A
rombolás
géniusza
az
emberben
A 16. században a francia hugenották, a németalföldi kálvinisták és az angliai puritánok mozgalma ítélte meg feleslegesnek az egyház hatalmas vagyoni erejét bizonyító fényűző, művészeti remekekkel gazdagon díszített templomait. A képrombolók vad indulatainak, vandalizmusának nyomát a műremekeken, a veszély elmúltával nem mindig javították ki. Így például az utrechti Szent Márton katedrálisának külső falazatán posztoló szentek arcát kalapáccsal verték le, és ezt nem javították ki azóta sem.
Kétségen kívül, van ebben is szándékosság. Üzenet a múltból, döbbenetesen hat.
Ecce homo...
A nyughatatlan emberiség időről időre nagyokat hibázik, valahogy mindig rossz fát tesz a tűzre... Évezredeken át, kisebb-nagyobb „ikonkép-égető” hullámok követik kényszeresen civilizációs Bábelét. A cél, időről időre megsemmisíteni azt, amit éppen tévedésnek vél, és a régi romjaira felépíteni újabb grandomániás terveit.
Hitler kedvenc
építész-zsenijével, Albert Speerrel
(1905-1981) terveztetett birodalmi
épületkolosszust. A kommunista hatalom törekvése ugyanaz volt:
valami emberfelettit, túlszárnyalhatatlant létrhozni. Mert a
szovjet birodalom is arra sarkallta a művészeit, hogy
posztfuturista gótikának nevezhető gigantikus „bábeli”
palotákat, épületegyüteseket, hidakat, stb. tervezzen.
Sztálin egyik kedvence, „a Holdról leszállt őrült zsidó” Jakov Csernyikov (1889-1951) például, a 20-as évek elején még kísérletező op-art művészetéről, később konstruktivista törekvéseiről volt híres. De 1934-től 1945-ig csaknem 50 gigantikus méretű épülettervet készített el, amelyek egy része ipari-gyári épületegyüttes volt, míg más „őrületes” épülettervei mint a kommunizmus palotái, mauzóleumai, pantheonjai hirdették (volna) a szovjet nagyságot.
Néhány évtized múltán mégis, a kudarcot vallott erőszakos kommunizmus önromboló gépezete indult be. Úgy tűnik, a nagy birodalmak leginkább önnön súlyuk alatt roppannak össze...
Áttétel(esség)ek
A másféle közösségek meggyalázása, önazonosságuk megcsúfolása, öntudatosságuk, emberi tartásuk, gerincük szétmorzsolása, mely után uralkodni lehet rajtuk. Mintha máris az erőszakos „hittérítés” előkapujában lennénk...
Az ikonoklasztia előképe minden bizonnyal az emberi nem másképp-gondolkodást nehezen tűrő tulajdonságaiban rejtezik. Példának okáért, örök emberi téma az örökös háborúskodás, mások javainak a megszerzése, csakis az igaznak hitt ideológiák erőszakos elfogadtatása másokkal. Mindenképpen kilóg a lóláb: alapja a másként gondolkodók megvetése vagy gyűlölete.
A (nem túl nemes) hódító, leigázó és élősködő szándéknak mindenféle okot ki kellett találni a megsemmisítés indokául. Ezeknek a letámadási kényszereknek mindig bele kellett férniük valami oki-okozati összefüggésbe.
Az őskorban valószínűleg „őszintébben”, pellengérezetlen szándékkal támadták megy egymás területeit és kialakított élhető közegét a harciasabb törzsek, közösségek.
Az ókorban, sokkal kifinomultabb módszereik voltak, rafinált indokokat kerestek, és ebben már benne volt a meglehetősen számító jellegű politikum is. Amit a modern kor csalárd vívmányaként vélünk ismerni, a megtervezett háborúkat, már ekkor is eszes uralkodók és politikusok találták ki. Stratégiai kidolgozottság jellemezte az ógörög háborúkat, Nagy Sándor világhódító törekvéseit, vagy a Római birodalom világuralmi szándékát.
De a keresztes háborúkét is.
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, Tollrajz sorozat, 2013.11.18.
Talán
az irigység,
a
zsákmányszerzési
kényszer, az
élvhajhászás,
és csupa-csupa
dominancia,
uralkodni vágyás,
beteges belső
kényszerek,
hiúságok,
erőfitogtatás...
Egyes
történelmi
időkben a vallások tanainak eltérő nézetei, mesterségesen
felszított ellenvélemények vezettek ellenségeskedésekhez. Ha
mást nem, hát feszültséges
széleskörű konfliktusokhoz,
felekezeti üldöz(tet)ésekhez,
háborúságokhoz.
És
leginkább
véres
összetűzésekbe
torkollottak.
És a rombolás géniuszának
áldozó ember pusztító őrületének mellégzöngéi is voltak:
Semmisítsd meg, vagy rabold el, hasznosítsd, alakítsd át a magad
kedvére/hasznára, miként azt a nagy Római birodalom a leigázott
népek használható/hasznosítható értékeivel tette.
A
művészet
szükségességéről
vagy
szükségtelenségéről
A
keresztény
ikonográfia
széles körű
elterjedése után
a képrombolás
gyakran kötődött
heterodox,
reformer vallási
mozgalmakhoz. A
8-9. században
a Bizánci
Birodalomban
robbant ki
erőtelyesen a
képrombolási
hullám, de a
12. és
a 16.
században Európa
területén is
voltak reformer
megfogalmazású
ikonoklasztikus
megmozdulások.
Clairvaux-i
Szent
Bernát
(1090-1153)
francia
ciszterci
szerzetes, később
apát, egyházi
író és
hittudós volt.
Az egyháztörténet
az egyik
legfontosabb
szellemi
vezéregyéniségeként
tarja számon.
Nagy szónok
volt, európai
jelentőségű
eseményekben
játszott
főszerepet. Oly
nagy hatással
volt híveire,
hogy milánói
prédikációs
körútja során,
rajongó hívei
több templomból
is eltávolították
a díszítéseket
és festett
oltárokat. A 16. században a francia hugenották, a németalföldi kálvinisták és az angliai puritánok mozgalma ítélte meg feleslegesnek az egyház hatalmas vagyoni erejét bizonyító fényűző, művészeti remekekkel gazdagon díszített templomait. A képrombolók vad indulatainak, vandalizmusának nyomát a műremekeken, a veszély elmúltával nem mindig javították ki. Így például az utrechti Szent Márton katedrálisának külső falazatán posztoló szentek arcát kalapáccsal verték le, és ezt nem javították ki azóta sem.
Kétségen kívül, van ebben is szándékosság. Üzenet a múltból, döbbenetesen hat.
Ecce homo...
A 16. századi képrombolás tanúsága az utrechti Szent Márton-katedrálison
Elefánt a
patikában
Zichy Mihály egy
rémálomszerű festményének diadalittas romboló géniusza jut
eszünkbe. A kép pokolias hangulatot teremt, vad indulatokat, és
kortalanságot tükröz. Ezzel az emberiség nemtelen pusztító
szenvedélyére, ősi, öröklött (örökös) rossz szokására
figyelmeztet. Mert nem csak az ókor, vagy a kora középkor óta
ütemszerűen meg-megismétlődő ikongyalázások: a
kései
(kép)rombolások
korszaka is tanulságos a
számunkra.
A
legújabb kor
ikonoklasztiához hasonlítható politikai
megnyilvánulásai
a politikai
diktatúrák
felemelkedésekor majd összeomlásakor,
a személyi
kultusz hatása
alatt készült
művészeti
alkotások,
tárgyak
elpusztítása...
Rémképek sorozata, ha a a
francia
forradalom, a
nagy októberi
szocialista
forradalom, vagy
a kínai
kulturális
forradalom nyomán
beindított megsemmisítő gépezetet figyeljük. És egyaránt
tragikusnak találjuk a kínai hódítások pusztításait, a tibeti
kultúra megsemmisítésének kísérletét, vagy Mao saját
országának ősi kultúrájára mért halálos csapását... Érdekes
a diktatúrák
ismétlődése és
törvényszerűen
szörnyű
regnálása
országok, népek,
népcsoportok
felett,
és
bolond „elefánt a patikában” módon viselkedésük. A nyughatatlan emberiség időről időre nagyokat hibázik, valahogy mindig rossz fát tesz a tűzre... Évezredeken át, kisebb-nagyobb „ikonkép-égető” hullámok követik kényszeresen civilizációs Bábelét. A cél, időről időre megsemmisíteni azt, amit éppen tévedésnek vél, és a régi romjaira felépíteni újabb grandomániás terveit.
Új
Babilon épül...
A nácizmus palotakupola-terve
Sztálin egyik kedvence, „a Holdról leszállt őrült zsidó” Jakov Csernyikov (1889-1951) például, a 20-as évek elején még kísérletező op-art művészetéről, később konstruktivista törekvéseiről volt híres. De 1934-től 1945-ig csaknem 50 gigantikus méretű épülettervet készített el, amelyek egy része ipari-gyári épületegyüttes volt, míg más „őrületes” épülettervei mint a kommunizmus palotái, mauzóleumai, pantheonjai hirdették (volna) a szovjet nagyságot.
Néhány évtized múltán mégis, a kudarcot vallott erőszakos kommunizmus önromboló gépezete indult be. Úgy tűnik, a nagy birodalmak leginkább önnön súlyuk alatt roppannak össze...
Áttétel(esség)ek
Felmerül
valamiféle áttételesség gyanúja is.
Mert
az emberi rombolás a végső cél mindenkor? A másféle közösségek meggyalázása, önazonosságuk megcsúfolása, öntudatosságuk, emberi tartásuk, gerincük szétmorzsolása, mely után uralkodni lehet rajtuk. Mintha máris az erőszakos „hittérítés” előkapujában lennénk...
Az ikonoklasztia előképe minden bizonnyal az emberi nem másképp-gondolkodást nehezen tűrő tulajdonságaiban rejtezik. Példának okáért, örök emberi téma az örökös háborúskodás, mások javainak a megszerzése, csakis az igaznak hitt ideológiák erőszakos elfogadtatása másokkal. Mindenképpen kilóg a lóláb: alapja a másként gondolkodók megvetése vagy gyűlölete.
A (nem túl nemes) hódító, leigázó és élősködő szándéknak mindenféle okot ki kellett találni a megsemmisítés indokául. Ezeknek a letámadási kényszereknek mindig bele kellett férniük valami oki-okozati összefüggésbe.
Az őskorban valószínűleg „őszintébben”, pellengérezetlen szándékkal támadták megy egymás területeit és kialakított élhető közegét a harciasabb törzsek, közösségek.
Az ókorban, sokkal kifinomultabb módszereik voltak, rafinált indokokat kerestek, és ebben már benne volt a meglehetősen számító jellegű politikum is. Amit a modern kor csalárd vívmányaként vélünk ismerni, a megtervezett háborúkat, már ekkor is eszes uralkodók és politikusok találták ki. Stratégiai kidolgozottság jellemezte az ógörög háborúkat, Nagy Sándor világhódító törekvéseit, vagy a Római birodalom világuralmi szándékát.
De a keresztes háborúkét is.
(folytatás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése