Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. január 29., szerda

68. Pétër László: Forgácsok (A jel-hagyás kényszere) 1. rész


A felfedezés lényege: látni azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más nem gondolt róla.” (Szentgyörgyi Albert)
Papírsúly
Egy délvidékiekkel teli budapesti nyomda alakalmazottja voltam néhány éven át. Raklapokon szállítottam nyers, szúrós meg lágy illatú papírhalmokat, és irdatlan mennyiségű frissen nyomott árkusokat, íveket. Bőven sokféle tarka nyomdai készterméket is: könyvet, plakátot, katalógust, leporellót, folyóiratot... Viaskodtam vele. Fizikai erőpróbáim voltak a papírral.
Itt tanultam meg, hogy száz kiló vas és száz kiló papír nem sokban különbözik (csak érzületeinkben, külsőre, színében vagy árnyalatában és tapintásában, kiterjedésében, méreteiben). Vele dolgozva éltem meg azt, hogy a papírnak rettenetes súlya van. Holott ekkorra már évtizedekig róttam rajzpapírra akár írott, akár vizualizált gondolataimat. Korábban volt ugyan némi fogalmam arról hogy a vásárolt rajzpapírjaim, mappáim sok esetben vaskosabbak, nehezebbek mint a körbefutott, vizuális köntösbe bújtatott, lerajzolt gondolatok... De csak akkor, ott vált a számomra telyesen nyilvánvalóvá, hogy bármennyire szeretem ezt a vizuális élmények, elgondolások vagy gondolatok megőrizőjének kitalált növényi rostokból össze-pépesített, merített és hengerelt ősi múltú, papirusz eredetű modern hordozóanyagot, néha még borzongani, viszolyogni is lehet tőle... Napról napra számomra szokatlanul nagy mennyiségű raklapolt papírhalmazt voltam kénytelen megmozgatni, és olykor (megittasultan) már szédelegtem is tőle. A papír hol szaporodott, hol fogyott a raktárból, és folyamatosan átforgott a négy-, meg a hat verkes Heidelberg-nyomdagépek irdatlan gyomrán. A papírnak hatalma volt, és hogy úgy mondjuk, megtartó ereje...

Kreatív” romlások

 Holt-tengeri tekercsek

A Holt-tengeri tekercsek, melyeket állítólag beduin pásztorok találtak meg a Kumrán-hegység barlangjaiban, s melyek a Bibliában végül összesültek, szinte az egész Ótestamentumot tartalmazzák. A titokzatos iratok, nagyszerű hordozóanyaguk által évszázadokig vagy évezredekig is megmaradhattak, és az emberiség titkos ősi történetéről mentettek át részleteket az utókor számára. Lehetséges, hogy ezek a framgmentumok, melyeknek egy értelmezhetetlennek tűnő bonyolult részét kihagyták, mert a bomlásnak indult papirusztekercsek bizonyos részleteit nem tudták megmenteni és lefordítani. Roncsolt állapotukban nem voltak telyesen érthetők. Ezért az értelmezhetetlen vagy érthetetlenné vált, erodált részleteket kihagyták. De az is lehetséges hogy bizonyos részleteket szándékosan, tendenciózusan egyszerűsítettek, vagy hogy éppenséggel elferdítettek dolgokat, melyek a világnézetüket zavarták.
A meglévő használt részek viszont, elegendőek voltak arra, hogy felfedezésük után a rájuk rótt írásos emlékek megfejtésével és közzé tételével, ismét megtermékenyítsék az emberi társadalmak újkori -tudálékos- fantáziáját. A megismerésük továbbvitte őket a bizonytalan célú és kimenetelű fejlődés útján.

Óriási hangyaboly vagyunk

Hogy mi lehet a végeredménye e vitathatatlanul homályos célokkal rendelkező, talányos, kontraverz, a józan észnek és ítélőképességnek sokszor ellentmondó makacsul rossz irányba tartó emberi törekvésekből összeálló légvárak építésének, azt nem tudhatjuk. Talán csupán az emberiség kalandor természete, s ez által az eleve predesztinált kudarcos élményeinek és a mégis sikeres végkifejleteknek bizonyítéka... Nem több annál, amire a Teremtő eleve elrendelt bennünket, cselekvő és esendő embereket. Tökéletlenségünk talán a tökéletesedés felé vezető végtelenbe gyűrűző út. A „bűnbeesett” emberiség önmegváltó útja. Óriási hangyaboly az emberiség...

A papír vonzereje

Az utóbbi néhány évtizedben észrevehető hogy a képzőművészek által hagyományosan használt savmentes rajzpapír, grafikák nyomtatásához használt kiváló merített papír, ill. rongypapír és akvarell-papír veszített korábbi vonzerejéből. Rives, Arches, Hahnemühle, Fabriano, miegyéb...
Ezek az eszmei értékű világmárkák, nagyszerű eredményei a papírmerítés, papírcsinálás (papírelőállítás) művészetének. Lehet hogy mindig is túl drágák voltak. Jobb korokban, egyenesen szégyen volt rossz minőségű papírra grafikát nyomtatni. De a művészek régente sokszor nem tudták beszerezni, és még ma sem képesek az olyan-amilyen anyagi keretükből, az alkotáshoz szükséges minőségi anyagokat megvenni. De nem okvetlenül ez dönti el, hogy a művész milyen minőségű anyagot választ ki a munkájához. A minőség nem az anyag minőségétől függ...

Manapság egyre népszerűbb, egyre nagyobb helyet kerít magának a tartós, szép de sokkal olcsóbb (ipari) kreatív papír, sokféle minőségben, ízlésüknek és munkájuk/alkotásuk természetének megfelelő változatokban, fajsúlyban-grammatúrában. Hatalmas a kínálat, rájuk manapság már nem csak ízléses, minőségi reklámgrafikákat, e számítógépes korszakban, gyakran tucat-munkákat is létrehoznak, vagy „felelőtlenül”, nagy példányszámban kitermelt elektro-grafikákat is nyomtatnak. A mai elektrografika, úgynevezett úri grafika, melyet gombnyomással lehet „kitermelni”. Hát igen. Már nem izzadsággal, kézzel simogatva, „gyalog” mint valaha...

A könyv-, és folyóirat-nyomtatásban leginkább használatos offszet, vagy a matt vagy fényes műnyomó papír is a művészek látókörébe került... És egyre gyakrabban fordul elő, hogy a minőségeset egyes „szakadár” művészek minden lelkiismeretfurdalás nélkül csak rövid élettartamú, kétes minőségű, romlandó rottópapírral váltják fel, azaz újságpapíron, hullámkartonon és/vagy csomagolópapírokon valósítják meg „dekoratív” ötleteiket. Néha a (minőségi) művészetet, szándékosan rossz alapanyagon és alapanyagból hozzák létre. A romlandóság és az enyészet folyamatának kitéve azt, lemondanak az éteri tisztaságú gondolatról, hogy az öröklétnek szánják műveiket. Inkább kétségbeesetten vagy flegmán, mindenféle fenköltség nélkül és „prózai módon” a mához és a máról szólnak. Időszerűek, azaz aktuálisak. Műveik gyorsak, sebezhetők, romlandók, eldobhatók (konzumművészet), múlékonyak...

FenyvesiOttó verskollázsai: Veszprémi kiállítási plakát
 
Selejtpapír-művészetek

A nyomdai munkában keletkezett rengeteg papírhulladék, kefelevonat, nyers-nyomat, színbeállításokhoz készülő elősorozatok... nehéz kérdőjelekként tornyosultak bennem, hiszen selejtként végül jobb híján rácsos konténerekbe dobálták azokat, így rengeteg „érték” került sülyesztőbe. Mindig lelkiismeretfurdalásom támadt amikor rájuk néztem, hiszen tudtam, hogy ezekből mind olyan kollázsolt, montázsolt képköltészeti papírművet lehetett volna készíteni, mely sok képzőművésznek a perifériákon oldalazó kísérletezéseit jellemzik.

Ha csak a délvidékiekre gondolok, a költészettel, a képversekkel, a montázzsal és a kollázsolással kísérletező művészek forradalmi vonulata jut az eszembe. Valaha mintha Ács József kísérletezett volna folyton selejt, tépett-vágott kollázsolt színes papírokkal, írott szövegekkel. Jellemző volt rá a folytonos kísérletezés, a neocézanne-izmustól kezdve a geometriai- és lírai absztrakción át, de az op-art, a neorealizmus, a konceptuális művészet és a posztmodern művészet változatai, kifejezési formái is egyaránt foglalkoztatták. A hetvenes évektől például az Új Symposion fénykorával egybereső Sziveri Jánosnak, Fenyvesi Ottónak, vagy a költő-grafikus Tari Istvánnak élvezetes vers-grafikáira, a rajztanári magányosságban alkotó Markulik Józsefnek az önkeresésektől a konceptualista szemléleten és gondolkodáson át a vizuális költészetig könnyedén eljutó kísérletező munkáikra, szívesen emlékszem vissza.
Tari István képverse 1995
 
(folytatjuk)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. január 20.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése