Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. április 12., szombat

73. Pétër László: Forgácsok (A jel-hagyás kényszere) 6. rész

A felfedezés lényege: látni azt, amit már mindenki látott, de olyat gondolni, amit senki más nem gondolt róla.” (Szentgyörgyi Albert)

Szelíd ellenállások

A letűnt szocialista rendszerek rendre olyan kaptafára működtek, amely jótékonykodás és mostoha gondviselés látszatát keltette a kulturális életben. Példaként említjük meg Aczél György egykori kádárista kultuszminiszter jól kitalált „3T(Támogatott, megTűrt és Tiltott) elbírálási rendszerét, mely alól alig(ha) lehetett kibújni. Ez a gyomlálási gyakorlat olyannyira érvényesült, hogy egyes alkotók nem is várták meg a cenzúrázás kínos folyamatát, inkább magukévá tették az öncenzúra gondolatát. Értelemszerűen azért gyakorolták ezt, hogy vagy a támogatott, vagy legalább a megtűrt művészemberek kategóriájába sorolják be őket. De voltak természetesen olyanok is, akik nem hajoltak meg... Csernik Attila is más stratégiát választott. Ő „szelíd ellenálló” lett.
A korabeli kultúrpolitika nemigen talált rajta fogást.



 Csernik Attila portréja, a szerző rajza
Talán mert nem értette meg a lényeget: nem tudta, hogy nem a politika mozgatja a művészetet. És hogy nem is maga a művészet mozgatja a művészt. Épp fordítva működik a dolog: a művészember szívós kreativitással formálja meg és/vagy alakítja át a köznapit, a megszokottat vagy a hagyományosat: a valóságunkat. És ha lehetséges, a művészeten belül, csakis forradalmi újításokkal. Mert merészségével közvetít, hat a társadalomra is. Sokszor önmegvalósítási szándéka ellenére is csak hosszadalmas, kitartó aknamunkával éri el a kitűzött céljait...
Az egykori előírások paradigmája és az intézményeken keresztül futó elbírálási rendszerek helyi változata a szocrealista eszköztár túlzott igénybevételével, azonban lassan elkopott, és az erőltetett önismétlések kudarcélménye miatt a modernizmus eszköztárát egyre inkább beengedték a művészeti gyakorlatba. Ez a morózus, nem kis erőfeszítést igénylő megengedni törekvés a hatvanas évektől felbátorította az élvonalbeli(nek tekinthető) alkotókat.
Eleinte a modern szocializmust sejtető merész törekvések váltak közkedveltté, és a média gyorsan átvette ezen vonulatok pártolásának, dicsérésének szokását. Dicsérték a művész nyitottságát, abetokozódáselleni őszinte ellenállását. A rendszer lassan megszokta hogy a vita és a radikális művészi kifejezés olykor jobb mint az erőszakos cenzúra. Aztán időről időre szörnyülködtek. Ám a dacos művészek immár inkább kockáztattak, minthogy elhallgassanak.
Csernik a Bosch + Bosch csoport tagjaként részt vett abban a radikális gyakorlatban, amelyben a vajdasági neoavantgárd törekvések céljaként feldúsították az esztétikai sokkhatást kifejtő művészeti gyakorlatot, és azonosították azt a művészettel és az élettel.
A csoport kulturális kontextusba helyezett radikalizmusa névleg nem irányult a szocialista társadalom alapelvei, csupán a bürokrácia ellen. Holott nyilvánvaló volt revoltáltságuk.
A rendszer lenyelte az általuk felkínált horgot... 
Csernik Attila verskollázsa, 1972
 
Az öntörvényűség dicsérete

Csernik Attila (Topolya, 1941) művészeti tanulmányait Újvidéken kezdte. 1965-1967 között azonban már Montrealban tanult ahol megérintette a pop art, és más aktuális irányzatok szele is. Hazatért, és rövid ideig rajztanárkodott Topolyán. 1969-től a Vajdaságban működik különböző újságok grafikai szerkesztőjeként. Képes Ifjúság, majd a Dolgozók, a Magyar Szó, a Jó pajtás grafikusa. Miközben szerkesztőként dolgozott, tehetségét szabad idejében akadálytalanul kamatoztatta, és ebben az alkotói tevékenységében megalkuvást ma sem ismer. Művészete gazdag, sokágú. Írásunk rövidsége miatt azonban itt most nem törekszünk teljes bemutatására, csak szemelvényesen ismertetjük.
A teljesség igénye nélkül említjük meg egyéni kiállításait is. Az elsőt 1964-ben, Topolyán rendezte. Újvidéken, Szabadkán, Zentán, Topolyán, Temerinben, Belgrádban... volt nagyszabású tárlata.
Az 1970-es években oszlopos tagja volt a Bosch+Bosch Csoportnak. Ez időben Szombathy Bálinttal Újvidéken még kísérleti művészeti folyóiratot is indítottak (Mixed Up Underground)...
Csoportos kiállításon szerepelt jugoszláv és külföldi nagyvárosokban. Többek között 1973-ban Belgrádban, Balatonbogláron, 1974-ben Budapesten, 1975-ben Párizsban és Londonban,1980-ban Zágrábban (Bosch+Bosch), Kranjban, 1988-ban Barcelonában... de állított ki Varazdinban, Rijekában is. Egyik kedvence 1975-ből, a bécsi Akademie der Bildenen Künste jóvoltából a jugoszláv korszerű művészetek kiállítása (Gegenwartige Kunst aus Jugoslawien).
Vizuális költeményeit „TEXT” címmel jelentette meg 1985-ben Újvidéken, ahol jelen volt a Tribina mladih (The Youth Tribune) csoport újvidéki művészeti „szeánszain”, és ahol 1986-ig kiállításokat szervezett. 2003-ban „Equiem” c. könyve jelenik meg Cd melléklettel. Számos vajdasági művésztelep résztvevője, közösen dolgozott, projekteket tervezett a délvidék legjobb művészeivel.
Nagyapáti-díjas (1980), Ács József-díjas (1990), Forum-díjas (2004) képzőművészünk. Munkásságát alaposan elemző könyv 2009-ben jelent meg szerb-horvát, angol és magyar nyelven Misko Suvakovic tollából.
Csernik Attila a kísérletező művészek nyomait örökítette át térségeinkbe. Írott, kolázsolt, tipografizált, vagy akár háromdimenzióssá tárgyiasított vizuális költészetét műveli, body art-tal, assamblage-val. Objekt-könyveket is készít, de elektrográfiával is foglalkozik. Mégis, mindmáig legismertebb a vizuális költészete, ahol a rituális szemléletű ősiség és a konceptualista, vagyis a gondolati művészet találkoznak. Melyben valamiféle köztes művészeti gyakorlatként rituális megjelenítési formarendszert követ vagy honosít meg. A tipográfia betűtípusainak, stíluselemeinek kreatív és játékos ötvözeteivel kísérletező Csernik Attila alkotásaiban a betű tipográfiai értéke jelentősen átminősült. Többértelmű képzőművészeti jellé alakult át, metaforává vált. Amikor betűhalmazait emberi testre vetítette vagy átfestette, átragasztotta, annak konvencionális kódján túlmutatva a vizuális költészet és a body art furcsa termékeny ötvözetét hozta létre. A body art így tulajdonképpen a vizuális költészet megjelenítési lehetősége lett nála. Ezen költészet néha érthetetlen-értelmetlen halandzsa-nyelven, a dadaisták zavaros képleteit felidéző töredezett szövegrészeit tartalmazta, amely hol segélykiáltásnak, hol valamiféle tüntető szemléletű felhívásnak tűnt. Néha pedig valós üzeneteket, értelmes mondattöredékeket, képvers-költészetet hordozott.

 Akvarell-kollázs képe

Csernik Attila művészetét a jellegzetes, befelé forduló gyakorlatok sora, a zárt társasági (művész)körökben bemutatott előadásai, performanszai, body art munkái, a párhuzamosságokat lazán vagy szigorúan összekötő typoetry-jai, a test élőben, fotón, filmen, videón tárgyi(as) objektumként való felhasználása: egy sor minimalista, néha látszólag véletlenszerű beavatkozás jellemzik. Ezen beavat(koz)ások az életben előforduló mindennapos cselekedetek, mindennapi tevékenységek nyomán történtek a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években. Ezek a felforgató cselekményeknek is minősíthető akciói valamiféle eksztatikus aktivizmust jelentettek. A Bosh+Bosch-ban ennek gyakorlatát kollégái, Slavko Matković és Szombathy Bálint is világosan megfogalmazták. Akcióik sok esetben elég durvák, gúnyolódóak és/vagy provokálóak voltak. Például szándékosan nyomdai hibákat idéztek elő a Kommunista Párt Hírösszefoglalójában, átfirkálták, a nevetségességig átírták, „átértelmezték” a pártideológia különböző -passzusait. Az efféle akciók nyilvánvalóan felforgató jellegű kitörési kísérletek voltak, és ikonográfiájuk az uralkodó ideológia provokálási szándéka volt...
Papírgolyó-üzenet

Csernik Attila munkássága immár öt évtizedes. Változatlan erőbevetéssel, frissességgel alkot és gondolkodik. Bár szellemi eszköztárát nem fitogtatja, hisz ma már nem gyárt rebellisséget mutató ideológiákat, nem írja le és nem propagálja azokat. Csupán öntörvényűen alkot. Nem nagyon érdekli mások bíráló, megítélő véleménye sem. Egyedi és univerzális világában ugyanis sosem volt helye holmi kiegyezésdinek, megalkuvásnak. Mint mondja, nem akar az alkotásaiból élni, szabad akar lenni..
(vége)
Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. március 31.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése