Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2013. december 8., vasárnap

61. Pétër László: Művészet: pró és kontrák 4.rész

Az irigyelt érett és gazdaggá lett kultúrák lerohanása, fosztogatása, a nyomorba és romba döntés rettenete befolyásolta az emberiséget. A társadalmak fejlődési pályáját beárnyékolta a félelem, és a túlzásos óvatosság, a békeidőben is háborúra készülődés kényszeres gondolatmenete torzítóslag hatott a természetes emberi élete minőségre. Nem épülhettek hát, városok magas védőfalak nélkül.

A támadó ellen(ség) az erősebb jogán a kulturális örökségek megsemmisítését, egyben az élő kultúrák szétlopkodását, és a „maradékok” eltörlését a föld színéről, kötelező jelleggel igyekezett betartani.
Ez a magatartás jelesül arról árulkodott hogy az élet-halálharc valamiféle kortalanul ősi beidegződés, mely által az emberiség csak rafinált-rémes módon továbbálmodja azt amit a pusztán biológiai lét feltételez, és öl, pusztít kíméletlenül, hogy élni tudjon. (Azonban az emberiség feladata lenne az, hogy tehetségével, értelmi képességeivel a céltalan pusztítás helyett a kíméletes egymásrautaltság és együttélés szabályait dolgozza ki, egyengesse és fejlessze tökélyre...)

A vallási indokokról
Szulejmán Nándorfehérvár felé tart, korabeli török miniatúra

Az ikonoklasztia vallásos formát is öltött. A legkézenfekvőbb példánk a kereszténység keleti és nyugati szárnyának megcsontosodása, melynek nyomán kiütköztek rajta az ideológiai elkülönülések, egyben idegenkedő (életidegen) ellentétek is. Előbb a keleti, majd a nyugati irányzat tapasztalta meg az ikonoklasztia megsemmisítő erejét, a dogmatikus meggyőződések éles elkülönülése, a kettős hatalmi tendenciák felesleges háborúskodáshoz és szinte a teljes skizofréniához vezettek.
Jócskán befolyásolta és megfejelte az egyeduralomra törekvéseket az emberi kapzsiság is, hiszen nem volt elég a keresztény egyház korai szétcincálása, a viszálykodás Bizánc és Róma között... A keresztes háborúk a katolikus egyház és a pápa által szentesített, nagyarányú hadjáratok voltak a 11-13. században. Bár céljuk a Szentföld megszerzése volt, más afrikai és európai területek ellen is irányult, így Konstantinápoly ellen is. (Jóval később, 1456-ban a Magyarországot megtámadó törökök ellen is keresztes hadjárat indult, eredménye a Nándorfehérvári diadal volt). A meghirdetett magasztosnak és igazságosnak beállított véres hadjáratok tulajdonképpen a világuralomra törés, egyúttal pedig a harácsolás és a zsákmányszerzés céljából beindított hatalmas harci megmozdulások és manőverezések voltak. A vallási indítékok mellett, a mai totalitárius háborúk kitervelt előképét látjuk még akkor is, ha az egykori keresztes lovagok naivak lehettek, és még gyerekcipőben jártak...
Ellenben a jóval későbbi modern korokban ezt, a szellemiség szférájába emelt kegyetlen erőszakot immár felváltotta a gazdasági politikum rafinált, több évtizedekre előre kiterveltsége. Kegyetlen darázsbolyokat imitáló és megszégyenítő, lerohanó jellegű, elsöprő erejű „sikerorientált” stratégiája.

Az ikonrombolás valóságos lényegéről

Az ideologizált művészet megsemmisítésében megnyilvánuló skolasztika alatt, még csak az egymástól idegen vagy elkülönült dogmatikus vallásfilozófiákat értjük. Az ideológiai eltérésekből származó tiltott Isten-ábrázolásokat feltételezzük. A mohamedán vallásban a növényi ornamentumokon és a geometrikus képi mintázatokon kívüli fizikai valóság ábrázolásának megtiltását eredményező képrombolást, a képégetést értjük. Mindezek ténylegesen az elvakult vallási okokból eredtek, és „az emberi lelkek elkárhozása ellen” irányuló téveszmékből keletkeztek. A máglyák fényénél azonban nem világosult meg az emberiség. A későbbiekben egészen ősi kulturális maradványokat semmisítettek meg felbátorított, félvad hordák.
Ám meglepetésünkre az emberiség az óta sem lett sokkal intelligensebb. A mai világban már ultramodern halálos fegyverekkel ellátott „rendfenntartó” hadseregek pusztítanak kíméletlenül. Mindenféle indokokat találnak ki elvetemült hatalmasságok, és erőszakos igazságtételeik alkalmából ügyesen lerombolják azokat a tárgyi emlékeket is, amelyek valamely népek és társadalmi kultúrák ősiségét, valahai erejét, értékét és büszkeségét jelentették.
Pedig, az alexandriai könyvtár, a Néró kori Róma, vagy a berlini Reichstag épületének felgyújtásától fényévnyire vagyunk már!
És már nem is emlékezünk meg az Osztrák-Magyar monarchiabeli kalapos király, II. József által indítványozott Kárpát-medence-i romboló hadjáratokról. Ekkortájt ugyanis a birodalom hatékony hadtestei sorra semmisítették meg az Árpád-kori épületeinket, a dicső magyar múltat idéző templomokat, várakat, végvárakat. (Így 1686-ban, amikor sokadik kísérletre sikerült végre visszafoglalni Budát a török hódítóktól, a magyarok ennek egyáltalán nem örülhettek. A rommá lőtt és felgyújtott egykori királyi székváros és az ország ekkor hadizsákmánnyá vált, és az abszolutista bécsi udvar fennhatósága alá került). 


Repedések az agyban

Igazlátó képességünkhöz képest a szemünk előtt lejátszódó történelemhamisítás korát éljük. Manapság már egész népek kultúráját, történelmét és hagyományait lehet elhomályosítani vagy meghamisítani. 
  A torinói lepel

A torinói lepel eredetiségének, valódiságának áltudományos megkérdőjelezése ma már csak gyerekjátéknak tűnik. És, vajon miféle érdek és/vagy logika diktálja a több évszázados vagy évezredes ereklyék, vallási kegytárgyak hamisságának megállapítását, bebizonyítását?
A lelketlen gyalázkodások, a zabolátlan harácsolások mellett a modern korban az irigység is jellemzi például az amerikai hadseregnek (vagy csatlósainak) az újabbnál újabb akcióit. Íme, az apokalipszis. A világ csendőrsége, a demokrácia hős védelmezője a legbrutálisabb harci eszközökkel hazardírozó lelketlen barbár horda, amely demokráciát mentő hadseregként nyomul be idegen földrészeken idegen országokba, és szuperszonikus hadi gépezetének segítségével, nehézfegyverzetével ősrégi épületmaradványokat lövet szét. Tulajdonképpen azon okból, hogy nyoma se maradjon olyan történelmi múltnak, amely nyomán bárki is megkérdőjelezheti az agresszor „civilizációs” felsőbbrendűségét, önhittségét, domináns túlérzékenységét. Az évezredes régészeti leletek magaskultúráit pedig néhanapján el kell temetni, hogy ne lehessen dicsekedni, és hogy ne legyen senki méltó ellenfele egy alig pár száz éves modern, kellőképpen öntömjénező, agresszív és zabolátlan, frivolitásokkal telített új kultúrának. Például annak, amelyet Amerika ősi indián földjén sikerült kialakítaniuk...
Ha a Grand Canyon óriási, vajon mekkora repedések vannak az emberiség agyában?
Fujkin István Kanadában élő festőművészünk indián kultúrával foglalkozó festménysorozatának
zárköve – Absolution

 ...
Amit az idő eltemetett, feledésbe merül. Amit előbányászunk a föld rejtekei alól, az a múlt feltárását, megfejtését, újraélését szolgálja, mely megelevenedik fantomképekben, és múltbéli üzenetként régi-új ismeretekkel színezi újra világunkat, életünket. A cinizmus a kíméletlen műkincs-rablásban van, mely végül is még több fájdalmat okoz. Mert ami a nagy háborúk által elpusztulna, annak egy jelentős részét a győztes ellopja, szervezetten „továbbmenti az utókor számára”...
Habár egy mű értékessége elsősorban eszmei szempontból vizsgálandó, de akár nyersanyagában is jól felmérhető és csupáncsak annak felbecsült értéke szerint is rangsorolható...

(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. november 25. hétfő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése