A világ legnagyobb
múzeumai rabolt kincsekkel vannak tele mindmáig, hol valós, hol
torz képet adva az emberiség szándékáról, hogy becsben tartsa,
építse és megőrizze világunk ember alkotta földi értékeit...
A
korabeli műkincsrablások is javarészt a harácsolásról szóltak.
A kisstílű rablókat a csodálatos alkotásokban elsősorban, vagy
gyakran csak a drága fémek, ritka és becses csiszolt kőzet-anyagok
érdekelték, amelyeket újrahasznosíthatnak (pl. egy műalkotás
arany, bronz részeinek beolvasztása, tömbösítése, egy gyémántkő
„átültetése”). Így sok esetben csak megrongálták a
leletegyütteseket, hogy zsákmányhoz jussanak.
Voltak az ókori
műkincsekre kihegyezett érzékenységű világhódítók is, akik
hadizsákmányként cipeltették hazájukba azokat a kolosszális
műemlék-darabokat, amelyek megtetszettek nekik. Ezek a harcias
„műgyűjtők” egykor szétcincáltatták a mesés kelet ókori
kincseit, Egyiptom sírjait, a mezopotámiai sumér, asszír... ősi
emlékeket „legálisan”... Párizsba, Berlinbe vagy New Yorkba
cipeltették, és hazafias hévvel iktatták be őket hazájuk
műkincs-táraiba/tárházaiba.
A
műkincsrablás évszázadokon át folyt, és mindmáig folytatódik.
A nagyszentmiklósi aranykincs Székely Bertalan festményén is látható darabja.
I. sz. 800 körül
I. sz. 800 körül
A
magyar műkincsek legértékesebbjeit például, a bécsi
Kunsthistorisches Museum kiállítótermeiben láthatjuk. (Többek
között a magyar
fejedelmi
szablyát, valamint a nagyszentmiklósi aranykincs-együttest is,
melynek egy
értékes darabja Székely
Bertalan
1896-ban
festett
Vérszerződés
című
festményén
is
látható).
Az amerikaiak rejtett raktárrekeszeiben a Kentucky állam-béli
Fort Knox-ban raboskodott három évtizedig a magyar Szent korona is.
Ám 1945-ben a szovjetek rablóhadjárata is „igen eredményes”
volt: az általuk
szétrabolt magyar
kincsek javarészt
Nyizsnyij Novgorodba
kerültek.
(A Sárospataki Könyvtár elrabolt könyvei is innen kerültek
vissza). 1999
októberében Magyarország
nevében Mravik
László
művészettörténész
megalakított Restitúciós
Csoportja 80
ezer műtárgyat
tartalmazó listát
adott át
az oroszoknak,
melyek közül
az oroszok
hivatalosan alig
százat ismernek
el. Viszont
egyes mai
becslések szerint
csak a
műtárgyak száma
akár 250
000 is
lehet.
Ipari
méreteket ért el a műkincsrablás...
A valóságos Szent Korona lerajzolva
Pár
évvel ezelőtt, az amerikaiak, miután elfoglalták Irakot,
kifosztották a bagdadi múzeumokat. Ezt is jogosnak tartották, akár
anno...
az oroszok. A győztesek mindig úgy érzik, hogy a műkincsek
elrablásával „értékmentő” szolgálatot teljesítenek? Mely
nélkül a régészet és a művészettörténészi ismeretek,
csakúgy mint a történelmi ismeretek, még gyerekcipőben járnának?
A mű létrehozásának
ismérveiről
A
művészetet
vagy
művészi
terméket
létrehozó
alkotó
célja,
elsősorban
az
önkifejezés.
Ez
azonban
korántsem
egyedüli
és
kizárólagos
indíttatás,
sőt
néha
éppen az
ötletadó,
a
megrendelő
szándékával
egyez(tethet)ő
gondolat
vezérli.
Ha
van
megrendelője
az
alkotásnak,
az
ihlet
mellett
a
megfelelés
(önként
vállalt)
kényszere
is
irányítja a
művész
gondolatait
és
cselekvő
kezét.
De
maradhatunk a
művész (mester) szabad
akaratánál,
önkifejezési
szándékának
belső
kényszere
mellett
is,
amely
alkotói
nyelvezetet
különleges
mert
egyedi
(egyéni)
látásmód
vezérli.
Az
alkotó
művekben
kifejtett gondolatait
bensőséges és kizárólagos látásmód
jellemzi.
Ezeket
„sugározza”,
közvetíti
mindannyiunk
közös
szellemi
és
materiális
térségébe,
szándéka
szerint
ezen
üzeneteknek
kell(ene)
megtermékenyíteniük
a
valóságot,
valóságérz(ül)etünket..
A
művész
saját
világmeglátását
tolmácsolja,
de
szándéka
(általában)
nem
valamiféle
világmegváltó
szándék.
A
művész
néha:
üzenethordozó Mercurius, tolmács,
géniusz,
látnok,
jós,
Belphegor
vagy
próféta...
Néha talán, a megfeszített maga...
Az anyagiasságról
De
a
művész
manapság, nem
csak
a régies szemléletmód szerinti, a
szent
hivatásnak
élő
Istentől
megáldott
tehetség,
akinek
felvillantott
gondolataira
ráéreznek,
és
rámozdulnak
az
emberek.
A mai
művész
valóságos
hús-vér
ember
is,
akinek
mindennapos, prózai
gondolatai
(is)
vannak.
Aki
a
megélhetéséért
ugyanúgy
küzd
mint
a
megalkotni
vágyott
álmaiért:
családapa,
mesterember,
túlélni vágyó kisiparos,
üzletelő
polgár,
üzletember,
aki
portékaként
adja
el alkotásait és a
tehetségét...
A
műalkotást
létrehozó
homo faber
figyelemfelkeltő
kényszere,
játékos
akarata,
kreatív
önkényuralma,
„zsarnokoskodása”,
szellemi
manőverezéseinek
manipulációi,
a
publikummal
való
gyümölcsöző
kapcsolatteremtő
szándék,
törekvés
mintegy
elmélyült,
elgondolkodtató
vagy
akár
szórakoztató
ingerületei,
meghatározói
az
alkotó
mindenkor
megnyilatkozó
szándékának,
belső
kényszerének.
A különleges
látásmódról
A művész furcsa
látásmódja, az a különleges érzékenységű vizuális
koncentrációs képesség amely kreatív alkotói logikát
feltételez, nyílegyenes vagy kanyargós utakat szab meg az
alkotónak.
A kommunikációs
készsége mindenkor fontos volt, különösen manapság. Hát ha még
a huszadik századi interaktív művészeti műfajaira gondolunk,
amelyek elsődleges célja, hogy a közönséget is bevonja az
alkotás folyamatába. (Happening, performance...).
Kódolt nyelvezet
Legtöbbször
azonban, a művész csak a műalkotás örökké tevékeny
létrehozója, kihordója, szülője, aki több-kevesebb sikerrel
kerít magának érdeklődő, kíváncsi, értő közönséget.
Ez azonban nem
kevés, ha tudjuk hogy sajátos, egyedi kódoltságai vannak. A
nyelvezet, melynek létrehozója maga a művészember, kulcsot is ad
a műalkotás logikai értelmezéséhez, megfejtéséhez. A művész
megfelelni akarása valamiféle alkotói igényt jelent, a társadalmi
jelenségek mindenkori értelmezéseinek szándéka pedig
folyamatosan új kapukat nyit előtte. Mivel az idők során minden
való változik, állandóan módosul, a művész a világot örökösen
változó folyamként értelmezi, és igényli az újszerű átélését,
átélésének restaurálásait, de a forradalmian újszerű
élményiségeit is. Elégedetlenkedő, telhetetlen értelmi/érzelmi
zsák, az örökkévalóság igézetében újabbnál újabb
ötleteket, felvetéseket kísérel meg működésbe hozni. Ezen
nemes szellemi élvetegségekkel, az őskor hajnalától kezdve,
mindmáig találkozunk, nap mint nap...
Fejtörők
A műalkotás
lényegének, „magvának” megfejtése mindenki rész-feladata,
függetlenül attól hogy tagadja vagy elismeri létrejöttének oki
okozatát, objektív hajlamúságát, tényszerűségét.
A műalkotás
megélése az élet értelmének lehetséges megfejtéseit, de
legalábbis megfejtési kísérleteit rejtheti magában.
Mert hogy,
különösen bonyolult a művészet megfejtése a XX. század eleje
óta. A legújabb kori művész alkotásait kíváncsian
tanulmányozhatjuk, bátran elemezhetjük, aligha jutunk el a teljes
körű megfejtéséhez. De egyszerűen el is vethetjük mint nekünk
tetsző/nem tetsző kulturális produktumot.
Az észleléséből
és ilyen-olyan módon való átéléséből azonban senki sem
maradhat ki.
A műalkotások tudatos vagy
tudattalan, rapszodikus módon való megélése, létünk minőségének
kialakulását befolyásolja. Mint valami kavicsot, szüntelenül
hengergeti, csiszolgatja, alakítgatja azt...
(vége)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. december 2. hétfő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése