Megnyitószöveg
a Magyar
Műhely
Galéria
kiállítása
elé
A
35
éves
múltú
vajdasági
TAKT
(azaz:
Temerini
Alkotóműhely
és
Képzőművészeti
Tábor)
művésztelepén
nevelkedett
a
kilencvenes
évek
derekától
a
tehetséges
harmadik
nemzedéke.
A
sok
közös
munka
és
eszmecsere
lazán
művészeti
csoporttá
gyúrta
és
eltéphetetlen
szálakkal
köti
össze
őket,
így
mindmáig
sok
közös
kiállítást
és
akciót
szerveznek.
A
tagjai
csoportként,
a
számítógépes
működés
parancsgombjainak
működési
elve
szerint
ismétlik
meg
a
közös
kiállításaikat.
Egyúttal
kritikákat
és
megnyitószövegeket
érdemelnek
ki
alkotómunkájukkal,
és
ez
nemcsak
a
sikerességüket,
hanem
a
rátermettségüket
és
az
elismerésüket
is
jelenti.
A
már
élmezőnyhöz
tartozó
vajdasági
művészcsoport
most
kiállító
öt
tagja:
Kis
Endre
a
Pécsi
Tudományegyetem
Művészeti
Karának
festő
szakán,
Ricz
Géza
a
Szegedi
Tudományegyetem
Rajz-Művészettörténet
Tanszékének
rajz
szakán,
Soltis
Miklós
és
Utcai
Dávid
pedig
a
Magyar
Képzőművészeti
Egyetem
festői
szakán
szereztek
oklevelet.
Közülük
a
legfiatalabb
Varga
Valentin,
a
szarajevói
Képzőművészeti
Egyetem
jelenleg
negyedéves
növendéke.
Művészetük
az
első
áttekintő
pászta
után,
úgy
tűnik,
sokban
különbözik,
azonban
ha
jobban
odafigyelünk,
észlelhetjük,
mindannyian
egy
közösségből
származnak.
Ezáltal
a
művészi
megfogalmazásaik
könnyedén
rokoníthatóak.
Elsősorban
azért,
mert
a
délvidéki
égisz
alatt
nevelkedő
magyarság
közegébe
sodortan,
rángó
idegkötegként
közvetítő
szerepük
azonos
hullámhosszon
működik.
Egyazon
kulturális,
szocio-
és
geopolitikai
közegben
nőttek
fel.
Ebből
adódóan
művészetük
jelentős
összefüggéseket
sejtet,
komoly
összefonódás-szövetet
mutat.
Egy
előző
kiállítási
megnyitójukon
hangzott
el,
hogy
a
magyarországi
intézményekben
szerzett
tudásukkal
pozitív
hatást
gyakorolnak
a
vajdasági
kulturális
közegre.
De
ugyanakkor
a
Vajdaságban
szerzett
szocializációs
hátterük
és
egyre
izmosodó
művészeti
szemléletmódjuk
egészen
jól
felfrissíti
az
anyaországi
művészeti
szférát
is.
Mert
rendkívül
jól
képzett
értékes
médiumaink
ők,
akik
erős
interaktív
művészeti
viszonyulást
igényelnek
és
ápolnak...
Alkotóink
most
is
erősen
táj-jellegű
ízeket
hordoznak
műveikben,
és
ezáltal
különös
szellemi
atmoszférát
keltenek.
Tagadhatatlan
hogy
az
időszerű
mondandó,
az
őszinte
kifejező
erő
hatékonyságával
rendelkeznek:
alapos
festő/szakmai
tudással
felvértezettek,
és
meglehetősen
higgadt,
kritikus
és
elemző
vizuális
meglátásaik
vannak.
Elmélyült
gondolkodású,
talpraesett
és/vagy
harcias
művészek.
Többnyire
egyfajta
egészséges
figuratív
ábrázolás
jellemzi
őket.
Ám
a
legfontosabb,
hogy
mind
az
öten
szigorú,
eredeti
és
célirányos
festőprogrammal
rendelkeznek.
Varga
Valentin
feszültségekben
élő
festő,
erőteljes
önös
diktátummal
rendelkezik.
A
tasizmust
idéző
festőgesztusaival
és
lazán
átformált
női
aktjai
által,
az
absztraháló
ábrázolás
szokásjogával
is
manipulál.
Mindenek
előtt
nagyon
érzékeny,
szinte
érzéki
logikával
alkot.
Kompozíciói
merészen
meglepőek,
nagyon
meggyőző
esztétikai
értékekkel
bírnak.
A
festészet
mellet
videóval,
szobrászattal
és
installációkkal
is
foglalkozik.
Utcai
Dávid
hipermodern,
hiperrealista
köntösbe
bújtatott
történéseket
észlelve
fest,
az
autentikus,
jól
felismerhető
környezetét
ötvözi
festményeiben.
Ő
konkrétabb,
létező
valóságelemekkel
manipulál,
ami
rendkívül
nehéz
festői
feladatok
elé
állítja.
Az
autentikusság:
Temerin
városa
vagy
a
bácskai
táj
például.
Ezek
rendre
visszatérő
motívumai,
mondhatnánk
szegmensei,
alapelemei,
avagy
sarokkövei
kompozícióinak.
Az
egyszerű
(dolgozó)
ember
munkafeladatait,
prózai
elfoglaltságait,
fizikai
aktivitását
autentikus
háttér-környezetekbe
beágyazva,
erőteljesen
felszabdalt,
fragmentálódó
álomvilágba
meríti.
Festőnk
folyton
misztikus
tér-idő
konstellációkkal
kísérletezik,
igen
meggyőzően.
Kis
Endre
is
folyton
kísérletezik,
és
megújuló
ciklusokban
gondolkodik,
játékos
rikító
színekkel
kifestett
önarcképei
önkeresésről
árulkodnak,
de
ugyanakkor
valamiféle
meghökkenteni
vágyó
modern
kori
Új
vadakat
juttatnak
az
eszünkbe.
A
kor
kihívó
kérdéseire
harsányan
alternatív
válaszokat
keres.
Munkái
olykor
vakmerőek:
festményei
mellett
ismertek
például
a
TAKT-on
Gyuris
Róberttel
közösen
legyártott
átütő
erejű
munkái
is:
a
Vulkán
föld-munka
(azaz
earth-art),
a
vörös
sárkány
pedig
merész
intellektussal
létrehozott
installáció...
Ricz
Géza
és
Soltis
Miklós
gigászi
küzdelmei
eltérőek,
de
filozofikusan
elmélyült
különleges
lelkivilággal
bírnak,
és
leplezetlenül
őszinték,
szókimondóak.
Géza
lecsupaszított
sikátor-világa
elmélyülten
komoly,
sőt
komor.
Mesteri
lendületességgel
fest,
olykor
egy
régi
nagy
délvidéki
festőművészünk,
Hangya
András
illusztratív
könnyedségét
idézi
fel
bennünk.
Miklós
pedig
gag-szerű
leleményességgel
bír
és
a
képi
nagyotmondás
eszközeivel
alkot.
Harsány
is
tud
lenni,
nem
szab
gátat
a
fantáziájának,
a
képregény
és
a
valóság
kerítéseit
bontogatja.
Sokszor
a
képregény
eszközeivel
él,
vagy
a
giccseset
is
beépíti
munkáiba.
Érdekli
a
groteszk,
szarkasztikus
és
politikus
humorral
manipulál...
Kifejező
erejükkel
mindannyian
könnyedén
bánnak,
és
lelkiismeretesen
alaposak,
klasszikusan
precíz,
szerteágazó
ismereteik
által
gyökér-fonatos
festői
tudással
rendelkeznek.
Bravúrosan
megfestett
táblaképeik
a
megbecsült
kortárs
magyar
figurális
festészettel
állíthatók
párhuzamba.Festőink
együttesen
a
magyar
neoavantgárd,
a
posztmodern
és
a
transz-avantgárd
hagyományait
is
bírják.
Látszólag
elágazó
nyomvonalakon
haladnak,
mégis
összetartoznak,
valahol
kiegészítik
egymást.
Időszerűségük
nemcsak
ábrázoló
erejükben
rejlik,
inkább
kiváló
kor-,
valóság-
és/vagy
hely(zet)felismerésükben.
Valami
miatt
a
legszívesebben
megrögzött
tradicionalistáknak
nevezném
őket,
akik
könnyedén,
élményszerűen
alkotnak,
de
öntudatos
vasszigorral
összegzik
a
világról
alkotott
elképzeléseiket.
Elemzéseik
célirányosan/céltudatosan
konkrétak,
következetesek.
Keménységük
nyitott
könyv:
magabiztosak,
önmagukkal
szigorúak
és
leplezetlenül
szókimondóak.
Művészetük
leginkább
mégiscsak
emberarcúnak
nevezhető.
Azt
hiszem,
Ők
lesznek
a
mi
időszerűségünk:
korunk
legfiatalabb
vajdasági
klasszikusai.
Ctrl V képsor
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. április 7., hétfő
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. április 7., hétfő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése