Mottó:
Nem mondom azt, hogy
szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert
a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami
valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
Az
első
világháború
után
a
geometrikus
absztrakció
gondolata
még inkább
felerősödött.
A
világégés
ugyanis
végül
semmiféle
megváltást
nem
hozott
sem
az
egyén
sem
a
társadalom
számára.
Gyógyír
nem
volt.
Helyette
csalódott,
kiábrándult
tömegek
vártak
valamire,
ami
lelki
és
gazdasági
gondjaiktól
is
megszabadítaná
őket.
A
mindenkori
esztétikai
kérdések
a
végletességig
feszültek,
miközben
ezen
csalódottsági
állapotok
tovább
teremték
az
újabb,
igaznak
hitt
művészi
törekvéseket
is.
A
korabeli
művészek
szeizmográfként
működtek,
de mindegyre a
materialista
világ
béklyójában
vergődtek.
Keresték
a
kitörési
pontokat.
Természetesnek
tűnhet,
hogy
az
első
izmusok
lendületessége,
gyors
iramlása
és
zabolátlansága
olykor
feleslegesnek
hitt
izgalmakat
is keltett.
Mint
ahogy
az
is,
hogy
e
gyors
vágták
a
művész
gyors
kifáradásához
vezettek:
ezért
sokan
közülük
nehezen
maradtak
meg
az
alkotásaikban
felfedezett
eredményeiknél.
Tovább
kellett
kutatniuk,
újabb
kihívásoknak
néztek
elébe.
Hiszen
a
már
meglévő
értékektől irtózó
bátor
pioníroknak
hitték
magukat.
Mint
ahogy
azok
is
voltak.
Kubista
„fogalmazványok”
Georges Braque: Csendélet
A
fauvizmus
egyik
oszlopos
tagja
volt
Georges
Braque,
aki
végül
elkülönült
a
vadaktól,
és
Pablo
Picasso
nevű
spanyol
barátjával
újabb
kísérletet
tett
a
természeti
látvány
(f)elcserélésére.
Alakos
ábrázolásaikat,
portrét,
csendéletet,
tájképet,
Paul
Cézanne
azon
késztetését
és
törekvését
próbálták
(sarkítva azt) továbbvinni,
hogy
a
látvány
szilárd
vázát
geometriai
formákká,
alakzatokká
torzítsák.
Az
isteni
geometria
ugyanis
kész
arzenált
kívánt
a
művészi
kompozíciókhoz,
melyeket évszázadokon
át
használták,
mégsem
törődött
vele
igazán
senki.
Az
erőteljes
vonalas
vázlatok,
kompozíciók,
korábban
csak
dobbantódeszka
voltak
a
műhöz,
melyek
továbbrészletezése
és kidolgozása során
a
furcsa
térbeli
alakzatok
végül
felismerhetővé,
realisztikussá
árnyalták
a
képet.
Kísérleteik
sikerét
bizonyították,
amikor
a
geometriai
formák
a
realizmustól
való
teljes
elszakadás
érzetét
keltették.
Tudva
levő,
hogy
a
kubizmus
elnevezés
a
Cézanne-i
ábrázolás
motívumainak
előbb vázlatos,
de
később
konkretizált
háromszögekké,
körcikkeké,
négyszögekké,
kubusokká
alakítása
során
fogalmazódott
meg.
Ám
a
kubisták
is
a
természetes
látványból
indulnak
ki.
Apró
darabkákra
tördelték
a
látványképet,
majd
mozaikként
újra
összeillesztették
azt.
Egymás
mellé
rakosgatták, applikálták,
és
a
még
mindig
harmonikusságra
törekvés
során,
jó
esztétikai
érzékkel
„kiegészítették”
azt.
Előfordult
hogy
több
nézőpontból,
látványszögből
gyúrták
egybe
kompozícióikat,
ami
végül valamiféle
szimultantizmus
érzetéhez
vezetett
el.
A
látványt
e
rejtvényszerű
feladványával
a
kubista
festő
forradalmiasította,
izgalmassá
tette,
azon
oknál
fogva,
hogy
az
tér-idő
tengelyt
is alaposan
megbolygatta.
Tudvalévő,
hogy
egy
időben
csak
egyhelyt
tartózkodhatunk.
A
korabeli
ember
a
kusza, egyszerre több-látószöges kép (kaotikussá
tett)
látványával
nehezen
birkózott
meg,
mivel
az
tényszerűen absztrakcióként
hatott.
Viszont
egy
egészen
újszerű
valóságon túli érzület
lett
rajta
úrrá,
ami
fokozatosan
élménnyé
vált
benne.
A
festőt
pedig
még
kíváncsibbá
tette
a
hatás,
és
elemezgetni
kezdte
felfedezését.
1913-14-ben
már
Gris
és
Léger
festők
is
társultak
Braque-hoz
és
Picassóhoz.
(Később a játékos kedvű Miró is csatlakozott hozzájuk).
A
kubizmus
szintetikus
korszakának
nevezzük
ezt,
a
valós
látvánnyal
való
teljes
szakítást,
és
a
látszat-valóság
létrehozására
tett
sikeres
kísérleteiket.
Melyek
során
a
kép
síkja
önálló
valósággá
válhatott:
ezáltal
pedig a
kubisták
újabb
kísérletezések
szakaszába
léptek.
Szimultantizmusban
harmónia-teremtési
szándék
Sajátos
törvényszerűségei
vannak
a
széttördelt
síknak.
A
szeszélyesen
változó,
méreteket
váltó
részletek
újbóli
összeillesztése
játékosságot
és
elemző
szándékot
takar,
melyek
során
a
művész
eredeti
jelentésétől
fosztja
meg
a
tárgyi
valóságot,
mely
végül
új
„kép-építő”
szándékának
engedelmeskedik.
Ráadásul
a
kép
látványi
értékét
a
művész
azzal
hamisítja/gazdagítja
meg,
hogy
különféle
sík
díszítő
elemeket
is
társít.
Újságpapírt,
tapétadarabokat,
szöveteket,
vagy
egyéb
idegenszerűnek
látszó
anyagi
elemeket
ragaszt
be
kompozíciójába,
feldúsítva ezáltal a kompozíció dekorációs szövetét.
Braque-nál
például gyakori és jellegzetes
az ízekre szedett hegedű-test,
amely
még
a
80-as
évek
művészetében
is
visszacseng.
Gálics
István
muravidéki
grafikusművészünk
jelképpé,
dekoratív
női
szimbolikává
emeli a széttört
hegedűtestet,
amelyek
felejthetetlenné
tették
e
„provinciális”
zseni
kompozíciót,
és
világhírnevet
biztosítottak
neki.
(Több
Nemzetközi
Grafikai
Biennálé
nagydíjasa,
különdíjasa)...
A
kubizmus
furcsa
térfelfogását,
hogy
különféle
pozíciókból
is
képes
láttatni
a
művész
által
felvetett
ötlet-valóságot,
és
univerzumként
értelmezi
a
háromdimenziós
világ
kétdimenziósra
váltását,
valójában
a
racionálisnak
tudott
euklidészi
geometria
„zabolátlan”
felhasználása
eredményezte,
és
a
képzőművészetben
mindmáig
használják.
Ám
ma sem
könnyű
felfogni azt
a
léptékváltást,
amelyet
produkált.
Pedig értjük,
tudjuk,
ismételgetjük:
a
reneszánsznak
a
háromdimenziós
valóságnak
a
kétdimenziós
perspektivikus érzület
leképezésében
igen
nagy
szerepe
volt,
és
általa
alakult
ki
a
fizikailag
pontos
realista
látványkép.
A
mesterkedő
20.
századi
művész
azonban a
természettudományos
vizuális-képi elméleteket
filozófiai-matematikai
szemléletmóddal
négydimenzióssá
tette,
és
ezáltal elmélyített tér-idő
kontinuumban
kezdett
el
gondolkodni.
Futurizmus(ok)
Boccioni Umberto: Horizontal Volumes
A
kubista
festészet
„többnézetűségének”
örömteli felfedezésével forgácsolta
szét
a
tér-idő
együtthatót.
Ugyanabban
a tér-idő keresztben, az olasz
művészek
egy
rebellis csoportja
kapott
az
alkalmon,
hogy
e
felfogást
a
maga
számára
hasznosítsa,
és
újabb
értelmezést
próbáljon
adni
a
„kiüresedett”
valóságnak.
A
futuristák
számára
a
világ
működésének
félelmetesen
pontos
dinamizmusa
adott
erőt
ahhoz,
hogy
megpróbálják
a
modern
kor
lendületét
láttatni.
A
dinamizmust
ugyanis
a
technika
forradalmában
látták
felerősödni,
és
a
világ
felgyorsuló
változását,
a
gépek
izgalmas
működését,
az
általuk
kifejlesztett
gyorsaság-élményt
és
erőteljességet
próbálták
megélni.
Számukra
az
agresszív
szemléletmód
is
csak
mozgásélményt,
dinamizmust,
új
izgalmakat
jelentett.
A
kubisták
széttöredezett,
„több
nézőpontból
egyszerre”
látásmódjának
katartikus
élményén
fellelkesülve,
ehhez
hasonlatosan
a
dicsőített
gyorsulás-élményüket
ábrázolták.
Számukra a kihívás a mozgásfázisban
lévő
testformák
egymásra,
egymásba
vetítése
volt,
és
az
elmozduló
alakzatok,
formák
és
fények
furcsán
delejes
látványával
komponálták
meg
új
képeiket.
Depero: A futurizmus háza
Törekvéseiket
a
századelőn
felfedezett
mozgókép,
a
pergő
filmkockák
pörgetése
is
segítette,
melynek
során
az
egymásra
vetítésük
jelzi
az
új
tér-idő
kontinuumban
való
sodródást.
A
futurizmus
azonban
a jövőbe vetett hitével rendkívül
zabolátlanná,
gátlástalanná
vált,
és művészetével
politikai
őrületet
kezdett
el
szítani.
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. szeptember 23.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése