Néhány mondat a
bukovinai székelyekről
A madéfalvi székelyölés
(Siculicidium) után vált terhessé a sorsuk...
Az 1764 január 7-én, Vízkereszt
hajnalán bekövetkezett tragédia után kezdetét vette a
nagy futás, a Moldvába menekülés és az elcsángálás.
De a Jóisten mégsem hagyta
a bujdosó székelyeket elkallódni, hanem lakhelyül inkább nekik
ajándékozta Bukovinát.
Ezt a földet valójában a bécsi
udvar kegyeltjétől, Mária Terézia kedvenc magyar hadvezérétől,
gróf Hadik Andrástól, Erdély újonnan kinevezett kormányzó
gubernátorától kapták.
Splényi
tábornok, és venyigés Mártonffy Mór pap
verbuválási kísérlete, sikeres rábeszélése hogy Móduvából
telepedjenek át a még szinte lakatlanul álló fennsíkra, a
termékeny felföldre, és erős hitük, öntudatos gondolkozásuk, a
hagyományaik mindenáron megtartása, mentette meg őket a
beolvadástól vagy pusztulástól.
A bukovinai székelyek megszületését
segítette, hogy a csíki, gyergyói, háromszéki, udvarhelyszéki...
gyökereik újra talajba kapaszkodhattak. Ezért nem sorvadtak
el. Ami kicsiny reményük lehetett a megmaradásukra,
azt megtartották, és szívóssággal alakították
ki az új közösségüket.
Kelengyéjüket,
hozományukat a Bukovina földjén
megalapított ötfaluban, 1774-től kezdve csomagolgatták ki a
batyujukból Fogadjisten, Istensegíts, Hadikfalva, Andrásfalva és
Józseffalva székely telepesei.
Péter László: Elcsángálók hozománya
Csángó
bizottság és
utána...
Nagy kihívást jelentett volna a bécsi
udvar által ellenőrizett Wenckheim-Tisza kormány számára, de
hazatelepítésükkel valójában egy polgári egyesülés törődött,
olyan neves személyiségek irányításával, mint Jókai Mór,
Benedek Elek, Szádeczki Lajos, Odescalchi Artúr herceg, stb. A
kitelepítésükre létrejött alapítvány, a Csángó bizottság
tagjai önkéntes szervezői munkával és polgári pénzadományokból
szervezték meg az első hazajövetelt.
Sorsuk alakulásának stációit,
fejezeteit a 19. század második felétől nagy odafigyeléssel
elemezgették újságírók, írók, történészek, népmesegyűjtők
és szociográfusok, papok, lelkészek tanítók és néprajzosok.
Pontos időrendiség és a teljességre törekvés nélkül:
László Mihály,
Benedek Elek, Jókai Mór,
Odescalchi Artúr, Szádeczky Lajos,
Oberding József György,
Mikecs László, Németh
Kálmán, László Antal, Bodor György, Id.
Thomka Károly, Ifj. Thomka
Károly, Thomka Viktor,
Szabadka Gyula, Kodály Zoltán, Ortutay Gyula, Sebestyén
Ádám, Dömötör Tekla, Szabó Imre,
Andrásfalvy Bertalan, Dégh Linda, Belényesy Márta, Sebestyén
Imre Dezső, Foki
Ibolya, Solymár Imre, Szőts Zoltán, Fazakas Tiborc, Réső Ensel
Sándor, Makkai Béla, Balázs-Kovács
Sándor, Kóka Rozália, Fábián Margit, Albert Gábor,
Balassa Iván, Balás Gábor, Nagy Sívó Zoltán, A. Sajti
Enikő, Pasza Árpád, Csibi Krisztina, Rudolf
László...
Végeláthatatlan az egykori s a ma
törődők névsora.
Hazatalálás(ok)
A megmaradáshoz azonban, még több
erő és kitartás kell(ett), mint a Bukovinában való
összekovácsolódáshoz. A teremtés könnyebb, mint az
erodálódás...
1882-83-ban, első kirajzásukkor is
még csak hazafelé tartottak. Szűz Mária oltalmát keresve
elhagyták a szeretett (és később annyiszor megsiratott)
Bukovinát. Azt az idegen hazát hagyták el, amely terület
megóvta, és legismertebb keservesük szerint, nagy pityókával,
meg capuj hagymával
életben tartotta őket. Meghagyta őket Magnak, jövendőnek...
Amikor hazafelé tartottak tehát,
akkor is csak az anyaország felé igyekeztek, hogy elvándorlásukkal
megmeneküljenek a Bukovinában való elszaporodásuk következtében
beállt elszegényedés és eladósodás rémétől. Amikor hazafelé
igyekeztek, hajtotta őket a vágy, hogy a sokféle népekkel
betelepített Bukovinából, egy biztonságosabb szegelletébe
kerüljenek az anyaországnak. Amikor a Csángó
bizottság lajstromára feliratkoztak, hatalmas lelki
erőről tettek tanúbizonyságot. Mert „aki elhagyja a
szülőföldjét, az kétszer hal meg”.
Amikor szegényes életükkel,
tárgyi vagyonkáikkal, ingóságaikkal és népes családjukkal,
szapora gyermekekkel megrakott társzekereikkel hazafelé indultak,
az igazi otthonukat hagyták el. Annak előtt még csak nem is látták
édes anyaországukat Magyarországot. De keresték a biztonságot és
a helyet, ahol Szűz Mária oltalmában meghúzódhatnak. Amikor
hazafelé igyekeztek, reménykedtek, nem gondolták azt hogy
idegenből szinte mindig idegenbe fognak keveredni...
Megmaradni akartak, s lenni a világ s
népük számára. A Jóisten gyönyörűségére. A bukovinai
székelyek mindig is úgy tudták, ők azért
lettek, hogy Velük
gazdagabb és boldogabb
legyen a világ.
Első
kirajzásukról,
a
Dél-Bánságba
településükről,
a
délvidéki
magyarság
nem
sokat
tud.
Az
utolsóról, mely bácskai telepítésként él a köztudatban, de
valójában a Bukovinából való végső kitelepítés fejezetéhez
tartozik, annyit hogy a második bécsi döntés nyomán 1941 és
1944 között élhettek ott. De oda talán csak azért tették őket,
hogy a vegyesen lakott vidéken erősítsék vissza a trianoni idők
után szláv betelepülőkkel szétbombázott magyarságot. A háború
végén azonban e székelyek a benyomuló „felszabadítók” elől
kénytelenek voltak elfutni. Ők ma a Tolna megyei Völgység lakói.
Hideg-rázós karácsonyokat éltek meg...
Péter László: Elcsángá-ló
Angyali vigasság
Az al-Duna kanyarulatába besodródó
székelyekre az 1882-83-as első kirajzás hatalmas próbakőként
nehezedett. De viszontagságos körülményeik ellenére új otthonra
leltek. Három falut alkottak, Székelykevét, Hertelendyfalvát és
Sándoregyházát.
Miért s hogyan történt? Miként
zajlott a hazakeresés? Mi eredményt hozott?
Hogyan maradt életképes az
átültetett, lombos, gyümölcshozó fa?
A mocsaras területekre betelepítettek
ereje önmagában aligha lett volna elegendő. Önbizalom hiányában
bizonyosan megtört volna. Ám az al-Duna mocsaras területeire
töltésépítőknek telepítettek vegyes nemzetiségűek voltak:
segítőkészek, jóakarók. Az újrakezdés nehézségeit megértő
palóc-magyarok, németek, szlovákok, paltyán-bolgárok már
ismerték az itteni életkörülményeket. Ők immár tíz-egynéhány
éve dolgoznak az akkor még lápos, ingoványos, mocsaras vidéken.
Új szabályok, más munkafeltételek érvényesültek, melyekhez
nehéz volt igazodni. Elkeseredésükben sokan visszafordultak
Bukovina felé. Akik az ingoványon maradtak, fohászkodtak, a
túlélés reményében gürcöltek, kínlódtak, kapaszkodtak. Hogy
miféle Karácsony lehetett az
első...
Akkoriban
is meghallgatták a kántálásokat, az angyali vigasságot?
Meg,
meg! Mindig is meghallgatták. A bukovinaiakból gyarapodó Al-dunai
székelyek is. Ők mára ismét nagyon megfogyatkoztak, de még
megvannak, megmaradtak. A Karácsonyt ünneplik, és tiszta szívvel
élik meg.
-
Hányan vagytok?... Szól
ki ma is a gazda/gazdasszony, amikor a kántálók már megénekelték
a háza népét. Az ajándékozás után pedig a gyarapodást kívánja
nekik és így búcsúzik el tőlük:
- Na, most
akkor annyi felé
szalaggyatok!
De
Ti
otthon lévők, így is kevesen maradtatok.
Ne
szaladjatok
szét.
Ne
csángáljatok tovább.
Kelltek
a
jövendőnek,
nagyon.
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014.január 6.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése