Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2014. május 14., szerda

78. Pétër László: Művészete ágas-bogas fa, 2. rész

(Boros György relikviáiról) 2. rész
Egy mű nem jöhet létre saját kora jellemvonásainak ösztönző hatása nélkül”... (Fülep Lajos)
 Ambíciók, aqatinta
Az elindulás nehézségei
Boros Györgynek csak az egyik kvalitása a sajátosan emberközeli művészete. A másik a nemes pedagógia és a könnyedén nevelés módszertana. Indulása, pályakezdése bizonyára másképpen, másféle bizonytalanságok közepette zajlott, mint a miénk. Hiszen a második világháború utáni első művészgenerációjának indulását élte meg. A pályára kívánkozó és lépő ifjú tehetségek a művészet tanulása és a főiskolai „kerékbetörések” nehézségei mellett, mindig is megtapasztalták egyrészt az alkotni akarás hatalmas vonzerejét. De már a legelején megérezték a bizonytalan végkimenetel erős léghuzatát is: hogy sikerül-e a pályán megmaradniuk, vagy fel kell adniuk álmaik jó részét. Hiszen a művészi szenvedély mellett tekintettel kellett leniük az őket megtartó anyagi lehetőségekre, arra hogy valamiféle túlélési stratégia kidolgozottságától is függ az alkotói létük. Valamiből meg kell élniük még az angyaloknak is... Művészünk tanulmányait Ante Abramovic növendékeként a belgrádi Képzőművészeti Akadémia festői szakán, 1955-ben végezte el. A fiatal művész még pályája legelején fedezte fel, hogy a művészetből nehéz lesz megélni, ezért más foglalatossággal kell megkeresnie a kenyerét. Rajztanárként a szabadkai Jovan Mikic Általános Iskolában dolgozott 1962-től egészen 1997-ig. Már indulásakor szembesült azzal a ténnyel, hogy módszertani problémák vannak az akkori (háború utáni) rajzoktatásban. Az egyetem elavult rajztanítási-metodikai ismereteket adott át végzőseinek, és a szükséges korszerűsítő újításokról nem gondoskodott, ezért a pedagógusi pályára lépő művészeknek, önállóan kellett fejlesztenie gyakorlati képességeit. Boros saját elmondása szerint, majd egy évtized elemző tanítással sajátította el a modern rajzoktatás korszerűbb, kielégítőbb változatát. Amely módszer nem a hideg technicizmuson alapult, és nem csak a másolásban ügyes diákok számára kedvezett, hanem az igazi tehetségek fellobbanásának. Sok tehetséges tanítványa volt, és a kreativitásukat nyomon követő és fejlődésüket segítő tanárember helyes hozzáállásában fogalmazódhatott meg mai eredményességük... 
  
A délvidékiség kihívásai
A délvidéki tájnak a második világháború utáni, ma már tisztán körülhatárolható fejezetek időszakában több tiszteletre méltó és kiváló festője akadt. Az ötvenes években újra beindult művészeti élet egyik eminens képviselőjévé vált Ács József, akiről Herceg János egyszer azt írta, hogy „a vállára tornyot lehetett építeni”. Ács akkoriban örökmozgóként a topolyai és zentai művésztelepet szervezte. És mint tudjuk, szintén kiváló pedagógus is volt, aki a későbbiekben valamiféle mindenes lett a Vajdaságban: (mivel még párttag is volt) kiállításszervezéssel, rajztanári sőt iskolaigazgatói poszttal is megkínálták, de gyakran írt művészeti újságcikkeket is. S hogy végül a Forum újvidéki főépületének „kakukkvárában” kötött ki, az sem tekinthető véletlennek. Mert hogy szellemi vezényletével zajlott sok minden amit képzőművészeti életnek nevezhetünk a délvidéki égisz alatt. Boros György közösségi (pedagógusi és szervezői ) aktivitása szintén nagyon kellett a vajdasági művészet folytonosságának megőrizéséhez, fejlődéséhez. Istápolás-elhatározottsága igen kemény volt. Boros művészként és pedagógusként, az időszerűségre is odafigyelt, régi és új művészgenerációk ténykedését követte, összevetette és ésszerűsítette a nevelési koncepciójában. Úgy tűnik, a klasszikus művészeti „fogások” ismeretében, a modern jugoszláv képzőművészet legfrissebb eredményeit is napra készen közvetítette azzal, hogy megragadta a kor szellemét, szellemiségét. Ami pedig szintén nagyon fontos, hogy évekig tartó szervező munkával segítette vidékünk művészeti életét, mint ahogy máig is segíti. Számos fontos kiállítás, többek között vándor-kiállítások megtervezője és bonyolítója. A Kisképek kiállítás-sorozat megálmodója, a Vajdasági Magyar Iparművészek kiállításainak kurátora-szervezője. De a szabadkai Magyar Ház nagyszerű kiállításait is hozzáértően rendezte meg a legutóbbi időkig. Ezzel a nagyívű munkájával valójában istápolta, pátyolgatta, támogatta, óvta és némiképpen irányította is hol a művészet alakulását, hol a fiatal vajdasági szárnypróbáló tehetségek sor(s)át. A vajdasági művésztelepek egykori megálmodói, szervezői jól tudták, és Boros György is jól tudja, hogy mindenkor a következő nemzedéké a jövő...
Boros György 1955-ben friss diplomásként egy kalandokat rejtő pályakezdő szemlélettel indult el, 1962-től a Szabadka környéki állapotok feltérképezését tekinthette alapul (ekkor állított ki itt először), hogy végül Szabadkán teljesedjen ki a művészete.
Ex libris
 
Művészi világa
Festőnk az idősebb délvidéki művésznemzedékeinek egyik leghitelesebb és legszínesebb egyénisége, akinek táj-ábrázolásai líraian hangulatkeltők, játékosak, könnyedek és illusztratívak is. Az elvontságot sosem tekintette oly becsben, mint az igaz emberi hangot, az érzékeny sőt érzéki futamokat. Mert természetes folyamatában engedte (ki)fejlődni művészetének hangjait, zörejeit, élménysugarait, és nem erőltette magára azokat a szinte divatossá váló vad kísérletezéseket, amelyek elvontságában egészen a konceptualizmusig röpítették a homo Faber-t. Inkább a klasszikus alapok továbbfejlesztését tűzte ki célul. Ehhez kivételesen érzékeny egyéni szűrő-rendszert fejlesztett ki az évek során, miközben újabb gondolati és hangulati elemeket csempészett be művészi világába. A jól elsajátított klasszikus technikai fogások ismeretében linómetszettel kezdte, de rézkarcolással és a jóval nehezebb foltmarással (aqatinta). A szitanyomásos eljárással is sokat foglalkozott,évekig elsősorban a Szabadkai Gyermekszínháznak készített remek plakátokat... Illusztrációin kívül főként az akvarell technikájával dolgozik, vagy a divatossá vált akrilfestékkel bánás villámgyors élményrögzítő alkotói módszerei érdeklik. A szórópisztolyos technikájával geometrikus rajzokat készít. Ex libris-ei szenzációsak. Olajjal viszonylag keveset foglalkozik, mert bár képei kiegyensúlyozottak és a nyugodt világlátását tükrözik, ő maga mégis feszes iramban dolgozó, temperamentumos, gyors és erőteljesen fogalmazó festő.
A természet szeretetét nemcsak tájképekben, legutóbbi ciklusaiban leginkább virágképekben mutatja be. Van hogy lírai vagy szürreális hangulatú akvarelljeivel ábrázolja az ember és a táj megbonthatatlan harmóniáját. A derűs élményekből fakadó megfogalmazások valahogy mindig színesek, vidámak, vagy játékosan líraiak. Boros György mintha folyton a gyerekekhez is szólna. Mintha nem nőtte volna ki teljesen a gyermekkorát. Ez nem ritkaság a művészeknél. Gondoljunk csak a szecesszionizmus átitatta Szabadkába fülig szerelmes Kosztolányi Dezső költői világára. Vagy figyeljük meg a legjobb illusztrátoraink játékos rajzképeit: éljük át a festőink gyermekkorban ragadt visszaemlékezéseit, képzelőerejét... A természet szeretetét Boros György nem csak tájképekben, legutóbbi akvarell-ciklusaiban és a Paul Gauguin dekoratív lapos háttereit idéző virágképeiben éli meg. Mert amíg néha szokványos kompozíciókban fogalmaz, ezúttal sík felületben gondolkodik, és tapétaszerű elrendezésben vonultatja fel tobzódó virágmotívumait. Legtöbbször mégis, csúcsminőségében ábrázolja az ember és a táj megbonthatatlan harmóniáját. Aki Napot, virágot, fát és embert egyaránt tisztel, aki a termékenységkultuszt is képes megjeleníteni virágszirmaival, és aki a nő elvontan is számtalanszor megfogalmazott feltétlen tiszteletét is sugallja képein, az szenvedélyesen szerelmes az életbe. Ezért úgy gondolom, hogy amint a szimbolizmus hagyomány-ápolóit, őt is a hatalmába keríti a természet ünneplésének vágya...
(Folytatás)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése