„A felfedezés lényege: látni
azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más
nem gondolt róla.” (Szentgyörgyi Albert)
...Volt
tehát egy
(szocialista) rendszer,
amely keretbe
foglaltan
megmondta, hogy
a megújuló
társadalmak
milyen típusú
művészetet
várnak el
az alkotóktól.
Voltak
művészek,
akik ekkor
a háttérbe
húzódtak,
voltak akik
kényszeredetten (talán
örökre)
elhallgattak és
voltak akik
a rendszernek
megfelelő
módon,
lojálisan/engedelmesen
vagy egyszerűen csendben alkottak,
és könnyebben
befutottak...
Akik ízlésvilágukat
és alkotói
szellemüket a
rendszerhez
idomították.
De ők lettek-e
mégis, az
igazi túlélők?
Küzdelmek és
küszködések
Természetesen
itt most
csak nagy
általánosságokban
fogalmazhatunk,
ám azt
bátran
elmondhatjuk,
hogy az
alkotói
önállóság
megtorpant, és
nem várt
irányultságot
vett. Mindez
történt,
főként a
háborúban
leigázott
vesztes
országokban.
De az
őket
terrorizáló
nagyhatalom, a
Szovjetunió a
saját népeire
is ezt
a módszert
alkalmazta...
A keleti tömbhöz tartozó országok művészei így küszködtek a rendszerrel vagy önmagukkal is, és most ennek a kártékony hatására tereltük a figyelmet. De nehezen tudjuk eldönteni, hogy a rengeteg negatívum mellett járt-e, és ha igen, mennyi pozitívummal a szoc-realizmus felvirágoztatása. Utóhatásainak köszönhetünk-e, mit és mennyit... Maradunk most csak azon megállapításnál, hogy a vizuális értékrend bizony felborult, és valamiféle hamis, erőltetett, emberhez közel álló de embertől mégis idegen, hamis ideákon alapuló, hamisan idealista értékrendet követelt meg alattvalóitól a kiagyalt szemléletmód...
A keleti tömbhöz tartozó országok művészei így küszködtek a rendszerrel vagy önmagukkal is, és most ennek a kártékony hatására tereltük a figyelmet. De nehezen tudjuk eldönteni, hogy a rengeteg negatívum mellett járt-e, és ha igen, mennyi pozitívummal a szoc-realizmus felvirágoztatása. Utóhatásainak köszönhetünk-e, mit és mennyit... Maradunk most csak azon megállapításnál, hogy a vizuális értékrend bizony felborult, és valamiféle hamis, erőltetett, emberhez közel álló de embertől mégis idegen, hamis ideákon alapuló, hamisan idealista értékrendet követelt meg alattvalóitól a kiagyalt szemléletmód...
Centizgetés
Viszont nem állíthatjuk
egyértelműen azt, hogy a győztes
nyugaton, de legfőképpen Amerikában
a művész önrendelkezési
joga az egyértelműbb,
igazibb és kényelmesebb
önmegvalósítást volt képes
biztosítani. Talán a kor
újítást sürgető szellemisége
hozta, talán a nyugati
fogyasztói társadalom mókuskerék-pörgése,
darálója eredményezte, de
a hagyományos vizuális
értékrend a művész
őszintébb látásmódjának és
kifejező szándékának megfelelően
ott is felborult. A
folytonos centizgetés, az
elaprózódás, a lelki
kiüresedés, a kegyetlen
szókimondás és revoltáltság,
a kitörési kísérletek... Majd a
(fájdalmas) felismerés hogy
bajban vagyunk megint. És
a hiábavalónak bizonyult
tiltakozás a társadalom
konzum-idiotizmusa ellen, mely mégis, a
művész számára elégtétel volt: szerepvállalásáért és
kényszeredett elszigeteltségben folytatott küzdelmeiért...
Mindez jellemezte
vagy még ma is
jellemzi a művészi
törekvéseket és megnyilvánulásokat,
amelyek végül mégis szépen
áthullámoztak Európa nyugati
országaiba, évek múlva
átpörögtek egyik-másik szocialistává
tett ország határain
is...
Minden esetre,
a szép - nem szép, esztétikus-nem esztétikus, igaz-hamis,
művészi-giccses, értékelhető - nem értékelhető... és más
ellentétpárok korábbi stabil rendszere meggyengült, a
konzervatívvá vált értékrend hajója megfeneklett és
elsüllyedni látszott.
Valami
folyamatosság
Ladik Katalin happenigje. R-O-M-E-T, Újvidéki Tribün-Tribina mladih, Újvidék
Fenyvesi Ottó képversével
A
hatvanas évek végétől kialakult művésznemzedékek
koncepciózusabb erőbevetésükkel a már maradinak tartott
szemléletmód lecserélésével a társadalom számára valami
egészen elképesztőt, meglepőt és merészet kívántak nyújtani
alaposan kidolgozott ideológiájukkal, programjaikkal,
kiáltványaikkal, egyebekkel. Ez a szemléletmód nem vonatkozik
mindegyikre, de az akcióművészet több fajtája, például a
happening, a performance, a body art... élő, interaktív művészeti
produktum, és bármely pillanatban megszakítható vagy
újrakezdhető, nyilvános, látvány - jellegű, nyitott műalkotás,
és melybe beléphetünk és melyből kisétálhatunk...
Ha a pop arttal
egy tőről fakadó happeninget, vagy ha az Európában a
Fluxus(áramlás) csoport alapítója, George Maciunas által
kitalált event (történés) meghökkentő eszköztárát
vizsgáljuk, észrevehetjük, hogy megnyilvánulásai bárki által
és bármikor gyakorolhatóak. Csak a felfogásunk, intellektuális
készségünk, szellemi kalandra való ráhangoltságunk kellene
ahhoz, hogy művésszé váljunk, legalábbis az irányzat
koncepciója szerint... Ez persze nem teljesen így működik...
Ugyan e elképzelés szerint, a művészet ezen fajtáinak gyakorlása
bármely pillanatban megszakítható vagy újrakezdhető, nyilvános,
látvány-jellegű, nyitott műalkotás, melybe beléphetünk és
melyből kisétálhatunk...
Gyakorlatilag,
törekvéseivel a művészet és az élet összebékítésének
kísérletét szolgálja. Az amerikainál jóval politikusabb európai
happenerek felfogása szerint az élethez oly közel áll a művészet,
hogy valójában szerves egységben áll vele. Európában a hatvanas
évekbeni revoltált ifjúság diákmegmozdulásainak modern
forradalmiságát az európai akcionisták csoportosulásai vallották
magukénak. A bécsi vagy a párizsi tüntetéseiben az akcionizust,
vagy happeningelvűséget, új társadalmi(és művészeti)
megvalósulást láttak a konceptualista szemléletű alkotóművészek.
Akcióban
1991. XVI. Takt. Csernik Emese, Klemm Éva és Révész Róbert misztikus performance-a
Korunk egyik
legnagyobb művészének nevezik Joseph Beuyst, akinek társadalmi
plasztika-koncepciójában az akcióművészet és a happening
elemeit láthatjuk viszont. Ezek az irányzatok megváltoztatták
társadalom-, és környezetszemléletünket, és megpróbálják még
ma is a radikálisan értelmezett művészi koncepciójukat átültetni
a társadalmak mindennapjaiba, azaz, mint már utaltunk erre,
művészeti élményeiket beleoltani a mindennapi életbe. A
mindennapi művészet élményét a társadalmak majdnem
természetesen idegenszerűnek látják vagy élik meg. Nem igazán,
vagy csak ritkán érzik a sajátjuknak, minthogy az egykori
magasröptű ám közérthető és vizuális élményt nyújtó
figurativitástól a huszadik század művésze annyira
megcsömörlött, hogy radikális módon szakított mindenféle
akadémista szemlélet-, és ábrázolási móddal, ezáltal önként
távolodott el a széles közösségektől, közönségtől... Úgy
tűnik, a művész(et) naprakészsége hogy újra meghódítsa a
szélesebb társadalmi rétegeket, még mindig nem elég, hogy a
jóval konzervatívabb szemléletű fogyasztói társadalmak berkeit
bevegye. És hogy a talán egyre kevésbé megértő, és mind
nagyobb hibákkal küzdő, rosszul kommunikáló közösségek az élő
művészetet tényleg magukévá tegyék.
Törekvések
Ács József
festőművész a Magyar Szó egykori művészeti kritikusa és írója
is volt, annak idején felfigyelt arra hogy a hetvenes években
felnövő művésznemzedék újfajta konceptualista szemléletű,
többfajta stílusjelzővel illetett kortárs művészetet honosít
meg a Vajdaság területén. Nem a hagyományos festészeti
ábrázolást szolgálja, hanem példaértékű gondolatiságával
izgalmas folyamattá avanzsáló új struktúrákat csempész be a
művészetbe. Az új törekvéseket Ács példaértékűnek nevezte,
minthogy maga is nyughatatlan, újat vágyó, örökösen kísérletező
alkotó jellem volt.
Ebben az időben azonban a
néptömegek ízlésének meghatározói még a hagyományos módon
rajzolni, festeni akaró művészek voltak.
(folytatjuk)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. március 10.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése