Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2016. január 22., péntek

131. Pétër László: A kereszt ünnepélye 2015. szeptember 28.


Egy archetipikus szimbólum installálása

 Péter László - A kereszt ünnepélye. Installáció, 2015.

1. Az elsajátítás

Archetipikus szimbólumok-képek, képletek, jelek és jelképek –
a fantáziában, az álmokban, a folklórban, a gesztusok rituális nyelvében, nyelvezetében, a beszélt nyelvben és a művészetekben is megjelennek. Felszínesebb megtanulásuk, megértésūk, elsajátításuk a kommunikáláshoz alapvetően szūkséges emberi feladat. Nyilvánvalóan szūkségūnk van az alapszintű elsajátításukra, használhatóságukra, de kívánatos, hogy mennél magasabb szinten tanuljuk és használjuk is őket egyszerre.
Az egyetemes emberi kultúra és a vallás(os érzūlet) öröklétet szolgáló misztikuma, vagy akár a művészetek megértése, az egyetemes archetipikus szimbólumok képi rendszerének -tudatos- megismerése, a szimbólumészlelés és elemzés során hasznosítható gyakorlati ismeretek és készségek elsajátítása is, igen fontos kívánalom. Ugyanis sokkal nehezebben boldogulunk az embereket éltető túl laza vagy felszínes kapcsolati rendszerrel.
Mi azonban most, az esetūnkben igen fontos művészetelmélettel és a sajátos módon pulzálva működő rendszerével, a számunkra igencsak fontos vizuális kultúra működési elvének a megértésével vagyunk elfoglalva. Méginkább a misztikus keletkezésének okaival és módozataival, az életūnkre gyakorolt (vissza)hatásával, méginkább ennek a megértésével, megélésével…

2. Meggyőző minőségek

A kultúra különböző területein (pl. a vallás és a mítosz, a populáris kultúra, a szépirodalom, a vizuális művészetek, a szellemi népi kultúra, a nyelvi kifejezés, stb.) működő archetipikus szimbólumrendszert a mai korra jellemző sokrétű, populáris tömegkultúra, de a jegyzett irodalom területeiről vett példaanyag is, tartalmazzák. Ezeket persze, az emberi közösségekben  közhasználatban lévő szimbólumrendszer mellett, a kiérlelt magas-művészeti produktumok, azaz a legjobban érvényesülő/ható műalkotások, a legnagyszerűbb művek alapján is követhetjük.
A kérdéses itt még az lehet, hogy mely minőségek, mely művészeti alkotások, illetve mely művészeti stílusok kerülhetnek be meggyőződésūnkből adódóan, az értelmezési körünkbe...

3. Múlt és jelen vizuális minőségei

Természetesen a múltbéli és az aktuális idősíkjainkban konzerválódott/konzerválódó, ma is időszerűnek mondható múltbéli művészeti egységekre, művészeti kor(szak)okra, a stilisztikailag meghatározó, tipizált és kánonizált művészeti/műfaji stílusokra kellene leginkább odafigyelnūnk. De természetesen a saját korunk sajátosságaira, a közös vagy az egymáshoz hasonlító életstílusaink által létrejött kulturális beidegződéseinkre, szokásjogainkra kell különösen odafigyelnünk. Még inkább a korszerűségre, kūlönösen a 20.és 21.századi kūlönleges és szerteágazó, azaz modern és ultramodern művészetek műfaji egyvelegére.
Ráadásul nem csak a műfaji szabványosítás, a szokványosság és középszerűség műfajait követve, de a mixelt, a média és kommunikáció technikai adottságaival/lehetőségeivel manipuláló, korszerű (korhű, korutánzó, korszakformáló) vizuális művészetekre is oda kell(ene) figyelnūnk...
Persze, odaadó figyelm(esség)ūnk nehezen terjedhet ki mindenre. A hiányosan tudott hatalmas kínálkozó ismeretanyag elsajátíthatóságának mind az időbeli korlátai miatt, mind a nehéz és komplikált variációinak elsajátíthatóságából adódó nehézségeiből adódóan, a másfajta (például affinitásbeli vagy felfogásbeli) korlátoltságainkra vonatkozóan, elbizonytalanodunk néha…

4. A kereszt mítosza és esztétikája

Akárhogy is…
Életünk esztétikai szemléletmódjának kiteljesedéséhez, általános elméleti ismereteket kellene szereznünk a képzelet archetipikus képeiről/képleteiről.
Meg kellene ismerkednünk például a korlátainkat próbára tevő archetipális mítoszelmélet alapfogalmaival is.
A közösségben, csoportban élés okán bennünk megfogalmazódó kollektív tudattalan, az archetípus, vagyis ős-előkép, szimbólum, vallási képzetkör stb. bonyolult rendszerével (holott mindvégig előttūnk van és csaknem kiböki a szemūnket), nehezen ismerkedūnk. Inkább a nemtörődömség és a spontaneitás hiúságával megkerūljūk, mint valami felesleges kacatot... Úgy tűnik azonban, hogy nagy általánosságokban csakis ismerjūk e dolgokat, de spontaneitásunkból adódóan automatikusan el is kerüljük e témakört, kényelmetlen…
Nem is igen látjuk át/hisszūk el a működő elmélet embert formáló működését.
Pedig nem ártana, ha tisztában lennénk a sorsunkat meghatározó fogalmakkal, a kialakulásuk történetével, a képzetkörök működésének dinamikus alapelveivel, és az archetipikus szimbolizáció jelölési folyamatának törvényszerűségeivel. De leginkább talán az archetipikus képek szerepével a mi(sz)ikus világképben és a művészetekben.
Hiszen a művészet nem önmagáért való. A tökéletesre csiszolt szimbolikájával ugyanis nem csak a személyes életünkre képes kihatni, de a történelem örökösen formálódó sodrára is. Önmagában se jó, se rossz előjeű. Mint ahogy a kereszt szimbóluma sem, amely csupán csak tovább él bennünk, és segít nekūnk eligazodni a világmindenségben.
Lássuk hát a kereszt valódi és  lehetséges megjeleníthető szimbolikáját, és próbáljuk magunkban összesíteni,  értelmezni, hogy hányféle támpontot és lehetőséget adhat nekünk a gondolati tisztánlátásunk eléréséhez, valamint a mi játékos kiteljesedésünkhöz: önmegvalósításunkhoz.
A kereszt, a négy égtájat, a négy alkimista elemet és a négy évszakot is jelöli, de akár a gravitációs erőknek is jeleként szolgálhat... A kezdetlegesnek tűnő őskori képi ábráknak, karcoknak, véseteknek, szénporos barlangi ábrázolásoknak sokasága között az emberi kreativitás talán legelső szimbóluma, eszméléseinek a lenyomataként, eleve megformázottan mindig is jelen volt. Alkotói, karcolt, vésett vagy festett jelhagyó gesztusként a kūlönböző korok kedvelt, jelentésekkel bíró díszítőmotívuma volt...
5. Kereszt és gömb
Amikor Krisztus halálára utaló jelképként használni kezdték, a jelentése is módosult. A megváltással, a hatásfoka is meghatványozódott. Ezáltal pedig elég sok változata alakult ki, előbb a kūlönféle tájegységeknek vagy földrészeknek megfelelően spontán változatossággal. A későbiekben pedig a kialakuló keresztény felekezetek egyedi jegyeként, egyedi módra megszerkesztett változataiban: szárhosszúságában, talpas, horgonyos, kettőzötten vagy elhajlásokkal, ún. szárnyakkal...
Ennek előtte azonban már masszív gondolatként és tömörséggel a bronzkorban, többek között például a Nap-kerék küllőinek szerkesztett változataként is ismert volt. Ami még igen fontos, hogy kerékként és kūllőként, már forradalmian technikai szerepe, azaz korabeli funkcionalitása is volt! A kereszt jelölési változataként ugyanis, ekkor már hozzágondolták/hozzátették a tökéletes körbeívelő vonalat is. Ami nyilvánvalóan a Nap szimbolikus ábrája volt, de egyben az első képzeletben megszerkeszthető járműnek, a Nap-kocsinak a görgő kūllejű kereke is...
És bármilyen furcsa, nem mindenhol jöttek rá azonnal a forradalmi használhatóságára…


Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet. 2015. szeptember 28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése