Mottó:
Nem mondom azt., hogy szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
Az impresszionista elszakadás után, a posztimpresszionista felszabadultság vadhajtásaként született meg az avantgardizmus, amelynek irányzéka képezte a legújabb kor művészetfonatának gerincét.
Mennél későbbiek voltak, annál jobban megértjük őket, hiszen életükről, szokásaikról, gondolkodásukról annál több információval rendelkezünk. Így tudjuk, hogy nem csak ünnepélyes és tökéletes vasszigorral alkottak, de kétségtelenül voltak igen elterjedt, divatossá lett szabadosságaik, sallangjaik, elhajlásaik is...
Az egykori Mester, mindenképpen azt érez(het)te, hogy felsőbb értékrendű, fennkölt(es) célok szolgálatában áll. Legtöbbször ugyanis az uralkodói akaratnak kellett kedveznie, és az Isten(ek) akaratának kellett megfelelnie. Ráadásul egyszerre közérthetőnek, időszerűnek, esztétikusnak és élvezetesnek is kellett lennie. Ezért hű követője volt a parancsolatoknak és megfogalmazott, lajstromba vett kéréseknek. Egyszersmind azoknak, amelyek komoly jelei/jelképei voltak egykoron, a természetesen/ütemszerűen váltakozó, növekedő és/vagy épp lebomló civilizációs és kulturális vált(oz)ásoknak: azaz le/épüléseknek.
Ennek ellenére azt mondják, hogy a régi korokban, a „l'ar pour lar't” eszmének még híre-hamva se volt...
Amely Lucifer-i szemléletmód, a lélek felszabadultságának erejével maga a populárissá vált művészet, és szerves része a modern kori vívmányainknak. Pedig megvolt az akkor is, csak a mai kor embere számára eldugva, kevésbé észrevehető helyen és módon. És aki megszokta az abszolút függőségeket, az nehezen veszi észre a (művészi) függetlenedés irányába mutató jeleket...
Van egy bizánci stílusú Teremtőt ábrázoló kép, amely megfogott. Majd egy 12. századi kódex-illusztráció, miniatúra, amely tervező-szerkesztő szerzetesként ábrázolja. Végül egy 13. századi, középkori francia miniatúra a Bécsi Österreichische Nationalbibliothek-ban, amely fantasztikus természetességgel ábrázolja a „lázas munkában lévő” teremtő Istent...
Az alázatos alkotó, a szerzetesnek hitt ismeretlen művész/illusztrátor, „A Teremtő kiméri a világot” címmel ötletesen gondosan megfogalmazva, olyan építészhez hasonlítja Istent, aki körzővel a kezében szerkeszti az univerzumot, illetve a föld(kerekség)et. Az ábrázolás tökéletessége fontos volt mindenkor, főként a számmisztikai kódexek, a tökéletesnek tudott isteni geometria és az „erős” korszakokban végletekig megmagyarázott, szőrszálhasogató vallási értelmezések és kánonok segítségével.
A reneszánszban, majd a barokk és a klasszicizmus korában újrafogalmaz(ód)ott megvilágosodások művészetében már egyre jobban elvált a körülményesen kibontakozó világi művészet az egyházitól. De a kereszténység górcsöve alatt vizsgálgatott vallásos szemlélet addig igen jól tartotta magát és nagy rangja volt a művészetekben.
Megjelent: Magyar Szó, 2013. július 8. Üveggolyó melléklet
Nem mondom azt., hogy szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
- XX. század
Az impresszionista elszakadás után, a posztimpresszionista felszabadultság vadhajtásaként született meg az avantgardizmus, amelynek irányzéka képezte a legújabb kor művészetfonatának gerincét.
Mindenkor
populáris
művészet(ek)
A
művészet szinte minden emberi korban, valahol annak a
felvilágosultságának adta jelét, hogy olyan vizuális tudomány,
amely nem csak a kiváltságosok és gazdagok számára létező.
Olyan határok nélküli szellemi istáp, amely közösségi,
kulturális, hatalmat dicsőítő, hagyományörző vagy akár
„gazdasági” érdekeltségű tevékenység is lehet.
A
képalkotó tehetség fitogtatását, az öncélú ábrázolást,
egykor nem igazán tartották értelmes elfoglaltságnak. Viszont
megrendelésre dolgoztak. A magaskultúrájú birodalmak,
civilizációk észbontó építkezéseit tervezték meg a legapróbb
részletekig, dekorálták és zsúfolták tele irányítottan,
pontos információkkal. Nyilván saját koruknak, és az utókornak
is üzentek, egyúttal pedig az örökkévalóságnak is alkottak,
rettenetes szuggesztív alkotói erőket felszabadítva. Mennél későbbiek voltak, annál jobban megértjük őket, hiszen életükről, szokásaikról, gondolkodásukról annál több információval rendelkezünk. Így tudjuk, hogy nem csak ünnepélyes és tökéletes vasszigorral alkottak, de kétségtelenül voltak igen elterjedt, divatossá lett szabadosságaik, sallangjaik, elhajlásaik is...
Pompeiji falfestmény - Bachhanália
Ezek
az ósdi művészeti remekek azonban, egykor megrendelésre készült
művek voltak, amelyek kétségkívül az emberi szépérzék
mindenkori meglétére utalnak világunkban. Vegyük csak példának
a római kori gazdag családi lakóházak díszítő jelleggel
készített mitológiai jeleneteket ábrázoló fali képeit, vagy
sok esetben olyan provokatív falfestményeit, amelyek meglepő
szabadosságától eláll az ember lélegzete is. Például a
pompeiji lakóházakban fellelt erotikus/erotomániás
falfestményeket.
Kereszténységet kifigurázó ókori graffiti
De
elgondolkozhatunk az ókori „graffiti” maradványokon is, amelyek
igen változatos fali firkák, fali karcok, jelszerű vagy akár
karikaturisztikus rajzolatok formájában köszöntek előre az őket
felfedező 20. századnak. Ezeknél a néha igen szabatos, sokszor
obszcén tartalmú üzengető feliratoknál és ábráknál tudjuk
meg, hogy az ókori ember épp olyan (téveteg, találékony,
rövidlátó, káromkodós...) természetű hús-vér ember volt,
mint a mai, akkor is ha történetesen még csak nadrágot sem
visel(hetet)t: hiszen azt a honfoglaláskori hun, magyar törzsek
ajándékozták Európának...
Őszinte törerkvések,
megkötöttségekkel
Egykoron
azonban mégis bizonnyal, általánosan jellemző volt a törekvés,
hogy a képalkotó mesterség fennkölt legyen, mert az ábrázolni
tudás: isteni adottság. Általában, holmi önös/öncélú
művészkedési ténykedések helyett, a tehetséges művész akkor
még „csak” amolyan istenfélő, alázatot tanúsító
mesterember volt, aki főként megrendelésekből élt, s ami miatt
mindenkor tekintettel volt a közösség igényeire. Vizuális
ábrázolásaival, megfogalmazásaiban a lehető legközelebb került
elsősorban az uralkodói, de ha éppenséggel lehetett, a szélesebb
társadalmi rétegekhez is. Vagy Isten(ei)hez, hiszen tökéleteset
akart alkotni.
A
templomi művészetek divatjának elterjedésével például ez
teljesen nyilvánvaló szándék volt. Az egykori Mester, mindenképpen azt érez(het)te, hogy felsőbb értékrendű, fennkölt(es) célok szolgálatában áll. Legtöbbször ugyanis az uralkodói akaratnak kellett kedveznie, és az Isten(ek) akaratának kellett megfelelnie. Ráadásul egyszerre közérthetőnek, időszerűnek, esztétikusnak és élvezetesnek is kellett lennie. Ezért hű követője volt a parancsolatoknak és megfogalmazott, lajstromba vett kéréseknek. Egyszersmind azoknak, amelyek komoly jelei/jelképei voltak egykoron, a természetesen/ütemszerűen váltakozó, növekedő és/vagy épp lebomló civilizációs és kulturális vált(oz)ásoknak: azaz le/épüléseknek.
Ennek ellenére azt mondják, hogy a régi korokban, a „l'ar pour lar't” eszmének még híre-hamva se volt...
Amely Lucifer-i szemléletmód, a lélek felszabadultságának erejével maga a populárissá vált művészet, és szerves része a modern kori vívmányainknak. Pedig megvolt az akkor is, csak a mai kor embere számára eldugva, kevésbé észrevehető helyen és módon. És aki megszokta az abszolút függőségeket, az nehezen veszi észre a (művészi) függetlenedés irányába mutató jeleket...
A középkortól a
felvilágosodásig
A
kereszténység megszületésével, majd későbbi elfogadásával és
széleskörű elterjedésével, az érintett földrészeken javarészt
istenfélő, Istenkövető, szakrális művészetről lehetett
beszélni.
A
korabeli művészlelkek abszolút ikonosztatikus kényszeredettsége,
vallási meggyőződése és/vagy követő magatartása, előtte és
utána is évszázadokig megkötötte a a szárnyalni vágyó
képzeletet és az önállóan ötletelő gondolatképzést, meg az
ügyes kezeket. Alkotásvágyában is szinte önsanyar-gató módon,
a tanítvány a mestertől a receptúrák, kánonok által már
biztosított, meglévő/megkötött stílusjegyeket tanulta el.
Ezeket gyakorolta be és variálta, manipulálta a legtöbbször
közös munkák, megtervezett ábrázolások, alkotások
létrehozásánál. Szívós munkával lassú fejlődést biztosító,
alap-ágyazott tevékenység volt a művészi...Van egy bizánci stílusú Teremtőt ábrázoló kép, amely megfogott. Majd egy 12. századi kódex-illusztráció, miniatúra, amely tervező-szerkesztő szerzetesként ábrázolja. Végül egy 13. századi, középkori francia miniatúra a Bécsi Österreichische Nationalbibliothek-ban, amely fantasztikus természetességgel ábrázolja a „lázas munkában lévő” teremtő Istent...
Az alázatos alkotó, a szerzetesnek hitt ismeretlen művész/illusztrátor, „A Teremtő kiméri a világot” címmel ötletesen gondosan megfogalmazva, olyan építészhez hasonlítja Istent, aki körzővel a kezében szerkeszti az univerzumot, illetve a föld(kerekség)et. Az ábrázolás tökéletessége fontos volt mindenkor, főként a számmisztikai kódexek, a tökéletesnek tudott isteni geometria és az „erős” korszakokban végletekig megmagyarázott, szőrszálhasogató vallási értelmezések és kánonok segítségével.
A reneszánszban, majd a barokk és a klasszicizmus korában újrafogalmaz(ód)ott megvilágosodások művészetében már egyre jobban elvált a körülményesen kibontakozó világi művészet az egyházitól. De a kereszténység górcsöve alatt vizsgálgatott vallásos szemlélet addig igen jól tartotta magát és nagy rangja volt a művészetekben.
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, 2013. július 8. Üveggolyó melléklet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése