Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. december 4., péntek

129. Pétër László: Jégtörések



Ha a volt Jugoszlávia második világháború előtti és utáni időszakának képzőművészeti életét vizsgálgatjuk, hamar rájövünk arra, hogy a vajdasági magyar képzőművészet mintha kifelejtették volna belőle, a történéseiből.
A korabeli művészeti lexikonokban, könyvekben művésznagyjaink közūl alig szerepel valaki. Ez teljességgel érthetetlen: mintha szándékosan állították volna félre a magyarokat.
Nem teljesen véletlenūl azonban, a hanyagoltság ellensúlyozására, hiánypótlási szándékkal a nyolcvanas években az újvidéki Forum Könyvkiadó beindította a délvidéki képzőművészetet népszerűsítő könyvsorozatát. Ezekben a puhatáblás fūzetszerű-könyvekben többek között Oláh Sándor, Bíró Miklós, Nikoljavevic Milivoj, Sáfrány Imre, Hangya András, Faragó Endre, Ács József... műveivel ismerkedhettūnk meg. Természetesen nem csupán népszerűsítő jelleggel, hiszen hozzáértő művészettörténészek, képzőművészeti kritikusok vagy író-esztéták elemzéseivel mutatták be munkásságukat. Bár a sorozat megszakadt, élmény volt megismerkednūnk az addig közöltekkel, mert/ugyanis igen gyorsan ráébredtūnk arra, hogy büszkék lehetünk nem csak a sajátosan sokféle és eredeti népi kultúránkra, de képzőművészeinkre is. Akik törekvéseit és eredményeit nem mindig értékeltük eléggé, pedig tisztelnünk lehet és kell is őket. Egyébként is csak egyféleképp menthetjük meg felhalmozott értékeinket: ha követjūk, gyűjtögetjük, tanulmányozzuk és hasznosítjuk azokat. Különben a hiábavaló, elfeledett kacat-világba kerülnének. Mi pedig a feledésnek olyan zsákutcájába, ahonnan talán már nincs kiút. Mert, az anyaországtól elszakadott régiókban a háttérbe tolt művészek szinte ellehetetlenültek. Példamutató rebellis küzdelmeikre érdemes odafigyelni, ez volt ugyanis a megmaradásu(n)k igazi záloga: az értelmiségiek helytállása!

Pechánék felfedezése

E kis könyvsorozatban, egyik kedvencem a Két Pechán című füzet volt, amely Duranci Béla művészettörténész és Bordás Győző tollából való. Két festőművészről, azaz, egy apa -fiú párosról szólt: a dunacsében született Pechán Józsefről (1875–1922) és a Verbászon született Pechán Béláról (1906-1986). Akiknek rajztudása éppúgy lenyűgözött mint iszapbírkózásuk a provincializmustól való félelemmel, de a modern felfogású művészettel is. Amennyiben a kissé konzervatív magatartásukkal, azaz a klasszikus, ízléses szimbolista felhangokkal is bíró visszafogott neoimpresszionista ízléses színvilággal játszadoztak el.
Ám a délvidék-ízű témaválasztásuk is módfelett érdekelt akkoriban: a fauvizmussal, a szecesszionizmussal és a Hollósy Simon nevével (is) fémjelzett Nagybányai iskolával is "rokonságban" lévő Pechán József többek között a napfényben tūndöklő poros falusi, kisvárosi utcákkal, a piacozó kofákkal és a vásárokra járók paraszti miliőjének a modorosságig elmenő narratív jeleneteivel erősített. Festményei azonban még a délvidéki táj átható földillatával is bírtak.
A korábban Bécsben, Párizsban is állomásozó festőművész hazatért, majd a provincializmus mámorából felocsúdva végūl 1910-ben Újverbászról Budapestre költözött...

A hangsúlyosan jó szövegű, reprodukciókkal tűzdelt kiadvány 1982-ben jelent meg, és nemcsak bátorítólag hatott rám. Ekkoriban indultam a pályán, és a hagyományos festészet tetszett, így Pechán képeiből is sokat tanulhattam. De minden tetszésem mellett tudomásul kellett vennem, hogy a fiatal művészek már olyan, kortárs képzőművészeti ízlésvilágot igyekeztek követni, amely látszólag/részben mellőzni tudja a régi festészeti hagyományokat... Az avant-garde kísérletezésekkel még sokan eljátszadoztak, ám máris körvonalazódott szándékuk, amely nélkūlözni kívánta a hagyományos ábrázolási módokat, és részben ugyan, a technikus, mesterségbeli tudást is.
Sokkal inkább a kor divatjainak, az időszerűségnek megfelelni és hódolni…
A kísérletezési igények frissūlő erejével próbált az új nemzedék, neo- és transzavantgárd utakon eljutni a mindinkább szubjektív szempontokat érvényesítésig, világlátásig…

 Pechán József - Koradélután - Napsütés, 1908.

Az említett képzőművészeti kiadvány a festőművész apa és fia következetes küzdelmeit és festői gyötrelmeit próbálta megörökíteni. De nem csak azt: hiszen természetes spontaneitással a mesterségbeli tudás továbbadási lehetőségeiről is szólt: ami kicsiben, a hagyományos kultúrájú népek örökítési!öröklési szándékának az illusztrációja…

Műterem látogatás Kolozsvárott

A Pechán apa és fiú alkotópárosról, gyakran eszembe jut még Szervátiusz Jenő (1903 – 1983) és fia, Tibor. Szervátiusz Jenő a hetvenes évek Ceausescu-rendszerében vergődő Erdély talán legjobb szobrászművésze volt. 1973-ban a kolozsvári műtermükben egy Hevér János által megtervezett kis temerini kūlönítmény látogatta meg őket. Akkoriban még nem volt divatja az Erdély-járásnak. 1968-ban szüntették meg ugyanis az autonómiáját, és a román államnak mintha félni valója lett volna. A környező országokból látogató turisták általában az olcsó Fekete-tengeri üdülés felől érdeklődtek. De Magyarországról hagyomány-anyagokat gyűjtögető néprajzosok, népzenekutatók, népzenészek és fotóművészek barangolták be eldugott falvait.

Ekkoriban még a délvidéki magyarok is többnyire üdülni jártak át Romániába, vagy esetleg a nagyon olcsó román bóvliáru miatt.
Erdély azonban még évtizedekig, mintha tiltott terület lett volna. Ceausescu állama/álma gondoskodott arról, hogy az Erdélybe a felfedezés örömével utazó külhoni magyarok, ne érezzék magukat túl otthonosan.
Hevér János mégis lelkesen és gyakran emlékezett vissza az első Erdély-járásukra, és egy nagyszerű kolozsvári műtermi látogatásukra E különítményhez tartozott még az újvidéki ifjabb Kek Zsigmond, és egy budapesti barátjuk, Mattyasovszky Péter művészettörténész is kíváncsi volt Erdély értelmiségére, jeles művészeire, íróira, valamint a temerini Gombár Imre is, aki végig fényképezett hogy később “Erdély 73” címmel emlékezetes, élményszába menő temerini fotókiállítást rendezzen.

Akkoriban már elkészült Szervátiuszék Tamási Áron által megálmodott dacos sztélé-szerű sírköve, amely nem csak Erdély egyik legkiválóbb író-gyermekének volt az emlékszobra. Mementóként, az erdélyi magyarság megmaradásért folytatott küzdelmének volt a jelképe, amely miatt a későbbiekben sokan zarándokoltak el szülőfalujába, Farkaslakára. Ami különösen tetszett a délvidéki különítménynek, az Hevér János szerint Szervátiusz Tibor fiatalon megfaragott igazi remekműve volt. Egy andezit-fényű Ady-fej, az érmindszenti géniusz portrészobra, amelynek kinagyított fotója Később Hevér János temerini szobájának falán lógott évtizedekig…
Temerinbe mégsem sikerūlt viszont vendégūl látni őket.
Szervátiuszékat ugyanis 1972 után már folyamatosan megfigyelte, zaklatta, rendre ellehetetlenítette a román titkosszolgálat. A kolozsvári műtermüket is szépen felszámolták.
Helyettūk jó két évvel később Temerinbe "delegációba", cserelátogatásba látogattak el Bartis Ferenc, az akkoriban Marosvásárhelyen “állomásoztatott” rebellis író és költő és Nagy András szobrászművész. A kapcsolatteremtés így is megtörtént…
A román állambiztonsági rendszer akkoriban folyamatosan széttelepítgette azokat a magyar értelmiségieket, akiket ténykedésük, szervezkedésük és műveik miatt románellenesnek gondoltak. Zaklatásokkal, inzultálásokkal és időről időre lakhelyük megváltoztatására kényszerítettek, hogy gyökértelenné váljanak. Ez a módszer nagy mértékben vált gyakorlattá, különösen a városokban élő értelmiségiek esetében, akik szervezkedni tudtak volna. Általában olyan vad és kies vidékre telepítették őket, ahol gyérült volt az értelmiségi réteg, ezért nehéz volt a kapcsolatteremtés és a meglévő kapcsolatok megtartása is.
A művészi érzékenység és az önbecsülés megtartása végett, Szervátiuszék ebből a zaklatottságból települtek át végül 1977-ben Magyarországra.
Ekkorra az idősebb Szervátiusz csillaga már lemenőben volt, alig öt évet élt még.
Az ifjabbik a konoksággal csiszolgatott kőkemény Ady-fej után, már megálmodta ércszobrát. A Magyar állam pedig nem állta meg és megvásárolta a Tüzes trónon (Dózsa) c. szobrát.  Megszállott üstökösként izzott fel...



Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet. 2015. szeptember 7., hétfő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése