Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. december 4., péntek

130. Péter László: NOVÁK





Péter László: Id. Novák Mihály portréja

Ha azt mondom: Novák, azt mondom: lelkiismeretesség. És akkor azt is mondom: barátság, megbecsūlés, művészetben gondolkodás, hűség, jóindulat, kitartás, szervezőkészség...
Mindaz, ami jellemzi őket. A két Novákot, idősb és ifjabb Mihályt ugyanis, azon délvidéki művészemberek közé sorolhatjuk, akik energiájuk egy nagy részét a köz javára képesek fordítani, az alkotói munkát és a művésztelepi szervezés igáját is, évtizedek óta egyaránt vállalni merik és tudják.
Egy szerény értékeléssel, egy számadással, régóta tartozom nekik. Hiszen Novákékat már pontosan négy évtizede ismerem, és a barátságunk tudata máig megnyugtat és lelkesít. Évek, évtizedek (!) óta elég sok délvidéki művészismerős alkotói munkásságát kísérem, és komoly kötelezettséget érzek, hogy írjak róluk is. Novákékról ugyanis még nem sikerūlt írnom. Az elmaradás oka elég prózai: az utóbbi huszonöt esztendő nagy felfordulásának következtében nagyon ritkán találkozhattunk, és az apa és a fiú alkotói ténykedését e lemaradások miatt, kissé szem elől tévesztettem. Azonban, minden pótolható. Őket pedig semmiféleképpen nem hagyhatom ki a Tollrajz-sorozatból. Nem is szeretném, de nem is lehet. És nem is illene.
Mondhatni, mondanivalóm van, dolgom van velūk...

Ami volt, ami van...

Az 1973-ban induló, de már 1975-ben véget is ért Muzslyai ifjúsági Művészteleppel kezdődött el a délvidéki tehetségek hálóhúzással felkarolása, Ács József istápolása mellett, a legjobb muzslyai tehetségekkel, Rácz Jancsiékkal, Tóth Béláékkal, Sziveri Jánosékkal... Majd folytatódott az 1976-ban indított temerini ifjúsági művészteleppel, a Hevér János szervezte Takt-tal. Szinte párhuzamban a temeriniekkel, indult a moravicaiak kezdeményezése. Talán a csurgói Művésztelep (1967-1972 között) utóérzetével, 1978-tól ők is komoly erőfeszítéseket tettek egy új művésztábor létrehozására. Az eredmény köztudott: a 9+1 néven elhíresült alkotói közösségük alkotóti csoportból sikeres alkotótáborrá, majd művészteleppé lett. Természetesen a már meglévő nagy művésztelepeink megújulási lehetőségeinek szellemében történt mindez, néhány lelkes művészember tettre vágyásából és segítő szándékából.
Ebben a moravicai nekifutásban idősb Novák Mihálynak kitūntetett szerep jutott.
Olyannyira, hogy amikor 2014 nyarán bejelentette, hogy visszavonul a szervezésből, és egy fiatal, lelkes és tehetséges moravicai szervezőgárdának adja át a stafétabotot, többen csak legyintettek.
És idősb Novák Mihály ezután is a művésztelep első -emblematikus- embere maradt: továbbra is kiveszi a részét a művésztelepi táborszervezés előkészítő és lebonyolító munkálataiból. A Moravicai Művésztelep nem is lenne nélkūle az, ami...

Idősb Novák Mihály különleges világa

Idősebb Novák Mihály évek óta nyugdíjba vonultan él. A műszerész és órásmester-szakmát már jópár éve letette. A ketyegő időt képletesen megállította, de az óta is töretlen hittel festi tovább az időnkívūliség metaforikus jelképeivel és gondolataival megtűzdelt metafizikus világát.
Ő a bácskai táj utánozhatatlan vagány kópéja. Valami miatt a művészete engem Nagyapáti Kukac Péter és Csontváry lelkesūltségére emlékeztet. Kései festővé válása is példa erre: az 1964-ben Topolyán feketehimlő-járványnak hitt riadalom, pár napig tartó karanténjának foglyaként, akár csak annak idején Csontváry, immár a negyedik évtizedébe taposott. Ekkor kapott ihletet, a karantén bírta rá erre a mesterségre, és természetesen a már akkoriban is mindenkit alkotómunkára rábeszélő, önkifejezésre biztató, sarkalló Ács József.
Novák Mihály azonban ráébredése után már belső indíttatásból és kellő eltökéltséggel választotta ezt az utat, amely a tiszta lelkūletét jól mutatta. Amely végūl is a valóságlátásának kitūntetett jelképeit, címeres madarait-madárfelhőit: rianó álmainak tiszta lenyomatát eredményezte.
Id. Novák Mihály:  A Jugoszlávia széthullása

Intelmi paragrafusok...

Miközben sosem vágyódott el otthonától, a belső indíttatások írtózatos magasságba röpítették a képzeletét. Talán azért, hogy mégis, körūltekinthessen a Kárpát-medence és a bajba jutott volt Jugoszlávia fölött és fejcsóválva jegyzetelje korunk nagy tanulságait: az emberi gyarlóság, romlottság, kishitűség jelképes intelmi paragrafusai mellé ellensúlyozást keresve mégis: ezért a hűséget, a család és a haza szeretetét, a lelki tisztaságot jelölő jelképeket, szimbólumokat találja meg orvosságként. Hogy felmutassa azokat, amelyek a hasznunkra vannak, és óva intelmezze azokat, amelyek a kárunkat okozzák...
Novák Mihály nem csak alkot, de gyűjtögetve is jegyzeteli a huszadik század kifinomult vagy nyers vizualitással megfogalmazott történéseit. Manapság már az egyik legjelentősebb és leggazdagabb bácskai művészeti magángyűjtemény birtokában van. Az alkotások zöme egykori és ma még élő, főként délvidéki klasszikusoktól, grafikus és festő művészbarátaitól származik. Akik őt megbecsūlésūk jeléūl azzal tūntették ki, hogy autodidaktaként melléjūk szegődő kollégájuknak nem vásárolt hanem ajándékozott vagy csereberélt műremekkel kedveskedtek. Nagy szó, még emlékszem, hogy mit szenvedtem el nagynéha, amikor idősebb grafikus kollégáimnál ritka alkalmakkor cserével próbálkoztam.
A Novák-gyűjtemény ténylegesen egyfajta keresztmetszete a Vajdasági művészeti vonulásoknak. Balázs G. Árpádtól, Rékassy Csabától, Sáfrány Imrétől, Ács Józsefen, Dobó Tihaméron át Csernik Attiláig, Csikós Tiborig, Siflis Andrásig, Lázár Tiborig... számtalan művész művét láthatjuk lakásának falain. Novákék háza pedig a legotthonosabb galéria, ahol valaha jártam...

Tér-képek

Mint már említettük, az órásmesterből lett festő, idősb Novák Mihály, csodálatosan illeszkedik a patikusból lett festő Csontváry-jelenséghez. Ismerős és ismeretlen társaikkal, ők azon művészeti iskolát nem fejezett művészemberek közé tartoznak, akik nem mindenáron a mesterségbeli tudásukkal tűnnek ki. A szeretetükkel, igyekvésükkel, kitartásukkal és szenvedélyükkel festenek, ezért a festői bravúr és rutin ellenében, küzdésüket nem hagyják abba, sosem adják fel.
A siker titka ugyanis nem mindig az okosok által követelt technikai felkészültségükben rejlik, hanem az elképzelt/megvalósítható vízióikban van!
Idősb Novák Mihály pedig éppenséggel a jelképi világ és a naiv világkép rusztikus ábrázolási módozatainak különleges mesgyéjén halad. Mondhatni: prostyáján igazít, miközben gondosan eltervezett költői világképeket, aforizmákat, akár politikai felhangokkal megtűzdelt jelképrendszereket is ábrázol. Ahogyan Csontváry az ártatlan lepkéit és az esetlen madarait ábrázolta/fél(t)ve, idősb Novák Mihály a sast, karvalyt , a sólyom-madarat és a gólyát választotta: hol támadó, riogató, hol szabadságot vágyó madárként.
Én nagyon szeretem Novák Mihály őszinte és eredeti festői világát. Aki egykor szenvedéllyel javítgatta az órákban elromlott időt, majd egy napon, hirtelen elhatározással a jelkép-igenlésű ingás órajárásokat leállította. Mert hogy az ekkor előállt ünnepélyes csendben, megállította magát az időt is. De rövidesen a festőecsete segítségével újra vezérelni kezdte a múltbéli és a jövőbeni idő-járások metafizikus fényben kimerevített óra-műinek az ingamozgását. Idősb Novák Mihály azóta zászlók, irdatlan nagy ország-térképek és totemállatok különös zenét árasztó tér-képeket tereget, alkot, és nekūnk ajándékozza értékes megfigyeléseit, meglátásait.
Van, aki már ezért is nagyon szereti őt, és persze van olyan is, aki megrója művészemberünket az őszinte festői megnyilatkozásaiért, és minduntalan a szakma csínját-bínját, tanult rafináltságát kéri rajta számon. Ami viszont fölösleges és téves alapállás.
Mert Novák Mihály festőművész. A legőszintébb, számára legfontosabb, legszentebb értékeit ajándékozza nekünk: a naiv-szimbolikusnak mondott konstruált világképének hermetikusan lezárt gondolatiságát, a békétlen karvalyoknak szánt hűséges gólya-kaliberű üzengetéseit, és a nagyon fontos, de rejtvényes szimbólumokban való fontos közléseit.
Bizony, ezeket is észre kellene vennünk, amikor a képeit megbámuljuk...


 Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó. 2015. szeptember 21.., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése