában is, tetején a hurokkal olyan, mely mint egy aura, illetve egy glóriaként gyerek fejét övező burok. És valóban: minden ember úgy születik, hogy a teste jelképszerűen kereszt formájú. Ez a hurkos kereszt egy hieroglifa. Azankh” a piramisok népénél valaha az örök élet jele volt, és nem véletlen, hogy éppen belőle lett a kopt kereszt is. A keresztény koptok ugyanis Egyiptom területén élnek, számukra tehát természetesen kapcsolódott össze ennek a jelnek a keresztény és az óegyiptomi jelentése.
A bronzkori temetkezések, feltárt sírok sűrűjében is gyakran találkozhatunk e jellel. Például a Nap-kocsival, annak kerekein pedig az egyenlő szárú kereszttel/kereszt-küllőkkel. A szerbiai Dupljaján talált madár-alakos szekér, az i. e. 1200 körüli trundholmi (Norvégia) ló vontatta Nap-kocsi, vagy a németországi Acholshausenben talált Nap-kerekű temetkezési edény is arról tanuskodik, hogy az élet Alfáját és Omegáját szinte művészi ünnepélyként fogták fel akkoriban. A temetkezések módja és a kihantolt művész érzékletességgel díszített temetkezési tárgyak, eszközök tanúskodnak a túlvilági hit, és közvetve az Isten-hit meglétéről...


Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet. 2015. október 5.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése