Mottó:
A tökéletes utáni vágy
A mesteremberből lett művésznek, felkentségéből kifolyólag, Isten teremtő munkáját kell sugallnia, imitálnia, táplálnia és tovább vinnie. Láttatnia kellett a teremtés megzabolázhatatlan, eleven erejét.
A művészet pedig nem csak nagybetűs mesterségnek, hanem isteni eredetű, erejű és parancsolatú felemelő tevékenységnek számít(hat)ott.
A tehetséges korabeli lángelmék tevékenységük magvát, többlet-tehetségük által a fennköltség érzetével, az örökkévalóság igézetében, sugallatában keresték (évszázadokon, talán évezredeken át). Gondoljunk csak az érett reneszánsz korszak egyik óriására. Raffaello és Leonardo gyanakvó természetű ellenlábasára. A pápával is mérgesen-sértődötten diskuráló szobrász, festő, építész és költő Michelangelóra (1475-1564), Mihály arkangyal névrokonára, Isten kegyeltjére. Aki önnön forrongásában már jól tudta azt is, hogy a profanizmusnak (is) helye van a művészetekben: ezért minden, a katolikus egyház által diktált skolasztikus filozófiai megkötöttség ellenére csendben, sajátosan értelmezte a Bibliai tanokat. Gondoljunk csak az Isteni teremtés pillanatának legmegrázóbb és legcsodálatosabb ábrázolására: Ádám teremtésének Szixtus-i freskórészletére, amelyen nem csak a hősies alázat, a valóság-rettenet, a végtelen és a végesség, de a szexus is jelen van már. A művészetével észrevétlenül visszahatott a vallási tanokra is!
És nem csak a képi megfogalmazásaiban, de a kor felvirágzó irodalmában. Epigrammáiban, szonettjeiben... az épp hogy kibontakozó játékos, csiklandós, sejtelmes és szabados (szerelmi) költészetében is.
Ekkortájt már „utózöngés” volt. Ám a Teremtőt ekkor még, a hagyományos őskolosszus/tervezői szerepben ábrázolta egy nagyszerű művész-elme. Az egyik misztikus szimbolista és romantikus szürrealista előd, a félőrültnek hitt William Blake (1757-1827).
William Blake: Teremtő Ős-Isten
A művészek legjava, próbálkozásaik ellenére még szinte változatlanul használta és sugallta a hagyományos gondolatiságot. A vallásos alázatosság az ipari forradalom bekövetkeztéig, nem sokat változott, de a sajátos stílusjegyeikben máris megmutatkoztak az ideges szubjektivista eltérések és újszerű fogalmazásmódok.
A természet, az Isten, a gazdaság és a társadalom szemléletében.
Amely ismét később megint csak békétlenségeket szült: elvezetett újabb véres forradalmakig és a legkülönfélébb politikai eszmék megszületéséig (liberalizmus, szocializmus, demokrácia, kapitalizmus)...
Eme nagyívű léptékváltás filozófiája a felszabadultság hívságának örömteli életérzését, de másfelől az emberi szenvedés (Istentől való elszakadás) érzületét is jelentette: a szabadság érzetének csalóka vágy(álm)át váltotta valóra. És ugyan: még némi űrt is hagyott maga mögött, amelyet magasra vetett ágyas neoklasszicizmussal, majd bűvös romantikával, kínkeserves vagy nyers erejű Delacroix-i, Courbet-i realizmusokkal, Emile Zola-i naturalizmussal, végül pedig már akadémizmusokkal, historizmusokkal igyelkezett pótolni. Amely korszak Magyarországon késleltetett állapotában is különlegesen szép és fennséges volt...
A festők már a futó impressziót, a színvisszaverődések, színes árnyékok, reflexek, azaz lokálszínek és fényszínek hatásfokának elemzését tartották a legfontosabbnak. Utánuk a posztimpresszionisták zárták a sort. A Tahitiba elkalandozó Paul Gauguin, a holland őrült Vincent Van Gogh, végül pedig Paul Cézanne expresszivitással elegy „elő-kubista” megszállottságával záródott le a hősiesnek és dicsőnek mondott kor, amely már külön(leg)es színelméleteket és új térelméleteket hozott magával.
A művészet kezdett ismét „tudományossá” válni...
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. július 22. hétfő
Nem mondom azt, hogy
szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert
a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami
valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
A tökéletes utáni vágy
Ez
a középkori eredetű művészetfelfogás tehát még tartotta
magát, és dogmatikusnak mondható.
A
vallási/világi kiegyensúlyozottság csökönyös érzülete
ugyanis évszázadokon át oly mértékig konzerválta, hogy a
tökéletesség elérésének vágyával, már-már tényleg
„örökérvényűvé” tette munkásságukat. Status quo? A
fennálló állapot, alkotói statikusságuk megingathatatlannak
tűnt. Azt éreztette velük, hogy isteni eredetű teremtői
kegyekben részesültek, mert hiszen nekik az feladat jutott, hogy az
örökkévalóságnak alkossanak. A mesteremberből lett művésznek, felkentségéből kifolyólag, Isten teremtő munkáját kell sugallnia, imitálnia, táplálnia és tovább vinnie. Láttatnia kellett a teremtés megzabolázhatatlan, eleven erejét.
A művészet pedig nem csak nagybetűs mesterségnek, hanem isteni eredetű, erejű és parancsolatú felemelő tevékenységnek számít(hat)ott.
A tehetséges korabeli lángelmék tevékenységük magvát, többlet-tehetségük által a fennköltség érzetével, az örökkévalóság igézetében, sugallatában keresték (évszázadokon, talán évezredeken át). Gondoljunk csak az érett reneszánsz korszak egyik óriására. Raffaello és Leonardo gyanakvó természetű ellenlábasára. A pápával is mérgesen-sértődötten diskuráló szobrász, festő, építész és költő Michelangelóra (1475-1564), Mihály arkangyal névrokonára, Isten kegyeltjére. Aki önnön forrongásában már jól tudta azt is, hogy a profanizmusnak (is) helye van a művészetekben: ezért minden, a katolikus egyház által diktált skolasztikus filozófiai megkötöttség ellenére csendben, sajátosan értelmezte a Bibliai tanokat. Gondoljunk csak az Isteni teremtés pillanatának legmegrázóbb és legcsodálatosabb ábrázolására: Ádám teremtésének Szixtus-i freskórészletére, amelyen nem csak a hősies alázat, a valóság-rettenet, a végtelen és a végesség, de a szexus is jelen van már. A művészetével észrevétlenül visszahatott a vallási tanokra is!
Michelangelo: Ádám teremtése, részlet
És nem csak a képi megfogalmazásaiban, de a kor felvirágzó irodalmában. Epigrammáiban, szonettjeiben... az épp hogy kibontakozó játékos, csiklandós, sejtelmes és szabados (szerelmi) költészetében is.
Egy új kor
Egészen
a 16. és 17. században pusztító vallási háborúk befejezéséig.
A
18. századi felvilágosodás korában
azonban az európai ember korábbi csalódottságán erőt vett, és
már a felvilágosulni látszó, gondolkodói
értelmét állította a középpontba. Mely által nyilván nem
minden ok nélkül, a hagyományos intézményeket, a társadalmilag
bevett szokásokat és holmi kétes/köztes vallási-erkölcsi
hozzáállásokat is, megkérdőjelezett. S amely szándékosság
valamiféle forrongó/forradalmi folyamatokat indított el az emberi
értelemben. Ekkortájt már „utózöngés” volt. Ám a Teremtőt ekkor még, a hagyományos őskolosszus/tervezői szerepben ábrázolta egy nagyszerű művész-elme. Az egyik misztikus szimbolista és romantikus szürrealista előd, a félőrültnek hitt William Blake (1757-1827).
A művészek legjava, próbálkozásaik ellenére még szinte változatlanul használta és sugallta a hagyományos gondolatiságot. A vallásos alázatosság az ipari forradalom bekövetkeztéig, nem sokat változott, de a sajátos stílusjegyeikben máris megmutatkoztak az ideges szubjektivista eltérések és újszerű fogalmazásmódok.
A természet, az Isten, a gazdaság és a társadalom szemléletében.
Amely ismét később megint csak békétlenségeket szült: elvezetett újabb véres forradalmakig és a legkülönfélébb politikai eszmék megszületéséig (liberalizmus, szocializmus, demokrácia, kapitalizmus)...
A tökéletestől a
felaprózott valóságszeletekig
A
kitüntetett mesterséget: az ókorban és a középkorban érvényes
magaskultúrákban szinte szent tevékenységgé avanzsált
esztétikai lebegést és kényes egyensúlyozást, bontotta meg
legvégül a rebellis világmegváltásokra kapható, felvilágosult,
sokszor materialista tanokat valló újkori alkotóművész. Minthogy
emez már, az egyre erősödő függetlenségi, elkülönülési és
szabadság-vágyában a szentre
kritikusan tökéletlenként (és ósdiként) kezdett tekinteni.
A
profánt
viszont a felvilágosodás/felvilágosultság szabadságeszméjű
divatjaként, immár követendőnek látta, és rebellis módon
burkoltan aposztrofálta is. Eme nagyívű léptékváltás filozófiája a felszabadultság hívságának örömteli életérzését, de másfelől az emberi szenvedés (Istentől való elszakadás) érzületét is jelentette: a szabadság érzetének csalóka vágy(álm)át váltotta valóra. És ugyan: még némi űrt is hagyott maga mögött, amelyet magasra vetett ágyas neoklasszicizmussal, majd bűvös romantikával, kínkeserves vagy nyers erejű Delacroix-i, Courbet-i realizmusokkal, Emile Zola-i naturalizmussal, végül pedig már akadémizmusokkal, historizmusokkal igyelkezett pótolni. Amely korszak Magyarországon késleltetett állapotában is különlegesen szép és fennséges volt...
Lépésváltás(ok)
A19.
század a realizmus és a naturalizmus fényében tündökölt, amely
végül impressziókba (impresszió = benyomás) torkollott...
Az
impresszionizmus
Cloude Monet „Impresszió, felkelő
nap” című
festményéről kapta a nevét. Mellette rögtön Edouard Manet
kavart nagy vihart botrányos festményével, amelyen meztelen nő
üldögél felöltözött férfiak társaságában („Reggeli
a szabadban”).
A zenében Claude Debussy, az irodalomban már Marcell Proust
jelezte, hogy a napfényben fürdő természet, a delejes, változó
fényviszonyok és hangulatok érdeklik mindenek fölött.
Paul Gauguin: Mik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk, részlet
A festők már a futó impressziót, a színvisszaverődések, színes árnyékok, reflexek, azaz lokálszínek és fényszínek hatásfokának elemzését tartották a legfontosabbnak. Utánuk a posztimpresszionisták zárták a sort. A Tahitiba elkalandozó Paul Gauguin, a holland őrült Vincent Van Gogh, végül pedig Paul Cézanne expresszivitással elegy „elő-kubista” megszállottságával záródott le a hősiesnek és dicsőnek mondott kor, amely már külön(leg)es színelméleteket és új térelméleteket hozott magával.
A művészet kezdett ismét „tudományossá” válni...
(folytatás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése