„A felfedezés lényege: látni
azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más
nem gondolt róla.” (Szentgyörgyi Albert)
Sűrűn
előforduló jelenség, a képzőművész gyakran bátorságot vesz
és saját jel(zés)rendszert teremt, de legtöbbször a már meglévő
univerzális automatikus, automatizált és/vagy autonóm-ízált
jelrendszereket használja fel a művészetében. Bár kétségtelenül
új(szerű), eredeti szimbólumokat is kitalál, a régiek
univerzálisnak bizonyulnak, máig is megfejthetőek és
közérthetőek, időszerűek...
Vizuális
költészetek
Ladik Katalin - Mesék a hétfejű varrogépről, Forum Lap-, és Könyvkiadó, Újvidék, 1978. Csernik Kattila könyvborítója.
Amikor a
hetvenes évek elején Esterházy Péter író, hatalmas árkus
papírra lemásolta kedvencét, Ottlik Géza Iskola a határon című
nagyszerű regényének teljes szövegét, olyan rajzszerű
szövegfelhőket kapott, amelyek az egymásra írott betűsorok
tömörödéséből eredtek. Objektnek nevezik a műfajt,
posztszürreális eredetű: a művészet szintjére emelt, nem
formált, vagy csak kiegészített tárgy(ak) bemutatását jelzi...
Kétségtelenül váratlan vizuális minőséget eredményezett az
„akciója”, amelyet korábban a szöveggel ábrázolt kép-versek
élményisége jelenthetett.
Lehet hogy
Apolinaire képverseiből mások is sokat tanultak. Itthon Kassáktól
Nagy Lászlóig vagy Weöres Sándorig is kalandoznánk szívesen:
tőlük dadaista kicsengésű konstruktivista vagy szürrealista
költői eredmények is születtek. Minálunk a hetvenes években/től
Fenyvesi Ottó plakát-költészete vagy Ladik Katalin kiforrott
vizuális költészete volt igen fontos, rebellis és
polgárpukkasztó, de egyben szépirodalmi is. Csernik Attila
kollázsolt munkái már jóval elvontabb és értelmében,
célkitűzéseiben is ábrázoló jellegű rituális szemléletmódot
diktált. Szombathy Bálint és Markulik József pedig még
tömörebben volt konceptualista, ők intellektuális, komplex
művészetelméleti gondolatokat, szlogeneket és jelmondatokat, az
átlagosnál komolyabb elméleti szándékot, szimbolikusan
művészet-értelmezési szándékot jeleztek...
Markulik József, Slavko Matkovic és Szombathy Bálint Ljubljana és Zágráb között, 1973.
Képi
szövegek, szövegképek
A képíró művészek,
nem kizárólagos eszköztárként használják szöveg(zés)eiket.
Otthon nagyon becsülöm például Retek László gesztusfestészetét.
Akár csak az Ottlik-művet lemásolgató író, aki másféleképpen
értelmezi, hasznosítja, idomítgatja, egyéníti, tehát másképpen
használja fel a betűjeleket mint az általában szokás, és csupán
ezzel is, feltétlenül forradalmasítja és egyéníti a saját
művészetét. Amikor ugyanis az alkotó merészen a betű
tipográfiai értékét átminősíti vagy átlényegíti, az
esztétikai értékeken túlmutatva, valami egészen mást szeretne
kapni belőle. Rejtett ingerként játszik vele, és szabadon
manipulálja meg a tudatunkat. A szó jobbik értelmében, játszik
az agyunkkal...
Retek László betűfestménye 2012-ből
Csernik Attila
betűtipográfiával, letraszetezett, ollózott, írott vagy festett
jelképpé növekedő óriásbetűivel a komolyan kísérletezők
közé tartozik. Koncepciói, témaválasztásai, ötletei
kikristályosodásával kezdte el munkájának megalkotását. Tehát
első az eszme, az ötlet, az üzenet, illetve a tartalom...
Munkáiban legtöbbször tipográfiai elemekből építkezik.
Régebben sokszor az emberi testet használta hordozó felületként.
A body art-os performance-aival műalkotás részeként
tárgyiasította azt. A papírt helyettesítő alapanyagként,
vizuális hordozófelületként kezelte. Vizuális költészetében
az emberi testre ráírásos, letraszetezéses, kivetítéses
módszereket alkalmazott, mely akcióit fényképek örökítették
meg.
Manapság vagy furcsa
papír-kollázsokat készít, melyek hol apróra szabdalt
papírdarabkákból összeálló kupacok, madárfészkek, hol
papírgalacsinok, melyeket asszamblage-ként üvegekbe, flakonokba
zár, és konzervként tárol. Mint valami gondos gazda, elteszi
gyümölcseit a jövőnek. Ezzel a gesztussal az idősíkot is
becsempészi a művészetébe, mintegy átörökítő, átíró és
időzített, tempírozott kontextusba helyezi üzeneteit..
Dada és vizuális
költészet
A művész hovatovább,
képes arra hogy önkényesen kiragadva a harmonikus, értelemszerű
jelrendszer egyes mozaikkockáit, a logikus összhatásokat elkerülve
véletlenszerű fragmenteket kínáljon fel a befogadásra képes
vagy hajlamos közönségének.
A dadaizmusban szinte
törvényszerű, szinte kötelező volt az önkényes manipuláció.
Tehát ha a művész felszabadultan fogalmazza meg gondolatait a
világról, de csak képi értelemben, többnyire el is jut az
írásbeliség harmonikus logikájának, értelmes összhangzattanának
valamiféle tagadásáig, és sok esetben „olvasásmentes
kényszerként” tálalja azt. Valódi értéke azonban a mindenben
valami értelmet kereső kikényszerített gondolkodásunkban
leledzik... A művész szándéka, hogy a közönsége elé tárja
mindazt, amit a világból észlel, ami megragadja a figyelmét és
reakcióra készteti, s amit a világ dolgairól gondol és elmondani
igyekszik egyáltalán.
Jel –
jel – jel...
A
jel-képző, jel-értelmező és jelhagyó művészember lazasága
mögött azonban kegyetlenül feszes ideák és gondolatok, képi
értelmezések vannak, melyeket csak hosszan elemezgetve értünk
meg, ha egyáltalán megértünk. Értékét sokszor a ráirányított
figyelem ereje adja meg. A gondolkodásra késztető érdeklődés,
odafigyelés-állapot. A szöveg-töredékekkel manipuláló
kompozíció olyan mű, amely rafinált, többértelmű
képzőművészeti jellé metaforizálódott. Betűjelei,
betűjel-rendszerei túlmutatnak a hagyományos, generációról
generációra örökölt, átszálló jelentésrendszer
konvencionális kódján/kódrendszerén, de nem is ez a szerepük,
és nem is tagadják tökéletlen mivoltukat. Senki és semmi sem
tökéletes: csak arra törekszik...
Hatásfok
A képzőművész
azonban általában nem
szavakban fogalmazza meg
gondolatait, világszemléletét, így
műveinek esztétikai vagy
ideológiai tartalmát soha
nem tudja százszázalékos
pontossággal megfogalmazni.
Hatáskeltéseit pedig nem
lehet előre kikövetkeztetni.
Az igazi hatásfok,
mindenkor a konkrét
művekben megjelenített esztétikai
és/vagy őszinte gondolati/tartalmi
minőség. Mind az
eredetiségük, mind az
újszerűségük, mind a
hatáskeltéseik vagy az
élvezhetőségük nyomán
értékel(het)jük őket. A
vizuális szemléletmód oly
tág teret ad
fantáziánknak.
A második világháború után kialakuló nyugati tömbben a továbblépő neoavantgárd, majd az őt követő felszabadult akcióművészet (cselekvésművészet), végül a transzavantgárd művészetszemlélet teljes zűrzavarba hozta a válságos időszakban amúgy is megfeneklett gondolkodású emberiséget... De ne szaladjunk túlságosan előre.
A második világháború után kialakuló nyugati tömbben a továbblépő neoavantgárd, majd az őt követő felszabadult akcióművészet (cselekvésművészet), végül a transzavantgárd művészetszemlélet teljes zűrzavarba hozta a válságos időszakban amúgy is megfeneklett gondolkodású emberiséget... De ne szaladjunk túlságosan előre.
Kényes jószág
A művészet
mindig is kényes jószág
volt... A zavarkeltésnek
egy egészen másfajta, a
józanul gondolkodó emberiség
elbátortalanítási aspektusát
észlelhették az egykori
keleti tömbhöz tartozó
országok művészei. Most
ennek a kártékony
hatására, rendszert dicsőítő
hazudozására terelnénk a
figyelmet. A háború végi
kegyetlen el-, és
leszámolások után kitört
béke első éveiben, itt
a művészeti életet
kezelésbe vette a
győztesek politika gőgje.
Szabályosan eltorzította a
sérülékeny szellemi értékrendet,
felforgatta a hagyományokat,
de a szabadságot vágyó
újító szándékot is
valahol megcsúfolta.
(folytatjuk)
Megjelent: 2014. március 3-án. Magyar Szó, Üveggolyó melléklet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése