Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. május 6., kedd

76. Pétër László: Nem vagyunk idegenek, 3. rész

Nem vagyunk idegenek

3. rész
Soltis Miklós
Mit sem érne a művészet, ha nem lennének nehéz gondolat-erdei, és mit sem érne a művész ténykedése, ha szimplán csak a világ fragmentumaira, tárgyiasított ábrázolására, esztétikai ürességére összpontosítana. Mit sem érnének azok a művészi alkotások, amelyek gordiuszi csomókat, lehetséges megoldás-variációkat, mély erkölcsi válságokra valamilyen gyógyírt nem lennének képesek kihámozni a festéktől és ecsettől kérgesedő fiatal alkotói kezek közül...
Soltis Miklós a valóságosat az álombéliséggel ötvözi. A valóságosat a frivollal, a komolykodót a nevetségessel, a tiszteletreméltót a polgárpukkasztóval, a művészit a közönségessel, a giccsessel ütközteti. Sok esetben a képregényekből ismert hős életmentő figurákat vonja be a játékba, és egyáltalán, kompozícióiban olyan attribútumokat von össze és ütköztet, amelyek a pop art világában is működtek. A prózai világ korlátozottsága, korlátoltsága mellé rendeli a problémákat megoldó képregényekből kilépő küzdő/harcosokat. Irreális képi világgal válaszol irreális valóságunkra. Felszabadító erejű, szinte gyermeki a spontaneitása, szabad asszociációkon alapulnak furcsa kompozíciói. Gag-szerűek, mégsem harsányak, inkább visszafogottak. 
Soltis Miklós: Thomas Mann és a ninja
 
Soltis a harmadik Takt-generáció harcos képviselője, aki a megélt balkáni háború nemtörődöm-állapotait közelről szemrevételetezi, és aligha lehetséges megoldási módokra rímelő motívumkinccsel szarkasztikusan játszadozik. Ezzel erős társadalomkritikai ráhangoltságot is teremt. A háttérben meg húzódik ugyan az alkotói spontaneitásában megülő kényszer, de egyúttal a megmaradás kreatív- józan ösztöne is. És ez mind egyéni, mind közösségi átélésként a balkáni állapotokkal kezdeni mit sem tudó, áldatlan helyzetbe kerülő emberről szól. Természetesen az imént már említett vergődő délvidéki magyarságról is. Soltis a csorbuló (kisebbségi) jogokat szenvedő, de a szellemi/kulturális túlélésért erősen küzdő határozott egyéniség heroizmusát örökölte, és örökíti meg. Művészünk szövetségbe lépett az utópisztikus képregény-hősökkel, és meglepő katartikus élményben részesít bennünket. Valós kockázatokat vállal, amint álom-hőseivel a világ virtuális megmentőjeként röpköd a súlyos alkonyi légtérben, és nehéz küzdelmekben harcol meg a (balkáni?) fenevaddal. Festőtechnikája hol durva, hol kifinomultabb, nehéz feladatként a stílusok eklektikusságát és összebékítését optimizmussal vállalja fel. Alkonyi sejtelmességeket megfestő erős karú optimista festő.
Kis Endre 
Kis Endre: Szaracén
 
Modern képátviteli eszközök segítségével készíti pszichológiai indíttatású festményeit. Miként alkatilag, úgy festészetében is kemény, határozott. Korábban ön-arc-kép elemzésekbe bocsátkozott, modern indiánként az arcfestés erőteljes, vad kifejezőerejével manipulált. Ugyanakkor a számítógépes grafikai programok „kockásított”, rácsszerkezetével fogalmazta újra önmagát. Mára eljutott addig a kísérletező fázisáig, amikor a pusztuló állat-világunkat is elemzi, meglehetősen steril ám dekoratív közegbe helyezi a veszélyeztetett állatfajokat. Miközben azok valódi szépségével találkozunk, egy kór-boncnok kíméletlenségével belezi ki őket. Kettős érzéssel szemlélődve, itt szembesülnünk kell az elidegenedéssel...
A kettéosztott képfelület kétféle hangulatvilágot mutat, és tükrözi az emberi tudat megosztottságát/megoszthatóságát, amely az élet értelmét kétféleképpen magyarázza. Hol részvéttel, hol részvéttelenül bánik a környezetével.
Meglepettségünket fokozza, az élő és a holt, a gyönyörű és a frivol, az életszerű és a művi, a hideg esztétikában egyaránt megférnek egymás mellett. Lelkesedésünkre a kiábrándító valóság felfedezése, válaszként a kettőssége az emberi gondolatvilág eltérő mércéit támasztja alá. Megdöbbentő felfedezésünk, hogy képeinek megfogalmazásait, hangulatát eltérően értelmezhetjük. Egyetlen témában, egyetlen életi mozzanatban objektívek, szubjektívek, tárgyilagosak, szenvtelenek vagy szenvedélyes ítészek is tudunk lenni. Hangulatainktól függően ítélhetünk meg dolgokat, történéseket, állapotokat. Ráérzünk vagy sem? Valójában mindannyian begyakorlott előítéleti képességekkel és sztereotípiákkal rendelkezünk. A hazardírozó kettősség hol kellemes, hol kellemetlen érzetet kelt, egyazon időben eredményezhet esztétikai gyönyörérzetet, meghasonlást vagy akár tudathasadást mímelő gondolatokat is. Endre képes képtelen egyesítésben egyszerre pozitív és negatív, ambivalens, kontraverz logikájú gondolatok megfogalmazására. Komoly, megfontolt, filozofikus. Lakonikus nyugalommal tömören fogalmaz. Egyesíti az épet, a biológiailag élő egészet, és sterilen szétdaraboló művi körülmények közé helyezi, miközben pimaszul/lazán esztétikusnak állítja be a hál' Istennek vérmentes anatómiai kibelezéseket. Esztétikai élményként képes elfogadtatni velünk a viszolygásainkat.

Varga Valentin Varga Valentin képeivel két-három éve egy Temerini Takt-kiállításon találkoztam először.
Meglepődve tapasztaltam meg, hogy vannak valószínűtlen meglepetések. A huszadik század nagy iskolái és művészeti csoportosulásai rendre a közös irányultságokról szóltak.
Kezdhetjük akár a nagybányai iskolával, de sorolhatnánk a stílusokat kialakító, életérzéseket újrafogalmazó huszadik századi híres francia vagy német művész-csoportosulásokat is, akár a Nabis-t, a Kék Lovas-t, vagy később az avantgarde irányzatok és stílusok közösségben alkotó éllovasait. A Ctrl V csoport legifjabb művésze, a szabad asszociációk ifjú mestere, játszi könnyedséggel, expresszív józanságú határozott vonalvezetésével, formaidomításaival a lírai absztrakció és az enformel nyomvonalain halad. Egyértelmű az eleve elhatározottsága, hiszen a realizmusból, illetve a figuratív szemléletből jut el az elvontságig,valamiféle új-vizualitásig. Ám ezen belül a kifinomult esztétika érdekli. Látszólag a spontán hangulatkiváltás eszközeihez nyúl, a kísérletezések azonban a való világnál sokkal inkább lekötik a figyelmét. Valójában ő is önkereső művész: folyton elemzi önmagát és a világot is. Valentin alkotásainak értelmezésénél leginkább az bonyolítja meg a dolgot, hogy a témát, és a motívumot csak kiindulópontnak tartja, miközben valójában az anyaggal való kommunikáció érdekli: a képi strukturáltság, a gesztusok, maga az alkotás folyamata.
Varga Valentin: Aktok hajnalban

Varga Valentin mestereitől a legértékesebb vizuális ábrázolási módszereket elsajátítva építkezik. Az erőteljesen megfogalmazott, balkáni vadságú érzésvilágot tanulmányozza ugyan, de finomítja, egyéníti, saját gondolataival manipulál. S miközben esztétikus érzékletességgel fest: kerek, harmonikus, egészséges, és módfelett bravúros képeket alkot meg.
Saját bevallása szerint nagy hatással van rá Picasso, Bacon, Baselitz, De Kooning, a 50 és 60 as évek akciófestészete, a ’’ bad painting’’. Tehát a nyugat művészete. Ütköztessünk hát. Valentin Szarajevóban tanul, és ugyanúgy hatással van rá a kilencvenes évektől máig alkotó Boszniai neo-primitivista csoport is (Nusret Pašić, Mustafa Skopljak, stb.).
Így mostani mesterei éppenséggel a Balkán megrögzött festő-, és grafikus tudorai, akik elsőre talán úgy tűnik, az eleurópaiasodott magyar érzülettől egy idegennek tűnő világot képviselnek.
Pedig nem. Mi festőemberek, sosem vagyunk egymásnak idegenek...
(vége)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. április 28., hétfő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése