Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 26., szerda

128. Pétër László: A cédrusfa árnyékában

Cédrusok árnyékában élek:
cédrussá válok magam is.
Közöttünk keményül a lélek.
Hazára - honra hű gyökérrel,
megoszthatatlan szenvedés
megosztott örömmel, reménnyel,
jöjjetek hozzám zarándokok!

(Devecsery László: Cédrussá válok... - részlet)

Két hét alatt immár második alkalommal látogattam el a budai Csontváry kiállításra. Ezúttal az immár tíz éve a kanadai Torontóban élő horgosi festőművész barátommal, Fujkin Istvánnal, akinek odaát már indián nevet is adtak. Nem csak a Csontváry-életmű érdekelt: arra is kíváncsi voltam, hogy a fantasztikus szürreális zenei képeket alkotó, az indián kultúrában otthonosan mozgó Kék Bagoly, hogyan vélekedik Csontváry jelképekkel, rejtjelekkel megtűzdelt képkölteményeiről. És persze arra is, hogy az immár negyven éve tartó barátságunk alatt változott-e és mennyit barátom felfogása a művészetről, a hagyományokról, az ősök tiszteletéről... És mely sarkalatos pontokon találkozhatnak gondolataink Csontváry általunk ismert világkép-szövetével? Merthogy találkozni látszanak... Vadászat van tehát. Csendben, délvidéki magyar indiánként osonunk az egykori Honvéd Főparancsnokság romjaiból kisarjadt labirintus-szerű termeken át. Csontváry mintaszerűnek egyáltalán nem mondható művészi beidegződéseit szeretnénk tetten érni/levadászni mindketten...

                                    Csontváry Kosztka Tivadar: Vihar a nagy Hortobágyon

 Fujkin István: Milennium

Amikor a makulátlan lelkūletű patikus festésre adta a fejét, teljes odaadással tette a dolgát, és jegyezte el magát a végzete múzsájával. És ahogyan az első próbálkozásainál, erősödő hittel, lelkesedéssel, gyönyörrel és erős rácsodálkozásokkal, hasonlóképpen festette meg később óriás természetképeinek talányos/kódolt üzeneteit, vízióit is. Csontváry, életművével feltétlen tiszteletet érdemel és parancsol akkor is, ha egykor netalán félreismerték és kurta ésszel tanulatlan autodidaktának mondták őt. Mert ha teljesítményét a híres itáliai reneszánsz alkotásaival hasonlítjuk össze: elámulunk. Beigazolódni látszik a jóslat. A római, firenzei, milánói vagy velencei mesterek toronymagasan vezető festőtudása és lenyűgöző bravúrjai ellenére ugyanis, mi Csontváry mi(sz)tikus érzületeit előrébb valónak tartjuk. Talán azért is, mert szívvel-lélekkel festett, ahogyan senki más. Ezért a tévedhetetlen világhíres mesterekkel szemben, Csontváry ünnepélyes időn kívülisége sokkalta izgalmasabbnak, bensőségesebbnek, őszintébbnek és megnyerőbbnek tűnik. Bizony mi is úgy gondoljuk, hogy a Baalbek-kel Csontváry nagyobbat alkotott még a csodálatos Raffaellónál is…
Pap Gábor művészettörténész, a Kondor Béla és Szalay Lajos művészetét is kitűnően tolmácsoló Németh Lajos és az ugyancsak szakavatott Pertorini Rezső után, a Csontváry-jelenség talán legavatottabb kutatója. Valamiért azonban, a mostani, várbéli megnyitónál is kihagyták őt a programból. Akárcsak a kádári rendszerben, ahol "megtűrt" kategóriába sorolt "ámokfutó" művészettörténésznek tekintették. Úgy tűnik, neki még mindig a régifajta rámenős politikum árnyékában kell a második sorban maradnia. Valamiféle idegenkedő mellőzöttséggel, akárcsak egykor Csontvárynak. Pedig szép lett volna, ha őt is felkérik egy somás előadásra: Csontváry Géniuszáról.

Tűzközelben

Pap Gábor ugyanis, Csontváry-tanulmányfūzetében (A Napút festője) jócskán meghaladja a hagyományos műelemzéseket. Merészségében túlmutat a festő zseniális plain air-nak mondott több mint érdekes felfokozott színhasználatán, és a Baalbeken leginkább utolérhető, archaikus épūletelemeket szabadon átmozgató, a valóságosat az álomszerűvel összemosó és kombináló kompozíciós leleményességeken merengve sikerrel rekonstruálja a Mester gondolkodását. Amely nyomán tagadhatatlanul egészen modernné válik a titokzatos tájakat megörökítő és/vagy újraálmodó energiadús, naiv/szimbolikus képi báj impresszív, néha már pointilista ecsetelése... Pap Gábor nem utolsósorban a természetet, a történelmet és a csillagmítosz-hagyományokat is tanulmányozó gondolkodó és írogató, jegyzetelgető festőzseni prófétai vénájára tapint rá. A Napút rejtélyeit felfed(ez)ő garabonciás, és a drága olaj helyett a tönkrement gácsi kelmefestő gyár olcsón felvásárolt anilinfesték-készletével kísérletező tudós mágus, az ezoterikus és csillagász szemléletű pacifista magyar festő titkos tudását próbálja megfejteni. Pap Gábor az általa spontán módon létrehozott lombosodó művészetpártoló köröknek, immár vagy négy évtizede országszerte tartja tisztogató/tisztánlátó előadásait. Csontváryról, a magyarságtudatról és a Magyar Szent Koronáról is, melynek ma is működőképes, élő szakralitásában, megtartó erejében hisz. A magyarság megmaradását pedig a szövetség újratanulásában, elfogadásában és feltétlen tiszteletében látja.
Pap Gábor a hivatalos álláspontokkal dacolva azonban, folyton magára haragítja a Magyar Tudományos Akadémia történészeinek, régész/kutatóinak és/vagy szakavatott műítészeinek derékhadát. Legfőképpen azokét, akik egy-tudó módjára a Szent István-i Koronát már a királyunk halála után létrehozott, tisztázatlan eredetű, latin és görög részekből összeeszkábált középkori relikviának tartják. De úgy tűnik, a Csontváry-jelenség kutatói egy részének ellenszenvét is bírja... Akik közūl többen még feltétlen naiv hívei a finnugor-magyar rokonság zavaros Budenz-i elméletének. Amely viszont a monarchiabeli "lerendezések" egyik nemzetsilányító koholmánya volt, és amit még a magukra valamit is adó finnek is megmosolyognak...

Volt-e Csontvárynak védőangyala?

Kísért bennūnket egy Kondor Béla-i idézet: Így jár minden próféta… Ha mégiscsak létezik eleve elrendeltség, akkor a tanulmányai befejezte után egyenesen Csontváry életművének megmentésére tért haza egy Gerlóczy Gedeon nevű ifjú építész Budapestre. Pont a Tanácsköztársaság által okozott káoszba, amikor is a már-már bérkocsisok prédájává lett festményeinek felvásárlásával örökségét pénzzé téve egy az egyben felvásárolta, így az enyészettől megmentette Csontváry életművét. Nemkūlönben a megtépázott becsületét is. Mert a lángoló lelkű Csontváryt, miközben ( a nemzetét is szolgáló) legnagyobb csatáit vívta, zavarodottnak, tudathasadásos csodabogárnak vélték. Való(já)ban lenézték, mellőzték, gúnyolták.
Habár a Mester valós végzete a vörös veszély volt, hiszen a Tanácsköztársaság által rekvirált patikájának tönkretételével, teljesen megélhetés nélkül maradt. Ma már tudni véljūk, a legújabb elemzések/kutatások is ezt támasztják alá, hogy Csontváry Kosztka Tivadar, a világ legnagyobb Napú festője, valószínűleg nem verőér-gyulladásban halt meg, mint ahogyan azt korábban állították. Valójában: Énhen halt...
És bár 1907-ben még csodájára jártak a Párizsi kiállításának, műveit Magyarországon csak jócskán a halála után kezdték értékelni. A későbbiekben, az életében téves megítélését helyre hozni akarva, már szenzációs életmű-kiállításokat rendeztek a csodával határos módon megmaradt festményeiből, és Budapesten kívül számos európai nagyvárosban is sikerrel mutatták be a legfőbb műveit. Tagadhatatlan tény, hogy ekkorra már a 20. század művészeti útkeresései nyugtalan szétrajzásban voltak, akár csak Csontváry cédrusfájának ágai. Ekkorra már véglegesen/végzetesen kettévált a két kötegelt művészi törekvés: a múltba révedés tarka, impresszionista/szimbolista világlátása és a magát forradalminak valló, új és veszélyes utakra evező szociálisan érzékeny avantgárd irányzat-egyveleg, amely kíméletlen kritikát gyakorolt a századelő társadalmi megrekedtségére...
Így, efféleképp tanakodtunk Kék Bagollyal, Csontváry cédrusának árnyékában hűsölve.

Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. augusztus 24.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése