Tollrajz II.
Némelykor a mágikus realizmust, és a csodálatos Maurits Cornelis Escher tótágas világának rafinált labirintusait, vagy Orosz István megzakkant, csavart légtereit, az „oly mindegy, mely oldalról szemléljük” közegét juttatja eszünkbe. Azonban Mirkó metafizikai tulajdonságokkal is bíró kompozíciói elsősorban, erőteljes szürrealisztikus töltéssel bírnak, és fokozottan nyomon követhetők a kompozíciót bármi áron uralni akaró álomszerű alakzatai, képzetei...
Megkülönböztetett
figyelemmel...
Nem is
oly régen Molnár
Imre-Mirkó művészi pályájának első stációiról
Zsáki István festőművész, a Topolyai Művésztelep házigazdája
beszélt lakonikus tömörséggel, megnyitva Imre egyik kiállítását
az Art Gallery-ben. Egy másik kollégája, Gyurkovics Hunor
munkásságáról felemelő szép gondolatokat közölt az Aracs
folyóiratban... Nem oly meglepő, hogy egynémely művészember
művésztársai munkásságát kíséri nyomon, azonban a
nyilvánosság előtt kevesen fejtik ki igaz véleményüket.
Kollegiális és egyben baráti gesztus azonban, ha ilyesmire
vállalkoznak, és korszakaikról, opusaikról jól tájékozottan
ésszerű, élvezetes, találó, pontos és elismerő gondolatokat
tudnak mondani. Jelentősek e gondolatok a művész számára, talán
jelentősebbek annál, amit a kritikus mond, és mondandója a
közönség számára is egyaránt hihetőbbnek tűnik, még akkor
is, ha alapjában véve a műkritikusi elemzés a mérvadóbb és
szakszerűbb...
A sziváci születésű művész a szegedi
Juhász Gyula Főiskola képzőművészeti szakán végezte
tanulmányait 1988-ban. Grafikus és festő egyszerre. 1990-től
Szabadkán dolgozik rajztanárként. Közösségi alkotóember, és
lehetséges, hogy képzőművészeti munkásságának egyik komoly
sarkallója az azon művésztelepeken való alkotómunka, amelyekre
évente visszajár. Különös varázsa van a közösségben
alkotásnak, mely derűs és egészséges dolog, mely során olykor
eruptív természetű, olykor visszafogott ünnepélyességű
versenyszellem alakul ki a művésztársak között.
A szellemi
pezsgésnek kultikus helyei a művésztelepek, és ezért boldog
lehet az a művész, akit évről évre visszavárnak valamely
művésztelepre vagy alkotótáborba. Ez ugyanis elismerésüket
jelzi, művészi pozíciójuk elismertségét, és a valahová,
valamely alkotói közösségbe tartozásukat is erősíti.
Mirkó többek között a Mártélyi, az Ó-Moravicai, és a
Tállyai, Művésztelepek meghívottja is volt már. Mostanság,
évről évre a Makói és a Zentai Művésztelepekre hívják. A Q
csoport és a 9+1 tagja volt, ma a zentai Grafikai Műhelyé.
1997-től tucatnyi egyéni kiállítása volt Szabadkán, Újvidéken,
Szivácon, Budapesten, Dunakeszin, Topolyán, Makón. Számtalan
közös kiállításon vett már részt: a Vajdaságban, Szerbiában,
Magyarországon, Macedóniában, Montenegróban, Bulgáriában,
Spanyolországban, Törökországban, Romániában, stb. 2007 óta a
Vajdasági Képzőművészeti Szövetség tagja. Alkotói
tevékenységével többek között Ninkov Kovačev Olga és
Kerékgyártó István művészettörténészek, Torok Csaba író és
Gyurkovics Hunor képzőművész is behatóan foglalkoztak. Balázs
Arth Valéria, nagyszerű munkájában, a Délvidéki Magyar
Képzőművészeti Lexikonban írt róla megkülönböztetett
figyelemmel, a Magyar Szó hasábjain pedig nem oly régen, Csík
Mónika költő elemezte grafikáit élményszerűen, élvezetesen,
olvasmányosan...
Mirkó már
alkotói pályafutása elején szakított a látványhoz szolgaian
kötődő hagyományos megjelenítési módokkal. Főbb technikái
melyekkel időt nyerhet kifejtésükhöz, megvalósításukhoz: a
linómetszet és az akvarell... Mindenképpen fő vonulatához kell
emelnünk tus-toll rajzait is. Élményszerű ötlettárát mindig
magánál hordja, vázlattömbjei hemzsegnek a jobbnál jobb
ötlet-jegyzeteknél, melyeket a későbbiekben „kibont”, de ezek
önálló rajzokként is jól funkcionálnak.
Művészetét a nyolcvanas évek közepétől a 90-es
évek elejéig tartó periódusában kemény tárgyiasság jellemzi.
Ám a felfokozott expresszivitás is észlelhető munkáin, olykor
valamiféle erőteljesen szimbolikus, vagy még inkább: metafizikai
erő hatja át a kompozícióit, melyekben háttéranyagként sűrűn
ábrázol valamiféle szerves anyagnak tűnő (növényi, állati?)
csírákat, magvakat, indákat, fonadékokat vagy inakat...
Deszkatörmeléket, széteső, széthulló kerítés-, és
abroncsszövedékeket. (Ezek mintha Noé bárkájának maradék
eresztékei lennének...) Egy jól
felismerhető stílusegységbe rendezi motívumait. Mindenkor jól
felismerhető alkotásai vannak: bárha a széteső és/vagy
éppenséggel összeálló univerzumot, a mikro-, és makrokozmosz
eresztékeinek, abroncs-kötegeinek látványos perfor(m)álódását,
vagy a kozmikus sűrítményt, légies vagy légtelenített közeget
benépesítő szellem-lényeit, furcsa mitikus alakzatait,
celluloid-fonadékait, kreatúráit, báb-játékait,
bábfigura-istenségeit ábrázolja...
És
szürrealizmus...Némelykor a mágikus realizmust, és a csodálatos Maurits Cornelis Escher tótágas világának rafinált labirintusait, vagy Orosz István megzakkant, csavart légtereit, az „oly mindegy, mely oldalról szemléljük” közegét juttatja eszünkbe. Azonban Mirkó metafizikai tulajdonságokkal is bíró kompozíciói elsősorban, erőteljes szürrealisztikus töltéssel bírnak, és fokozottan nyomon követhetők a kompozíciót bármi áron uralni akaró álomszerű alakzatai, képzetei...
A
szürrealizmus, melyről a két világháború között kialakult
megfogalmazás szerint kellene beszélnünk, a stílus és az
ideológia egyvelege.
Keletkezése, középkori és újkori
előzményeit tekintve, nem mai történet.
Az
álomkergetők kenyere ugyanis az ember mindenkori zabolátlan
képzelőereje miatt jóval régebbi, mint gondolnánk...
Ha csak
a Van Ayck testvérek (Hubert és Jan) szokatlan képzelőerejét,
Brueghel vad és gátlástalan fantáziaképeit vagy William Blake
hol vad, hol a paráznaságig felfokozott, hol mélységes vallásos
áhítattal megfogalmazott, hol kihívón-mívesen szimbolikussá
tett grafikáit, illusztrációit említjük meg példaértékű
előfutárként, világosan láthatjuk azt, hogy a túlburjánzó
gondolkodás az álmok, a bibliai történetek, vagy éppenséggel a
hiedelmek és a babonák által, valamint a túl erőteljesen működő
emberi képzelőerő miatt, ősidők óta hallatlan erejével
végigvonul a művészi ténykedéseken.
Úgy tűnik, hogy a
XX. sz. első felében érkezett meg a valós megszületésének
pillanata. Ekkor, erőteljesen kikristályosodva, oly erőnléti
pozícióba került a baloldali kötődésű rebellis dadaizmus
felfokozott tevékenysége nyomán, hogy a két világháború
közötti Franciaországban, később Németországban és másutt
is, erőteljesen manifesztálódott, megéledt, megerősödött és
ezúttal ténylegesen népszerűvé váltan tarolt...
Létrejöttének oka, hogy az első világháború
befejeztével nem oldódtak meg az ellentmondások a polgári
társadalmakban, hatalmas elszegényedett néprétegek keresték
igazukat, és a robbanásig duzzadt gazdasági, társadalmi
feszültségek miatt, Oroszország után végül éhséglázadásos
forradalmak törtek ki Európa más országaiban is.
Itt kell rácsodálkoznunk arra a tényszerűségre,
hogy a szürrealista törekvések a művészi érzékenység eme
fellegvárából, ellentmondásosan épp a materializmusban tobzódó
politikumot támogatták, és ez teljesen új vonás volt, hiszen a
művészeteket eleddig általában nem a materializmus légköre
uralta...
Mindenesetre, a huszadik századi társadalom-politikai
fejlemények olyan kényszerű gyomorkorgásos mozgásokat indítottak
el a művészetekben is, amelyek az alkotók politikai
eszmevállalását, szókimondó bátorságát és józanságát
tették próbára.
Így a Németországban
megébredő expresszionizmus új valóságként, elsőként a Híd
(Die Brücke) csoportosulásával fogalmazza meg
társadalomkritikáját. Mellesleg említjük meg, hogy e forradalmi
csoportosulás a grafikát, elsősorban a fametszetet (a
későbbiekben: linómetszet) egyenrangúnak tartotta a festészettel
és szobrászattal...
De ugyanakkor a francia
szürrealisták is hasonló kritikai elgondolásokból, az egyre
inkább eldurvuló társadalmi történéseket figyelték meg és
vették alapul, valójában politikai szélsőségességek érzetével
viaskodva fogalmazták meg frissiben alakított stílusegyvelegüket.
Talán rossz előérzettel, némi ellentmondásokkal, de
heroikusan... Mindeközben megfogalmazva egy újabb világégéstől
való félelmüket is. A társadalmi igazságtalanságok ellen
tiltakoztak, miközben az újabb káosztól is rettegtek. Újabb
zűrzavarokat jósoltak meg és balsejtelmeiket fogalmazták meg
alkotásaikban: forradalmi terrort gerjesztettek, ugyanekkor pedig
szabadságért, világszabadságért kiáltottak...
Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. március 25.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése