Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2013. november 14., csütörtök

59. Pétër László: Művészet: pró és kontrák 2.rész

A hiúság pecsétje. Mecénások és kiszolgálóik

A tehetős megrendelők mindenkor az uralkodói kasztok voltak, akik a pénzükkel és a hatalmukkal is diktáltak. Nagyvonalúságuk mögött leginkább rejtetten vagy nyilvánvalóan, önnön dicsőítésük szándéka, birodalmuk gyarapítása, továbbépítése működött, de mindig is volt bennük valamiféle mérhetetlen nagyravágyás, túlságos önhittség öntömjénezéssel elegy. De mindenkor foglalkoztatta őket a túlvilági életre való felkészülés is. És persze, hiúságuk pecsétje, az e világi létbenörök emlékezetükmegmaradása is...
Ezért hogy dicsőségük, hírnevük vagy akár egész teremtett birodalmuk a földi életük után is fennmaradjon, adókból és hadizsákmányokból összeharácsolt gazdagságuknak, a szinte korlátlan mértékű, anyagi lehetőségeiknek tudatában és/vagy költekező kedvüknek megfelelően, hatalmukat és lehetőségeiket is bizonyítani akarván, békeidőben előbb vagy utóbb hatalmas építkezésekbe is kezdtek. Tökéletesen megszerkesztett és megépített templomokat, templomegyütteseket, ma titokzatosnak vélt erődítményeket, Bábeleket, piramisokat, óriáskikötőket, várakat, kastélyokat és egyéb óriási létesítményeket álmodtak meg, amelyeket a legtöbbször dekoratív műtárgyakkal, hatalmas volumenű művészi produktumokkal zsúfoltak tele.
Bruegel: Bábel tornya
A rodoszi kolosszus feltételezett kinézete
Nagy léptékű terveik valóra váltásánál persze a tehetséges, csodálatos műveket megtervező és megteremtő művészekre számítottak. Cserébe pénzükkel segítették a művészet fennmaradását, haladását, fejlődését.

A mindenkori művész küzdelmei

A néhai dúsgazdag, adakozó kedvű mecénások (akik között királyok, császárok de még diktátorok is voltak), megrendelői kedvét szorosan követte egykor a szorgalmas Mester, a lehetetlent nem ismerő mű-alkotó. Az ókorban, de még a kései középkorban is szokásos volt, hogy az uralkodók birtokaikon, palotáikban, kastélyaikban udvari művészeket tartottak. „Udvari bolondjaikat” sok esetben a nagy tudású udvari festők, szavakban szépelgő udvari költők, kényes udvari zenészek követték, vagy előzték meg. De persze tudósokat és polihisztorokat is eltartottak, hiszen ha nem birtokolhatták másképpen, a tudást és a fejlődést azonban megbecsülték. Az alkotó zseniket pedig mindenkor igyekeztek kalitkában, zálogban tartani, ténykedésre sarkallni, de irányítani is őket hogy hasznot hajthassanak belőlük. (Gondoljunk csak az alkimisták aranycsinálásra kihegyezett ténykedésére, melynek végső eredménye tulajdonképpen a modern vegytani tudomány volt). Mindebből aztán leginkább híres műhelyek, művészeti és tudományos fórumok, iskolák fejlődtek ki. Szép szemléltető példája ennek a reneszánsz kori Raffaello Athéni iskola c. lélegzetelállító freskója. (Csontváry álmában is hallotta ez isteni sugallatot: „Akkora festő leszel, mint Raffaello...”)
 Raffaello: Athéni iskola, freskó, 1509–1510. Vatikán, Stanza della Segnatura

Az uraságokat szolgáló udvari művészek, tudósok anyagiakban nem szűkölködhettek, a megélhetésük biztosítva volt. Mégis, kiszolgáltatottak voltak, és sokszor kényszerpályán alkottak. Eltartóik és megrendelőik néha rigolyás, rövidlátó, akadékoskodó, hozzá nem értő, zsarnoki természetű akarnokok voltak. Nem mindig a valós akaratuk, alkotói szabadságuk fémjelezte a mesteri tudásukat, hanem a kényszeredettség, vagy a megfelelni akarás, tetszeni vágyás...
Mindenesetre, az udvari fényűzés heroikus küzdelmekre sarkallta a művészt.
A hatalmat hirdető (grandmániás) létesítmények, rafinált fényűző építmények, óriás-épületek megtervezése és megvalósítása például rettenetes pénzeket emésztett fel. Ezek a feladatok rátermettséget, nagy szakmai tudást és tapasztalatot feltételeztek, és egyben óriási felelősséget jelentettek...
Így már értő, hogy a hatalom árnyékában posztoló Leonardo-i polihisztorúság és művészet nemcsak legendás eszmeiségében mérhető, hanem a materiális értékrendbe is kitűnően besorolható. Az alkotó fantáziáját azonban mindenképpen a megrendelések, feladatok kihívása kötötte és köti le elsősorban. Ezért az alkotás létrejöttét is általában fennkölt, és nem materiális okokkal szokták magyarázni. Ilyetén, a régi mesterek és a mai kor művésze között nincs is olyan nagy különbség. Leginkább a megrendelések nagyságában, talán mégis.
Ezen kívül a mai, általánosan elfogadott terminológiában a „művész” fogalom, leginkább szabad alkotót, szellemi vagányt, netán bohém életművészt jelent. Ám ez a meglátás is csak részben és bizonyos korszakokra nézve igaz.
A 19. század végén és a huszadik század elején például, amikor a gondolkodó művész, egyéni meglátása és merész ötletelései nyomán esztétikai forradalmakat kezdett csiholni, vagánysága, szabadság-érzete, és a széllel szemben menetelés mikéntje erőteljesen módosult. Ekkor a köztudatban valamiféle romantikus-heroikus kép alakult ki a művészről. Mely szerint ő a társadalom peremére sodródó, bohém életvitelű, sokszor bizony könnyelmű, ám szókimondó és őszinte félvilági szerzet...

Miért alkotunk

A művész szándéka mindenkor tudása javának a bemutatása, fejlesztése: és nem tud meglenni közönsége nélkül, a társadalom tükre nélkül. Őt sarkallásra kényszerítő, éles helyzet a szabad akaratú, vagy megrendelésre készítendő terveinek valóra váltásához. Ezek véghezvitele tehette csak híressé, elismertté és sikeressé a művészt. Őszinte, alkotó szándékát azonban megzabolázhatatlan hite sarkallta, melynek során akár csak a mecénási gondolatot, a leggyakrabban az öröklétbe vetett hit, a jó hírnév megalapozása, megőrzése/ megtartása vezérelte.
Lehetséges lenne, hogy az egész ténykedését egyszerűen a dicsfényre vágyással magyarázzuk?
Egymást kergetik kérdéseink...
Mi másért alkotna a művész, mint tehetségének megcsillantásáért? És mi másért fizetne a megrendelő, ha nem a művész tehetségének élvezetéért?

Az ikonoklasztia természetéről

A képrombolás (ikonoklasztázia, ikonoklaszmosz, ikonoklazmus) a monoteista vallások megfoganásával, a képtisztelet elleni időről időre megújuló harc volt, amely a bálványtisztelettől való félelem miatt, az erőteljessé váló egymásnak sokszor ellentmondó vallási tanok kizárólagos szemléletmódja miatt alakult ki, és hozta lázba időről időre Keletet és Nyugatot is.
A kora középkori eredetű képrombolás legfőbb szabálya volt, megsemmisíteni az ellenség legfőbb, legszentebb értékeit, s ez által vezérlő tanait is. Alázd meg, gyújts fel, tipord a porba, nyilvánítsd értéktelen semmivé azt amivel nem egyezel... Mert ugyan az ókorban is voltak előzményei, de a kora-középkori kereszténység idején a képtisztelet elleni dogmatikai harc túlzott méreteket öltött.
A szentképek elfogadásáról vagy tiltásáról vallott tézisek később már erőteljes teológiai vitákba torkollottak. (Nem vitás, hogy valójában végigkísérték a judaizmus, a kereszténység, a manicheizmus és az iszlám tanításait is). És több évszázadon át, csökönyösen vissza is tértek eme kérdésre: időről időre felhevítették a vallási tanokra kiszámíthatatlan módon reagáló csoportosulások, vallási felekezetek... vitáit.
 Az 1566-os németalföldi Beeldenstorm egyik templomdúlása,
Frans Hogenberg metszete

(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet 2013. november 11.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése