Péter László: Id. Novák Mihály portréja
Ha
azt mondom: Novák, azt mondom: lelkiismeretesség. És akkor azt is mondom:
barátság, megbecsūlés, művészetben gondolkodás, hűség, jóindulat, kitartás,
szervezőkészség...
Mindaz,
ami jellemzi őket. A két Novákot, idősb és ifjabb Mihályt ugyanis, azon
délvidéki művészemberek közé sorolhatjuk, akik energiájuk egy nagy részét a köz
javára képesek fordítani, az alkotói munkát és a művésztelepi szervezés igáját
is, évtizedek óta egyaránt vállalni merik és tudják.
Egy
szerény értékeléssel, egy számadással, régóta tartozom nekik. Hiszen Novákékat
már pontosan négy évtizede ismerem, és a barátságunk tudata máig megnyugtat és
lelkesít. Évek, évtizedek (!) óta elég sok délvidéki művészismerős alkotói
munkásságát kísérem, és komoly kötelezettséget érzek, hogy írjak róluk is.
Novákékról ugyanis még nem sikerūlt írnom. Az elmaradás oka elég prózai: az
utóbbi huszonöt esztendő nagy felfordulásának következtében nagyon ritkán
találkozhattunk, és az apa és a fiú alkotói ténykedését e lemaradások miatt,
kissé szem elől tévesztettem. Azonban, minden pótolható. Őket pedig
semmiféleképpen nem hagyhatom ki a Tollrajz-sorozatból. Nem is szeretném, de
nem is lehet. És nem is illene.
Mondhatni,
mondanivalóm van, dolgom van velūk...
Ami volt, ami van...
Az
1973-ban induló, de már 1975-ben véget is ért Muzslyai ifjúsági Művészteleppel
kezdődött el a délvidéki tehetségek hálóhúzással felkarolása, Ács József
istápolása mellett, a legjobb muzslyai tehetségekkel, Rácz Jancsiékkal, Tóth
Béláékkal, Sziveri Jánosékkal... Majd folytatódott az 1976-ban indított
temerini ifjúsági művészteleppel, a Hevér János szervezte Takt-tal. Szinte
párhuzamban a temeriniekkel, indult a moravicaiak kezdeményezése. Talán a
csurgói Művésztelep (1967-1972 között) utóérzetével, 1978-tól ők is komoly
erőfeszítéseket tettek egy új művésztábor létrehozására. Az eredmény köztudott:
a 9+1 néven elhíresült alkotói közösségük alkotóti csoportból sikeres
alkotótáborrá, majd művészteleppé lett. Természetesen a már meglévő nagy
művésztelepeink megújulási lehetőségeinek szellemében történt mindez, néhány
lelkes művészember tettre vágyásából és segítő szándékából.
Ebben
a moravicai nekifutásban idősb Novák Mihálynak kitūntetett szerep jutott.
Olyannyira,
hogy amikor 2014 nyarán bejelentette, hogy visszavonul a szervezésből, és egy
fiatal, lelkes és tehetséges moravicai szervezőgárdának adja át a stafétabotot,
többen csak legyintettek.
És
idősb Novák Mihály ezután is a művésztelep első -emblematikus- embere maradt:
továbbra is kiveszi a részét a művésztelepi táborszervezés előkészítő és
lebonyolító munkálataiból. A Moravicai Művésztelep nem is lenne nélkūle az,
ami...
Idősb Novák Mihály különleges világa
Idősebb
Novák Mihály évek óta nyugdíjba vonultan él. A műszerész és órásmester-szakmát
már jópár éve letette. A ketyegő időt képletesen megállította, de az óta is
töretlen hittel festi tovább az időnkívūliség metaforikus jelképeivel és
gondolataival megtűzdelt metafizikus világát.
Ő
a bácskai táj utánozhatatlan vagány kópéja. Valami miatt a művészete engem
Nagyapáti Kukac Péter és Csontváry lelkesūltségére emlékeztet. Kései festővé
válása is példa erre: az 1964-ben Topolyán feketehimlő-járványnak hitt
riadalom, pár napig tartó karanténjának foglyaként, akár csak annak idején
Csontváry, immár a negyedik évtizedébe taposott. Ekkor kapott ihletet, a
karantén bírta rá erre a mesterségre, és természetesen a már akkoriban is
mindenkit alkotómunkára rábeszélő, önkifejezésre biztató, sarkalló Ács József.
Novák
Mihály azonban ráébredése után már belső indíttatásból és kellő eltökéltséggel
választotta ezt az utat, amely a tiszta lelkūletét jól mutatta. Amely végūl is
a valóságlátásának kitūntetett jelképeit, címeres madarait-madárfelhőit: rianó
álmainak tiszta lenyomatát eredményezte.
Id. Novák Mihály: A Jugoszlávia széthullása
Intelmi paragrafusok...
Miközben
sosem vágyódott el otthonától, a belső indíttatások írtózatos magasságba
röpítették a képzeletét. Talán azért, hogy mégis, körūltekinthessen a
Kárpát-medence és a bajba jutott volt Jugoszlávia fölött és fejcsóválva
jegyzetelje korunk nagy tanulságait: az emberi gyarlóság, romlottság,
kishitűség jelképes intelmi paragrafusai mellé ellensúlyozást keresve mégis:
ezért a hűséget, a család és a haza szeretetét, a lelki tisztaságot jelölő
jelképeket, szimbólumokat találja meg orvosságként. Hogy felmutassa azokat,
amelyek a hasznunkra vannak, és óva intelmezze azokat, amelyek a kárunkat
okozzák...
Novák
Mihály nem csak alkot, de gyűjtögetve is jegyzeteli a huszadik század
kifinomult vagy nyers vizualitással megfogalmazott történéseit. Manapság már az
egyik legjelentősebb és leggazdagabb bácskai művészeti magángyűjtemény
birtokában van. Az alkotások zöme egykori és ma még élő, főként délvidéki
klasszikusoktól, grafikus és festő művészbarátaitól származik. Akik őt
megbecsūlésūk jeléūl azzal tūntették ki, hogy autodidaktaként melléjūk szegődő
kollégájuknak nem vásárolt hanem ajándékozott vagy csereberélt műremekkel
kedveskedtek. Nagy szó, még emlékszem, hogy mit szenvedtem el nagynéha, amikor
idősebb grafikus kollégáimnál ritka alkalmakkor cserével próbálkoztam.
A
Novák-gyűjtemény ténylegesen egyfajta keresztmetszete a Vajdasági művészeti
vonulásoknak. Balázs G. Árpádtól, Rékassy Csabától, Sáfrány Imrétől, Ács
Józsefen, Dobó Tihaméron át Csernik Attiláig, Csikós Tiborig, Siflis Andrásig,
Lázár Tiborig... számtalan művész művét láthatjuk lakásának falain. Novákék
háza pedig a legotthonosabb galéria, ahol valaha jártam...
Tér-képek
Mint
már említettük, az órásmesterből lett festő, idősb Novák Mihály, csodálatosan
illeszkedik a patikusból lett festő Csontváry-jelenséghez. Ismerős és
ismeretlen társaikkal, ők azon művészeti iskolát nem fejezett művészemberek
közé tartoznak, akik nem mindenáron a mesterségbeli tudásukkal tűnnek ki. A
szeretetükkel, igyekvésükkel, kitartásukkal és szenvedélyükkel festenek, ezért
a festői bravúr és rutin ellenében, küzdésüket nem hagyják abba, sosem adják
fel.
A
siker titka ugyanis nem mindig az okosok által követelt technikai
felkészültségükben rejlik, hanem az elképzelt/megvalósítható vízióikban van!
Idősb
Novák Mihály pedig éppenséggel a jelképi világ és a naiv világkép rusztikus
ábrázolási módozatainak különleges mesgyéjén halad. Mondhatni: prostyáján
igazít, miközben gondosan eltervezett költői világképeket, aforizmákat, akár
politikai felhangokkal megtűzdelt jelképrendszereket is ábrázol. Ahogyan
Csontváry az ártatlan lepkéit és az esetlen madarait ábrázolta/fél(t)ve, idősb
Novák Mihály a sast, karvalyt , a sólyom-madarat és a gólyát választotta: hol
támadó, riogató, hol szabadságot vágyó madárként.
Én
nagyon szeretem Novák Mihály őszinte és eredeti festői világát. Aki egykor
szenvedéllyel javítgatta az órákban elromlott időt, majd egy napon, hirtelen
elhatározással a jelkép-igenlésű ingás órajárásokat leállította. Mert hogy az
ekkor előállt ünnepélyes csendben, megállította magát az időt is. De rövidesen
a festőecsete segítségével újra vezérelni kezdte a múltbéli és a jövőbeni
idő-járások metafizikus fényben kimerevített óra-műinek az ingamozgását. Idősb
Novák Mihály azóta zászlók, irdatlan nagy ország-térképek és totemállatok
különös zenét árasztó tér-képeket tereget, alkot, és nekūnk ajándékozza értékes
megfigyeléseit, meglátásait.
Van,
aki már ezért is nagyon szereti őt, és persze van olyan is, aki megrója
művészemberünket az őszinte festői megnyilatkozásaiért, és minduntalan a szakma
csínját-bínját, tanult rafináltságát kéri rajta számon. Ami viszont fölösleges
és téves alapállás.
Mert
Novák Mihály festőművész. A legőszintébb, számára legfontosabb, legszentebb
értékeit ajándékozza nekünk: a naiv-szimbolikusnak mondott konstruált
világképének hermetikusan lezárt gondolatiságát, a békétlen karvalyoknak szánt
hűséges gólya-kaliberű üzengetéseit, és a nagyon fontos, de rejtvényes
szimbólumokban való fontos közléseit.
Bizony,
ezeket is észre kellene vennünk, amikor a képeit megbámuljuk...
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó. 2015. szeptember 21.., hétfő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése