Mottó:
Nem mondom azt, hogy szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
Konstruktivizmus
A
későbbiekben
Németországban
Walter
Gropius
által
fémjelzett Bauhaus
csoport
(1919),
ugyanazon
eszméket
vallva
megszervezi
sajátos konstruktivista, funkcionalista iskoláját
is,
amelyben
szerves
egységben
tanítja
a
művészeti
ágakat,
a
kézművességet,
fényképezést,
tipográfiát,
színházat,
tárgyformálást
(design)
is.
Tanáraik, művészeik Kandinszkij,
Paul
Klee,
Moholy
– Nagy
László,
Josef Albers, Hinnerk Scheper, Georg Muche, Herbert
Bayer, Joost Schmidt, Walter Gropius, Marcel Breuer, Lyonel
Feininger, Gunta Stölzl és Oskar Schlemmer voltak, akik
ma
is
használatban lévő, érvényes
tankönyveket
írnak.
A
Bauhaus
egészen
1933-ig
jól
működött,
ekkor
a
nemzeti-szocialista
politikai
törekvések
kerültek
a
felszínre,
és
bezáratta
iskolájukat.
Kassák Lajos több avantgarde irányzatot is képviselt, ám leginkább a magyar konstruktivizmus atyjaként ismerik, aki baloldaliságát úgy élte meg, hogy a Tanácsköztársaság ideje alatt tagságot és funkciót is vállalt Kun Béláéknál. Ám hamarosan távolságtartóvá vált, és csak a művészetnek élt. A Tett (1915-16), majd a Ma (1916-25) avantgarde folyóiratok működtetésével alapozta meg hírnevét, majd költőként, képzőművészként konstruktivista szellemiségű írásaival, kiáltványaival próbálta megváltoztatni a művészetet és a társadalmat egyaránt. A magyar konstruktivizmus jeles alkotói még: Bortnyik Sándor, Barcsay Jenő, Mattis-Teutsch János, Moholy-Nagy László, Péri László, Victor Vasarelly (Vásárhelyi győző)...
Párhuzamosan az európai történésekkel, a forradalom utáni Oroszországban a VHITYEMASZ (felsőbb-technikai tanintézet) fejtette ki művészeti-ideológiai hatását. Tehetséges művészei, Malevics, El Liszickij,Rodcsenko, Tatlin, Pevsner, Gabo... voltak. Lelkesedésüket, a konsruktivista, produktivista, realista törekvéseiket a fiatal szovjethatalom szolgálatába kívánták állítani. Azonban kevés megértésre találtak, mert a kezdeti eredményeik után, az 1920-as évek közepén munkásságukat a dogmatikus művészetpolitika már háttérbe szorította.
Dadaizmus
A dadaizmust a tagadás, a cinizmus és az ingatag, válságban vergődő társadalmi rend elleni szándék vezérelte. Igaz persze az is, hogy egyértelműen háborúellenesnek mondható. Svájcba emigráló művészek hozták lendületbe. Hugo Ball, Tristan Tzara, abszurd, nihilista ötleteikkel, ellen-művészeti törekvéseikkel, mindent-tagadásukkal lettek hírhedtek és népszerűek. Hírük Európa-szerte, és világszerte is gyorsan elterjedt. Anti-művészeti gesztusaik megrökönyödést váltottak ki az emberekben. Marcell Duchamp például oly messzire ment, hogy képes volt pisoárt vásárolni majd azt kiállítási tárgyként mutatta be, egyben létrehozva az első ready-made (késztermék, illetve talált tárgy) műalkotást.
Destruktív magatartásuk ellenére, olyan pozitív eredményeket is elértek, mint az abszurd irodalomban jól csengő szabadversek, a zeneiségen alapuló halandzsa-szövegek, a kísérleti tipográfia, a fotomontázs technikájának rafinált elmélyítése a képzőművészetben (Németország), a felforgató jellegű, abszurd színház kitalálása (Franciaország), amely ötletek végül a szürrealizmus előkészítői, előhírnökei voltak...
Nem mondom azt, hogy szeretem a 20. századi művészetet, de mégis rajongok érte, mert a hagyományokat szeretem, és tudom, hogy egyszer minden, ami valaha új(szerű) és ellen-művészet volt, hagyományossá válik.
Nem
kell
messzire
mennünk,
ha
politizáló
művészeteket
keresünk,
melyek
a
közös
nyelvezet
ellenére
sokszor
egymás
ellen
feszül(het)nek.
Mert
mi
van
például
az
orosz,
vagy
a
magyar
kommunista
ideológiát
megtámogató
művészekkel,
amelyek
a
proletariátus
eszményítésével
több
mint
fél
évszázadon
át
„mételyezték”
közönségüket?
Szent
és
profán
őrületek
sodrásában
voltunk
és
vagyunk.
Hogy
is
van
ez,
emberek?
Az
izmusok fokozatos lecsengésével, a neoavantgarde korában válik
telyesen nyilvánvalóvá, hogy felvilágosultnak hitt és a
végletekig új, totalitárius politikai (és művészeti)
rendszerekbe csöppent a 20. század emberisége. Ahol már egészen
más alkotói szokások lettek érvényesek. A legbiztosabb
fogódzkodási pont az eligazodásunkhoz az, hogy nincsennek
állandósult, örök érvényű törvények és szabályok az
állandóan fortyogó/forrongó művészeti miliőben.Konstruktivizmus
Tatlin: Az internacionálé emlékművének grandomániás terve
Az
első
világháború
befejeződésével
Európa
szerte
felerősödött
az
új
társadalmi
rend
megteremtésének
igénye.
A
geometrikus
absztrakció
irányzata
is,
megteremtésének
a
gondolatát
sugallta.
A
konstruktivizmus
irányzata
a
művész
jövőt
modellező,
tervező,
építő
szándékát
jelzi,
és
azon
törekvését
tükrözi,
hogy
társadalmilag
hasznos,
gyakorlatias
eredményeket
érjen
el.
A
Hollandiában
megalakult,
elsősorban
Piet Mondrian nevéhez fűződő De
Stijl
csoport
(1917-31),
építészeti
feladatokkal,
bútortervezéssel,
„funkcionális”
festészettel
és
szobrászattal
foglalkozott.
Fő célja volt, hogy a művész folytasson hasonló tevékenységet,
mint valamiféle mérnök. Azaz tervezzen, modellezzen, szerkesszen.
Gerrit Thomas Rietveld a konstruktivista stílusban megtervezett
funkcionális háztípusok homlokzatát vízszintes és függőleges
tagolóelemek elvont, neoplaszticista elemeivel dekorálta. Theo Van
Doesburg kifejtette azon gondolatát, hogy a táblaképeknek,
festményeknek nincs már létjogosultságuk, hiszen az építészeti
szerkezetekben elrejtett festészeti eredmények funkcionálisan
„kiváltották” őket...
Theo Van Doesburg könyvének címlapja
Kassák Lajos több avantgarde irányzatot is képviselt, ám leginkább a magyar konstruktivizmus atyjaként ismerik, aki baloldaliságát úgy élte meg, hogy a Tanácsköztársaság ideje alatt tagságot és funkciót is vállalt Kun Béláéknál. Ám hamarosan távolságtartóvá vált, és csak a művészetnek élt. A Tett (1915-16), majd a Ma (1916-25) avantgarde folyóiratok működtetésével alapozta meg hírnevét, majd költőként, képzőművészként konstruktivista szellemiségű írásaival, kiáltványaival próbálta megváltoztatni a művészetet és a társadalmat egyaránt. A magyar konstruktivizmus jeles alkotói még: Bortnyik Sándor, Barcsay Jenő, Mattis-Teutsch János, Moholy-Nagy László, Péri László, Victor Vasarelly (Vásárhelyi győző)...
Párhuzamosan az európai történésekkel, a forradalom utáni Oroszországban a VHITYEMASZ (felsőbb-technikai tanintézet) fejtette ki művészeti-ideológiai hatását. Tehetséges művészei, Malevics, El Liszickij,Rodcsenko, Tatlin, Pevsner, Gabo... voltak. Lelkesedésüket, a konsruktivista, produktivista, realista törekvéseiket a fiatal szovjethatalom szolgálatába kívánták állítani. Azonban kevés megértésre találtak, mert a kezdeti eredményeik után, az 1920-as évek közepén munkásságukat a dogmatikus művészetpolitika már háttérbe szorította.
Szombathy Bálint könyvének címlapja- D.ad.a. Tsúszda
A
DADA nem jelent semmit! Írta Tristan Tzara az 1918-as kiáltványában.
Mégis, tudjuk hogy a dadaizmus
a konstruktivizmus ellenpólusaként jött létre. Habár némi
párhuzam is felfedezhető a kettő között, hiszen mindkét
folyamat művészei lelkesedtek például a (gépi) konstrukciókért.
Ám a dadaisták a funkcionalitás eszméjét megcsúfolták, hiszen
sokszor értelmetlen volt az amit csináltak.
Kurt
Schwitters lakásában létrehozott Merz-épülete,
például olyan építmény volt, amelyben konstruktív
szemléletmódja az abszurditással elegy egy fantáziadús ám
minden ésszerűséget nélkülöző technicista-szürrealista
belsőépítészeti remek valósult meg. A háborús bombázások
során ez a műalkotás megsemmisült. A Merzépület,
az erotikus nyomorúság katedrálisával egyfajta
kollázs-technika továbbfejlesztett kísérlete volt, és csak
fényképen maradt meg.A dadaizmust a tagadás, a cinizmus és az ingatag, válságban vergődő társadalmi rend elleni szándék vezérelte. Igaz persze az is, hogy egyértelműen háborúellenesnek mondható. Svájcba emigráló művészek hozták lendületbe. Hugo Ball, Tristan Tzara, abszurd, nihilista ötleteikkel, ellen-művészeti törekvéseikkel, mindent-tagadásukkal lettek hírhedtek és népszerűek. Hírük Európa-szerte, és világszerte is gyorsan elterjedt. Anti-művészeti gesztusaik megrökönyödést váltottak ki az emberekben. Marcell Duchamp például oly messzire ment, hogy képes volt pisoárt vásárolni majd azt kiállítási tárgyként mutatta be, egyben létrehozva az első ready-made (késztermék, illetve talált tárgy) műalkotást.
Konstruktivisták és Dadaisták találkozója Weimarban, 1922-ben. Köztük van Moholy-Nagy és Kemény Alfréd is
Destruktív magatartásuk ellenére, olyan pozitív eredményeket is elértek, mint az abszurd irodalomban jól csengő szabadversek, a zeneiségen alapuló halandzsa-szövegek, a kísérleti tipográfia, a fotomontázs technikájának rafinált elmélyítése a képzőművészetben (Németország), a felforgató jellegű, abszurd színház kitalálása (Franciaország), amely ötletek végül a szürrealizmus előkészítői, előhírnökei voltak...
Két világháború
között
Kétségtelenül
az első világháború előérzete hozott létre jó néhány olyan
forradalmi művészeti gondolatot, amelyek stílussá alakultak át.
A konstruktivizmus és az absztrakció, a társadalmi megújulás
igényével, a dadaizmus pedig a baloldaliságot (is) tükröző
szemlélete, az általános elégedetlenséggel függött össze.
A
szürrealizmus
a dadaizmusból nőtt ki, hiszen követői csaknem ugyanazok voltak.
André Breton 1924-es kiáltványában a társadalom és az egyén
szabadságát kívánja, és ezt a mindennapi élet fölötti
valóságban keresi. A vágy-gondolatok, a fantázia, végül pedig a
látomás és az álom, megannyi furcsa lélektani jelenség,
határozták meg létrejöttét. A Freudizmus és a pszichoanalízis
előretörésével is újabb támpontot kapott. Kezdeti időszakában,
a szürrealizmus legjellemzőbb módszere az automatikus írás,
rajzolás és festés volt mely, erősen szuggesztív hatását a
tudat kikapcsolásának köszönheti. Ugyanis a véletlennek, a
váratlan hatásoknak, miként a váratlan felfedezéseknek is,
óriási élményi/katarktikus szerepük van.
(folytatás)
(Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013.09.30.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése