A
művészeti
értékrend kettős természetéről
A
művészet
az
embertől
(az
emberi
ténykedéstől,
megéléstől,
sorstól...)
elválaszthatatlan,
szellemi
koncepciójú,
fennkölt érték-teremtő
alkotói
tevékenység.
Azonban nem csak szellemi/esztétikai természetű, hiszen
anyagiakban
is mérhető
érték-tárgyak
létrehozására
törekszik.
Hovatovább, alakulása, előmenetele, fejlődése az anyagi
tehet(ős)ségeitől is függ. Képletesen mondva, az emberi
társadalmak (talán jóval az aranyborjú
előtt is?) előszeretettel állapították
meg
a műalkotások (valós,
vagy eszmei)
pénzben is kifejezhető értékét.
A létrehozott műre (műalkotásra)
ezért
nem
pusztán
gondolati/
esztétikai
önkifejezésként,
hanem
kereskedelmi
árucikként
is
kell tekintenünk.
Az
ókori civilizációk
(mezopotámiai, egyiptomi...)
értékmegállapítási rendjét nem tudjuk pontosan követni, de már
nem a cserekereskedelemre épült, hanem a pénznemekre és a
többé-kevésbé kiegyensúlyozott pénzbeli ellentételezésekre.
Hozzáállásukat a művészi kivitelezésű külső-belső
díszítettségű építményekhez, dekoratív és művészi
berendezésekhez, drága díszítő jellegű tárgyi értékekhez,
kellékekhez, használati eszközökhöz (dísztárgyak, kegytárgyak,
berendezések, egyéb dekoratív elemek) sőt a viseleti értékekhez
(pl. ékszerek, stb.) fennmaradt és megfejtett írásos emlékeikből
ismerjük.
A
hatalmas Római
Birodalom
például, a rabszolgatartásra, a hódító hadjárataira és a
pénznemek használatára épülő társadalmi rendszerét
működtette, és évszázadokon át a civilizáció (a romanizált
görög magaskultúra) tűzzel-vassal „terjesztésével” érte el
sikereit és maximumát. Amint azonban betöltötte történelmi
küldetését, kiépítette a görögöktől átvett demokráciáját,
a rabszolgatartó rendszer leépítése révén e birodalom is (a 3.
századtól kezdve) hanyatlani kezdett. Helyet adott a népvándorlás
által mozgásba hozott, három égtáj felől is támadó barbár
törzseknek. Ezek aztán beszivárogtak Európába, és portyázásaik
során végül letelepedvén egészen másfajta kultúrát is hoztak
magukkal. Például a fantasztikus kézművességüket is...
Galgóczi tarsolylemez
Középkor
A
történelemtudomány a középkor
kezdetét a Nyugatrómai Birodalom bukásától, 476-tól számítja,
ennek végét pedig az angol polgári forradalom kirobbanásának
idejére, 1640-re teszi. Művelődéstörténeti szempontból azonban
a középkor valamivel szűkebb időszakaszt jelent. A reneszánsz
korszaka zárja le.
A
14. század első felében kialakuló reneszánsz
(francia renaissance,
olasz rinascimento,
jelentése magyarul: újjászületés). A képzőművészetben 1420
körül alakult ki Firenzében, de hamar átterjedt egész Itáliára.
Az Alpoktól északra fekvő európai területeken csak 1500 után
terjedt el.
E
korban Itália
városállamainak dúsgazdag uralkodó családjai révén (pl. a
firenzei Mediciek), vagy a vatikáni, pápai megrendelések nyomán,
súlyos (adófizetői) pénzekben állapították meg a műalkotások
értékét.
Benvenuto Cellini: Sótartó, arany, berakásokkal, 1543. (Bécs, Hofmuseum)
A
reneszánsz a szerencse csillaga alatt született, mert négy pápa
is áldását adta rá. Így V. Miklós, II. Pius, IV. Sixtus és a
kapzsiságáról is ismert VI. Sándor pápa is, anyagiakban
hatalmasan támogatták kitelyesedését. IV.
Sixtus
például Rómát
is újjá
varázsolta.
Többek között
ő építtette
a Michelangelo
nevéhez fűződő
Sixtus-kápolnát.
Uralkodása a
lenyűgöző
pompa és
művészetpártolás
kezdete: másfelől
azonban a
pápai udvar
elüzletiesedésének,
elkufárodásának
a korszaka
is...
A reneszánsz vége
felé Firenzében Girolamo Savonarola 1497-ben lépett hatalomra, és
ez jelentette a város virágzásának végét. A merev, aszketikus
szerzetes szűkszavú, erőszakos törvényeinek értelmében
műalkotások ezrei semmisültek meg a „Hiúság máglyáján”.
Mindez a reneszánsszal érkező szekularizáció, a szexuális
szabadosságok eluralkodása, a túlzott anyagias szemléletmód, a
fényűzés és a polgári nyomorgások ellentétei által kiváltott
negatív reakciók miatt.
De ez
mind nem volt elég. 1527-ben
spanyol és
német csapatok lerohanták és kifosztották Rómát. De e hódító
hadjáratok után, még évekkel később is készültek reneszánsz
művek. Ez azonban már a reneszánsz alkonya volt, egyben Itália
több
évszázadon át tartó leigázása...
Újkor, és értékrendi
rétegződések
Szentpétervári barokk palotabelső
A
kései reneszánsz után következő korszak a XVI. század második
harmadában kezdődött korstílus, a barokk
volt, amely szó portugál eredetű, és „szabálytalan gyöngy”-öt
jelent. A barokk folytatása és egyben továbbalakítója volt a
reneszánsznak. Míg az első inkább a perspektíva felfedezéséről
és festői megfogalmazásaiban „tanulmányozós”, a nyugalom
állapotairól volt ismert, a másikat a fokozott mozgalmasság
jellemezte. A hatalmas és egybetartott tömegeknek egyaránt
érvényesültek a reneszánsz és a barokk építészetben. Azonban
a barokk főként az ornamentikában, a kanyargósság és a
csigavonalaknak használatában erőtelyesen erősít, és nyer...
Egyszerre
meglepőnek, túlzónak, erőltetettnek, vitásnak,
ellentmondásosnak, sőt néha visszatetszőnek is tűnik
a
műtárgyak
(szellemi-tárgyi
értékek)
pénznemekben kifejezhető megsaccolása.
Ezen műértékek legtöbbje azonban ritka és drága alapanyagokból
készült, ezért magától értetődően pénzben is kifejezhető
becsült (instabil) értékük. Tudomásul
kell
vennünk
tehát, hogy
a
fennkölt
és
a felsőbbrendűnek
tartott
művészet,
az
anyagias
világ
parlagias
értékrendjét
kénytelen
elfogadni,
így e
mércét
önmagán
is
alkalmaznia
kell.
Holott a vérbeli művész leginkább beszélni sem szeret erről. Ha
azonban életvitelszerűen foglalkozik a művészettel, sok esetben
kénytelen vagy önmagát menedzselni, vagy mecénás
„művészetbolondokkal”, dúsgazdag műgyűjtőkkel,
műtárgy-kereskedőkkel, galéristákkal szövetkezni, vagy ha
talpraesettebb, önállóan szerencsét próbálni, „eladva magát”
a művészet újkori válfajának egyikében. Például az
iparművészet, a reklámgrafika (vagy bármely angazsált művészet)
terén, alapos számítógépes operatőri tudással, grafikai
programismerettel felvértezve.
A hol
autonóm
művészettel,
hol
könyvgrafikával,
hol
alkalmazott
grafikával
foglalkozó
művészember
az egykori nemes célokból megrendelt művek helyett, a modern világ
rideg pszeudo-kulturális értékrendjét követve, sokszor a talmi
dolgok művészi színvonalon reklámozását kénytelen elsődleges
feladatának tekinteni. A művészet egyes ágai reklámművészetté
szelídültek. Amire persze szükség is van, hiszen a világ
gazdasági pörgésében nagyon is aktív (terjesztői) szerepet
vállal a termékek hirdetésével, reklámozásával.
Hozzátartozik még,
hogy a művészet áruvá válása nem új keletű dolog: a régi
korokban is sokszor hasonló észlelésekből adódóan, hasonló
mércékkel mértek. Azonban régen mégis sokkal
egyszerűbben/egyértelműbben működött a világ. Ma
körmönfontabb, jóval bonyolultabb.
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. november 4.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése