Mottó:
Nem mondom azt, hogy
szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert
a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami
valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
Az előretörés
A 20.
század, függetlenséget mímelő létérzése miatt, részben pedig
a tetten érhető nagy feltöltődések és kiüresedések
(nihilizmus-ok) következtében olyan fura határköve lett a művészi
tevékenységnek, amelyen boldog boldogtalanságában nagyot botlott
a részben ateistává vált, részben felvilágosult művész, és a
közönsége is.
A
művészember, kikerülve az Édenből, minden (viszonylagos)
kényelmét és a felgyülemlett évszázadok alapos tudását sutba
dobta, lázadó önmagát megújítva, birokra kelt a világgal. Az
avantgarde
eljövetelével ugyan még viszonylag nekivaduló/lanyhuló
„szelídülésekkel” élt, és kényes egyensúlyozásokat vitt
végbe. Mindeközben már vagy nem tűrte meg, vagy szívből utálta,
vagy pediglen (meg)tagadta a hagyományokat.
Persze
ez sem ment könnyen, egycsapásra.
Kirchner: Utcai jelenet Berlinben, 1913
A
Fauvizmus
tiltakozása
Példának
okáért!
A
fauvizmus
a
francia
fauves
(vadak)
szóból
ered.
Csoportot
alkotó
művészei
1905-ben
elégedetlen,
vad
lázadóként
mutatták
meg
foguk
fehérjét
a
polgári társadalomnak.
Tagjai
voltak
a
ma
már
klasszikusnak
mondott
és
ünnepelt
Matisse,
Derain,
Vlaminck,
Dufy,
Braque...
akik
tényleg vadul,
harsány
színkezelésekkel
festettek
meg
bármilyen természeti látványt.
Akkor
már
merészen,
dacosan,
néha elborult
aggyal,
torzító
jellegű
újításokkal
ábrázoltak.
Mai
szemmel
nézve,
mégis szelíd
harmóniaként
hat
egykori vadságuk:
ennyi idő elteltével, jól észlelhető hogy indulataikban
is
teljes
hitelességgel
őrizték
meg
a
múltbéli
látványosságokat.
Ezek
a
művészek
oly nyersen
mutatták
ki
tiszta
színekkel
erőteljesen felfokozott
érzelmeiket,
és
olyan
erővel
hasítottak
a
klasszikusnak
mondott
festészet
nemes
húsába,
hogy
az
fájjon.
Ma
azonban
csak
gyönyörködni
tudunk
abban,
amit
egykor
szörnyülködve
szemlélt
a
látványtól megdöbbent közönség.
De
hiszen
a
„fauve”-ok
óriási
előtudással
rendelkeztek
(a
hagyományos
festészeti
tudás
már a
zsebükben
volt).
Ezért
még
inkább
magabiztosan
és
jó
érzékkel
törtek
utat,
a
társadalomtól
elkülönülő
rebellis
egyén
belső
érzelmi
világérzéseit
kivetítve.
A
fauvizmus
tehát
a
természeti
látványtól
elszakadó
első
őszinte
kísérlet,
és
ideges közérzettel a
természettel
való
dacolás,
a
természeti
látvány
elfeledésére
való
törekvés
volt,
amely
a
későbbiekben
elvezetett
az
autonóm
gondolkodásig
és
műalkotásig.
A
fauvizmus
egykor
nyílt
lázadás
volt
a
világ
ellen.
Ma
már
bennünket
megmosolyogtató
csínytevésnek
számít
minden
egykori
megnyilvánulása:
hiszen
a
művészete
már klasszikussá
vált.
Henri Matisse: A tánc, 1910
A
rokon
expresszionizmus
Az
első
világháború
előtti
Németországban
az
expresszionizmusnak
nevezett
erőteljes
stílus
hasonló
szerepet
játszott,
mint
Franciaországban
a
fauvizmus.
Valójában
rokonok
voltak.
Az
expresszív
„kifejezést”
jelent,
és
a
csupa
líra
impresszionizmus
ellentétpárjaként,
arra
a
szándékra
utal,
hogy
a
művész
a
saját
legbelső
(akár
felfokozott
és
indulatos)
érzelmeit
vetítse
ki.
Az
expresszionista:
lát,
megél
és
újjá
teremt.
Semmi
köze
a
valóságmásoláshoz,
a
látott
tényeket
alakítja
át,
élményszerűen
megéli,
értelmezi...
1905-ben
a
Die Brücke
(A híd)
nevű
művészcsoport
(Kirchner,
Heckel,
Karl
Schmidt-Rotluf)
Drezdában
alakult
meg.
Másodszori
nekifutásként,
Münchenben
1911-ben
Vasilij
Kandinszkij
és
Franc
Marc
hasonló
elképzeléseikkel
létrehozták
a
Der Blaue
Reiter (Kék
lovas)
nevű
művészformációt.
Kandinszkij: A Kék Lovas folyóirat címlapja, Berlin, 1912
A
híd
festőművésze,
a
nagyvárosi
szegények
életét
és
a
primitív
művészeti
tárgyakat
használta
témáiban,
a
Kék lovas
pedig
a
középkori
vallásos
művészet
és
régi
népies
szentképek
témájából
merített.
Alapvetően más témakörökből táplálkoztak, ám mindkét
társulás
egyaránt
elhitte,
hogy
a
művészettel
a
társadalom
megvált(oztat)ható.
Kandinszkij
művészeti
jelentősége
a
művészettörténészek
szerint
az
expresszionista
színek
és
formák
segítségével
létrehozott
absztrakt
festészet
felfedezése
volt.
Szerinte
ugyanis
az
absztrakció
egy
magasabb
rendű
és
értékű
kifejezési
módszer,
egy
önmaga
generálta,
öngerjesztő
képi
rend
létrehozásának
az
alapja.
Vissza
a
lecsupaszított
alapokhoz
Az
absztrakt
művészetet
többféleképpen
értelmezték
és
különféleképpen
nevezték
el,
attól
függően
hogy
mit
láttak
meg
benne.
Nevezték nonfiguratív,
tárgynélküli,
konkrét
művészetnek
is.
A
megfogalmazások
mögötti
ellentéteket
vagy értelmezési különbségeket jól
illusztrálhatjuk
akkor
is,
ha
több
expresszionista
művész
munkáját
összehasonlítjuk.
Kandinszkij lírai absztrakciója után, a holland
Piet
Mondrianról
nem
gondoljuk
azonnal,
hogy
egykori
expresszionista
(alapjai
voltak).
Mondrian,
korai híres kísérletében, több
fokozatban
is
lefestette
ugyanazt
az
almafát,
de
egyre
elvontabb,
lecsupaszítottabb
módon,
mígnem
eljutott
a
teljes
geometrizáltságig.
Piet Mondrian festménye ruhamintaként
Ő
ugyanis
a
természeti
formák
és
jelenségek
mögött
rejlő
általános
törvényszerűségeket
akarta
megragadni
az
aranymetszés
követésével.
Fekete
vonalrácsai
ugyanis
e
receptúra
segítségével
hálózzák
be
képfelületeit.
E
rácsszerkezetes
kompozícióit
csupán
az
alapszínekkel
festette
ki,
elmélyülten,
esztétikus,
filozofikusan
átgondolt
módon.
Képei
nem
hasonlítanak
semmire.
Mégis
egyszerre
absztraktnak,
és
konkrét
realitásnak
is nevezhetjük
őket.
Piet Mondrian funkcióba állított egyik festménye
Az
orosz
Kazimir
Malevics
egészen
más
(politikai
és
esztétikai)
felfogással,
egy
felsőbb-rendűség
által
diktált
tiszta
érzékenységével
alkotta
meg
a
Fekete
négyzet fehér
alapon
című,
szinte
nihilistának
tűnő
festményét.
E
teljes
elvontság
„brutalitásának”
erejével,
további
mértani
alapformák
következtek,
a
kör,
a
hároszög,
a
kereszt...
Stilusát
pedig
szuprematizmusnak
hívjuk,
mely az
elvontság,
a
lecsupaszítás
végletes
állapota.
Malevics
a
végtelenség
és
a
természetfölöttiség
érzetét
akarja
kelteni,
miközben
oly
csupasz
világlátásról
tesz
tanúbizonyságot,
amely
a
lélek
kiüresedett
állapotát
sejteti.
Olyan fajta kiüresedés-érzetét, mint
amilyent a
kommunizmus
okozhatott,
amely
szerint
Isten
meghalt,
és
egyedül
vagyunk
a
világegyetemben,
amely
önmagától
való...
(folytatás)
megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013.09.16.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése