Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. április 1., kedd

72. Pétër László: Forgácsok (A jel-hagyás kényszere) 5. rész



A felfedezés lényege: látni azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más nem gondolt róla.” (Szentgyörgyi Albert)

A háború után, a szabadságot mímelő hetyke modernizmusok, az impressziók, a szürreális áthatások után erős szocreál ízek mellett, többnyire a lenge neoimpresszionizmusnak és (a leginkább figuratív) expresszionizmusnak változatait láthatjuk. A képzőművészet (is) megroppant, nehezen kapott ismét szárnyra.

Lázongások

Ezt követően azonban a hetvenes évekre felnövő nemzedék már lázongó ifjúsággá vált, értette, hogy a neoavantgárd után a transzavantgarde sem kamu, hanem valós korszakváltást jelölő művészeti és esztétikai forradalom, amelynek a nyugatot leplezetten irigylő és vágyó szocialista országokban is létjogosultsága van. A nyugati szabadságeszme ideiglenes távol tartása pedig csak a párthatalmaknak köszönhető, melynek örökös kukoricázgatása folytán kisebb-nagyobb késésekkel kerülhetett előtérbe.
Mert a rendszernek előlátott és kívánatos ideológiai uniformizáltságú művészeti irányzatai népszerűvé válhattak, de a tényleg forradalmi újításokat többnyire „veszélyes vagy felforgató tevékenységnek” gondolták, és nem szívlelték.
A „keleti” tömbbe tartozó országok néptömegeit többé-kevésbé fanatizáló kommunista vagy szocialista hatalom ízlésvilága országonként eltérő volt, leginkább különféle hamisságokra, mellébeszélésre, történelmi féligazságokra épült. Az „el nem közelezett” Tito-i, jugoszláv szemléletváltás azonban már érezte hogy a kollektív szabadságérzet nem elegendő a normálisan gondolkodó társadalom számára. És a művészek számára sem. A felpuhuló (jugoszláv) szocializmus a hetvenes évekre, óvatosan modernizálódva, látszólag be is fogadta a „kísérleti” művészeteket. De ebből a későbbiekben még nagy galibák lettek...

Nemkívánatosak

Az egyéni törekvések mindig sok gondot okoztak, ennek ismeretében a kordában tartás tendencia volt. Időről időre a rendszer kénytelen volt engedni a friss szemléletű fiatal alkotók újszerű igényeinek, de ugyanakkor rövidlátó elvtársi szigorral felügyelte a művészeti életet (is). Az új művészeti irányzatokkal gyarapodó palettán azonban a szabadosabb művészek alkotói és teoretikus gondolkodását a begyöpösödött agyak, főként a nemzetiségekkel tarkított országrészekben még a nyolcvanas években is rossz szemmel nézték.
Sokszor lerázták, ellehetetlenítették azokat az alkotókat, akiknek „túl nagy volt a szájuk”. Megvádolták vagy pellengérre állíthatták azokat, akik megzavarták a „normális” társadalom, no és a hivatalos politika állóvizét. Akik gondolkodtak, felismerhették a működő rendszer hibáit is, kritizálva vagy „nem megfelelő szemszögből” ábrázoltak. Némelykor megtűrték az ilyen alkotókat, egyes esetekben azonban mondvacsinált ürügyek alapján „leszámoltak velük”, mellőzték, ellehetetlenítették, de néha az országból is elüldözték őket. Néha maguktól is mentek...
Dragos Kalajic művész-teoretikust, aki kiváló könyvet írt a nyugati civilizáció működéséről, jelenségeiről és szabad művészetének szellemi laborjairól, (Smak sveta, azaz: Földindulás, Zágráb, 1979) még fasizmussal is megvádolták. Olyan eszméket teregetett ugyanis, amelyeket Olaszországban, Ausztriában és más nyugati országokban megtapasztalt. A nyugati kultúra és szubkultúra kritikai szemléletét boncolgatva, a meglátásaival irritálta a begyöpösödött rendszert. Olyan művészeteket magyarázott el, amelyek mifelénk, a szürke ember „szabadságát” éltető jugoszlávok számára elfogadhatatlanok, visszásak, „destruktívak” voltak. Az új művészetek iránti leplezetlen szimpátiájával elemezgette, és ez megülte az „olajozottan működő” szocialista rendszer belterjes művészetpolitikáját gondozóinak gyomrát. A párt-ideológia pedig sok esetben nem hagyta magát: példákat statuált...

Sziveri János portré. Péter László tusrajza

A Vajdaságban a megfigyelt grafikus-festő Benes József a béketűrő természete ellenére került bajba. A hetvenes évek elején múzeumi alkalmazottként magyar értelmiségi köröket szervezett Zentán, ezért „megbízhatatlanná” vált. Végül kénytelen-kelletlen Magyarországra távozott.
Ez nem egyedülálló eset volt.
Erőn felüli lenne azonban felhánytorgatni, egy letűnt rendszer ficamos direktíváját, kollektív tudatú mesterkedéseit és valós bűneit. De mivel az elvtársak előszeretettel csináltak rendet a kevésbé megbízható nemzetiségek körében, megemlíthetnénk még az Új Symposion egykori főszerkesztőjének, Sziveri Jánosnak az ügyét. A költőt (mondvacsinált okok miatt) a nyolcvanas évek elején fogták koncepciós perbe. A kellékesek rajta élesítették a fogaikat. Bűnbak kerestetett. Sziverit akkor sokan védhetetlennek gondolták, ám voltak akik bátran kiálltak mellette. Eleve eldöntött kíméletlen játszma volt, végül az egész szerkesztőséget is leváltották...
Nem mindenkin találtak azonban fogást. Az évtized második felében pedig már kifulladóban volt a rendszer is. A művészvilágot a szaporodó gondok miatt ekkor már nyugton hagyták, mert hamarosan eljött az igazi haddelhadd ideje...

Csernik Attila
Csernik Attila portréja

Csenik Attila tevékenysége a hetvenes években csendben, „a perifériákon” zajlott. Zárt művészeti bemutatókon kis közösségek figyelmét kötötte le, akciói nagy hírverések nélkül zajlottak. Őt talán mindig is a „megtűrt” kategóriába sorolták, mert a politika sohasem foglalkoztatta igazán. Talán ennek is köszönheti, hogy sok baja nem lett a régi rendszerrel.

Csernik Attila, Szombathy  Bálint és Slavko Matković a Takt-on, Temerinben
A Bosch+Bosch művészeti csoportosulás egyik keményvonalas arisztokratája volt, a Body art műfajának megszállottja és Vajdaságban meghonosítója. Minden bizonnyal az egyik legeredetibb délvidéki képzőművészünk, különleges művészetét a kidolgozott jelrendszerével együtt hozta magával Kanadából.
Csernik Attila mindig is csendben alkotó grafikus és könyvtervező, betűtipográfiával foglalkozó ember volt. Lapokban, folyóiratokban, könyvek borítóján évtizedek óta találkoztunk alkotásaival.
A munkájában kompromisszumokat vállaló, önálló művészként azonban öntörvényű alkotó. Nem kényezteti a közönségét. Mindig is nehezen érthető, „periferiális” művészeti műfajok szószólója volt.
Miközben azon mosolygunk, hogy a mindenből a hagyományosat választó és előnyben részesítő délvidéki ember számára: a művészi kísérletezés még mindig szamárságnak tűnik, mára mégis megszokottá váltak a furcsa művészi (ön)megvalósítások. Már elfogadhatóbb az örökösen elemezgető és kísérletező happener művész...
Csernik mélyen tiszteli a művészet gondolatiságát, univerzális jel-, és jelölőrendszerét, amely mindöröktől bennünk volt, csak egy-egy mostoha kor/szak elfeledtette velünk.
A művészetét nem tekinti eladhatónak, mert értelmezésében az valamiféle rabszolgaságot jelent. Az eladható művek szerinte többnyire valamiféle vásárlói igény kielégítését célozzák meg, így bizonyos szempontból konzum-művészetté válik mindaz, amit elad(ható)sági célból alkotnak.
A vizuális költészet, a body art, a konceptualizmus, az asszamblage, a forradalmiasított kollázs, vagy a happening... viszont olyannyira más, hogy eladhatatlan. 
  (folytatjuk)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. március 24.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése