(Németh Mátyásnak)
1976-ban, Temerinben épp hogy megszületett és még igen zsenge állapotban leledzett a Hevér János által művelt csoda, a TAKT. A TAKT akkoriban a bánsági Muzslán főként fiatal Symposionisták által létrehozott ifjúsági művésztelep volt, ebből nőtte ki magát a temerini műhely. Jómagam is három évtizedig e rendezvénynek állandó meghívottja és vendége voltam.
Mert ifjú titánoknak érezhettük magunkat, művészpalántáknak, akiknek álma végre valóra válhat. A nyári táborok alkalmával, képzőművészettel, irodalommal, önműveléssel egyaránt foglalkozhattunk, útmutatót és kitörési lehetőséget kaptunk azoktól az érett művészemberektől, akik megkülönböztetett figyelemmel viseltettek irántuk. Ács Jóska bácsi volt a TAKT egyik szellemi atyja és állandó segítője, akinek a topolyai és a zentai művésztelep is köszönhette a meglétét. Hevér Jánosban pedig olyan emberre lelt, aki kultúraszervezőként alkalmas volt a TAKT ismételten megszervezésére évről évre. Hevér kitartása legendás volt. A fiatal tehetségek kétségtelenül egy fejlődő szabadegyetemen érezhették magukat, hiszen folyamatosan művészeti, irodalmi és egyéb a kultúránkat gazdagító szervezett és koncepciózus előadásokon vehetett részt. A részvétel az első időkben meghívásra történt, de szabad akaratától, kíváncsiságtól és az önkifejezés vágyától fűtve, egyre több hívatlan vendég is érkezett Temerinbe. Eleinte még 10-12 meghívott, két-három évvel később már 40, sőt 60 ember is részt vett a munkában, ami felülmúlt minden várakozást, és megrészegített bennünket, mert érezvén erőnket és az összetart(oz)ásunkat, sikerült még az akkori hatalmat is gondba ejtenünk. Olyan tehetségek voltunk tehát, akik vonzódtak a tűzhöz. Nem voltak megkötöttségeink, tanulhattunk és táplálkozhattunk Hevér János félelmetesen nagynak tűnő házi könyvtárából...
A mostoha barázda-fotografika
A fotográfus
E „daliás időkben”
Temerinben találkoztam először Németh Mátyás temerini
fotómesterrel. Hevér János mutatott be neki. A fotómester
elnevezés az én értelmezésem szerint a fotóművész rangjánál
egy fokkal magasabb. Németh Mátyás akkoriban a Magyar Szó egyik
fotósa, száguldó fotóriportere, a fényt csapdába ejtő ügyes
munkatársa volt. A magyar sajtó megmaradása akkortájt is
elképzelhetetlen volt a kitűnő képriporti tájékoztatók nélkül.
A napilap rangját és a példányszámát nemcsak az újságíró,
de a fotográfus is, minőségi munkájával emelte. És az újvidéki
Forumban mindig profi fotósok dolgoztak...
A TAKT mint kiindulási pont1976-ban, Temerinben épp hogy megszületett és még igen zsenge állapotban leledzett a Hevér János által művelt csoda, a TAKT. A TAKT akkoriban a bánsági Muzslán főként fiatal Symposionisták által létrehozott ifjúsági művésztelep volt, ebből nőtte ki magát a temerini műhely. Jómagam is három évtizedig e rendezvénynek állandó meghívottja és vendége voltam.
Amikor tehát először
látogattamTemerinbe, művésztelep-szervező barátunk, Hevér János
azt mondta hogy Temerin a világ közepe. Nem is járhatott messze az
igazságtól. Akkoriban itt valósággal tobzódtak a tehetségek, a
művészpalánták: de még a nagy nyüzsgésre kíváncsi érett
korú alkotók is. Szinte fürtökben lógtak a Takt rendezvényén.
Ezen kívül, a Temerin utcáin közlekedő tíz járókelőből,
kettőnek biztosan köze volt a rendezvényhez.
És a tehetségek Temerinben tobzódásában újszerű lehetőség
mutatkozott meg. Az ifjúsági művésztelep lázba hozta és
ellenállhatatlanul, mágnesként vonzotta a Vajdaság akkori
ifjúságát. Új lehetőséget adott a várostól elszigetelt vidéki
fiataloknak, amely elkeseredetten ragaszkodott a saját kultúrájához.
A régió tehetséges zsengéit ily hatalmasan soha semmi nem
mozgatta meg.
Mert ifjú titánoknak érezhettük magunkat, művészpalántáknak, akiknek álma végre valóra válhat. A nyári táborok alkalmával, képzőművészettel, irodalommal, önműveléssel egyaránt foglalkozhattunk, útmutatót és kitörési lehetőséget kaptunk azoktól az érett művészemberektől, akik megkülönböztetett figyelemmel viseltettek irántuk. Ács Jóska bácsi volt a TAKT egyik szellemi atyja és állandó segítője, akinek a topolyai és a zentai művésztelep is köszönhette a meglétét. Hevér Jánosban pedig olyan emberre lelt, aki kultúraszervezőként alkalmas volt a TAKT ismételten megszervezésére évről évre. Hevér kitartása legendás volt. A fiatal tehetségek kétségtelenül egy fejlődő szabadegyetemen érezhették magukat, hiszen folyamatosan művészeti, irodalmi és egyéb a kultúránkat gazdagító szervezett és koncepciózus előadásokon vehetett részt. A részvétel az első időkben meghívásra történt, de szabad akaratától, kíváncsiságtól és az önkifejezés vágyától fűtve, egyre több hívatlan vendég is érkezett Temerinbe. Eleinte még 10-12 meghívott, két-három évvel később már 40, sőt 60 ember is részt vett a munkában, ami felülmúlt minden várakozást, és megrészegített bennünket, mert érezvén erőnket és az összetart(oz)ásunkat, sikerült még az akkori hatalmat is gondba ejtenünk. Olyan tehetségek voltunk tehát, akik vonzódtak a tűzhöz. Nem voltak megkötöttségeink, tanulhattunk és táplálkozhattunk Hevér János félelmetesen nagynak tűnő házi könyvtárából...
Kocsikerék - Temerini utcakép
Németh
Mátyást
is 1976 óta ismerem. A TAKT egyik alapító tagja. A
nehéz kezdetekkor, ő is lelkesen segítette az azóta híressé
vált ifjúsági művésztábor létrejöttét. Sok temerinivel:
Matuska Ferenc keramikus művésszel, Papp Ferenccel, Gyuráki
Zsigával, Losoncz Alpárral, Faragó Nellivel, Móricz Karcsival,
Magyar Pistával, Jánosi Lacival, Csorba Bélával, Hegedűs Ágival,
Berki Gusztival, Péter Sándival, Dobosi Ircsivel, Varga Józseffel,
Bálint Lajossal... az ugyancsak fotográfus kollégájával, Varga
Somogyi Tiborral... és persze, a nem temeriniekkel együtt. A
lajstrom igen hosszú. Mert nagyon sok délvidéki értelmiségi, és
még több értelmes ember támogatta az Ács József és Hevér
János által megálmodott művésztábort, segítve a megmaradását.
A TAKT pedig fennmaradásának eredményeként, a több mint három
évtizedes múltja során számításaim szerint immár mintegy ezer
tehetséges délvidéki fiatalnak adott szállást. Közülük több
tucat ma ismert és elismert képzőművészt, irodalmárt,
néprajzost és más értelmiségit nevelt ki, akiknek ma szavuk és
helyük van a Délvidéken. Mára a TAKT legendássá vált, immár
vagy három generációt kinevelt és a Délvidék egyik
legjelentősebb művésztelepévé nőtte ki magát.
Születésének főként az első
éveiben, Németh Mátyás állandó résztvevője és „udvari
fotósa” is volt. A szervező Hevér János kérésére hajlandó
volt akár a kora reggeli órákban megjelenni a rendezvény
fiataljai között...
Én nyíltszívű és barátságos
embernek ismertem meg, és a mostanság ritka de örömteli
találkozásaink alkalmával is örömmel konstatálom, hogy lelkében
kortalan, fiatalos, derűlátó és tettre kész alkotó ember
maradt.
Életpálya
Ami pedig számomra rendkívül
érdekesnek tűnt, hogy kisgyerekként ő is találkozhatott
választott népcsoportom 1941-ben Bácskába betelepülő ágával,
az 1944-ig Gyurgyovát és Járekot is lakó, a segítőkész
temeriniekkel megismerkedő bukovinai székelyeinkkel. Németh Mátyás
ugyanis még 1939-ben született Temerinben...
1952 óta foglalkozik fényképezéssel.
1961-ben vált hivatásává a fotózás, 1967 óta a Branko Bajic
fotó- és filmklub tagja. Az óta rendszeresen szerepelt
fotókiállításokon. 1970-ben Brezsán Gyula halála után került
a laphoz Ifjú Gáborral együtt, ahol nyugdíjba vonulásáig, a
Magyar Szó fotóriportereként dolgozott. Ám mint vérbeli
szakmabeli, természetesen továbbra is töretlenül dolgozik, ma a
fotózásnak, a régi fényképek gyűjtésének és a festészetnek
él.
A zsoké balesete. Az év sportfotója, 1984.
Németh Mátyás tagja a Vajdasági
Iparművészek és Formatervezők Egyesületének (UPIDIV).
Több mint 300 bel-, és külföldi
(jugoszláviai, magyar és nemzetközi) fotókiállításon vett
részt.
Fotóriporterként számos elismerésben
részesült. Nehéz is lenne kitüntetéseit felsorolni,
végig-követni. Ezért csak a legrangosabbakat igyekszünk
felsorolni:
1984-ben elnyerte jugoszláviai
hírszolgálati iroda, a Tanjug első díját, majd 1984-es
különdíját az év legjobb újságfotójáért. 1986-ban a legjobb
újságfotóért járó Svetozar Markovic díjat vitte haza. 1986-ban
a kínai „Nagy fal” nemzetközi sportfotó-kiállítás nagydíját
nyerte el.
1989-ben, második alkalommal
választották a Tanjug legjobb fotóriporterévé. (A díjazott fotó
címe „Rossz pénz”, temerini parasztgazdák kifizetését
ábrázolja, és a háború egyik előjeleként az országon
átgaloppoló pénzromlásról, a hiperinflációról szól...).
2009-ben a temerini Illés-napi
rendezvény-sorozat keretében a TAKT intézőbizottsága Németh
Mátyás nyugalmazott fotográfusnak, fotóriporternek,
tájképfestőnek ítélte oda a TAKT-oklevelet. Ezt a kitüntetést
azon temeriniek kaphatják meg, akik kitartó munkásságukkal a
kulturális élet értékeinek megőrzésében értek el
vitathatatlanul nagy eredményeket...
A
fotográfus
riporter és
ami mögötte
van
Többek között a barátjaként
ismerte Ács József festőművészt és Hevér János TAKT-szervező
újságírót is. Írtak róla már Németh István, Matuska Márton,
Kalapis Zoltán, Ökrész Károly, Sava Stepanov... De foglalkoztak a
munkásságával Farkas Zsuzsa, Penovácz Náray Éva, Bánomyné
Kovács Ildikó, Ágoston Mária, a temerini Lukijan Musicki galéria
vezetője, és munkatársnője, Csorba Eszter is. Az elmúlt évek
során a Dnevnik újvidéki szerb nyelvű napilap író munkatársai,
Borivoj Mirosavljevic, és S. Dokic is kifejezett örömmel mutatták
be a Magyar Szó fotográfus riporterét.
(folytatás)
Magyar Só, Üveggolyó melléklet 2013. december 16.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése