Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. május 14., szerda

77. Pétër László: Művészete ágas-bogas fa, 1. rész

(Boros György relikviáiról) 1. rész
Egy nem jöhet létre saját kora jellemvonásainak ösztönző hatása nélkül... (Fülep Lajos)
 Boros György portréja ( A szerző rajza)
Karcosan a „nagyöregekről”

A délvidéki tájnak a második világháború utáni, ma már tisztán körülhatárolható fejezetek időszakában néhány igazán tiszteletre méltó kiváló festőművésze/grafikusa is akadt. Köztük néhányan már a harmincas évek második felében elkezdték munkásságukat, és most szakmai tudásukat és/vagy elismertségüket latba vetve, szőtték és népszerűsítették az új művészet hálóját. Képzőművészek, de kiváló művelődésszervezők is voltak közöttük. Most a telyesség igénye nélkül „karcosan” csak néhány nevet említhetünk meg: Ács József, Boschán György... Petrik Pál, B. Szabó György, Milan Konjovic, Zoran Petrovic... Kalmár Ferenc, Szilágyi Gábor, Gyurkovics Hunor, Zsáki István, Novák Mihály... És mellettük például Triplszky Géza, Ádor Pál... szerveztek, az új művészeti törekvések térhódításáért a Vajdaságban. De Hevér János neve is ismerősen cseng, aki a későbbi időszakban, a hetvenes évek második felétől szervezte a Délvidék legjobb ifjúsági művésztelepét. A művészeti közösségek már a harmincas években karnyújtásnyira voltak, ekkor azonban közbe jött a háború. Így a művésztelepek megszervezése az ötvenes évek elején vált valósággá... A szervezés egyszerre küldetés és örömteli nyűg is lehetett, mivel nemcsak a józan ész diktálta belső kényszernek, hanem az új rendszer politikailag megalapozott elvárásainak is meg kellett felelni. Az erre hivatottak, néha tevékenykedtek a párton kívül is, de sokáig ésszerűbb volt a párton belül megszabott/engedélyezett lehetőségek szerint megvalósítani a kitűzött célokat. Ez a módszer egyrészt a politikai demagógiával párosított népuralom-elmélet szerinti volt, ahol szinte kötelező volt a párttagság is, ezt kívánta meg az akkori rendszer. Némelykor a művész el is hitte hogy a szocializmus olyan járható út, amely a művészet forradalmi megújhódáshoz vezethet, ezért valóban meggyőződéből, pártaktivista módjára dolgozott „az ügyön”. A lelke mélyén azonban a művész (mindenkor) tudta, hogy egyetlen rendszer sem tud parancsolni a művészetnek. Hogy a művészet nem holmiféle párt felügyelete alatt/miatt telyesedik ki, és a művész valójában csak a függőségek nélküli szabad alkotás lehetőségét akarja. A későbbiekben az elvtársi elvárásokhoz képest tényleg minden másképpen alakult... A művészeti élet újraalkotói tehát valóban „aktivisták” voltak, akik többé-kevésbé hittek a rendszerben is, de ez nem jelentett megalkuvást, ők csak a művészet ügyét szerették volna előbbre vinni. Ezért gyűjtötték össze a művészeket és a tehetségeket, ezért kerestek új gyakorlati és elméleti megnyilvánulási lehetőségeket. Nem is beszélve a kiállítások szervezéséről, a művészeti folyóiratok létrehozásáról, a szellemi élet állóvizének felkorbácsolásáról és egyéb stílusgyakorlatokról... Végül az ötvenes évek első felétől, ténykedésükkel eljutottak a zentai művésztelep, majd a topolyai, az óbecsei, később az écskai, kishegyesi, csurgói... művésztelepek megszervezéséig. 
 Tájkép, akvarell
Háládatos dolog volt a tevékenységük, hiszen ők maguk tehetséges művészemberek voltak, és mert a művészetet igazgatni igyekező kultúrpolitikába is óvatosan bár, de beleszólhattak. Jó példánk van arra, hogy jótékonyan hatottak az egytudó politikusok diktáló irányelveire: Illyés Gyula szavára hallgattak a kádárizmust képviselő politikusok is. Minálunk például Deák Ferenc tevékenysége volt ehhez hasonlatos, aki pártemberként és pártfunkcionárusként is megmaradt sokrétű művészembernek. Márpedig a művelődést és a művészeteket szervezgetők nélkül, és a rábólintások nélkül nem jöhettek volna létre a Vajdasdág első művésztelepei. Deák Ferencről tudni véljük, hogy ő volt a Temerini Amatőr Találkozó (TAKT) elindíthatóságának és megmaradásának egyik engedélyező kultúrpolitikusa... De nem kellene most messzebbre kalandoznunk a B. Szabó György szerepét átvállaló Ács Józsefnél. Talán ő volt a művésztelepszervezés, sőt a művészetelméletből szokásjogot kiharcoló egyik legtöbbet tevékenykedő alkotóember. A szervezőembereink jól tudták, hogy a délvidéki magyarság túlélésének nélkülözhetetlen szükséglete a kultúránk önzetlen segítése, többek között új művésznemzedékek kinevelése is.
Boros György vállalásai
Az idén száz éve született Ács József volt az ötvenes években újra beindult művészeti élet egyik eminens képviselője, akiről az emlékező Herceg János egyszer azt írta, hogy „a vállára tornyot lehet építeni”. Ács akkoriban örökmozgóként a topolyai és zentai művésztelepet szervezte. És mint tudjuk, kiváló pedagógus is volt, a későbbiekben pedig afféle mindenes lett, aki kiállítás-szervezéssel, rajztanári, majd iskolaigazgatói poszttal is megkínálták, de gyakran írt művészeti újságcikkeket is. Egy igen fontos közös vonásuk van ezeknek a „nagyöregeknek”: mindig többet adtak a közösségüknek, mind amennyit kaptak tőle. Boros György életpályája is hasonlatos az Ács Józseféhez. Szabadka híres festő-grafikusa, egykor híres-neves vízilabdázója a jó humorú, jó modorú, közvetlen és barátságos emberek közé tartozik, a délvidéki kedvelt „nagyöregek” közé, akik alkotnak és szerveznek... A „nagyöregek” persze nem mindig koros embereket jelentettek. De egy tizenéves fiatalember számára, ha csupán egy-két évtizeddel voltak idősebbek akkor is már tiszteletreméltó rangidősek voltak. Befutottságukra, tapasztaltságukra, kiformálódott, érett művészetükre való tekintettel föl lehetett nézni rájuk. A „nagyöregek” bizony sok pályakezdő önbizalmát legyezgették, bátorították, istápolták őket. A megismerkedésük első percétől általában és szinte egyként közvetlen, fiatalos, barátságos beszédmodorukkal oszlatták el a felfedezett kezdő „kolléga” görcsösségét. Az évek során sokukkal találkoztam, beszélgettem, és több alkalommal, az általam csak néhanapján látogatott művésztelepeken, néhányukkal jóízűt dolgozhattam. Úgy érzem, csak jót kaptam tőlük, a szerényen lezser, néha vagánykodó, de nyílt, természetes művészi és emberi kisugárzásuktól. Segítő hozzáállásuktól, tapasztalt művészi habitusuktól...
Bajmoki horizont, akvarell

Boros Gyuri bácsit nagyon erős egyéniségnek tudják. Közéleti és alkotóemberként egyaránt kedvelik, s mert grafikus-festőként és formatervezőként is élvonalbéli, tevékenységében sokoldalú, sokrétű és színes művészember, több művészeti társaság választott tagja is. Nyugdíjazása után is az alkotói miliő kellős közepében van, továbbra is aktívan részt vesz elsősorban a Vajdaság és Szabadka képzőművészeti életében. Évtizedek óta több jelentős művésztelep állandó résztvevője is: a Csurgói Csoport állandó tagja, de részt vett a bácskossuthfalvi 9+1 Művésztelep, a Ludasi Alkotótábor, a szabdkai Bucka-Gányó Művésztelep, a Bácsfeketehegyi Alkotótábor, a Zentai Művésztelep és a Celarevói Művésztelep, valamint magyarországi művésztelepek munkájában is. Festő-grafikus, de könyvet illusztrál, plakátokat tervez és szitáz, könyvimádóknak ex-Libriseket alkot, de mindemellett nem csak termékeny alkotóként ismerik, hiszen közkedvelt sikeres múltú pedagógus is. Pályája sikerességét többször is kitüntetésekkel értékelték. Mindig jó kondícióban lévő Forum-díjas, Életfa-díjas képzőművészünk ő. Tanáremberként számtalan tehetséges gyermek felfedezője, istápolója, útbaigazítója. Igazi művészembereket nevelt ki az iskolapadból: például Mezei Erzsébetet, aki alig két hónapja megnyitotta kedvenc tanárának kiállítását a Zentai Művelődési Otthonban. Nyugdíjazásával elfoglaltságai nem csökkentek, sőt. Egy ideig a szabadkai gimnázium tiszteletdíjas tanáraként dolgozott, nemrég a Magyar Ház kiállításait is szervezte, és máig a szabadkai Népkör MME Oláh Sándor képzőművészeti csoportját is vezeti. Legjobb pedagógusi tapasztalatai latba vetésével gazdagítja a művészet ápolásában mindig is jeleskedő Szabadka képzőművészeti életét.
Folytatás)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése